2018-01-23, 16:53
Medlem
Nej. Inte nödvändigtvis. Du har inte läst inlägget nedan och framför allt inte det länkade brevet? LÄS DET. http://lobel.nu/anne.html

Citat:
Ursprungligen postat av P71
Exakt, om man har ett sjukt barn gör man allt för att hjälpa barnet till ett så bra liv som möjligt. Det finns otaliga exempel på föräldrar som gör precis allt för sina handikappade barn, eftersom alternativet (att inte göra precis allt) vore helt otänkbart.

Framförallt är det ett fruktansvärt egoistiskt beteende av föräldrarna i det här fallet. Bara för att de själva inte såg någon livskvalitet så beslutade de sig för att även ge sina barn en dödsdom.

Citat:
Ursprungligen postat av TinaAndrea
Jisses vad mycket okunskap om ME. Känner att jag måste skriva något, trots att jag antagligen kommer att bli rätt dålig efteråt. ME är en autoimmun nervsjukdom som ger tydliga förändringar i immunsystemet, citronsyracykeln och centrala nervsystemet. Enligt mätningar är NK-cellerna i immunsystemet oftast ickefungerande - de dödar knappt några virus, vilket gör att virus kan härja lite som de vill. Enligt mätningar har man även kommit fram till att det anaeroba systemet inte fungerar alls eller mycket dåligt vid ME, vilket gör att cellerna inte kan producera energi efter att energin som finns i blodet när man börjar röra sig eller tänka hårt tar slut, vilket i sin tur leder till kraftig utmattning och sjukdomskänslor. Plus att syreupptagningsförmågan i cellerna minskar i takt med att aktivitetsnivån ökar - vid ordentlig överansträngning kan hjärtat stanna eller andningsmuskulaturen sluta fungera, plus att det gör att man blir skitsvag (i mellandagarna, ett par dagar efter jul hade jag några timmar där jag inte ens kunde hålla uppe huvudet eller lyfta en arm - min man fick mata mig och hjälpa mig flytta armar och ben). Enligt mätning är utvecklar många med ME MCAS, vilket gör att mastcellerna blir överaktiva och reagerar på allt från tyger mot kroppen till i stort sett all mat. Enligt mätningar ger överansträngning, och kraftiga sinnesintryck även kraftiga immunreaktioner hos alla ME-sjuka - dess stegras vanligen under två dygn efter aktivitet och ger känslan av att ha drabbats av en svår influensa innan de börjar gå tillbaka (två dagar efter nyår låg jag i soffan och skakade och var tvungen att koncentrera mig stenhårt på att andas - jag kunde knappt röra mig och minsta ljud gav kraftiga kväljningar, ungefär som vid kraftig migrän). Enligt mätningar i spinalvätskan innehåller den en stor mängd udda proteiner som friska människor inte har - det är en viss överlappning med MS som också har udda proteiner. Enligt voxelmätning av hjärnvolym är delar av hjärnan förtvinad vid ME, detta syns tydligast vid svår sjukdom - tyvärr är voxeltekniken ovanligt och jag vet inte ens om det finns någon MR-maskin i Sverige som klarar det. ME ger ofta även plack på hjärnan på samma sätt som MS, fast mycket mindre fläckar som sitter på andra ställen än vid MS (jag har själv dessa fläckar/hjärnskador enligt analys)

Det är INTE en psykisk sjukdom - det är rent nys att det skulle vara det, och de studier som försöker visa det och att det går att behandla med psykologhjälp är rena bedrägerier som har blivit en rätt stor skandal inom vissa kretsar. Sjukdomen FINNS. Sjukdomen leder till helveted på jorden för den drabbade. Har flera i den här familjen drabbats förstår jag att de kan ha valt att avsluta allt. Som en av de 25% svårt sjuka som är bundna till hemmet och blir svårt sjuk av minsta aktivitet eller starkare sinnesintryck tänker jag själv ofta på att göra så. Läs även Anne Örtegrens avskedsbrev för att få en aning om hur det kan vara: http://lobel.nu/anne.html

Sjukdomen är även dödlig. Den är väldigt lik MS rent symptommässigt (kolla jämförelsen: http://www.hfme.org/mevsms.htm), men ger bredare och mer omfattande symptom som påverkar förmågan att tänka och ta in intryck, liksom förmågan att röra sig. Jag mår till exempel mycket mycket sämre än min mamma som har haft MS i 30 år - och hon har det inte helt lätt hon heller. ME ger enligt studier 25 år kortare livslängd i genomsnitt (från de svårast sjuka till dem som fortfarande kan arbeta); hjärtat kan stanna, andningen kan ge upp, och cancerrisken blir mycket förhöjd på grund av att immunsystemet har packat ihop och gått hem. Även självmordsfrekvensen bland just ME-drabbade påverkar dock medellivslängden.

