2018-01-23, 00:29
Medlem
SecundusSilents avatar
Detta bör ni inte missa.

Det finns tillfällen då den konservativa högern öppet avslöjar sig som landsförrädisk. Detta nyhetsinslag visar att högern i S.Korea bara är en agent för USAs intressen och struntar i den koreanska nationens välbefinnande och än mindre i dess oberoende. Men så har den koreanska överklassen alltid varit: krupit för utländska ockupanter, japaner för 100 år sedan, amerikaner idag.

Det är här kamrat Kim Jong Un kommer in i bilden som en nationell ledare för hela Korea. Han står upp för den koreanska nationen och för koreanernas rätt till oberoende och fred. Underskatta inte detta budskap, för det har en mycket stark lockelse i syd.

Högern i ett nötskal, klipp från det statligt sponsrade S.Koreanska nyhetsbolaget Arirang:

Main opposition leader says 'left-wing nationalism' ruining S. Korea
https://www.youtube.com/watch?v=9-6S5daaaJA
Citera
2018-01-23, 01:12
Medlem
Nordkoreanska fiskebåtar med döda besättningsmän, fortsätter att stranda i Japan!

Fram till idag och från och med mitten av 2017 har, den fruktansvärda siffran 104 stycken läs ETTHUNDRAFYRA STYCKEN strandat i Japan.

Bara under November - December hittades 15 stycken med tillsammans 40 döda fiskare ombord.

Båtar i uselt skick - otillräckligt med drivmedel för en säker återfärd - hårt väder är några av orsakerna.

Grymma förhållanden för de stackars människor som måste ge sig ut i jakten på protein,

Vi säger:

TACK KIM, FÖR ATT DU TVINGAR UT DESSA MÄNNISKOR PÅ SJÄLVMORDSUPPDRAG!

www.bigthink.com/paul-ratner/why-north-korean-ghost-ships-are-washing-up-on-japans-shores
Citera
2018-01-23, 03:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Nordkoreanska fiskebåtar med döda besättningsmän, fortsätter att stranda i Japan!

Fram till idag och från och med mitten av 2017 har, den fruktansvärda siffran 104 stycken läs ETTHUNDRAFYRA STYCKEN strandat i Japan.

Bara under November - December hittades 15 stycken med tillsammans 40 döda fiskare ombord.

Båtar i uselt skick - otillräckligt med drivmedel för en säker återfärd - hårt väder är några av orsakerna.

Grymma förhållanden för de stackars människor som måste ge sig ut i jakten på protein,

Vi säger:

www.bigthink.com/paul-ratner/why-north-korean-ghost-ships-are-washing-up-on-japans-shores

Mer material om fiskebåtarna här. Detta har hållit på länge. Det är inte alls säkert att det är avhoppare, mer sannolikt har de råkat ut för dåligt väder för långt borta från den nordkoreanska kusten. De som anlände levande till Japan har bett att bli repatrierade till Nordkorea.
Citera
2018-01-23, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Mer material om fiskebåtarna här. Detta har hållit på länge. Det är inte alls säkert att det är avhoppare, mer sannolikt har de råkat ut för dåligt väder för långt borta från den nordkoreanska kusten. De som anlände levande till Japan har bett att bli repatrierade till Nordkorea.

Mycket text men lite fakta. Till exempel denna rad, som borjar med sannolikt :
"sannolikt beordrat en militär kommissarie med på varje båt för att förhindra regelrätt flykt"
Citera
2018-01-23, 08:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Mycket luft och invektiv i dina inlägg.

Migrationen i världen är i stort sett - med vissa undantag (t ex flykt från krig) ekonomisk och har varit i alla tider. Sedan Kim Jong Un valdes till ledare har den ekonomiska utvecklingen varit stark, samtidigt har antalet avhopp minskat med hälften. Go figure.

När Sverige var en stark välfärdsnation, där staten var med och styrde utvecklingen, då folkhemmet byggdes, innan den nyliberala revolutionens 80-tal, då var det få avhopp från Sverige. Go figure.

