2018-01-22, 00:51
Medlem
rubin22s avatar
[quote=TheLastKnight|62990587]Förmodligen så är det fel person på Instagramkontot, jag kan i varje fall inte se någon likhet mellan bilderna. Tråkigt om man har hängt ut en oskyldig flicka![/QUOTE. Oskyldig? Så den rätta Agnes är inte det, eller hur menar du?
Citera
2018-01-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det du talar om rör lagen från 1995, då det i praktiken var upp till den lokala skolan att avgöra, men iom en lagänrindg som antogs 2010 kräves det synnerliga skäl för att detta skall få beviljas, samt står det uttryckligen att det bara får tillämpas med stor restriktivitet. Det är alltså inte längre någonting som skolan själv på eget bevåg kan ta beslut om och i praktiken har den här lagändringen från 2010 lett till att det är omöjligt med hemundervisning i Sverige i de allra flesta falll.

www.rohus.nu finns det gott om information rörande detta och det är bättre att jag hänvisar dit istället för att skriva här

Sidan du refererar till handlar om hemskolning av föräldrar eller åtminstone inte skolpersonal. Här handlar det fortfarande om hemundervisning av skolan med lärare ditskickade. Det är rektorns beslut.
Citera
2018-01-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det du talar om rör lagen från 1995, då det i praktiken var upp till den lokala skolan att avgöra, men iom en lagänrindg som antogs 2010 kräves det synnerliga skäl för att detta skall få beviljas, samt står det uttryckligen att det bara får tillämpas med stor restriktivitet. Det är alltså inte längre någonting som skolan själv på eget bevåg kan ta beslut om och i praktiken har den här lagändringen från 2010 lett till att det är omöjligt med hemundervisning i Sverige i de allra flesta falll.

www.rohus.nu finns det gott om information rörande detta och det är bättre att jag hänvisar dit istället för att skriva här

Tror inte skolan var ovetandes om den nya lagstiftningen. Jag har upprepat det (ett antal ggr) att skolan hade läkarintyg (diagnos) som underlag för att fatta beslut om hemundervisning. I annat fall hade de brutit mot Skollagen. Något jag betvivlar jag starkt.

Vilket dessutom skulle gällt båda barnen.
Citera
2018-01-22, 00:53
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Kruxet är att förbrukningen höjdes igen den 7:e och det är alltså 2 dgr innan polisen bröt sig in och som krimtekniker jobbat där.

OK. Jag har inte tidslinjen kristallklar, men var förbrukningen markant lägre den sjätte har ”pannan” (kallar jag den, vet ej vilken primär uppvärmning huset har) gått på tomgång den sjätte p.g.a. att ny lägre temp. ställts in på termostaten. Pannan har sedan vid den nya temperaturen gått tillbaka till normal drift och därmed börjat förbruka igen. Som jag skrev innan, min erfarehet säger att det kan ta upp till ett dygn innan styrsystemet svängt in sig.

Det hade varit mycket intressant att få reda på dygnseffekten de olika datumen för att kunna spåna vidare. Medlem Raketpotatis kanske skulle kunna bistå med effektuttagen de aktuella dygnen utan att sätta sig själv i klistret?
Citera
2018-01-22, 00:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Det kan jag bekräfta utifrån egen erfarenhet, när plågor/smärta inte låter dig vara ifred någon tid på dygnet. Du klarar det ett tag men alla har sina gränser.
(egentligen är det inte att man VILL dö, men att man vill få slut på plågorna)

Jamen, alla fyra kan ju inte ha haft en sån smärta som man exempelvis kan ha i slutskedet av cancer?
Citera
2018-01-22, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Angående skolan i Bjärred. Jag har jobbat i skola.I mina klasser har det ibland varit funktionsnedsatta elever. Både fysiska och psykiska. Dessa elever har gjort det dom har kunnat i klassrummet. Det har fungerat bra.Övriga elever har accepterat situationen bra. Viktigt för elever att ha en "arbetsplats" att gå till varje dag , träffa jämnåriga och ingå i ett större socialt sammanhang.Enligt min erfarenhet var denna lösning inte tillfredsställande som dessa barn i Bjärred hade.

Problemet är nog att de inte kan då att gå till skolan varje dag. träffa jämnåriga och andra sociala sammanhang tar mycket kraft när man är kronisk trött och deprimerad.

Vi får tex hämta vår tös flera gånger i veckan i skolan när hon inte orkar pga sin ångest och desperation (hon har haft det sen 12 års ålder) . Nu tillhör vår tös en annan kommun och vi har tagit upp hemskola men de vägrar och det har slutat med att hon gick kanske 2 veckor sammanlagt förra terminen. Men skolan iallafall Bjerehov lyssnar på eleverna och föräldrar och försöker anpassa skolan så det fungerar. Min son gick ut där med godkända betyg och gick 1-2 dagar i skolan. Medan den andra skolan (som dottern har gått på) bara anmälde och gjorde orosanmälan stup i kvarten. Det var fel på oss tyckte de. Det hela sluta med att vi fick diagnos Asbergers. och det var bjärehovskolan som fixa så vi fick utredningen.

Så det är faktiskt så att träffa jämnåriga och vara social är inte alltid bra.

Ni vet ju inte vad för fel det var på flickorna mer än att de hade en kronisk trötthet. Och en 14 åring kan visst ha självmordstankar.
Citera
2018-01-22, 00:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Av scientologi? Nej.

Blir alltid lite misstänksam när någon upprepar samma åsikt flera gånger.

Jag försökte säga att när det gäller scientologi har jag sett många högt akademiskt utbildade tro på saker som inte är vanligt. Detta gäller även läkare som är scientologer.

Nu vet jag inte ens om de var det.
Citera
2018-01-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jamen, alla fyra kan ju inte ha haft en sån smärta som man exempelvis kan ha i slutskedet av cancer?

Tror det räcker med tre av fyra ...
Citera
2018-01-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Cancer är inte ett kännetecken på en sp för dem, utan ett kännetecken på kontakt med en sp.

Vad är en suppressiv person?
Citera
2018-01-22, 00:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Kan ME uppfattas som en psykisk åkomma då det kan vara svårt att få konkret diagnos på? Ungefär som att "det finns inga bevis på att något (trötthet) är fel på kroppen, så vi tolkar det som psykisk svaghet/inbillning" vilket därmed inte skulle vara tillåtet att behandla enligt samhällets/läkarvetenskapens metoder? Vilket leder till obehandlade symptom och försämring för barnen?

Troligtvis inte. Mer än att man inte skulle ge dem neuroleptika, benso, sömntabletter, amfetaminliknande substanser, ssri osv
Citera
2018-01-22, 01:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Vad är en suppressiv person?

Finns inlägg tidigare i tråden och andra trådar om detta. Jag skulle nog räknas som en efter de svar jag gett i tråden enbart.
Citera
2018-01-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Såklart föds det alltid nya kroppar på BB.

Men nej, mord och självmord är totalt emot tron, nej finns inga instruktioner mig veterligen, då det är så emot vad de tror på.

Däremot finns det ju säkert de som ändå gör det. Inget man skulle få veta dock då dåliga nyheter inte är något man för vidare.

Om föräldrarna var avhoppare? Det har man hört att avhoppare ofta hamnar i riskzonen för depression och självmordstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in