2018-01-22, 12:54
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Bra grävt Rodja! Ja, där ser man, mycket intressant info. Kommun, polis mm på samma bilder som Scientologer. De står då bakom Droginformation.nu Och sponsrar kommunen i olika aktiviteter, här om Trygghetsdagen 2015.
http://faktoider.blogspot.se/2015/11/scientologer-i-lomma.htm
Gräv vidare på Droginformation.nu , kan komma upp mer intressant.
l
Tack! Ja, man kan söka en del där nere kring området både genom Sydsvenskan
och andra lokaltidningar. Googlar man orterna med scientologin och/eller andra ord
vet man inte vad som kan komma upp!
Citera
2018-01-22, 13:02
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Vill tillägga att kommunen bredvid den jag växte upp i, skickade länge personer med missbrukarproblematik till Narconon, som ägs av Scientologerna. Så tror tyvärr de nästlar in sig mer än de borde i flertalet kommuner, framförallt i Skåne.
Oj, ja många kommuner har en del lustiga föreningar de kan skicka missbrukare till. Men det ska ju vara med vetenskap och beprövad erfarenhet. En del kommunfolk förstår inte problemet med nåt sånt som Narconon. Det dröjer väl inte länge förrän drogerna ersätts av kurser och sen blir de indragna i en ny beroendeställning....
Citera
2018-01-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Oj, ja många kommuner har en del lustiga föreningar de kan skicka missbrukare till. Men det ska ju vara med vetenskap och beprövad erfarenhet. En del kommunfolk förstår inte problemet med nåt sånt som Narconon. Det dröjer väl inte länge förrän drogerna ersätts av kurser och sen blir de indragna i en ny beroendeställning....
Ja, jag tror det också. Jag har ingen koll på vad de ersatte Narconon med, men jag vet att de slutade för ett antal år sedan när det "uppdagades" vilka som låg bakom. Man kan ju tycka att de borde gjort sin research...
Skulle inte förvåna mig om de håller kurser i kommunen under liknande namn/föreningar som du(?) länkade till.
Citera
2018-01-22, 13:07
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Ja, jag tror det också. Jag har ingen koll på vad de ersatte Narconon med, men jag vet att de slutade för ett antal år sedan när det "uppdagades" vilka som låg bakom. Man kan ju tycka att de borde gjort sin research...
Skulle inte förvåna mig om de håller kurser i kommunen under liknande namn/föreningar som du(?) länkade till.
Här i politiken:
https://www.sydsvenskan.se/2010-04-11/fick-lamna-fullmaktige-efter-invigningstal
Citera
2018-01-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Som anhörig eller kollega eller vän skulle man väl bli galen på en sån här spekulationshärva... Men! Jag tycker ändå att det är konstigt att ingen försöker knuffa spekulationerna i rätt riktning. Alltså för att dämpa ryktesspridningen. Varför tror ni att det är så tyst och så få nya uppgifter som kommer i omlopp? Jag trodde nog till en början att det skulle läcka ut ganska mycket uppgifter här, alltså inte från närmaste familjen men från bekantas bekanta eller från föräldrar med barn i samma klass osv osv.

Det tycker jag med är konstigt. Det kan också vara så att anhöriga/kollegor/vänner inte bryr sig om det sprids allehanda osann dynga om familjen? Vi vet ju inte om de var omtyckta. Det är kanske bara nu de målat upp ett påklistrat leende och smaljar i media om att mamsen och papsen var sådana enastående och genomsnälla människor, fast det snarare var motsatsen.