Individer som väljer att flytta från Sverige är fria att göra det, om de lyckas ordna försörjning någon annanstans. De behöver inte ange någon orsak eller få tillstånd att lämna landet.

De behöver inte heller tillstånd att flytta tillbaka sen, vilket de flesta gör. Det är bara att bosätta sig här igen och börja åtnjuta alla förmåner medborgare i Sverige har.

Om det är så att antalet personer som väljer att bosätta sig utomlands har ökat (sen när?) så tänk på att dels är vi med i EU nu, där fri rörlighet råder, och dels har resandet över huvudet taget ökat betydligt sen 40-talet. 50-talet? När är det du menar?
Citera
2018-01-23, 08:27
Medlem
Citat:
Även Ministeriet för återförening i Sydkorea tror att Kim och Nordkorea mördade Kim´s halvbror Kim Jong-nam!

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
...så har ingen kommit på de som suttit anhållna i Malaysia med lögner. De släpptes fria. De är oskyldiga, alltså finns skäl tro på dem. Det är ett helt rimligt antagande att tro att malaysiska myndigheter gjorde allt för att sätta dit dem med vidriga påtryckningar...

Citat:
Ursprungligen postat av Time
Those two and another North Korean whom police were seeking to question were allowed to leave the country along with Kim Jong Nam’s body in March in exchange for the release of nine Malaysians stuck in North Korea

Ja vem ska man tro på?
SecundusSilents påståenden? eller artikeln i Time?
Citera
2018-01-23, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Vi säger:

Lika bra att bomba skiten ur dem. Har du något svar på min frågeställning: varför skulle ett militärt ingripande i NK vara bättre än fredssamtal? Har du ingen förmåga att utveckla det, eller vad? Då har jag lite talking points från den eminenta "Krigsblogg" att diskutera omkring om det hjälper:

Tolv felaktiga antaganden om dagens krigföring
Roten till allt ont?

Citat:
Här är en liten lista på tolv olika myter som florerar i dagens debatt vad gäller Mellanöstern och kriget mot terrorismen:

1. Krig kan inte förändra någonting till det bättre
2. Det är omöjligt att segra i dagens krigföring
3. Insurgentrörelser kan aldrig besegras militärt
4. Det finns inga militära lösningar – resultat kan bara uppnås via förhandlingar
5. Att slå tillbaka betyder bara att vi provocerar våra fiender
6. Om vi dödar terroristerna betyder det bara att de förvandlas till martyrer
7. Att använda våld visar bara att vi inte är ett dugg bättre än terroristerna
8. USA har aldrig varit så hatat som idag
9. Genom invasionen av Irak har terroristproblemet förvärrats
10. Om koalitionen lämnar Irak kommer irakierna att själva kunna lösa sina problem
11. Problemen i Mellanöstern har sin grund i Israels ockupation av palestinskt territorium
12. Problemen i Mellanöstern är USA:s och västvärldens fel

http://vanderheeg.blogspot.se/2007/10/tolv-felaktiga-antaganden-om-dagens.html

Det är bara att byta ut 'Mellanöstern' mot 'Koreahalvön' osv. Observera att ovanstående skrevs 2007. Vi har ju som sagt var facit i hand.
Citera
2018-01-23, 09:05
Medlem
Fler dumheter från diktaturregimen

Citat:
SEOUL, Jan. 23 (Yonhap) -- North Korea said Tuesday that it has designated Feb. 8 as the new founding anniversary of its armyand will prepare "practical" steps to mark the "historic" occasion, which will come one day before South Korea opens the Winter Olympic Games.

