2018-01-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag visste inte att Erdogan och Assad hade samtal i början av kriget. Men att Turkiet stod under stark press från USA, det var ju uppenbart.

De hade militörövningar tillsammans så sent som 2009, och den turkiska presidenten var på besök i syrien samma år. Relationerna verkade vara på väg att bli ytterligare bättre och Turkiet lovande bland annat hjälpa Syrien i fredsamtal med Israel om Golanhöjderna.

Däremot var relationerna ganska frostiga när Assads far hade makten om jag minns rätt.
Citera
2018-01-22, 14:01
Medlem
Yaskos avatar
PKKPYDSDFYPGs försvarslinjer i Birshaya bergen verkar ha kollapsat totalt.

https://twitter.com/op_shield/status/955421858295373824
Citera
2018-01-22, 14:02
Medlem
Varför går detta så fruktansvärt söligt? Är verkligen turkiska armén så värdelösa att man inte klarar av ett gäng med rostiga ak-47or?
Citera
2018-01-22, 14:15
Medlem
humanlifes avatar
Journalisten Patrick Cockburn tror att Turkiets offensiv kan vara bra för Assad.
Precis som några av oss har sagt här.
Citat:

Turkey’s Syria offensive may play into Assad’s hands – columnist

Turkey’s military offensive against the Kurdish-held northwestern Syrian enclave of Afrin will not only weaken the Kurds’ position, but may also sow the seeds of suspicion between Kurdish forces and their ally the United States, veteran Middle East correspondent Patrick Cockburn wrote for liberal British news site The Independent.

Syrian President Bashar Assad “will not like Turkish military units entering Syrian territory, but there are advantages for him if the Turkish offensive shows the Kurds that they cannot rely on the U.S. to protect them,” he said.

https://ahvalnews.com/afrin/turkeys-syria-offensive-may-play-assads-hands-columnist
Citera
2018-01-22, 14:17
Medlem
Yaskos avatar
https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/955425132155109377

Citat:
A source who attended the fruitless negotiations between Damascus and PYD months ago told me that Russia suggested that YPG hand over all the areas around Afrin to SAA while keeping the city and district around it, under its control, PYD refused and Damascus\Russia were furious

The PYD refusal, pushed Damascus and Russia to believe that US was behind the PYD decision to keep its control over all of Afrin, Damascus delegation also believed that US promised PYD that it will defend Afrin, because otherwise PYD decistion made no sense

The source who was just a guard of a Syrian officer told me : "we would go, tell them all the suggestion we and the Russians prepared ... all of which were approved by Turkey, than the PYD official would lecture us about Ocalan and say No to everything what so ever"

Since October 2017, the Syrian Military intelligence and Russia told the PYD that the possibility of a Turkish attack is 100%, there is officers who didn't sleep for weeks trying to talk sense into PYD , they were usually met with laughs or lectures about Ocalan and Kubani
Senast redigerad av Yasko 2018-01-22 kl. 14:20.
Citera
2018-01-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Varför går detta så fruktansvärt söligt? Är verkligen turkiska armén så värdelösa att man inte klarar av ett gäng med rostiga ak-47or?

Långsamt?

De avancerar i rätt snabb takt om man tar topografi och hur länge ypg haft att förbereda sina positioner i beräknande

#YPG in #Afrin seem to be peanuts for the #Turkish-backed #FSA as they captured Mount Birsaya in 1 hour

https://mobile.twitter.com/OmerOzkizilcik/status/955424555518103557
Citera
2018-01-22, 14:21
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
PKKPYDSDFYPGs försvarslinjer i Birshaya bergen verkar ha kollapsat totalt.

https://twitter.com/op_shield/status/955421858295373824
Befästningen där blev söndersprängd och togs på kort tid.
Man har tagit vad jag har sett ett par PKK krigsfångar men hur många döda PKK hade vet jag ej. Vi kan önska dem lycka till i nästa liv.
Citera
2018-01-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Långsamt?

De avancerar i rätt snabb takt om man tar topografi och hur länge ypg haft att förbereda sina positioner i beräknande

#YPG in #Afrin seem to be peanuts for the #Turkish-backed #FSA as they captured Mount Birsaya in 1 hour

https://mobile.twitter.com/OmerOzkizilcik/status/955424555518103557
Det är tredje dagen, förväntade mig att man skulle vara i staden Afrin vid det här laget. Turkiets armé med alla stridsflyg och artilleri går inte att jämföra med YPG.
Citera
2018-01-22, 14:27
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Det är tredje dagen, förväntade mig att man skulle vara i staden Afrin vid det här laget. Turkiets armé med alla stridsflyg och artilleri går inte att jämföra med YPG.

Det går att ta Afrin på tre dagar. Men då skulle man räkna med egna förluster samt stora civila förluster. Det kommer bli som i EuphratShield, långsamt framryckning där FSA är längs framme. Innan det hela började förväntade jag mig ca 5-6 månader. Så långt tid tog ES...
Citera
2018-01-22, 14:30
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Det går att ta Afrin på tre dagar. Men då skulle man räkna med egna förluster samt stora civila förluster. Det kommer bli som i EuphratShield, långsamt framryckning där FSA är längs framme. Innan det hela började förväntade jag mig ca 5-6 månader. Så långt tid tog ES...
Detta är också bara andra dagens markoffensiv.
Citera
2018-01-22, 14:33
Medlem
Citat:
Att man värnar om egna förluster köper jag inte, eftersom det är FSA araber längst fram i fronten. Dessa bryr sig inte turkarna om.
Och snälla låtsas inte som om Turkiet bryr sig om civila.
Citera
2018-01-22, 14:41
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Att man värnar om egna förluster köper jag inte, eftersom det är FSA araber längst fram i fronten. Dessa bryr sig inte turkarna om.
Och snälla låtsas inte som om Turkiet bryr sig om civila.

Just därför går det långsammare, för att FSA går i första ledet. Civila förluster vill man undvika, varför döda en massa civila i onödan? Huvudsaken är att rensa ut PKK terrorister, inte att döda civila. Varje död civil skapar 10 nya terrorister i slutändan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in