Det finns idag inget känt botemedel (även om vissa cancermediciner, immunoglobulin, och immunmodulerande medel har visat sig kunna hålla nästan alla symptom i schack hos runt hälften av de drabbade) och vården är fruktansvärt dålig när det gäller ME. Läkare har ingen koll alls och har ofta fel kunskap och ger rent skadliga råd och behandlingar. Dessutom är ME-forskningen ungefär en tiondel av de näst minst efterforskade större sjukdomar. Livskvalitén är den sämsta av alla undersökta sjukdomar enligt senare studier, sämre än cancer och AIDS veckorna innan döden.

Dessutom kan ME i vissa fall vara ärftligt eller smitta. Det finns flera exempel på ME-epidemier i olika delar av världen och de med de gener som ger autism eller genetiska bindvävssjukdomar har ofta en mycket förhöjd risk att drabbas av ME.

Och "kronisk trötthet" är helt fel namn, då myalgisk encefalomyelit är så mycket mer än bara lite trötthet. Det är som att kalla cancer för illamåendesyndrom.

Så är det ME som är boven, förstår jag dem.

Och efter att ha skrivit det här kommer jag sannolikt att vara utslagen i ett par dagar ...

Och ursäkta eventuella stavfel, händerna och huvudet hänger inte riktigt med.
Citera
2018-01-23, 16:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Matematiker? För att hålla på med skatter behöver man inte vara matematiker, det räcker med +, - och %. Jag gissar att båda var jurister.

Moms och skatter är iaf matematik för mig!
Citera
2018-01-23, 16:57
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Har läst 11.000+ inlägg och ingen tycker synd om mördare.
Då säger jag lika hårt som du.. Ni som tycker er se i inläggen att nån tycker synd om mördare, er är det synd om eftersom ni fattas något som är riktigt bra att ha. Särskilt i ett forum!
Ser mkt av dessa som det 'fattas' ngt för men kommenterar inte deras existens nämnvärt.
Men dessa har förmåga att ofta påpeka detta hela tiden, det som de ser här, det som inte finns!
Fenomen? Syndrom? eller bara tappade?
Haha va?? Är du helt sprängd eller?? Läs den personen jag citerade istället så har du en redan där som tycker synd om barnmördarna. Läs om och gör rätt innan du kommenterar nåt. Du gör dig själv till åtlöje annars bara. DUMFAN!
Citera
2018-01-23, 16:57
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är väll ingen här som har tyckt eller tycker det....
Varför skriver du ens det.
Vänligen, ta fram ett inlägg där någon har skrivit att detta är bra.
Samma gäller din tröttmössa. Läs ovan!
Citera
2018-01-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clanker
Egoistiskt beteende jämfört med vad?

Att inte låta barnen leva ett liv utan någon form av glädje? Aldrig få en utbildning, aldrig få ett jobb, aldrig träffa en partner, aldrig skaffa barn. Knappt ens komma ut ur huset. Fy fan vilket jävelskap. Hellre hade jag dött.

Du hade gjort det kanske ja.

Ponera att det kommer en dryg jäkel i din väg en dag och drar slutsatsen att ditt liv är meningslöst och saknar kvalité. Har han rätt att mörda dig då?
Citera
2018-01-23, 17:03
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vet inte om någon länkat till Elisabet Höglunds blogg om familjen och ME, men lägger ut den här:

https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/

Det där är bra och initierat.
Jag vet ju givetvis inte, men jag håller detta för troligt.
Citera
2018-01-23, 17:07
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vet inte om någon länkat till Elisabet Höglunds blogg om familjen och ME, men lägger ut den här:

https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/

Tack! Väldigt intressant information där och stämmer detta är det en skandal utan motstycke.

Jag saxar lite ifrån artikeln nedan:

"I Sverige finns idag ca 45 000 patienter med diagnosen ME/CFS. Mer än 80% av patienterna är kvinnor i åldern 35-55 år. Majoriteten av patienterna har högskoleutbildning. Det verkar alltså vara en sjukdom som drabbar en relativt välbeställd medelklass. Även barn och ungdomar kan få sjukdomen. Patienterna är alltid långtidssjukskrivna och befinner sig inte sällan i tvister med försäkringskassan.

Hos dem som läser detta borde det nu ringa ett antal varningsklockor. Föräldrarna i Bjärred var visserligen högutbildade men inte medicinskt utbildade. Pappan var docent i handelsrätt och mamman skattejurist. De hade ingen egen kompetens för att kunna göra medicinska bedömningar av döttrarnas hälsotillstånd. Den bedömningen måste någon annan ha gjort, nämligen den eller de läkare som föräldrarna anlitade.