The Korean Central News Agency (KCNA) said in a report monitored in Seoul that it has changed the anniversary date of the establishment of the Korean People's Army (KPA), which previously fell on April 25

http://english.yonhapnews.co.kr/news/2018/01/23/0200000000AEN20180123003000315.html?sns=tw
Citera
2018-01-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lika bra att bomba skiten ur dem. Har du något svar på min frågeställning: varför skulle ett militärt ingripande i NK vara bättre än fredssamtal? Har du ingen förmåga att utveckla det, eller vad? Då har jag lite talking points från den eminenta "Krigsblogg" att diskutera omkring om det hjälper:

Roten till allt ont?

Det är bara att byta ut 'Mellanöstern' mot 'Koreahalvön' osv. Observera att ovanstående skrevs 2007. Vi har ju som sagt var facit i hand.

Du har helt ratt. Ett av Xi JP stora project som startade for nagra ar sedand var att investera i okad handel med NK.
Den viktigaste gransstaden ar Dandong, men byggandet av bron har statt still i flera ar nu. Nya bostadsomraden i Dandong har inga boende. En rattfull NK diplomat krockade med en taxi i Dandong, 2 manniskor dog. NK personer som stodde iden om okad handel, battre liv for den vanlige koreanen har dott. Mest uppmarksammat ar tjockisen den 3e farbror och storebror.
Samtidigt har tjockisen den 3e helt struntat i livet for den vanlige Koreanen, stoppat handeln och forsatt med sitt Karnvapen.

Guardian artikeln ar fran 2016, och idag ar situationen mycket varre i Dandong.

https://www.theguardian.com/cities/2016/nov/14/dandong-sinuiju-unfinished-bridge-reveals-broken-state-north-korea-alliance-china

Jag vet att personer kommer att skriva att jag ar USA lakell, men jag ar mer Mencius lakell (en Kinesisk filosof som levde for 2500 ar sen).

En kung klagade infor Mencius, mitt folk svalter vad skall jag gora? Mencius sa till kungen, AVGA (RESIGN). En kungs viktigaste uppgift ar att ta hand om sitt folk. Om folket svalt, var det kungens fel. Inte guds fel.

Idag skulle Mencius saga till presidenten. Om ditt folk svalter, ar det ditt fel. Endast ditt fel. Du kan inte skylla pa USA, Japan, Kina, Gud. Du har misslyckats som folkets ledare.

Ett annat citat fran den store M.
“There are men who say: ‘I am skilful at marshaling troops, I am skilful at conducting a battle.’ They are great criminals.”178“There has never been a good war,” he said.179 He condemned the luxury of the courts, and sternly rebuked the king who fed his dogs and swine while famine was consuming his people.

https://erenow.com/ancient/durantcivilization/166.html

Under Song dynastin (1000 talet) var Mencius som storst och manga Kineser ser denna tid som en lycklig tid. Tyvar fanns det ett annat folk i Asiens stapper som ville ha Kinas rikedom. Mongolerna!

https://en.wikipedia.org/wiki/Song_dynasty
Senast redigerad av svensk0kina 2018-01-23 kl. 10:19. Anledning: felstav
Citera
2018-01-23, 10:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Du har helt ratt. Ett av Xi JP stora project som startade for nagra ar sedand var att investera i okad handel med NK.
Den viktigaste gransstaden ar Dandong, men byggandet av bron har statt still i flera ar nu. Nya bostadsomraden i Dandong har inga boende. En rattfull NK diplomat krockade med en taxi i Dandong, 2 manniskor dog. NK personer som stodde iden om okad handel, battre liv for den vanlige koreanen har dott. Mest uppmarksammat ar tjockisen den 3e farbror och storebror.
Samtidigt har tjockisen den 3e helt struntat i livet for den vanlige Koreanen, stoppat handeln och forsatt med sitt Karnvapen.

Guardian artikeln ar fran 2016, och idag ar situationen mycket varre i Dandong.

https://www.theguardian.com/cities/2016/nov/14/dandong-sinuiju-unfinished-bridge-reveals-broken-state-north-korea-alliance-china

Jag vet att personer kommer att skriva att jag ar USA lakell, men jag ar mer Mencius lakell (en Kinesisk filosof som levde for 2500 ar sen).

