2018-01-20, 21:28
Medlem
Nästa naturliga fråga blir ju: hur mkt pengar kan föras över mellan 2 st privatkonton innan skatteverket har synpunkter eller innan banken är skyldiga att rapportera till skatteverket?
Citera
2018-01-21, 01:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Det är här jag blir fundersam. Lägenheten har tidigare köpts för 1.3 milj. Är nu marknadsvärderad till det dubbla.
Den säljs nu för 600,000. Varför är detta en vinst? Det borde ju betraktas som förlust?! Detta har jag frågat upprepade gånger av rådgivaren på skatteverket men han upprepade bara reglerna som jag skrev i första inlägget.
Du säger att bostadsrätten är belånad till 20% av marknadsvärdet.
Det är 20% av bostadsrätten som säljs för 600 000:- dessa 20% köptes för 260 000:- därför blir det en vinst, ungefär så. Det är därför det heter blandad fång 20% säljs 80% ges i gåva, personligen tycker jag att blandad fång är skit, det är ett jävla bök att hålla reda på.
Beträffande skatten, den skall förr eller senare betalas, antingen nu eller när du själv någon gång i framtiden säljer.
Senast redigerad av trottwell 2018-01-21 kl. 01:45.
Citera
2018-01-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du säger att bostadsrätten är belånad till 20% av marknadsvärdet.
Det är 20% av bostadsrätten som säljs för 600 000:- dessa 20% köptes för 260 000:- därför blir det en vinst, ungefär så. Det är därför det heter blandad fång 20% säljs 80% ges i gåva, personligen tycker jag att blandad fång är skit, det är ett jävla bök att hålla reda på.
Beträffande skatten, den skall förr eller senare betalas, antingen nu eller när du själv någon gång i framtiden säljer.

Något att beakta är att anskaffningsvärdet för gåvomottagaren höjs med motsvarande vad givaren beskattas för. Den anses nu anskaffad för 1,64 mkr istället för 1,3 mkr.
Citera
2018-01-21, 10:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Något att beakta är att anskaffningsvärdet för gåvomottagaren höjs med motsvarande vad givaren beskattas för. Den anses nu anskaffad för 1,64 mkr istället för 1,3 mkr.
Ja, blandad fång är rörigt, mycket att hålla reda på. Lätt att glömma bort, det gjorde jag i detta fallet.
Citera
2018-01-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, blandad fång är rörigt, mycket att hålla reda på. Lätt att glömma bort, det gjorde jag i detta fallet.

Givaren kanske kan lösa sin skuld med ett blancolån. Sen om ett år eller två betalar gåvomottagaren givarens blancolån. Möjligtvis finns då inget blandat fång?
Citera
2018-01-21, 18:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Givaren kanske kan lösa sin skuld med ett blancolån. Sen om ett år eller två betalar gåvomottagaren givarens blancolån. Möjligtvis finns då inget blandat fång?
Ungefär så har jag gjort inom familjen, 1-2 år mellan transaktionerna.
Citera
2018-01-21, 21:00
Medlem
Så vad tycker ni att jag ska göra för att det ska vara mest fördelaktigt?

Vad tycker ni om nedanstånde som jag tidigare skrev?

Den ända lösningen som jag kan se är att låna ex 250000 kr. Betala föräldern ca 50000 kr per månad tills pengarna tar slut. Nytt lån och sen upprepa proceduren tills det hela är avbetalt.
Lånen tar jag på bostaden för att renovera kök och sen toa. Pengarna som ges till föräldern är för att hjälpa denne ekonomiskt i denna svåra tid när denne är ensam inkomsttagare.

Sen om denne väljer att betala av sin skuld varje månad eller köpa godis för allting har varken jag eller skatteverket några synpunkter på? Eller?
Citera
2018-01-21, 22:43
Medlem
Citat:
Den ända lösningen som jag kan se är att låna ex 250000 kr. Betala föräldern ca 50000 kr per månad tills pengarna tar slut. Nytt lån och sen upprepa proceduren tills det hela är avbetalt.
Lånen tar jag på bostaden för att renovera kök och sen toa. Pengarna som ges till föräldern är för att hjälpa denne ekonomiskt i denna svåra tid när denne är ensam inkomsttagare.

Sen om denne väljer att betala av sin skuld varje månad eller köpa godis för allting har varken jag eller skatteverket några synpunkter på? Eller?

Om inte någon annan har några kloka råd?

Hur mycket kan du låna maximalt på bostadsrätten du fått?
Citera
2018-01-22, 20:53
Medlem
Jag gissar på 85% av bostadens marknadsvärde.
Att låna själva pengarna från banken var inga problem enligt bankrådgivaren.

Vad tänkte du på?
Citera
2018-01-22, 20:56
Medlem
Citat:
Hur mycket kan du låna maximalt på bostadsrätten du fått?

Jag gissar på 85% av bostadens marknadsvärde. Den är ju inte belånad i nuläget.

Vad tänkte du på?
Citera
2018-01-23, 09:08
Medlem
Citat:

Vad tänkte du på?

Eftersom brf:en redan är given till dig så är det svårt att backa bandet i den frågan. Föreningen skickar kontrolluppgift till Skatteverket som ser det ägarbytet.
Vad jag förstod så har din förälder fortfarande kvar skulden till banken med brf:en som säkerhet? Det verkar inte sannolikt att banken kan acceptera det så länge till, så det lånet måste du ta över eller din förälder löser det. Har din förälder möjlighet att ta ett lån med annan säkerhet eller blanco-lån på summan? Då kan du ju kanske komma runt problemet med blandat fång.
En annan lösning är att du tar över lånet på 600 tkr samt lånar ytterligare pengar så att du kan betala din förälders skatt som uppkommer pga det blandade fånget. I framtiden får du ju den skatten tillgodo om du säljer lägenheten.
Citera
2018-01-23, 09:09
Medlem
Citat:

Vad tänkte du på?

Såg just att du skrev att den inte är belånad i nuläget. Men har inte din förälder ett lån på 600 tkr med brf:en som säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in