2018-01-11, 12:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Hej! För ca. 11 månader sedan torskde jag och en bekant på ringa NB, eget bruk (ej innehav). Polisen drog slutsatsen att jag körde bilen (som var förarens), då jag var den enda som hade körkort, vilket jag inte gjorde. Fick lämna blodprov, vilket jag är säker på är positivt på THC.

Jag är beroende av mitt körkort för att kunna sköta mitt jobb, och även för att ha möjlighet att vara där i tid (Tidigaste bussen hemifrån skulle leda till ca 40 minuter sen ankomst dagligen). Jag har även varit ren de här 11 månaderna och brutit all kontakt med de jag kände som använder droger i olika former. Jag är också helt ostraffad och prickfri. Värt att nämna är att prövotiden för kortet hade gått ut när vi blev tagna.

Finns det någon chans att jag kan behålla mitt kort? Behöver jag göra något särskilt för att få ha kvar det, tex regelbunda drogtester?

Lagstiftningen om drograttfylleri är striktare än lagstiftningen mot vanligt rattfylleri, så vid fällande dom så får du nog räkna med återkallelse i ett antal månader beroende på mängd och typ av narkotika i blodet samt omständigheterna i övrigt.

Men vad menar du med 11 månader? Har du inte hört av vare sig Polis eller Transportstyrelse ännu gällande provresultat etc?

Och "torskat på ringa NB"? Är du dömd/misstänkt/åtalad?
Citera
2018-01-22, 11:08
Medlem
Polisen påstår att ja kört mot rött

Hejsan !
Blev av stannad av polisen för ett tag sen , de tog alkotest och visiterade sedan mig och min bil .
Kort därefter kommer polismannen som var ensam tillbaka och säger att jag kört mot rött och tar mitt körkort på plats och säger att jag har 48 timmar sen får jag inte köra mer .

Jag skriver dock inte på något medgivande då jag inte kört mot rött .

Ringde Transportstyrelsen igår och de har inte fått in ärendet ännu så de har inte återkallat mitt körkort än.

Nån som vet om ja kan köra bil trots att polisen har mitt körkort ? Tänkte på att enl transportstyrelsen har jag fortfarande körkort .

Tacksam för svar
Citera
2018-01-22, 11:17
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna90
Hejsan !
Blev av stannad av polisen för ett tag sen , de tog alkotest och visiterade sedan mig och min bil .
Kort därefter kommer polismannen som var ensam tillbaka och säger att jag kört mot rött och tar mitt körkort på plats och säger att jag har 48 timmar sen får jag inte köra mer .

Jag skriver dock inte på något medgivande då jag inte kört mot rött .

Ringde Transportstyrelsen igår och de har inte fått in ärendet ännu så de har inte återkallat mitt körkort än.

Nån som vet om ja kan köra bil trots att polisen har mitt körkort ? Tänkte på att enl transportstyrelsen har jag fortfarande körkort .

Tacksam för svar

Om det har gått mer än 48 timmar sedan polismannen sa att du inte får köra mer får du givetvis inte köra bil. Detta gäller trots att Transportstyrelsen inte har fattat beslut än.
Citera
2018-01-22, 11:18
Medlem
neqers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Om det har gått mer än 48 timmar sedan polismannen sa att du inte får köra mer får du givetvis inte köra bil. Detta gäller trots att Transportstyrelsen inte har fattat beslut än.
Menar du att polismannen står över lagen?
Citera
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/om-polisen-tar-ditt-korkort/

Citat:
Om Polisen har gett dig ett medgivande att köra under 48 timmar anses all körning därefter som olovlig körning, även om Transportstyrelsen inte hunnit fatta något beslut i körkortsfrågan. Medgivandet kan inte förlängas.
Citera
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ett körkort som omhändertagits av polisen är inte giltigt under tiden omhändertagandet består. Efter att ditt 48 timmars medgivande att köra löpt ut gör du dig skyldig till olovlig körning om du kör utan att ha fått tillbaka körkortet.
Citera
2018-01-22, 11:19
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqer
Menar du att polismannen står över lagen?
Nej, han syftar givetvis på att körkortet är ogiltigt när det är omhändertaget. Enligt lagen.
Citera
2018-01-22, 11:20
Medlem
Le-Hericons avatar
Vad fick du i dokument av polisen i fråga?
Citera
2018-01-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Ett körkort som omhändertagits av polisen är inte giltigt under tiden omhändertagandet består. Efter att ditt 48 timmars medgivande att köra löpt ut gör du dig skyldig till olovlig körning om du kör utan att ha fått tillbaka körkortet.

Gäller detta då trots att det är transportstyrelsen som beslutar om de ska dra in mitt körkort eller inte ?
Tänkte att som mest borde det väl då bli böter för att jag inte kan visa upp körkortet-
Citera
2018-01-22, 11:22
Medlem
Citat:
Gäller detta då trots att det är transportstyrelsen som beslutar om de ska dra in mitt körkort eller inte ?
Tänkte att som mest borde det väl då bli böter för att jag inte kan visa upp körkortet-

Ja - det är olovlig körning.

Finns en länk ovanför där processen står.
Citera
2018-01-22, 11:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ja. Ditt körkort är inte återkallat men det är omhändertaget i avvaktan på att Transportstyrelsen tar ställning till eventuell återkallelse. I och med omhändertagandet är körkortet ogiltigt. Om Transportstyrelsen beslutar att inte återkalla ditt körkort så får du tillbaka det och då är det giltigt igen. Om Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort så har du inget körkort och blir tvungen att skaffa ett nytt.
Citera
2018-01-22, 11:24
Medlem
Eftersom nu TS nekar till rödljuskörningen, ska inte saken då först och främst avgöras i tingsrätt och först därefter kan transportstyrelsen ta ställning till eventuell körkortsåterkallelse och spärrtid? Eller är jag ute och cyklar här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in