Lite mysko är det allt. Att ingen läcker.
Citera
2018-01-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Återigen, vad är det för mening att ens ha en tråd i ett diskussionsforum om detta ämne om folk inte får spekulera? Som jag även skrev att jag gjorde i slutet. Man kan inte skriva OBS! Spekulation! Efter varje mening. Men mamman hade enligt källor (som vi inte heller kan vara säkra på) cancer, jag antar att hon oavsett diagnoskod hade symtom i form av trötthet. Och vet du vad, ett symtom på depression är trötthet. Likaså koncentrationsförlust, initiativförmåga osv. Trötthet är ett symtom på de flesta sjukdomarna. Med det sagt menar jag att vi kan inte vara säkra på ett skit, men OBVIOUSLY mådde de inte bra. Synd att det skulle till barnmord. Folk som försöker få föräldrarna att framstå som fina människor som mördade av barmhärtighet; jag hoppas nån annan får besluta om ni ska få leva eller inte! Det finns en anledning till alla lagskärpningar och att barnkonventionen ska införas i svensk lag, för att stärka barns rättighet! Barn är egna människor med rätt till liv, hälsa och skydd från föräldrar efter behov. Barn är inte "en del i familjen" enbart utan även egna individer. Även efter att de mördats fick de skulden av föräldrarna; det var "deras fel" att hela familjen var tvungna att dö. Med andra ord levde inte flickorna upp till föräldrarnas krav, och Då föräldrarna inte orkade mer så tyckte de att de hade rätt att avsluta sina barns liv.

Fy fan säger jag bara. Jag förstår vad folk menar, vrängd verklighetsuppfattning kan komma med djupa depressioner, och bara för att jag inte ser föräldrarna som barmhärtighetsmördare innebär inte det att jag inte fattar. Men det är att smutsa ner begreppet "psykisk ohälsa", att håna barnen, att på något sätt ens försöka befria föräldrarna från denna skulden enligt mig. De mördade sina barn för sin egen skull. De kunde planera dådet, skriva avskedsbrev, framställa det som ett rationellt beslut etc. vilket inte tyder på en psykos eller vrängd verklighetsuppfattning eller i den grad många försöker få det till. De tog ett välplanerat beslut att mörda sina barn, och sig själva, för att DE inte ORKADE. Hur fan kan man ens skylla på barnens sjukdom? Det handlar snarare om att DE varken hade ork eller lust att kämpa vidare så de gjorde det enkelt för SIG SJÄLVA. Men 2 barn har mist sitt liv. De hade en framtid. Men den valde föräldrarna bort åt dem.

Det ligger mycket i det du säger.
Och att vi ska ha FÖRSTÅELSE för att någon har mördat sina barn, som många här i tråden förfäktar, är skrämmande, och därför så provocerande.
Har man förståelse för det är man inte frisk i huvudet, anser jag.
Däremot behöver vi få en FÖRKLARING. Därav alla spekulationer, naturligtvis. Vi behöver veta exakt hur förklaringen ser ut, just för att det är så totalt obegripligt och OFÖRSVARBART.
Citera
2018-01-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant om någon som hade tid kunde göra en lista över alla teorier som har framförts i denna väldigt, väldigt långa tråd.....

Ännu bättre om någon hade velat göra en sammanställning av konkret info som kommit in, dvs pm’s, folk som säger att de har källor osv. Jag sparkar mig själv att jag inte gjorde det från början. Jag har tyvärr inte tid med det nu när tråden snart är 1000 sidor lång och det var ju lite oförutsett.

Om man hade den infon lite översiktligt, dvs vem som postat den, datum och innehållet så hade det varit lite lättare att avfärda och tillägga nu när vi vet vad vi vet.

Om ni har lust kan vi dela upp den bördan, typ 50 sid var. Det är ju möjligt.
Citera
2018-01-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det ligger mycket i det du säger.
Och att vi ska ha FÖRSTÅELSE för att någon har mördat sina barn, som många här i tråden förfäktar, är skrämmande, och därför så provocerande.
Har man förståelse för det är man inte frisk i huvudet, anser jag.
Däremot behöver vi få en FÖRKLARING. Därav alla spekulationer, naturligtvis. Vi behöver veta exakt hur förklaringen ser ut, just för att det är så totalt obegripligt och OFÖRSVARBART.

