2017-10-14, 14:56
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-10-14, 15:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Tyvärr är det du som inte har ett enda rätt. Vad har du ens för belägg för att det skulle vara som du påstår? Du ignorerar totalt hur hela domstolen fungerar i dina inlägg. Det GÅR inte att bli dömd för ett brott som det inte finns bevis för. I domstolen väger inte polisens vittnesmål tyngre än något annat, och om du påstår det så har du ingen aning om hur rätten fungerar.

https://www.expressen.se/nyheter/fortkorare-kraver-polisen-pa-bevis/
Hämta ut domen från det här fallet så får du svaret svart på vitt. Jag vet inte hur man begär ut en 10 år gammal dom, dock.

Helt ärligt vet jag inte ens vad du hävdar att jag påstår längre, jag har förklarat att en LoB kan ligga TS i fatet vid en ansökan om körkort då det är något som tyder på att han kan ha ett beroende.

Du har hävdat att en LoB inte kan användas som bevis för det trots att förarbeten och praxis säger annorlunda.

Sedan hävdar du att jag har sagt att poliser är mer trovärdiga än andra personer vilket jag aldrig har skrivit. Jag har förklarat att man tar hänsyn till alla omständigheter vid bedömning av trovärdighet, vi har fri bevisprövning i Sverige. Har ett vittne dålig syn så kan det beaktas m.m. Ibland kan ens yrke spela roll dels gällande kunskaper men även beroende på varför man befinner sig i situationen.

Det finns gott om domar gällande fortkörning, är polisens rapport ifylld korrekt så kommer den att ligga till grund för beslutet om inget annat talar emot. Vad du menar att din länk ska bevisa förstår jag inte, det blir rättegång om man nekar till boten, det blir det alltid.

Varför du vill att jag ska ta fram källor för dina märkliga påståenden förstår jag inte heller. Hävdar du något får du presentera bevis för det, jag har presenterat källor för alla mina påståenden.
Citera
2017-11-04, 00:30
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Tjenare, jag undrar vad som gäller med körkortet när man endast är misstänkt för drograttfylla, blir man av med kortet tills utredningen är klar eller får man alltid tillbaks det efter 48 timmar eller så?

Givetvis blir man av med det om man blir dömd, men om vi antar att man är oskyldig, men misstänkt och blodprovet visar negativt, måste man ändå gå utan körkort i flera månader tills provsvaren kommit hem?
Citera
2017-11-06, 18:41
Medlem
Vet någon om socialtjänsten/transportstyrelsen har som vana att kolla ens läkarjournal om man åker fast för bruk av narkotika?
Citera
2017-12-10, 09:36
Medlem
Det gjorde dom inte i mitt fall.
Citera
2017-12-14, 00:09
Medlem
avcs avatar
Ni som haft indraget körkort och väntar på ett nytt, hur långt innan spärrtidens slut har ni fått hem grundhandlingarna?

Edit: Kikade i brevlådan nu och där väntar papprena redan på mig De skickades ut i måndags 2017-12-11, och första dagen jag får köra igen är 2018-01-05. Kanske svarar någon med samma fråga iaf.
Senast redigerad av avc 2017-12-14 kl. 00:15.
Citera
2017-12-20, 23:28
Medlem
Torskade på drograttfylla, ansökte om körkortstillstånd i augusti och har fått min handläggare och allt. Har även deltagit i soc mötet, soc sa att jag inte behöver lämna prover enligt vad min handläggare och soc sa. Jag pratade med min handläggare nyligen och hon sa att allt såg bra ut men hon kan inte godkänna den tidigast fören 2 månader innan spärrtidens slut, detta är om 3 veckor och dumt nog tog jag mig en spliff förra helgen...

Fick höra att hon inte tror det kommer behövas några prover(spelade dum och sa att jag vill kunna ta någon öl på nyår) då fick jag svaret ”Sålänge inga nya uppgifter dyker upp eller att du blir tagen på LoB så kommer vi troligen inte begära prover”.

Tror ni jag slipper prover? Eller menar hon att jag enbart slipper alkohol prover eller alla prover?

Någon som har kommit undan med drograttfylla och att inte behöva lämna prover för körkortstillstånd? Hinner jag bli ren för labbprover?????

Hjälp please
Citera
2018-01-02, 18:33
Medlem
Fredde104s avatar
Hej! För ca. 11 månader sedan torskde jag och en bekant på ringa NB, eget bruk (ej innehav). Polisen drog slutsatsen att jag körde bilen (som var förarens), då jag var den enda som hade körkort, vilket jag inte gjorde. Fick lämna blodprov, vilket jag är säker på är positivt på THC.

Jag är beroende av mitt körkort för att kunna sköta mitt jobb, och även för att ha möjlighet att vara där i tid (Tidigaste bussen hemifrån skulle leda till ca 40 minuter sen ankomst dagligen). Jag har även varit ren de här 11 månaderna och brutit all kontakt med de jag kände som använder droger i olika former. Jag är också helt ostraffad och prickfri. Värt att nämna är att prövotiden för kortet hade gått ut när vi blev tagna.

Finns det någon chans att jag kan behålla mitt kort? Behöver jag göra något särskilt för att få ha kvar det, tex regelbunda drogtester?
Citera
2018-01-02, 20:11
Medlem
nakamotos avatar
Vad händer om man torskar på ett av proverna man lämnar på vårdcentralen? Får man börja om då eller skjuts allt upp ännu längre?
Citera
2018-01-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Vad händer om man torskar på ett av proverna man lämnar på vårdcentralen? Får man börja om då eller skjuts allt upp ännu längre?
Är det alkoholprov så får man ha ett förhöjt värde om det gått mer än ett år sen förra gången.
Är det drogprov så är det kört.
Citera
2018-01-11, 10:42
Medlem
Hej. Jag blev tagen med 1g ladd gör cirka 3 månader sedan och det är det enda jag har i mitt register.
Jag har skickat in och ansökt om körkortstillstånd till Transportstyrelsen och de säger de håller på att utreda detta.
Någon som vet vad jag kan vänta mig?
Avslag eller gå lämna urintester?
Jävligt nojig nu
Citera
2018-01-11, 12:11
Medlem
SigrefIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyywe
Torskade på drograttfylla, ansökte om körkortstillstånd i augusti och har fått min handläggare och allt. Har även deltagit i soc mötet, soc sa att jag inte behöver lämna prover enligt vad min handläggare och soc sa. Jag pratade med min handläggare nyligen och hon sa att allt såg bra ut men hon kan inte godkänna den tidigast fören 2 månader innan spärrtidens slut, detta är om 3 veckor och dumt nog tog jag mig en spliff förra helgen...

Fick höra att hon inte tror det kommer behövas några prover(spelade dum och sa att jag vill kunna ta någon öl på nyår) då fick jag svaret ”Sålänge inga nya uppgifter dyker upp eller att du blir tagen på LoB så kommer vi troligen inte begära prover”.

Tror ni jag slipper prover? Eller menar hon att jag enbart slipper alkohol prover eller alla prover?

Någon som har kommit undan med drograttfylla och att inte behöva lämna prover för körkortstillstånd? Hinner jag bli ren för labbprover?????

Hjälp please

Jag har sluppit det, antar jag.
Fick nyligen tillbaka mitt körkortstillstånd utan att lämna nå prover iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in