Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Lika bra att bomba skiten ur dem. Har du något svar på min frågeställning: varför skulle ett militärt ingripande i NK vara bättre än fredssamtal? Har du ingen förmåga att utveckla det, eller vad? Då har jag lite talking points från den eminenta "Krigsblogg" att diskutera omkring om det hjälper:
Tolv felaktiga antaganden om dagens krigföring
Roten till allt ont?
http://vanderheeg.blogspot.se/2007/10/tolv-felaktiga-antaganden-om-dagens.html
Det är bara att byta ut 'Mellanöstern' mot 'Koreahalvön' osv. Observera att ovanstående skrevs 2007. Vi har ju som sagt var facit i hand.
Dina analyser och konklusioner är felaktiga.
För det första, jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd sagt, att ett krig vill alla undvika,
och är inte något som står som "Prio ett", på någons agenda.
Jag har "Ett antal år på nacken", som förhandlare och analytiker, samt "Problemlösare", vid olika organisationers sammangående eller fusioner, där strukturella/organisatoriska, och/eller kulturella olikheter försvårat och i vissa
fall omöjliggjort fruktsamt samarbete och utveckling.
För det andra, "Samtal" och/eller förhandlingar,
(alldeles oavsett vad dessa skall ha på agendan) kräver en analys,
den analysen är nödvändig, för att klarlägga, att förutsättningarna för fruktsamt samtal är realistiska.
När man analyserat problemen och de totala förutsättningar som finns, framförallt parternas gemensamma nämnare,
där konsensus redan råder, respektive vilka nämnare är man helt oense om.
Den första frågan man alltid skall ställa, givet att man har ett uttalat, GEMENSAMT mål, eller önskan om att en kompromisslösning skulle kunna leda fram till en samsyn är:
Är detta vår ärliga och vårt uppriktiga ingångsvärde i samtalen, dvs "Vi vill, att detta skall lösas".
Du nämner "Fredssamtal" och inte "Återföreningsförhandlingar, ok.
Fredssamtal:
Analys #1, är parterna överens om att målet är att uppnå fred och ett fredsavtal?
(Slut på kriget)
Analys #2, vilka gemensamma nämnare finns för ett fredssamtal, och vilka är man oense om?
Analys #3, vilka av de så kallade "Låsta" frågorna, är någon part helt ovillig att kompromissa om?
Analys #4, är de gemensamma nämnarna så starka, att de låsta frågorna tack vare detta ändå kan kompromissas?
Analys #5, finns opinionsfrågor utanför förhandlingsbordet man måste ta hänsyn till?
Analys #6, kan man nå konsensus om vilken/vilka som skall ha kontrollfunktioner för att se till att avtalet följs.
Analys #7, är man överens efter analys #6, att förutsättningar finns, för att inleda samtal och samfällt jobba mot att ett avtal tas fram, måste det också klargöras, att i dagsläget, är målsättningen endast ett fredsavtal, och inte FAS 1 i en långsiktig plan att, återförening skall ske, utan ENBART ett fredsavtal.
Börja med att checka av listan ovan, och se om Du finner att realistiska förutsättningar finns,
för fruktsamma samtal, så kan vi fortsätta diskutera frågan därefter.