2018-01-22, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han får ändå livstid el förvaring.

Jag är inte så säker på det, eftersom han är förstagångsförbrytare utan någon kriminell eller antisocial vandel i bagaget. Handlar det om en ömsesidig sexlek som gått snett, så ska man även komma ihåg att Danmark är mycket sexualliberalt, samt att det ligger i tiden att man inte ska moralisera, utan att alla ska ha rätt till sin läggning, och att alla läggningar är lika fina och naturliga o.s.v..
Citera
2018-01-22, 16:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Ja naturligtvis, oavsett om det fanns sexuella motiv bakom mordet, så tycker även jag att Madsen har förverkat sin rätt att vistas ute bland resten av befolkningen under en mycket lång tid. Om det har gått till som antytts från vanligtvis välunderrättat håll så finns det inga som helst förmildrande omständigheter.
Citera
2018-01-22, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Hur förklarar han knivande i underlivet då? Det är knappast ett normalt inslag ens i den mest extrema bdsm-världen. Hur ömsesidigt det än var i ditt hypotetiska scenario har det ju vid den tidpunkten gått över i rent övergrepp. Knappast förmildrande för honom, oavsett vad dom lekt innan.
Och har knivandet skett efter döden (vilket du ju vill tro) är det inte heller sådär jättepositivt för PM. 'Tyvärr dog hon, jag mådde skitdåligt över det, men när hon ändå var död passade jag på att karva lite'...eh.

Sen: hans trovärdighet vad gäller eftermäle gentemot dom anhöriga är väl också hyfsat lågt. Det ser väl inte så jätteomtänksamt ut att vilja att dom inte ska få veta att hon dött, att stycka kroppen, samt dumpa den på olika ställen för att den aldrig ska hittas.
Har man gjort allt ovanstående klarar nog dom anhöriga av att höra om ev otrohet/bdsm-lek.

Nu besökte hon ju faktiskt en BDSM-konvention, och skrev i en artikel att det kunde vara "curiously sweet" att bli knivad... underförstått i underlivet. Hade det inte varit för att det finns sådana belägg, så hade det varit en helt annan sak.

Alltså, jag är inte insatt i sådana här sexakter, men man kanske kan dras med in the spur of the moment s.a.s.? Hamna i ett rus?
Citera
2018-01-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu besökte hon ju faktiskt en BDSM-konvention, och skrev i en artikel att det kunde vara "curiously sweet" att bli knivad... underförstått i underlivet. Hade det inte funnits för att det fanns sådana belägg, så hade det varit en helt annan sak.

Alltså, jag är inte insatt i sådana här sexakter, men man kanske kan dras med in the spur of the moment s.a.s.? Hamna i ett rus?
Och? Då skulle det vara en förmildrande omständighet? Men du... tänk!
Citera
2018-01-22, 16:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu besökte hon ju faktiskt en BDSM-konvention, och skrev i en artikel att det kunde vara "curiously sweet" att bli knivad... underförstått i underlivet. Hade det inte varit för att det finns sådana belägg, så hade det varit en helt annan sak.

Tror du lite att allt en journalist skriver om samtidigt är något den själv utövar?
Citera
2018-01-22, 16:34
Medlem
Citat:
Det har det ju. Det är farlighetsgraden som avgör om det ska bli förvaring eller inte, vad jag har förstått. Och förvaring kan i värsta fall (ur den dömdes perspektiv) bli livet ut, medan man om man döms till ett långt fängelsestraff i alla fall kan vara säker på att komma ut när de åren har gått. (Om man inte gjort något mer i fängelset eller på permissioner, såklart.)
Nej! Han behöver inte förvaring utan han skall dömas till livstid fängelse för mordet.
Citera
2018-01-22, 16:38
Medlem
Citat:
Det kan ju finnas något försvårande motiv, som gör att han får ett högre straff.

Förmildrande är svårt att hitta, det medger jag! Men kanske om M erkänner eller "erkänner" (ljuger) att det handlade om en ömsesidigt önskad sexlek som gick snett, och det finns bevis för att K deltagit i sådant tidigare. Han kan ju säga att han velat skydda hennes eftermäle tidigare, skona de anhöriga och pojkvännen... och att det var därför han försökte med diverse olycksteorier först.

