2018-01-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är intressant hur regimer som Nordkoreas kan engagera individer i Sverige, som ju ligger både geografiskt och kulturellt mycket långt bort. Ingen kan ju säga att Nordkoreas mest hängivna sympatisörer är speciellt många i vårt land. Kanske kan man jämföra det med hur sekter fungerar. Detta är naturligtvis ingen ny tanke, men icke desto mindre intressant för det.

Jag är ingen expert på sekter, men om man jämför med sju sk minimidefinitioner för sekter som professor Roy Wallis angav, så är tycker jag att likheterna är slående:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Precis som när det kommer till sekter tänker jag mig att en typisk medlem ofta är en sökare. I det här fallet politisk sökare snarare än religiös. Sektmedlemmen har gärna läst massor med text och varit medlem/intresserad i/av andra rörelser innan den sögs upp av sekten. I detta fallet sekten 'Nordkoreasympatisörer'. Nu används fakta från allt läst material i mer eller mindre logiska resonemang som ska leda från till att visa på sektens (läs Nordkoreas) vägar är de enda rätta.

Jag undrar dock hur värvningen går till. Finns det system som fångar upp dessa sökande unga män och leder in dem i jucheismen? (Förutsätter att män, gärna medelklass, är i majoritet här.) Eller är det rent av en styrka att den sökande själv hittar denna sekt?

Mycket intressant frågeställning!

Du kan ju börja med att utgå ifrån, att "Man blir en produkt av sin omgivning".

Förmodligen så blir man matad sedan barnsben, med Isaac Deutschers eller liknande irrläror , som godnattsagor!
Citera
2018-01-02, 18:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Förmodligen så blir man matad sedan barnsben, med Isaac Deutschers eller liknande irrläror , som godnattsagor!

Jag är inte så säker på det. Jag kan tänka mig att man även kan hamna i dessa miljöer pga opposition mot föräldrar.

Men för att inte hamna off topic, så tycker jag det intressanta här är landet Nordkoreas roll i att värva sympatisörer.

De här personerna såg säkert en gång i tiden det orimliga i landets propaganda, men något fick dem att ändra sig.
Senast redigerad av Clay Allison 2018-01-02 kl. 18:04.
Citera
2018-01-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
För att personen i fråga har blivit totalt konsumerad av sitt hat gentemot USA så ter sig alla andra länder, vilka agerar som en motpol mot USA som paradis.

Mycket av den argumenteringen som han/hon slänger ur sig påminner om hur 68-vänstern argumenterade när det begavs sig, som inofficiella organ för de styrande i de olika länderna.

Precis, retoriken är exakt densamma.

Inte undra på att dom blev "Virriga" i huvudet av alla bokstavskombinationer:

KFML - KFML(r) - KPML - SKP - KU - VPK - RMF - KAF - KEG - FK - RM ..................
Citera
2018-01-02, 18:42
Medlem
paras0nics avatar
Citat:

En anhörig till mig är kommunist och det har jag inte ärvt kan jag lova
Citera
2018-01-02, 18:59
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på det. Jag kan tänka mig att man även kan hamna i dessa miljöer pga opposition mot föräldrar.

Men för att inte hamna off topic, så tycker jag det intressanta här är landet Nordkoreas roll i att värva sympatisörer.

De här personerna såg säkert en gång i tiden det orimliga i landets propaganda, men något fick dem att ändra sig.

Så kan det givetvis också vara.

Ja Du, det är intressant, måste ta en funderare på det.........
Citera
2018-01-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
En anhörig till mig är kommunist och det har jag inte ärvt kan jag lova

Det skall Du ha all heder för!
Citera
2018-01-02, 20:01
Medlem
Kors i taket!

Kim känner pressen, tar på sig slips och nya fina nyårskostymen, i "Chrustjevgrått" till nyårstalet!

Gjorde "Kort rockad" på brädet, med utspelet om förhandlingsförslag om OS direkt med Sydkorea.

Pressen och sanktioner höjer trycket på honom nu, tydligt, och han vill "In i värmen".

