Skulle säga att de allra flesta normalbegåvade vuxna vet det, ja. Ett barn kan dock ej greppa att man ej kommer tillbaka. Vad är det du inte förstår med det?
Jag tror att man kan vara ganska så säker på att den diagnos man arbetat utifrån är ME. Den uppgiften dök upp mycket tidigt i tråden från en postare som insisterade på att om man skulle fråga familjen så skulle de säga "ME". Sedan är ju den diagnosen i sig... osäker. Men tror nästan man kan utesluta "något genetiskt" (åtminstone att en sådan diagnos skall ha varit satt).
Ja, även om sekretess råder så har det gjorts rätt många hintar åt utmattningssyndrom.
ME är en sjukdom som inte går att diagnosticera genom provtagning. Istället ska en del symptom uppfyllas. Jag har lagt dem under spoilern. Många av symptomen är rätt vaga och väldigt vanliga ("matsmältningsproblem", t ex).
1: Utmattning
Oförklarlig ihållande eller ständigt återkommande utmattning, både fysisk och mental, som avsevärt är nedsättande för aktivitetsnivån.
2: Ansträngningsutlöst försämring (Post-Exertional Malaise, PEM)
Onormal fysisk och mental uttröttbarhet efter ansträngning. Snabb muskulär och kognitiv utmattning, ansträngningsutlöst sjukdomsmående och/eller extrem utmattning och/eller smärta samt en tendens att patientens tillhörande symtom förvärras. Onormalt lång återhämtningsperiod, oftast längre än 24 timmar.
3: Sömnstörningar
Patienten känner sig inte utvilad efter sömn. Störningar i antalet sömntimmar och i dygnsrytmen.
4: Smärta
Smärta kan upplevas i muskler och/eller leder och är ofta utbredd. Det finns oftast en signifikant huvudvärk av en ny typ, ett nytt mönster och en ny svårighetsgrad.
5: Neurologiska/Kognitiva manifestationer (minst två symtom måste uppfyllas)
Förvirring
Koncentrationssvårigheter
Försämrat korttidsminne
Desorientation
Svårigheter att processa information
Tappning av ord
Överkänslighet mot ljud och ljus
6: Minst ett symtom från två av följande kategorier
Autonomiska manifestationer
Ortostatisk intolerans, (NMH)
Postural ortostatisk tachycardi (POTS)
Fördröjt lägesrelaterat lågt blodtryck
Svimningskänsla
Illamående
Matsmältningsbesvär
Urinträngningar och nervös blåsa
Hjärtklappning med eller utan rytmstörning
Andnöd efter ansträngning
Extrem blekhet
Neuroendokrina manifestationer
Onormal och dagligt fluktuerande kroppstemperatur
Perioder av svettning
Återkommande feberkänsla
Kalla fötter och händer
Intolerans mot extrem hetta och kyla
Uttalad viktförändring
Symtomen blir svårare under stress
Immunologiska manifestationer
Ömma lymfkörtlar
Återkommande halsont
Återkommande influensaliknande symtom
Generell sjukdomskänsla
Ny överkänslighet mot mat, medicin och/eller kemikalier
7: Sjukdomen ska ha varat i mer än sex månader
Vanligtvis har det förekommit ett hastigt insjuknande, men gradvisa insjuknanden förekommer. En preliminär diagnos kan sättas tidigare än sex månader. Tre månader är lämpligt för barn.
Jag blir så trött på alla förklaringar om varför föräldern/föräldrarna gjorde detta och samtidigt skuldbelägger barnen.
Döttrarna låg inte respirator med dropp, sladdar och slangar, efter år av avancerad vård, hjärndöda.
Du menar väl där det är väldigt varmt va? Där lär det brinna för många mördare just nu.
Och säkerligen en väldigt speciell plats för just dom som dödar barn.
Jo det finns massor av det du nämner så det i sig är inte unikt utan det är mer unikt att döda två barn och sedan sig själv. Utplåna en hel familj.
Ja jag kan inte säga emot Dig men människor kan efter ett långt kämpande fatta ett sådant beslut.