En kung klagade infor Mencius, mitt folk svalter vad skall jag gora? Mencius sa till kungen, AVGA (RESIGN). En kungs viktigaste uppgift ar att ta hand om sitt folk. Om folket svalt, var det kungens fel. Inte guds fel.

Idag skulle Mencius saga till presidenten. Om ditt folk svalter, ar det ditt fel. Endast ditt fel. Du kan inte skylla pa USA, Japan, Kina, Gud. Du har misslyckats som folkets ledare.

Ett annat citat fran den store M.
“There are men who say: ‘I am skilful at marshaling troops, I am skilful at conducting a battle.’ They are great criminals.”178“There has never been a good war,” he said.179 He condemned the luxury of the courts, and sternly rebuked the king who fed his dogs and swine while famine was consuming his people.

https://erenow.com/ancient/durantcivilization/166.html

Under Song dynastin (1000 talet) var Mencius som storst och manga Kineser ser denna tid som en lycklig tid. Tyvar fanns det ett annat folk i Asiens stapper som ville ha Kinas rikedom. Mongolerna!

https://en.wikipedia.org/wiki/Song_dynasty
Nu ska jag iväg och hinner inte utveckla. Jag vill bara lägga till lite tankemat:

Det är bara att läsa sin Sun Tsu för att förstå att USA är on a losing streak.

Utan att dra upp tidigare svek så har vi nu ett USA som antagligen kommer att dra sig ur kärnavtalet med Iran. Krydda det med det aktuella sveket mot sina koalitionsbröder Kurderna i Syrien. Fundera sedan på om USA kommer att vara relevanta i några framtida fredsförhandlingar eller om de ens skulle kunna mobilisera någon oppositionsgrupp i NK.

Ha en bra dag!
Citera
2018-01-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Roten till allt ont?

Dina analyser och konklusioner är felaktiga.

För det första, jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd sagt, att ett krig vill alla undvika,
och är inte något som står som "Prio ett", på någons agenda.

Jag har "Ett antal år på nacken", som förhandlare och analytiker, samt "Problemlösare", vid olika organisationers sammangående eller fusioner, där strukturella/organisatoriska, och/eller kulturella olikheter försvårat och i vissa
fall omöjliggjort fruktsamt samarbete och utveckling.

För det andra, "Samtal" och/eller förhandlingar, (alldeles oavsett vad dessa skall ha på agendan) kräver en analys,
den analysen är nödvändig, för att klarlägga, att förutsättningarna för fruktsamt samtal är realistiska.

När man analyserat problemen och de totala förutsättningar som finns, framförallt parternas gemensamma nämnare,
där konsensus redan råder, respektive vilka nämnare är man helt oense om.

Den första frågan man alltid skall ställa, givet att man har ett uttalat, GEMENSAMT mål, eller önskan om att en kompromisslösning skulle kunna leda fram till en samsyn är:
Är detta vår ärliga och vårt uppriktiga ingångsvärde i samtalen, dvs "Vi vill, att detta skall lösas".

Du nämner "Fredssamtal" och inte "Återföreningsförhandlingar, ok.

Fredssamtal:

Analys #1, är parterna överens om att målet är att uppnå fred och ett fredsavtal? (Slut på kriget)
Analys #2, vilka gemensamma nämnare finns för ett fredssamtal, och vilka är man oense om?
Analys #3, vilka av de så kallade "Låsta" frågorna, är någon part helt ovillig att kompromissa om?
Analys #4, är de gemensamma nämnarna så starka, att de låsta frågorna tack vare detta ändå kan kompromissas?
Analys #5, finns opinionsfrågor utanför förhandlingsbordet man måste ta hänsyn till?
Analys #6, kan man nå konsensus om vilken/vilka som skall ha kontrollfunktioner för att se till att avtalet följs.
Analys #7, är man överens efter analys #6, att förutsättningar finns, för att inleda samtal och samfällt jobba mot att ett avtal tas fram, måste det också klargöras, att i dagsläget, är målsättningen endast ett fredsavtal, och inte FAS 1 i en långsiktig plan att, återförening skall ske, utan ENBART ett fredsavtal.