Bra jobbat Kim, jag tolkar Dig som att Du inser att Du varit en "Stygg pojke", men vill göra avbön och få en chans att komma till förhandlingsbordet.
Citera
2018-01-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
A.Q. Khan förtjänar dessutom ett hedersomnämnande i denna tråd. Han är en anti-imperialistisk hjälte, då han hjälpte DFRK med att utveckla kärnvapnen:

Haha, Vilket skitprat -- Han skulle ju varit en större hjälte om han tagit fram ett fungerande AIDS-Vaccin eller Malaria-vaccin, Eller tex ett Nobel-pris ?

Nej, något större banbrytande arbete har inte A. Q. Khan bidragit med kan jag tänka mig - Det kan ju vem som helst ta fram ett kärnvapen bara man har rätt prylar och rätt sorts Uran, Att bygga anrikningsutrustning och Plutoniumupparbetning går också, det behövs bara pengar och en hel massa tekniker, som inte har tummen mitt i handen, Och de ska helst vara sk expendables, dvs man struntar i om de stryker med utav strålningen.

Citat:
Kors i taket!

Kim känner pressen, tar på sig slips och nya fina nyårskostymen, i "Chrustjevgrått" till nyårstalet!

Gjorde "Kort rockad" på brädet, med utspelet om förhandlingsförslag om OS direkt med Sydkorea.

Pressen och sanktioner höjer trycket på honom nu, tydligt, och han vill "In i värmen".

Bra jobbat Kim, jag tolkar Dig som att Du inser att Du varit en "Stygg pojke", men vill göra avbön och få en chans att komma till förhandlingsbordet.

Det här har vi sett förut, i snart 65 år har NK hållit på så här, löften om förhandlingar som slutar i att NK får lite cash plus olja, sen dör allting ut, tills NK har slut igen på likvida medel. Utpressning heter det visst på rent fackspråk, typ...
Citera
2018-01-02, 23:30
Medlem
Flairrs avatar
Citat:

När det kommer till sympatisörer för vardera land, så finns där två olika kategorier av folk.

Den första, som Secunden utgör ett praktexempel på är den som blint tror på och hänger sig inför ett lands ideologi tillika politik. Personerna ur den här kategorin är oftast mycket kunniga när det gäller politiska ideologier samt duktiga retoriker vilket de gärna visar, men bara då de har möjligheten att få övertaget inom de diskussioner där deras land/länder smutskastas. Oftast aktiva inom olika vänskapsorganisationer och/eller partier med samma ideologiska grund som landet i fråga.

Den andra kategorin utgörs av människor som på ett eller annat sätt tjänar sitt personliga leverbröd genom att, antingen arbeta inom landet i fråga som så kallad "ex-pat" för ett utländskt företag eller att arbeta för ett inhemskt företag, kanske inom media eller någon konsultservice. Det kan röra sig om personal inom tillverkningsindustrin eller finans, diplomati eller anställd på ambassad/konsulat eller möjligtvis egenföretagare inom resebranschen. Ett bra exempel på land som passar för den här kategorin är Kina, vilket vi har kunnat se på senare år. Personen i fråga är många gånger inte särskilt smart, dock en opportunist som sätter sitt personliga gagn före allt annat och som gärna kastar moralen och etiken i soptunnan i utbyte mot en fin anställning i landet.
Citera
2018-01-03, 00:47
Medlem
SecundusSilents avatar
Många docenter i psykologi i tråden...

Jag läser en bok av en fd. docent, numera professor, som dessutom har nått att tillföra i tråden vad gäller demokratin i DFR Korea.

Torbjörn Tännsjö, filosofen, blev tillsammans med en kollega från Stockholms Universitet inbjuden till DFRK och Kim Il Sung-universitetet. Han berättar om detta i boken "Vänsterdocenten" (2017).

