2018-01-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Ja du får söka till polisen

Haha. Ja, jag får väl det. Tror du nånsin att vi "vanliga dödliga" kommer att få veta mer om bakgrunden till beslutet och vilken sjukdom flickorna led av?
Citera
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men varför mörda sina döttrar, och sedan ta livet av sig själva, om nu döttrarna ändå skulle dött snart?

Tusentals föräldrar har varit i den fruktansvärda situationen att se sina barn tyna bort. Ytterst få av har förkortat sina barns liv. Ännu färre har gjort på detta märkliga sätt. Har det över huvud tagit förekommit tidigare?
Jag hoppas GW tar upp frågan när det gäller historik på ett sådant här fall.
På frågan om varför ta livet av sina barn verkar tyda på ett starkt familjeband mellan föräldrar och barn
Citera
Medlem
Citat:
Nej, så enkelt är det inte. Det har vingars litet försiktigt från flera som haft med familjen att göra, att det handlar om någon form av utmattningssyndrom. Och mamman förefaller ha varit aktiv i en grupp som vill bevara en klinik som jobbar med en typ av utmattningssyndrom. Att mamman, med krävande arbete och två krassliga döttrar, skulle börja engagera sig i andra sjukdomar än de som finns i hennes egen familj, kanske inte är så troligt.

Vad jag vet bottnar allt det i att mamman "klickat ett like" på en hemsida som förestås av en man från hennes uppväxt/bostadsområde i Västra Frölunda som behandlar patienter med ME och Fibromyalgi. En klinik som Västra Götaland sagt upp avtalet med pga ovetenskapliga behandlingar och därmed sökte "klick" på nätet som stöd.

Att det bortom detta klick skulle finnas mer djuplodade kontakter har jag inte sett skymten av.
Citera
2018-01-22, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Visst jag förstår hur Du tänker. Vi vet ju inte hur flickornas inställning till denna handling var.
Men det är djupare än så. I bland kan det tryggaste hemmijöer vändas upp och ned när människor
ställs inför hopplöshet och då kan detta utmynna i helt andra reaktioner än vad som är att betrakta som normalt.
Den största "hopplösheten" tycks polisen ha ställts inför: att ännu inte ha något annat än ett underskrivet papper att förhålla sig till, eller i vart fall ingen klar bild av händelseförloppet. - En sådan här situation borde inte vara föremål för "tolkning", och än har man tydligen inte fått några entydiga svar, varken från rättsläkare eller brottsplatsuttolkare. - I sammanhanget är frågan om dubbel- eller trippelmord mycket viktig eftersom - om inte alla frågor kan besvaras - en oskyldig person riskerar att gå till eftervärlden som barnamördare. - Betr. döttrarna så var väl även dessa skrivkunniga? - Deras rektor har sagt att det var söta, glada tjejer som man aldrig haft några problem med. - Ej heller har de hemundervisande lärarna gett uttryck för att något extraordinärt utspelat sig under hemlektionerna.
Citera
2018-01-22, 22:44
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Bra där!!!! Applåder!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Har läst 11.000+ inlägg och ingen tycker synd om mördare.
Då säger jag lika hårt som du.. Ni som tycker er se i inläggen att nån tycker synd om mördare, er är det synd om eftersom ni fattas något som är riktigt bra att ha. Särskilt i ett forum!
Ser mkt av dessa som det 'fattas' ngt för men kommenterar inte deras existens nämnvärt.
Men dessa har förmåga att ofta påpeka detta hela tiden, det som de ser här, det som inte finns!
Fenomen? Syndrom? eller bara tappade?
Så tycker man inte som du då är man "tappad"? Du får nog göra om din läxa och läsa om, du verkar ha missat en hel del text. Gäller att kunna läsa mellan raderna med.
Citera
2018-01-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är väl inte det lättaste och finna neurologiska fynd, de går väl mest på symtom när de ställer diagnos på ME?
Enligt forskaren på TV så gick deta att se via blodprov, om jag minns rätt. Man måste tydligen "bara" veta vad man ska leta efter och hur analysen ska gå till.
Jag måste nog läsa på mer. Och jag kan minnas fel.
Citera
2018-01-22, 22:45
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
barnen sågs i poolen i somras och den yngsta följde med pappa och handlade på mellandagarna. Bekanta från Gbg har berättat att dottern var kontrollerad av föräldrarna och inte fick hänga med kompisar.
Det är naivt att tvunget tro att pappan var en dålig far och person.
Det har inte framkommit något som överhuvudtaget tyder på detta.
Citera
2018-01-22, 22:46
Medlem
Om det nu är ME töserna har/hade så är det npf sjukdom precis som utmattningssyndrom.