Det är här som det stora problemet uppstår. Mamman i familjen ska ha varit aktiv i en kampanj för att bevara en klinik i Mölndal, som behandlar ME-patienter, nämligen den privata Gottfries-kliniken, ägd av psykiatern och professorn emeritus Carl-Gerhard Gottfries. Kampanjen hette ”Rädda Gottfries-kliniken” vars existens var hotad när landstinget i Västra Götaland 2015 beslutade att inte längre skriva några avtal med kliniken.

För några år sen anmäldes Gottfries-kliniken av två allmänläkare och en överläkare i psykiatri till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, eftersom man ansåg att vården på Gottfries-kliniken var ”ovetenskaplig”. Kliniken behandlade nämligen sina ME-patienter med regelbundna injektioner med höga doser av vitamin B12 och folsyra trots att patienterna inte hade någon brist på vitamin B12.
Eftersom denna behandling inte var vetenskapligt grundad ansåg de anmälande läkarna, som arbetar inom primärvården, att de inte kunde ta över vården av Gottfries-patienterna och fortsätta skriva ut B12-injektioner till dessa, eftersom detta stred både mot läkaretiken och mot principen att all medicinsk vård måste ges i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
IVO ansåg i sitt mycket kritiska utlåtande att vården på Gottfries-kliniken inte borde få fortsätta i sin dåvarande form. Efter denna totala utskåpning av Gottfries-kliniken beslöt landstinget att bryta allt samarbete med kliniken.

Eftersom mamman i Bjärredfamiljen stöttade kampen för att behålla Gottfries-kliniken kan man dra slutsatsen att föräldrarna hade sökt vård för sina två sjuka döttrar vid just den här kliniken. De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri."
Citera
2018-01-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han arbetade 90% från nov 2017 fram till 2018 var det sagt, så han arbetade hela tiden vilket kan ses om man tittar på hans arbeten han utfört under 2017.
Hon arbetade fram till jul och var tänkt att återvända efter helgerna.
Kort formell ansökan har inget samband med deras yrkesliv under sista tiden. Det är 10% för hans del i arbetstid som han gick ner. Så LarsIngvarsfru har en poäng i sitt inlägg-

Så vitt jag förstått från arbetskamraterna hade han de senaste åren också ställt in föredrag och seminarier pga barnen samt arbetat hemifrån.

Jag vet inte vilka arbetsuppgifter som ingick i hans docenttjänst men i allmänhet kan mycket skötas hemifrån.
Normalt ingår forskning, undervisning, handledning av doktorander mm
Citera
2018-01-23, 17:09
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Har det framkommit något nytt kring varför skolan var så blixtsnabb med att hålla presskonferens? Vad visste de egentligen?

I övrigt ; Man tar inte livet av sina barn, oavsett. Det är riktigt jävla sjukt för att tala klarspråk.
Och man gör det DEFINITIVT INTE i nåt jävla samförstånd.

De verkar ha varit oerhört isolerade som individer. Även innan döttrarnas sjukdom. Åtminstone av det som framkommer här...

Inte vad jag vet.
Jag har själv tyckt det är märkligt att undervisande lärare/personal inte slagit larm, alternativt larm inte har tagits på allvar.

Jag finner det märkligt att lärare/personal som besöker 3-4 ggr per vecka inte har uppfattat eller tillräckligt reagerat (om det nu är så...) på att familjens kris var så pass stor.

Iofs lätt att skriva "efteråt med given fakta", men skolan har väl sagt "familj i kris", ända har de inte förstått/sett/insett att krisen var så pass stor att detta kunde hända.

- Kan det vara orsaken till snabb presskonferens?
Att sätta "agendan", så att säga.
Citera
2018-01-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En fråga, vad får du ut av att förnedra dessa människor som du inte kände? Att kalla dem för Skattemamman och momspappan ser jag som ett försök till förnedring.

Denna händelsen är fruktansvärd, obegriplig, sorglig, hjärtskärande osv men näst sorgligast måste ändå vara sättet på vilket en del väljer att uttrycka sig. Och deras åsikter. Genom vissa inlägg lyser en väldig missunsamhet som får mig att förlora hoppet om mänskligheten.

Det är en fråga som jag också vill ställa.

Att mamman arbetade på Skatteverket, har väl ingenting med morden att göra. Däremot kan hennes eventuella cancer haft betydelse.

Innebär det att det är OK att kalla henne cancermamman?
Citera
2018-01-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Iofs lätt att skriva "efteråt med given fakta", men skolan har väl sagt "familj i kris", ända har de inte förstått/sett/insett att krisen var så pass stor att detta kunde hända.
Hur, på riktigt, hur ska en kris yttra sig som leder till mord och självmord på en hel familj? Den checklistan skulle jag vilja se.
Citera
2018-01-23, 17:22
Medlem
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga - gör det! EDIT:http://lobel.nu/anne.html

Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.

Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.

Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in