Eftersom du bara håller på och gissar o tycker utan fakta tar jag fram vad som enligt Straffeloven räknas som förmildrande omständigheter:

§ 82. Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som formildende omstændighed,
1) at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført,
2) at gerningsmanden har høj alder, når anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig eller skadelig,
3) at gerningen grænser til at være omfattet af en straffrihedsgrund,
4) at gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens foretagelse,
5) at gerningen er udført i en oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede eller personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb eller en grov fornærmelse,
6) at gerningen er begået som følge af tvang, svig eller udnyttelse af gerningsmandens unge alder eller betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold,
7) at gerningen er begået under indflydelse af stærk medfølelse eller sindsbevægelse, eller der foreligger andre særlige oplysninger om gerningsmandens sindstilstand eller omstændighederne ved gerningen,
8) at gerningsmanden frivilligt har afværget eller søgt at afværge den fare, der er forvoldt ved den strafbare handling,
9) at gerningsmanden frivilligt har angivet sig selv og aflagt fuldstændig tilståelse,
10) at gerningsmanden har givet oplysninger, som er afgørende for opklaringen af strafbare handlinger begået af andre,
11) at gerningsmanden har genoprettet eller søgt at genoprette den skade, der er forvoldt ved den strafbare handling,
12) at gerningsmanden på grund af den strafbare handling frakendes en af de i § 79 omhandlede rettigheder eller påføres andre følger, der kan sidestilles med straf,
13) at straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden for en rimelig tid, uden at det kan bebrejdes gerningsmanden,
14) at der er gået så lang tid, siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig.
Citera
2018-01-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Eftersom du bara håller på och gissar o tycker utan fakta tar jag fram vad som enligt Straffeloven räknas som förmildrande omständigheter:

§ 82. Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som formildende omstændighed,
1) at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført,
2) at gerningsmanden har høj alder, når anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig eller skadelig,
3) at gerningen grænser til at være omfattet af en straffrihedsgrund,
4) at gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens foretagelse,
5) at gerningen er udført i en oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede eller personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb eller en grov fornærmelse,
6) at gerningen er begået som følge af tvang, svig eller udnyttelse af gerningsmandens unge alder eller betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold,
7) at gerningen er begået under indflydelse af stærk medfølelse eller sindsbevægelse, eller der foreligger andre særlige oplysninger om gerningsmandens sindstilstand eller omstændighederne ved gerningen,
8) at gerningsmanden frivilligt har afværget eller søgt at afværge den fare, der er forvoldt ved den strafbare handling,
9) at gerningsmanden frivilligt har angivet sig selv og aflagt fuldstændig tilståelse,
10) at gerningsmanden har givet oplysninger, som er afgørende for opklaringen af strafbare handlinger begået af andre,
11) at gerningsmanden har genoprettet eller søgt at genoprette den skade, der er forvoldt ved den strafbare handling,
12) at gerningsmanden på grund af den strafbare handling frakendes en af de i § 79 omhandlede rettigheder eller påføres andre følger, der kan sidestilles med straf,
13) at straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden for en rimelig tid, uden at det kan bebrejdes gerningsmanden,
14) at der er gået så lang tid, siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig.

Jag undrar jag. Nr 9 däruppe - om han själv angett sig och dessutom erkänt vartenda dugg han gjort. Frågan är om det är en förmildrande omständighet i just detta fall. Med 14 knivstick i vaginan, att han skurit av henne halsen när hon var vid liv (eller ströp henne och därefter skar halsen av henne) att han därefter styckat och dumpat henne.

Fan vet om det blivit några år lägre straff än vad åklagaren vill ha det till nu. Om han nu betett sig som punkt 9 beskriver.
Nu är det för sent i alla fall. Han har målat in sig i ett hörn med flytbetong - och den lär inte torka på många år.
Citera
2018-01-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag undrar jag. Nr 9 däruppe - om han själv angett sig och dessutom erkänt vartenda dugg han gjort. Frågan är om det är en förmildrande omständighet i just detta fall. Med 14 knivstick i vaginan, att han skurit av henne halsen när hon var vid liv (eller ströp henne och därefter skar halsen av henne) att han därefter styckat och dumpat henne.

Fan vet om det blivit några år lägre straff än vad åklagaren vill ha det till nu. Om han nu betett sig som punkt 9 beskriver.
Nu är det för sent i alla fall. Han har målat in sig i ett hörn med flytbetong - och den lär inte torka på många år.

Nej det här för allvarliga brott för det. Det är mord, och åkl menar nu också att man kan bevisa att det var planerat, samt det grova sexbrottet på det. Det blir ett mycket långt fängelsestraff alt forvaring.
Citera
2018-01-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du lite att allt en journalist skriver om samtidigt är något den själv utövar?

Frågar mig samma sak som du gör: varför skulle KW ha intresse av att utöva ultra-kinky sex bara för att hon skriver om det? Tror inte alls på det scenariot. Inte en chans.
Citera
2018-01-22, 17:18
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Åh, herregud. Du får mig att skämmas över att öht skriva till dig. Är du verkligen så extremt puckad som du framställer dig?
Har Kim skrivit en artikel om att hon tycker att det är 'curiously sweet' att bli knivad i underlivet?

Seriöst. Någon gång måste rimligen t o m du känna att du spårar.
Citera
2018-01-22, 17:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Frågar mig samma sak som du gör: varför skulle KW ha intresse av att utöva ultra-kinky sex bara för att hon skriver om det? Tror inte alls på det scenariot. Inte en chans.

Och - för att vara övertydlig - även om Wall utövade bdsm betyder det inte att det skulle vara mindre allvarligt att mörda henne och skända hennes kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in