Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Det är väl mest troligt att en av föräldrarna har haft en allvarlig mental störning och dessutom lyckats manipulera den andra föräldern till att tycka att alla måste dö.
Det krävs trots allt en rätt speciell läggning/störning för att klara av att ta livet av sina barn, och att båda föräldrarna skulle vara disponerade på det viset är tämligen osannolikt.
Det är naturligtvis svårt att säga vilken sorts störning det handlar om. Gissningsvis är depression en ingrediens, förvrängd verklighetsuppfattning en andra, och en starkt manipulativ förmåga en tredje.
Jag tycker också man kan fråga sig om döttrarna verkligen led av en känd sjukdom eller om dom påverkats och manipulerats till att uppvisa vissa syndrom. Det finns en del exempel på föräldrar som lyckats få barnen att förefalla sjuka och skaffa fram läkarintyg på både det ena och det andra trots att barnen är friska.
En möjlighet är, att den ena föräldern kände sig ouppskattad av den andra och utvecklade Münchhausen by Proxy för att få uppmärksamhet från den andra föräldern. Med barnen som redskap.
Med tanke på hur mycket arrangemang det varit med barnen och hur mycket tid det tagit tycker jag nästan det är litet anmärkningsvärt att pappan bara drog ned sin arbetstid det senaste halvåret, och då bara med 10 procent. Han jobbade på, ordnade den där konferensen, ansökte om en professur etc. Var han litet av arbetsnarkoman och perfektionist, månne?
Kan mamman ha känt sig åsidosatt? Kan det ha varit på liknande sätt när hon hade cancer? I så fall kanske det startade en negativ spiral?
Denna mycket välformulerade teori är den som bäst stämmer överens med mina egna funderingar.
Ja, förutom det sistnämnda, att mamma skulle ha känt sig åsidosatt.
Det mesta pekar ju på att pappa var den som gärna stod i centrum.
Det sägs också att pappa var den som ensam deltog i de första kontakterna med skolan ang hemundervisningen.
Kollegans uttalande "Det som inte fick hända..." skulle också kunna stämma in, då MBP innebär att man försöker dra uppmärksamheten till sin egen person och vad kan väl vara mer effektivt än att framställa sig själv som offer för en massa olyckliga omständigheter?
Tre personer av fyra lider av minst två obotliga sjukdomar.
Två av dem med samma extremt ovanliga diagnos.
Två personer, varav den ena skulle vara den enda friska i familjen, skulle båda vara kapabla att utföra detta dåd, som för de allra flesta av oss andra ter sig som något helt otänkbart - Hur stor är sannolikheten?
Det skulle vara så mycket lättare att förstå om detta är ett verk av en enda sjuk individ.
Mina varmaste tankar går till de båda flickorna - Sov Gott!