Det var inga vettvillingar som gjorde detta. Tvärtom var mannen högt ansedd inom sitt arbetsområde.
Att som många vill ha det till att familjen var psykvrak etc. etc. så stämmer inte detta - Dock i
besluts- ögonblicket måste man ju ställa sig frågan.
Konstigt att det inte är mer vanligt då om det nu är fler psykfall som ränner omkring i samhället och skaffar barn. Man kanske borde införa en slags mentaltest innan alla kan eller ska få lov att skaffa barn.
Vad vet du om vettvillingar? Psykiskt belastning brukar man ta hjälp för vilket är den naturliga vägen.
OM det stämmer att det inte finns nån medicinsk diagnos utan endast en symptombild.
Vart har du fått det ifrån? Du behöver inte svara. Jag gör det åt dig. Fb. Så enkelt var det.
Nej, så enkelt är det inte. Det har vingars litet försiktigt från flera som haft med familjen att göra, att det handlar om någon form av utmattningssyndrom. Och mamman förefaller ha varit aktiv i en grupp som vill bevara en klinik som jobbar med en typ av utmattningssyndrom. Att mamman, med krävande arbete och två krassliga döttrar, skulle börja engagera sig i andra sjukdomar än de som finns i hennes egen familj, kanske inte är så troligt.
Jag blir så trött på alla förklaringar om varför föräldern/föräldrarna gjorde detta och samtidigt skuldbelägger barnen.
Döttrarna låg inte respirator med dropp, sladdar och slangar, efter år av avancerad vård, hjärndöda.
Barnen har ingen skuld i detta. Föräldrarna skrev ett avskedsbrev där de tog på sig allt.
Jag tror föräldrarna kände en oerhörd frid när de tagit beslutet.
Och varför? Då måste de varit i en situation som bara eskalerade hela tiden och till slut
lämnar det sista människan - Hoppet.
Familjer med sjukdom och depressioner menar du? Ja dom är inte dömda för mord och dom har inte tagit livet av sig. Så ser det ut.
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Barnen har ingen skuld i detta. Föräldrarna skrev ett avskedsbrev där de tog på sig allt.
Jag tror föräldrarna kände en oerhörd frid när de tagit beslutet.
Och varför? Då måste de varit i en situation som bara eskalerade hela tiden och till slut
lämnar det sista människan - Hoppet.
Hoppet lämnar inte för alla bara så du vet. Deras frid över att ha dödat sina barn eller frid att slippa ha sjuka barn? Livskvalité i moms och skattefrågor kanske?
Konstigt att det inte är mer vanligt då om det nu är fler psykfall som ränner omkring i samhället och skaffar barn. Man kanske borde införa en slags mentaltest innan alla kan eller ska få lov att skaffa barn.
Vad vet du om vettvillingar? Psykiskt belastning brukar man ta hjälp för vilket är den naturliga vägen.
Det hade varit det perfekta samhället men nu är ju inte samhället perfekt.
Och visst måste psyke spelat in och som jag skrev i ett annat inlägg.
Det sista som lämnar människan är: Hoppet
I detta fall verkar det så.
ME kan man, om jag har uppfattat saken rätt, testa sig för. Så läkarna kan ju ha intygat om att barnen faktiskt led av ME.
Eller har läkarna intygat om barnens oförklariga trötthet, och ME är föräldrarnas egna hittepådiagnos?
Det finns ingen provtagning som kan fastställa ME. Istället utgår man från en långa rad symptom. Om patienten uppfyller tillräckligt många symptom anses den ha ME.
[quote=Denstorakritikern|62998957]Barmhärtighetsmord......nu måste du ändå driva med oss.....skulle det vara aktuellt med tjejer som i somras hoppade på studsmattan och skrattade?......de var alltså inte hjärndöda vilket du måste ha fått för dig för annars kan man inte ens nämna barmhärtighetsmord här.[/QUOTE
EN granne hade hört skratt, antagit att de var barnen. Noll värde.
Detta har nu fortplantat sig till "....tjejer som i somras hoppade på studsmattan och skrattade?......"
Som i nästa sekund tas som intäkt/bevis på att barnen var friska.