2018-01-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiruna2044
Att flickan i fotbollslaget är Agnes är klart men frågan är om Agnes (agnesisbored) på Instagram är samma flicka.

Det finns obehagliga allvarliga sjukdomar där utseendet förändras enormt. Dragen förvrängs, åldras el förskjuts. Barnen fick hemskola pga sjukdom el ohälsa. Kanske led de av en sådan sjukdom?
Citera
2018-01-22, 11:19
Medlem
AvaChloes avatar
Kan någon sammanfatta alla tänkbara teorier som har dragits i tråden?
Citera
2018-01-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror alltså inte att flickorna var sjuka? Har du nåt som stödjer din teori. Hur fick dom hemundervisning och läkarintyg till två friska barn?

Tror du missförstår. Ingen har påstått att flickorna inte var sjuka eller hade intyg.
Citera
2018-01-22, 11:30
Medlem
blodgivarens avatar
Så fort ett barn får hemundervisning bör " ett paket " av stödinsatser per automatik gå igång till familjen :
1) stödsamtal i vilka familjen kartläggs på alla fronter inklusive måendet
2) avlastning iform av stödfamilj och/eller korttidsboende
Säkert finns det fler åtgärder som går att inkludera i denna obligatoriska " paketlösning"
Citera
2018-01-22, 11:32
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Men guuuuud, kan ni inte bara släppa scientologispåret?
Om barnen varit så sjuka att de sökt både vård utomlands och alternativa behandlingar så är det väl inte så konstigt om scientologerna slunkit med i den högen? Jag kan väl inte vara den enda som tänker så?

Det var ju t.o.m. någon som kom in i tråden, som sa sig ha insikt (och jag väljer att lita på det) och sa att de haft samröre med scientologerna men var inte medlemmar.
Men du....folk får väl skriva vad de vill här?
Spåret med scientologerna är inte enbart syftat på alternativa behandlingar som barnen kunde få, utan spår kommer från helt andra vinklar också.

Så de har inte bara "slunkit med i den högen".
Citera
2018-01-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tror du missförstår. Ingen har påstått att flickorna inte var sjuka eller hade intyg.

Nu svarar du iofs för någon annans räkning. Men eftersom Gummizone skrev:

Citat:
Men att det skulle vara sjukdom för flickorna som gjort att man väljer detta tror jag inte. De försöker få sin handling att se god ut men det gör det inte. Får jag själv tänka fritt tror jag mamman i denna familjen mått dåligt under lång tid. Personer son mår dåligt är experter på att dölja sitt mående och tankar. Dottern har mått dåligt och mamman "gör" sjukdomen. Barn som får höra att de är sjuka kan mycket lätt manipuleras till sjukdom. Mammans mående kan därför tas ut på dottern. Inte hon som mår dåligt utan dottern. Och då blir all fokus på dotterns hälsa.

så tolkar jag det som att barnen manipulerats till att tro att de var sjuka, jag vill gärna veta hur Gummizone resonerade kring läkarintyg och hemundervisning i det sammanhanget?

Jag tycker att det är en trend att försöka framställa flickorna som friska för att skuldbelägga föräldrarna ytterligare. Då ser man inte helheten i tragedin. Hur ska man lära av det som har hänt om man försöker anpassa alla fakta till sin egen teori. Man borde försöka ta till sig de fakta som finns och sedan skapa en teori, inte tvärtom.
Citera
2018-01-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feindflug
Det står namn ju. Agn*s H*nkow och Agn*s H*nkow Br*nton. 2 bilder bara.
Varför går det inte längre att se dessa bilder?
Citera
2018-01-22, 11:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Varför går det inte längre att se dessa bilder?

Kan ju vara så enkelt att föräldrarna till de andra säkerligen minst 20 barn inte vill att bilden sprids runt
Citera
2018-01-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man tar detta till en enklare nivå är det givetvis så att i välmående Lomma/Bjärreds kommun har skolan och socialtjänsten resurser och handlingsberedskap (eller om man så vill, servicevilja) som inte föreligger i belastade kommuner. Att man har de resurserna och erbjuder dem är naturligtvis inte fel, rent principiellt.