Börja med att checka av listan ovan, och se om Du finner att realistiska förutsättningar finns,
för fruktsamma samtal, så kan vi fortsätta diskutera frågan därefter.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-23 kl. 11:22.
Citera
2018-01-23, 12:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Dina analyser och konklusioner är felaktiga.

För det första, jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd sagt, att ett krig vill alla undvika,
och är inte något som står som "Prio ett", på någons agenda.

Jag har "Ett antal år på nacken", som förhandlare och analytiker, samt "Problemlösare", vid olika organisationers sammangående eller fusioner, där strukturella/organisatoriska, och/eller kulturella olikheter försvårat och i vissa
fall omöjliggjort fruktsamt samarbete och utveckling.

För det andra, "Samtal" och/eller förhandlingar, (alldeles oavsett vad dessa skall ha på agendan) kräver en analys,
den analysen är nödvändig, för att klarlägga, att förutsättningarna för fruktsamt samtal är realistiska.

När man analyserat problemen och de totala förutsättningar som finns, framförallt parternas gemensamma nämnare,
där konsensus redan råder, respektive vilka nämnare är man helt oense om.

Den första frågan man alltid skall ställa, givet att man har ett uttalat, GEMENSAMT mål, eller önskan om att en kompromisslösning skulle kunna leda fram till en samsyn är:
Är detta vår ärliga och vårt uppriktiga ingångsvärde i samtalen, dvs "Vi vill, att detta skall lösas".

Du nämner "Fredssamtal" och inte "Återföreningsförhandlingar, ok.

Fredssamtal:

Analys #1, är parterna överens om att målet är att uppnå fred och ett fredsavtal? (Slut på kriget)
Analys #2, vilka gemensamma nämnare finns för ett fredssamtal, och vilka är man oense om?
Analys #3, vilka av de så kallade "Låsta" frågorna, är någon part helt ovillig att kompromissa om?
Analys #4, är de gemensamma nämnarna så starka, att de låsta frågorna tack vare detta ändå kan kompromissas?
Analys #5, finns opinionsfrågor utanför förhandlingsbordet man måste ta hänsyn till?
Analys #6, kan man nå konsensus om vilken/vilka som skall ha kontrollfunktioner för att se till att avtalet följs.
Analys #7, är man överens efter analys #6, att förutsättningar finns, för att inleda samtal och samfällt jobba mot att ett avtal tas fram, måste det också klargöras, att i dagsläget, är målsättningen endast ett fredsavtal, och inte FAS 1 i en långsiktig plan att, återförening skall ske, utan ENBART ett fredsavtal.

Börja med att checka av listan ovan, och se om Du finner att realistiska förutsättningar finns,
för fruktsamma samtal, så kan vi fortsätta diskutera frågan därefter.
Det har funnits öppningar för samtal vid flera tillfällen. Jag har länkat till artiklar som beskriver kronologin. Det är bara det att det nog inte blir några bra samtal om den ena partnern betecknar den andra parten som en del av the Axis of Evil. Visar man samtidigt upp för världssamfundet att man inte är att lita på eller är beredd på att följa ingångna avtal så har man ytterligare försämrat utsikterna till en fredlig lösning. Jag menar, vi har ju Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien där man nu sviker kurderna så det skriker om det. Varje sund tänkande ledare inser nog att det inte finns några förutsättningar för några samtal.

Det är det här jag skulle vilja att du utvecklar istället för att tala om hur illa du tycker om NK och hur dåligt det är där, för det känner vi alla redan till. Om du kan det utan att förfalla till ryssofobiska och sinofobiska fördomar vore det ju toppen. Annars är du vad du är: bara en pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in