Citat:
Ursprungligen postat av
Fredde104
Hej! För ca. 11 månader sedan torskde jag och en bekant på ringa NB, eget bruk (ej innehav). Polisen drog slutsatsen att jag körde bilen (som var förarens), då jag var den enda som hade körkort, vilket jag inte gjorde. Fick lämna blodprov, vilket jag är säker på är positivt på THC.
Jag är beroende av mitt körkort för att kunna sköta mitt jobb, och även för att ha möjlighet att vara där i tid (Tidigaste bussen hemifrån skulle leda till ca 40 minuter sen ankomst dagligen). Jag har även varit ren de här 11 månaderna och brutit all kontakt med de jag kände som använder droger i olika former. Jag är också helt ostraffad och prickfri. Värt att nämna är att prövotiden för kortet hade gått ut när vi blev tagna.
Finns det någon chans att jag kan behålla mitt kort? Behöver jag göra något särskilt för att få ha kvar det, tex regelbunda drogtester?
Lagstiftningen om drograttfylleri är striktare än lagstiftningen mot vanligt rattfylleri, så vid fällande dom så får du nog räkna med återkallelse i ett antal månader beroende på mängd och typ av narkotika i blodet samt omständigheterna i övrigt.
Men vad menar du med 11 månader? Har du inte hört av vare sig Polis eller Transportstyrelse ännu gällande provresultat etc?
Och "
torskat på ringa NB"? Är du dömd/misstänkt/åtalad?