Givetvis är gärningen (mord/självmord) ett djupt oroande, grovt brott.

Som jag skrev i mitt inlägg är det en rad olika faktorer att ta hänsyn till, och att Lomma är "välmående" rent ekonomiskt, och har mer resurser, betyder inte att det är kvalitet i arbetet med socialtjänsten/ skola osv. Saknas erfarenhet så gör det, och finns inga resurser som i ex Södertälje går det inte att tilldela resurser i form av behandling i samma utsträckning till folket, de med störst behov prioriteras. Därför tror jag helt säkert att ME inte skulle utgöra skäl för hemundervisning, då det inte ens finns lärare så att det räcker i skolorna, samt att det snarare skulle leda till ökade besvär i form av isolering. Kostnaden måste stå i proportion mot nyttan, och enligt min erfarenhet så är man mer noga med detta då resurserna är knappa.

Men detta är som sagt en del i den komplexitet du nämner. Men jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt och utförligt för din smak. Sen skrev jag även att EN annan del i bilden faktiskt är hur omgivningen ser ut, detta påverkar givetvis även professionella.

Jag tycker INTE att skolan har gjort vad de kunnat. Vart är kontakten med Barnpsykiatrin? En skolpsykolog i Bjärred kan man knappast räkna som tillförlitlig kompetens i en familj med 3 medlemmar som är hemma pga kronisk trötthet. De borde genast ha tagit kontakt med ex BUP för att utesluta att deras symtom berodde på annat, enligt mig. Men det är lätt att vara efterklok, ingen är felfri, men det är ändå enligt min personliga åsikt väldigt märkligt. Läkaren kunde ex. skickat remiss... för det kan ju te sig naturligt att barnpsykiatrin har mer kompetens inom området än en allmänläkare. Men som sagt: då fakta ej finns är detta spekulationer!
Citera
2018-01-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Men guuuuud, kan ni inte bara släppa scientologispåret?
Om barnen varit så sjuka att de sökt både vård utomlands och alternativa behandlingar så är det väl inte så konstigt om scientologerna slunkit med i den högen? Jag kan väl inte vara den enda som tänker så?

Det var ju t.o.m. någon som kom in i tråden, som sa sig ha insikt (och jag väljer att lita på det) och sa att de haft samröre med scientologerna men var inte medlemmar.

Och varför ska vi släppa det menar du? Jag har fått från källa att de var scientologer. Och då menar jag inte att de sökt behandling där, vilket även det i mina ögon inte är ett helt normalt som du verkar antyda.
Kan vara ganska betydelsefullt om de rent fakiskt är så att det stämmer, annan syn på kollektivt självmord tex.
Citera
2018-01-22, 12:02
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
På vilket sätt då?
Tänker att om man betraktar kroppen mer som en ”container” och detta livet som en en del av en betydligt längre ”resa” - då kanske det inte är så dramatiskt att avsluta den här ”dåliga” etappen för att börja om på nytt.

För att inte tala om att obotliga sjukdomar inte verkar passa in i den här ”religionen”.
Senast redigerad av allegrageller 2018-01-22 kl. 12:06.
Citera
2018-01-22, 12:03
Medlem
Som anhörig eller kollega eller vän skulle man väl bli galen på en sån här spekulationshärva... Men! Jag tycker ändå att det är konstigt att ingen försöker knuffa spekulationerna i rätt riktning. Alltså för att dämpa ryktesspridningen. Varför tror ni att det är så tyst och så få nya uppgifter som kommer i omlopp? Jag trodde nog till en början att det skulle läcka ut ganska mycket uppgifter här, alltså inte från närmaste familjen men från bekantas bekanta eller från föräldrar med barn i samma klass osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in