Det finns säkert olika varianter av alla grader.

Vem har sagt att det var den stora tösen som hoppa och tjoa i somras? Sommar och sol = Ljusterapi. På hösten och vintern blir de flesta deprimerade och dessa föräldrar hade ju gjort allt vad de kan och så blir lilla syster oxå sjuk. Vem hade inte blivit deppig av att se båda sina älskade barn bli kraftigt trötta med ex värk och allt vad det innebär. och var nu mamman oxå allvarligt sjuk så tror jag att orken fanns inte längre. därför såg man ingen utväg. Tyvärr är vården i Sverige svår att få om man inte säger rätt saker.

Avskedsbrevet skrev de inte för sin eller för våran skull utan för sina anhörigas skull. Tror inte de tänkte på mer än att försöka ge sina släktingar till varför de gjorde det.

Tror många här varken har barn som är "sjuka" på någotvis och vet hur jobbigt det är att kämpa i så många år och sen visar det sig att man får börja om från början för nästa behöver hjälp.

Tänk lite efter före innan. Varför är ni så otrevliga mot varandra när något kommer upp och någon inte orkat läsa ALLA sidor och glömt kanske vad som skrivits i början mm mm.

Behandla andra som ni vill bli behandlade själva
Senast redigerad av milla200 2018-01-22 kl. 22:48.
Citera
2018-01-22, 22:47
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Välkända fakta är att de flesta människor inte har det i sig att mörda.
Det krävs en särdeles störd personlighet för att en människa ska utföra ett planerat mord, av vilken anledning det än sker.
Vilket det t.ex. talats mycket om senast ang. Peter Madsen.
Inte vem som helst klarar av det. Av naturliga skäl - det strider mot vår natur.

Här är det dessutom fråga om ett dubbelmord.
På egna, halvvuxna barn

Detta fallet är exceptionellt.
Och nu försöker vissa ha det till att det exceptionella i det är att föräldrarna gjorde en enorm uppoffring och kärlekshandling...
Denna tråd börjar bli absurd.

En del här verkar helt sakna kunskap om både psykologi och kriminologi.
Eller så lider de själva av samma grava störning...

Get a grip!
Det är vämjeligt att läsa hyllningar av föräldrar som mördat sina barn!

Vilken verklighet lever ni i?
Det finns en anledning till att mord är ett grovt brott. Och att barnamördare är bland de mest utsatta av andra fångar.

När ni hyllar de här föräldrarna pissar ni på deras döttrar.
Svårare än så är det egentligen inte.
Ni som är så intresserade av att FÖRSTÅ exakt varför någon mördar en annan, fördjupar ni även er i att försöka FÖRSTÅ Madsen? Det undrar jag.
Citera
2018-01-22, 22:48
Medlem
Citat:
Men varför mörda sina döttrar, och sedan ta livet av sig själva, om nu döttrarna ändå skulle dött snart?

Tusentals föräldrar har varit i den fruktansvärda situationen att se sina barn tyna bort. Ytterst få av har förkortat sina barns liv. Ännu färre har gjort på detta märkliga sätt. Har det över huvud tagit förekommit tidigare?

För att den är en ohörd grym sjukdom som innebär stort lidande både fysiskt och psykiskt.
Citera
2018-01-22, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
barnen sågs i poolen i somras och den yngsta följde med pappa och handlade på mellandagarna. Bekanta från Gbg har berättat att dottern var kontrollerad av föräldrarna och inte fick hänga med kompisar.

Det är bullshit.
Ett fosterbarn till familjen, som bodde hos dom i över ett år i sin sena tonåren, vittnar heligt och blint att dom var en helt normal, vanlig och kärleksfull familj.
Han bodde ändå hos dom.
Finns med i tråden, klart och tydligt.
Citera
2018-01-22, 22:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Barnen har ingen skuld i detta. Föräldrarna skrev ett avskedsbrev där de tog på sig allt.
Jag tror föräldrarna kände en oerhörd frid när de tagit beslutet.
Och varför? Då måste de varit i en situation som bara eskalerade hela tiden och till slut
lämnar det sista människan - Hoppet.

Jag kan ju villigt erkänna att jag inte hade velat vara ett av barnen och då menar jag innan morden.
Tankarna måste ju ha malt där i hemmet och av dessa kan ingen fått positiva vibbar. När en eller båda vuxna är så uppgivna i sin situation så märks det.

Så..när friden infunnit sig, vad gjorde de? Knappast något fridfullt scenario. Bara sjukt!
Det fanns andra val.
Man äger inte sina barn, man har dem till låns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in