2018-01-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack så mycket för dina svar! Om det visar sig att de var scientologer så bör ju, med tanke på vad du berättar, det ha spelat in i deras ofattbara beslut.
På vilket sätt då?
Citera
2018-01-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Inte jag och har aldrig varit. Båda skrev under så det troligaste är att de båda tagit något tillsammans och samtidigt tittat varandra djupt in i ögonen.

Skriva under kan man nog få vem som helst att göra under rätt form av hot så mamman kan ha signerat under hot eller när hon inte var vid sina sinnes fulla bruk, alternativt förfalskad?
Citera
2018-01-22, 09:00
Medlem
NÄR DOG BARNEN??!
NÄR dog föräldrarna??
Kan de tagit död på barnen och levt några dygn själva?
Citera
2018-01-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Fint av dig att åka dit för att lägga blomma, jag åkte till stenbrottet för att tända ljus och ledsen var jag, huset blir sålt precis som det i dalby....mig förvånar det väldig mycket
Tack detsamma till dig. Ja förmodligen är det så att det blir sålt. Började lyssna på senaste avsnittet på Sword and scale igår ( pod ) det handlar just om ett hus någon köpte där 4 personer blivit mördade. Det är svårt att ta in dessa hemska saker.
Citera
2018-01-22, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Har läst en hel del i den här tråden men långt ifrån allt...Och man får ju en känsla av att det är något som verkligen inte stämmer när två barn i samma familj påstås ha ME/Kroniskt trötthetssyndrom. För så vitt jag vet är det inte ärftligt betingat...Vad är oddsen egentligen? Och det är just där man börjar fundera...Är det ingen mer som tänkt tanken ifall det kan finnas Münchhausen by proxy inblandat i den här röran? Tänker om modern (vilket det ju oftast är) försökt göra sina barn sjuka/få dem att framstå som det? Ett barn med ME okej...men två...Det låter bara inte troligt någonstans...
Hur osannolikt det än är kan blixten slå ner två gånger på samma ställe. It happens.

Sen har man inte kunnat styrka någon direkt ärftlighet när det gäller ME men det mesta tyder på att man kan "ärva" en större benägenhet att utveckla vissa sjukdomar, däribland autoimmuna sådana dit bl a ME hör.

Jag har inte någonstans sett det bekräftat att det var en diagnos en av eller båda flickorna hade.
Citera
2018-01-22, 09:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Inte jag och har aldrig varit. Båda skrev under så det troligaste är att de båda tagit något tillsammans och samtidigt tittat varandra djupt in i ögonen.

En äkta "vikänsla" har alltså uppenbarat sig - igen. När ingen vill ta ansvar eller göra ett ställningstagande är "vikänslan" alltid gångbar. Nånannanismen - ett klister, är också bra att ha.
Idésprutan, vilken det än må ha varit av föräldrarna, lämnade iaf ett oförglömligt eftertryck.... Vidrigt !
Senast redigerad av afKnollentott 2018-01-22 kl. 09:08.
Citera
2018-01-22, 09:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det du talar om rör lagen från 1995, då det i praktiken var upp till den lokala skolan att avgöra, men iom en lagänrindg som antogs 2010 kräves det synnerliga skäl för att detta skall få beviljas, samt står det uttryckligen att det bara får tillämpas med stor restriktivitet. Det är alltså inte längre någonting som skolan själv på eget bevåg kan ta beslut om och i praktiken har den här lagändringen från 2010 lett till att det är omöjligt med hemundervisning i Sverige i de allra flesta falll.

www.rohus.nu finns det gott om information rörande detta och det är bättre att jag hänvisar dit istället för att skriva här

"Hemundervisning är när föräldrarna ansvarar för sina barns undervisning snarare än att barnen går i skolan." (Citat från din länk)

Vi skiljer alltså på när föräldrarna själva undervisar sina barn (som, föga förvånande ses med kritisk blick) och när skolan undervisar, i det här fallet genom att undervisningen förlagts till en annan plats än skolbyggnaden (som i detta fall råkar vara hemmet).
Citera
2018-01-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla här inne verkar inne på att pappan dödade familjen!

