2018-01-22, 00:29
Medlem
GNOMDSs avatar
Angående skolan i Bjärred. Jag har jobbat i skola.I mina klasser har det ibland varit funktionsnedsatta elever. Både fysiska och psykiska. Dessa elever har gjort det dom har kunnat i klassrummet. Det har fungerat bra.Övriga elever har accepterat situationen bra. Viktigt för elever att ha en "arbetsplats" att gå till varje dag , träffa jämnåriga och ingå i ett större socialt sammanhang.Enligt min erfarenhet var denna lösning inte tillfredsställande som dessa barn i Bjärred hade.
Citera
2018-01-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har sett saker som förvånat mig i många år dock.

Scio går ju till stor del ut på att "det man vet blir verklighet".

Jag tror båda föräldrarna lutar sig mot läkarvetenskap och fakta samt erfarenhet från föräldrar med barn som har samma problem.
Citera
2018-01-22, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Angående skolan i Bjärred. Jag har jobbat i skola.I mina klasser har det ibland varit funktionsnedsatta elever. Både fysiska och psykiska. Dessa elever har gjort det dom har kunnat i klassrummet. Det har fungerat bra.Övriga elever har accepterat situationen bra. Viktigt för elever att ha en "arbetsplats" att gå till varje dag , träffa jämnåriga och ingå i ett större socialt sammanhang.Enligt min erfarenhet var denna lösning inte tillfredsställande som dessa barn i Bjärred hade.
Ja för alla barn är ju lika och eftersom många med funktionsnedsättning och sjukdom klarar skolmiljön så gör alla det?
Citera
2018-01-22, 00:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror båda föräldrarna lutar sig mot läkarvetenskap och fakta samt erfarenhet från föräldrar med barn som har samma problem.

Det är möjligt.

Jag svarade utifrån hur de kunde ha tänkt om de var scientologer. Scientologi innehåller ju element som inte alltid följer allmänt beprövad vetenskap och fakta. Har du egen erfarenhet?
Citera
2018-01-22, 00:37
Medlem
TheLastKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
Kan det vara så att instagramkontot är fel person?

Förmodligen så är det fel person på Instagramkontot, jag kan i varje fall inte se någon likhet mellan bilderna. Tråkigt om man har hängt ut en oskyldig flicka!
Citera
2018-01-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS

Dessa barn gjorde det så länge det bara var möjligt. Tydligen gick gränsen vid ca 11 år för båda barnen, det skiljde ett par år mellan dom.
Citera
2018-01-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ja, psykmediciner är aldrig tillåtna i något som helst syfte. Psykisk sjukdom finns inte inom scientologi.

I övrigt är det som behövs tillåtet, men helst så lite narkotikaklassade substanser som möjligt.

Sedan har de ju generellt större tilltro till naturläkemedel och vitaminer än andra.

Abort är mindre ok än i samhället i övrigt.

Annars finns inga självmordssekt-drag, om det är det du undrar.

Kan ME uppfattas som en psykisk åkomma då det kan vara svårt att få konkret diagnos på? Ungefär som att "det finns inga bevis på att något (trötthet) är fel på kroppen, så vi tolkar det som psykisk svaghet/inbillning" vilket därmed inte skulle vara tillåtet att behandla enligt samhällets/läkarvetenskapens metoder? Vilket leder till obehandlade symptom och försämring för barnen?
Citera
2018-01-22, 00:41
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Jag tror att dom litade till läkarvetenskapen och forskningen. Väl insatta i vad deras barn hade för sjukdom och prognos. Allt annat skulle förvåna mig storligen.

Men nej, det ser ju ut att vara precis tvärtom. Det som framkommer är att man till stor del sökt sig till alternativa vårdmetoder, ljusterapi, obskyra institut i Tyskland , Belgien. Varför då kan man fråga sig?
Varför framkommer inget om hemsjukvård, behandlingsscheman, vårdplanering mm vad gäller barnen?

Man nämner från SKOLAN ang hemundervisningen, varför uttalar sig ingen från sjukvården nu när det ändå talas om denna mystiska form av kroniska tröttheten i media?
Det är ju alllvarligt och anmärkningsvärt.