Bl a så pratar han med en kollega från DFRK om "självkritik". Den koreanske kollegan berättar att han flera gånger genomgått självkritik och av samtalet att döma så misstänker Tännsjö att koreanen har fått begå självkritik i "saltgruvor" eller liknande. Ändå framhåller koreanen att trots svårigheterna att begå självkritik - vilket är speciellt svårt då man anser sig ha rätt - så är det ändå partiets linje som måste gälla och säger han, det finns alltid möjlighet att för en lojal partimedlem förändra grava felaktigheter.

Detta gör djupt intryck på Tännsjö, skriver han, därför att som svensk vänsteraktivist (Tännsjö har en bakgrund inom svensk vänster) så var det aldrig sådan lojalitet som uppvisades. Man bytte istället till nån annan sekt eller parti (typ på 60-70-talen).

Att stanna kvar och lojalt underkasta sig demokratin inom partiet är förstås beundransvärt och en styrka för alla demokratiska rörelser. Att försöka förändra felaktigheter - samtidigt som man är lojal - är ett uttryck för respekt för majoriteten och därmed respekt för demokratin.

Ja, här vittnar alltså Tännsjö om att demokratin inom rörelsen verkar fungera. Att han tänker sig att koreanen fått bevista saltgruvor vet jag inte om man skall tro på direkt. Det kan vara Tännsjös tolkning och man vet ju inte direkt vad en bestraffning har som bakgrund om den har förekommit.

En sådan som Kim Jong Uns morbror brast ju i partidisciplin, så till den grad att han med hjälp av sannolikt kineserna konspirerade mot partiet och staten och då blev det att betala det yttersta priset – istället för att lojalt underkasta sig partiets linje.
Citera
2018-01-03, 00:53
Medlem
Memestars avatar
Citat:

Jag läser en bok av en fd. docent, numera professor, som dessutom har nått att tillföra i tråden vad gäller demokratin i DFR Korea.

Torbjörn Tännsjö, filosofen, blev tillsammans med en kollega från Stockholms Universitet inbjuden till DFRK och Kim Il Sung-universitetet. Han berättar om detta i boken "Vänsterdocenten" (2017).

Bl a så pratar han med en kollega från DFRK om "självkritik". Den koreanske kollegan berättar att han flera gånger genomgått självkritik och av samtalet att döma så misstänker Tännsjö att koreanen har fått begå självkritik i "saltgruvor" eller liknande. Ändå framhåller koreanen att trots svårigheterna att begå självkritik - vilket är speciellt svårt då man anser sig ha rätt - så är det ändå partiets linje som måste gälla och säger han, det finns alltid möjlighet att för en lojal partimedlem förändra grava felaktigheter.

Detta gör djupt intryck på Tännsjö, skriver han, därför att som svensk vänsteraktivist (Tännsjö har en bakgrund inom svensk vänster) så var det aldrig sådan lojalitet som uppvisades. Man bytte istället till nån annan sekt eller parti (typ på 60-70-talen).

Att stanna kvar och lojalt underkasta sig demokratin inom partiet är förstås beundransvärt och en styrka för alla demokratiska rörelser. Att försöka förändra felaktigheter - samtidigt som man är lojal - är ett uttryck för respekt för majoriteten och därmed respekt för demokratin.

Ja, här vittnar alltså Tännsjö om att demokratin inom rörelsen verkar fungera. Att han tänker sig att koreanen fått bevista saltgruvor vet jag inte om man skall tro på direkt. Det kan vara Tännsjös tolkning och man vet ju inte direkt vad en bestraffning har som bakgrund om den har förekommit.

En sådan som Kim Jong Uns morbror brast ju i partidisciplin, så till den grad att han med hjälp av sannolikt kineserna konspirerade mot partiet och staten och då blev det att betala det yttersta priset – istället för att lojalt underkasta sig partiets linje.
Jag är förvirrad. Påstår du att Nordkorea är demokratiskt?
Citera
2018-01-03, 01:07
Medlem
Citat:

Det var synd att Morbrorn inte lyckades. Det maste komma en kupp inifran. For NK befolkning. Frihet. Mat pa bordet och gott ol. Ren luft och vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in