Vad betyder förståelse?

det att förstå eller hur man förstår (till exempel förståelseprov); ha förståelse för (ngns synpunkter, problem) inse det berättigade i, förstå och kunna leva sig in i || -n
Citera
2018-01-22, 13:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Rätta mig om jag har fel, men det blev ett kort boende på Blågatan 11. Inom ett år var huset sålt. Felköp, eller hände det något specifikt i Göteborg?
Citera
2018-01-22, 13:16
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt bra skrivit. Det jag nu kommer att skriva har inget med ditt inlägg att göra. Först vill jag bara säga att alla är bestörta och berörda över det som hänt. Jag själv utan att ens tidigare känt till familjen mår dåligt av händelsen. Jag vet inte vilken sjukdom det handlade om utan utgår från trötthetssyndrom.

Men jag hoppas att ur denna oerhört tragiska händelse kanske kanske något gott kan komma. Ingen vare sig i Sverige utan även andra länder känner till denna händelse. Förhoppningsvis kommer skola, medmänniskor, läkare och övrig sjukvårdspersonal öka sin förståelse och lära sig mer om denna sjukdom. Forskare kommer att börja forska mer på detta område, mer anslag från staten till forskningen. Många av oss kanske själva vill skänka pengar till forskning om trötthetssyndrom precis som vi gör till t ex cancerforskning. Oavsett en ökad förståelse för sjukdomar som inte alltid är lätta att diagnosticera.
Va? Det står ju om händelsen i alla tidningar och i övrig media?
Citera
2018-01-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Återigen, vad är det för mening att ens ha en tråd i ett diskussionsforum om detta ämne om folk inte får spekulera? Som jag även skrev att jag gjorde i slutet. Man kan inte skriva OBS! Spekulation! Efter varje mening. Men mamman hade enligt källor (som vi inte heller kan vara säkra på) cancer, jag antar att hon oavsett diagnoskod hade symtom i form av trötthet. Och vet du vad, ett symtom på depression är trötthet. Likaså koncentrationsförlust, initiativförmåga osv. Trötthet är ett symtom på de flesta sjukdomarna. Med det sagt menar jag att vi kan inte vara säkra på ett skit, men OBVIOUSLY mådde de inte bra. Synd att det skulle till barnmord. Folk som försöker få föräldrarna att framstå som fina människor som mördade av barmhärtighet; jag hoppas nån annan får besluta om ni ska få leva eller inte! Det finns en anledning till alla lagskärpningar och att barnkonventionen ska införas i svensk lag, för att stärka barns rättighet! Barn är egna människor med rätt till liv, hälsa och skydd från föräldrar efter behov. Barn är inte "en del i familjen" enbart utan även egna individer. Även efter att de mördats fick de skulden av föräldrarna; det var "deras fel" att hela familjen var tvungna att dö. Med andra ord levde inte flickorna upp till föräldrarnas krav, och Då föräldrarna inte orkade mer så tyckte de att de hade rätt att avsluta sina barns liv.

Fy fan säger jag bara. Jag förstår vad folk menar, vrängd verklighetsuppfattning kan komma med djupa depressioner, och bara för att jag inte ser föräldrarna som barmhärtighetsmördare innebär inte det att jag inte fattar. Men det är att smutsa ner begreppet "psykisk ohälsa", att håna barnen, att på något sätt ens försöka befria föräldrarna från denna skulden enligt mig. De mördade sina barn för sin egen skull. De kunde planera dådet, skriva avskedsbrev, framställa det som ett rationellt beslut etc. vilket inte tyder på en psykos eller vrängd verklighetsuppfattning eller i den grad många försöker få det till. De tog ett välplanerat beslut att mörda sina barn, och sig själva, för att DE inte ORKADE. Hur fan kan man ens skylla på barnens sjukdom? Det handlar snarare om att DE varken hade ork eller lust att kämpa vidare så de gjorde det enkelt för SIG SJÄLVA. Men 2 barn har mist sitt liv. De hade en framtid. Men den valde föräldrarna bort åt dem.

Sista stycket, så enig med dig!!
Citera
2018-01-22, 13:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Va? Det står ju om händelsen i alla tidningar och i övrig media?

Sorry såg att jag skrivit totalt fel menar givetvis att det har inte har undgått någon eller att ingen har missat denna tragiska händelse. Mitt fel och jag hoppas verkligen de flesta förstod vad jag menade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in