Sannolikt har föräldrarna svävat iväg på kvacksalvarbron just för att man inte kunnat acceptera den vedertagna sjukvården, det ligger nära till hands att misstänka att de med tiden som de kanske framhärdat med vård för döttrarna blivit sjukvårdshaverister och att ingenting eller lite som vedertagen läkarvård erbjudits har de tagit emot då de ansett sig fel bemötta, inte tagna på allvar, inte mött tillräckligt professionella osv, och därför tagit vården i egna händer. Bättre hade då varit om de anmält vården, så att rättsprocess och apparat gått igång, då hade förmodligen mycket uppdagats ikring påstådda symtom och tillstånd. Dessutom, ingen av föräldrarna som sökt psykvård.

Att inget avv detta gjorts, att kontakt med vanliga sjukvården inte existerat enligt gängse vårdplanering är varningstecken och kan vara starka indikationer på ett sekteristiskt förhållningssätt.

HÄR HAR SAMHÄLLET BRUSTIT ! HÄR BORDE OROSANMÄLAN FRÅN HÖGER O VÄNSTER RAMLAT IN FRÅN DE SOM HAFT MEST ATT GÖRA MED FAMILJEN, DVS SKOLAN OCH ANHÖRIGA TILL
SOCIAL OMSORG, SOCIALNÄMND.
Citera
2018-01-22, 00:41
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Suck - det är inte något som tagits i förvaltningsrätten då det är hemundervisning av lärare FRÅN skolan det handlar om. Detta beslutar Rektor om i samråd med skolhälsovård mm. Men inget FR.

Det du talar om rör lagen från 1995, då det i praktiken var upp till den lokala skolan att avgöra, men iom en lagänrindg som antogs 2010 kräves det synnerliga skäl för att detta skall få beviljas, samt står det uttryckligen att det bara får tillämpas med stor restriktivitet. Det är alltså inte längre någonting som skolan själv på eget bevåg kan ta beslut om och i praktiken har den här lagändringen från 2010 lett till att det är omöjligt med hemundervisning i Sverige i de allra flesta falll.

www.rohus.nu finns det gott om information rörande detta och det är bättre att jag hänvisar dit istället för att skriva här
Citera
2018-01-22, 00:43
Medlem
Citat:
Det är möjligt.

Jag svarade utifrån hur de kunde ha tänkt om de var scientologer. Scientologi innehåller ju element som inte alltid följer allmänt beprövad vetenskap och fakta. Har du egen erfarenhet?

Av scientologi? Nej.
Citera
2018-01-22, 00:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Eftersom fb låg nere ett tag idag har jag nu 40 sidor kvar att läsa in, men kommenterar dessa inlägg så länge, innan jag knyter mig för ikväll.
Citat:
En kommentar. Det var en scientolog i tråden som hävdade att det i stort sett var NoNo för en scientolog att besöka kyrkan. Det säger mig att familjen troligen var kristna.
Jag syftade givetvis på scientologkyrkan i Arlöv. Inom scientologin är det däremot NoNo med psykofarmaka, det kan vara anledningen till att de blev övergivna (även) av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tänker också att det skulle kunna vara så. Kanske det pappans kollegan visste om: "det som inte fick hända hände".
Att döttrarna skulle varit självmordsbenägna?
Det om något gränsar verkligen till förtal av avliden - mördad. I detta fall dessutom försvarslösa barn.

En reflektion över, och tänkbart scenario, om mamman var den drivande och Oskar ett mer eller mindre oskyldigt offer i tragedin är:
Mamman mördar barnen och tar sitt eget liv. Oskar kommer hem och hittar alla livlösa, döda. Mamman har efterlämnat ett avskedsbrev som hon själv har undertecknat, där Oskar i sin chock och förtvivlan kan läsa hur de gemensamt ska ha kommit fram till detta. Hela hans tillvaro slås i spillror. Modern har förberett båda deras namnteckningar med namnförtydlingar samt ort och datum, det är bara för Oskar att skriva på med sin namnteckning, på den tomma raden mellan datumet och namnförtydligandet.
Med sorgblandat hat och i ren desperation, hugger han hennes döda kropp med en kniv. Därefter hänger han sig.
Case closed.
Citera
2018-01-22, 00:48
Bannlyst
Scientologer haha, och så hoppar det in en person i tråden som säger sig ha 20 års erfarenhet som jag som internetexpert på scientologi inte direkt approvar.

Scientologerna är extremt små i Sverige, Malmö, Göteborg och Stockholm. Bara glöm det där direkt.

Jag skulle lämna tråden men iom kontotransformering skriver jag ett sitsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in