Absolut inte. Bara genusgänget och statistikmaffian. Många tror på polisens resultat om att det skedde gemensamt. Sen finns det några som tror på en professionell mördare för att pappan kommit på nåt momsfiffel. Rymdvarelser har också nämnts, både som ett skämt och i form av thetaner. Så det är lite spridda skurar om man säger så.
Citera
2018-01-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt bra skrivit. Det jag nu kommer att skriva har inget med ditt inlägg att göra. Först vill jag bara säga att alla är bestörta och berörda över det som hänt. Jag själv utan att ens tidigare känt till familjen mår dåligt av händelsen. Jag vet inte vilken sjukdom det handlade om utan utgår från trötthetssyndrom.

Men jag hoppas att ur denna oerhört tragiska händelse kanske kanske något gott kan komma. Ingen vare sig i Sverige utan även andra länder känner till denna händelse. Förhoppningsvis kommer skola, medmänniskor, läkare och övrig sjukvårdspersonal öka sin förståelse och lära sig mer om denna sjukdom. Forskare kommer att börja forska mer på detta område, mer anslag från staten till forskningen. Många av oss kanske själva vill skänka pengar till forskning om trötthetssyndrom precis som vi gör till t ex cancerforskning. Oavsett en ökad förståelse för sjukdomar som inte alltid är lätta att diagnosticera.

Man ska väl inte använda dessa mord som ett slagträ i debatten om ME? För det första oklart om barnen ens hade ME, men sedan ska man väl inte framställa det som om folk med ME har det så tufft att mord kan begås, tycker det är rejält osmakligt av vissa inom ME-rörelsen att hänvisa till dessa mord för att finansiera forskning om ME. Ska man hänvisa till något relaterat till Bjärred, så är det väl ändå forskning om utvidgat självmord och psykisk ohälsa?
Citera
2018-01-22, 09:26
Medlem
Alla våra teorier, sida efter sida... Vår reptilhjärna hugger på ett lockbete som vi skall svälja och vi gör det gladeligen. Sida efter sida analyserar vi hemska sjukdomar. Svaret är nej, ingen tar livet av sina barn på grund av en diagnos vad den än må vara. Att två människor dessutom skulle komma fram till att göra det är otänkbart. Oavsett, det också helt osannolika, att två flickor under pupertetsåldern har fått ME existerar inte heller. Läs på! Vid två olika tidpunkter dessutom är otänkbart. All information om flickornas ME är vad någon hört av någon som känner någon. Det sägs att... Att de åkt till Tyskland t.ex för ljusterapi åt barnen låter ju förfängt. Svensk barnsjukvård tillhör de bästa i världen. Oavsett vilken diagnos flickorna skulle fått så dödar ingen sina barn. Spekulera vidare men lämna "flickornas sjukdom" därhän. Jag tror aldrig vi får veta mera om den.
Sluta prata sjukdomar. Fokusera på ett troligare motiv. Varför dödar någon hela sin familj? Vad som står i avskedsbrevet är skapat för att ge en martyrstämpel över dådet. Någon form av ursäkt. Tyvärr blir det tvärtom. Ingen kommer försvara mord med den beskrivning som givits. Jag kan aldrig heller bli övertygad om brevets äkthet oavsett vad som påstås. Min skepticism kommer att delas av många i framtiden. Nej, jag tror inte att polisen kommer dementera något och inte heller ge mera svar. Jag är och förblir skeptisk.
Citera
2018-01-22, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Absolut inte. Bara genusgänget och statistikmaffian. Många tror på polisens resultat om att det skedde gemensamt. Sen finns det några som tror på en professionell mördare för att pappan kommit på nåt momsfiffel. Rymdvarelser har också nämnts, både som ett skämt och i form av thetaner. Så det är lite spridda skurar om man säger så.

Obduktionen kommer att visa hur de fyra dött och troligen i vilken ordning. Men har mamma och pappa mördat sina döttrar gemensamt, och sedan har pappa mördat mamma, och till sist sig själv, så är det inte (i detta märkliga sammanhang) inte någon osannolik teori. Den rimmar väl med kriminalstatistik (som inte är "sanningen" men en bra startpunkt i de flesta fall).

Frågan är huvudsakligen omfattningen av mördandet och i vilken omfattning barnamorden skett "gemensamt och i samförstånd".
Citera
2018-01-22, 09:32
Medlem
Framgångsrika och väletablerade föräldrar.
Icke diagnostiserade, sjuka, barn .
Ingen orosanmälan.
Föräldrarna mördar, i samförstånd, sina barn pga bristande livskvalitet och framtidshopp.
Undrar vems livskvalitet och vem som var sjukast...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in