Citat:
Ursprungligen postat av
GNOMDS
Angående skolan i Bjärred. Jag har jobbat i skola.I mina klasser har det ibland varit funktionsnedsatta elever. Både fysiska och psykiska. Dessa elever har gjort det dom har kunnat i klassrummet. Det har fungerat bra.Övriga elever har accepterat situationen bra. Viktigt för elever att ha en "arbetsplats" att gå till varje dag , träffa jämnåriga och ingå i ett större socialt sammanhang.Enligt min erfarenhet var denna lösning inte tillfredsställande som dessa barn i Bjärred hade.
Problemet är nog att de inte kan då att gå till skolan varje dag. träffa jämnåriga och andra sociala sammanhang tar mycket kraft när man är kronisk trött och deprimerad.
Vi får tex hämta vår tös flera gånger i veckan i skolan när hon inte orkar pga sin ångest och desperation (hon har haft det sen 12 års ålder) . Nu tillhör vår tös en annan kommun och vi har tagit upp hemskola men de vägrar och det har slutat med att hon gick kanske 2 veckor sammanlagt förra terminen. Men skolan iallafall Bjerehov lyssnar på eleverna och föräldrar och försöker anpassa skolan så det fungerar. Min son gick ut där med godkända betyg och gick 1-2 dagar i skolan. Medan den andra skolan (som dottern har gått på) bara anmälde och gjorde orosanmälan stup i kvarten. Det var fel på oss tyckte de. Det hela sluta med att vi fick diagnos Asbergers. och det var bjärehovskolan som fixa så vi fick utredningen.
Så det är faktiskt så att träffa jämnåriga och vara social är inte alltid bra.
Ni vet ju inte vad för fel det var på flickorna mer än att de hade en kronisk trötthet. Och en 14 åring kan visst ha självmordstankar.