2018-01-21, 21:19
Medlem
Feindflugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Menar du i fotbollslaget då?
De var 2 eller 3 st med samma namn om jag kommer ihåg rätt, och vill minnas
A.H. inte var en av dem?
Jo. Det står A.H på 2 bilder. Sen finns det 2 st till som också heter A men efternamnet är inte H.
Här...
https://www.laget.se/BORGEBYFK_F03/Picture/393992
Citera
2018-01-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Cancermedicin? Slutat ta den? Det låter lite som om hon fått cellgifter i tablettform att ta hemma. Och cellgifter, via dropp eller tabletter, gör att man blir kraftlös och trött. Usch, den familjen hade otur med sjukdomar.
Livet blir inte alltid som man önskat, men då får man kanske tänka om och försöka göra så gott man kan. Att ta livet av barnen för att förutsättningarna förändras, är inte ok.
Jag är med dig där. Var det i den vevan som O gick ner i arbetstid tro?
Citera
2018-01-21, 21:28
Medlem
Citat:
Är det där med elförbrukning en trådsanning, eller har ni fått nån från elverket att åka ut och kolla elmätaren? Vad f*n pågår egentligen?
Undrar jag med, man kan väl inte kolla andras förbrukning 😱
Citera
2018-01-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Menar du "en enstaka, sällan förekommande frånvarodag" eller menar du "Kommunen arrangerar hemundervisning på grund av av att föräldrarna meddelat problem"?

Hur det ligger till vet ju inte jag, men att någon form av verifikation/ordination från läkare har förekommit när arrangemang av den här typen (hemundervisning) varit för handen håller jag för troligt. Åtgärderna har varit kostsamma och ovanliga och skolan skall ju kunna motivera beslutet.

Om ME (som diskuteras) är anledningen tycks denna sjukdom vara svår (omöjlig) att diagnosticera, utan bedömningen bygger helt på symptom.

Sjukvårdens och skolans beslut i detta är inte sekretesskyddade gentemot polisens utredare, men mot oss andra är de det.

Sen är det ett intressant faktum, som jag inte kunnat läsa mig till att någon annan tagit upp, att den dominerande gruppen i en ort är den vilken övriga jämförs gentemot. Allt som avviker problemförklaras och ska "lösas". Bjärred är ett sådant ställe där jag kan tänka mig att folk knappt vill ta ordet depression i munnen, eller saknar erfarenhet eller förståelse för detta då de aldrig pratar om det som är "avvikande" på ett accepterat, icke fördömande sätt. Inte en chans att barn med ME får hemundervisning idag. Jag är faktiskt chockad över att barn ens får den diagnosen, eftersom barn och ungdomar går igenom tonåren = man upplever kaos och för min PERSONLIGA del gick jag från MVG i allt i nian till total skolk i gymnasiet. Jag hamnade i en djup depression och saknade allt vad initiativförmåga, koncentration, ork och problemlösningsfärmåga hette då. Tänk om alla i en familj gör detta, då kan även små problem bli till ett rent helvete.

Sen är ingen individ inom en familj en "ensam enhet", tillskrivs du en sjukdom av en läkare, dina föräldrar som ständigt påpekar att du behöver vila, du hålls isolerad, du vet att din mamma har cancer och osv... ja då blir man högst troligen påverkad. Depressioners symtom kan ju vara precis desamma som För ME. Eller så förstärker tillstånden varandra, som leder till sämre mående hos föräldrar osv.

Fysiska sjukdomar är ofta mer accepterade av samhället än fysiska, och därför kan de exempelvis tryckt på om hemundervisning och hållt sig för sig själva, ovetandes om att de själva bidrar till att förvärra symtomen! skolan kanske aldrig hade varit med om liknande sits, varför de var rädda att göra fel och var för generösa i sin bedömning.

Ett läkarintyg behöver inte betyda ett skit heller. Tänk ex: en läkare skriver att en kvinna måste ha personlig assistent då hon ramlar hela tiden, han har dessutom bifogat foton på skador. Men kvinnan kanske har blivit misshandlad av sin make. Vi ser vad vi vill se, och det vi vill se beror på våra egna erfarenheter, kunskaper och perspektiv osv.

Inte en chans att barn i ex. Södertälje får hemundervisning pga ME. Det beror på så många olika faktorer, som att Bjärred är en relativt rik kommun som har resurser, ovanligt med "avvikande beteende", hur media skriver om detta som en tragedi snarare än mord osv... men nog om det!

Detta är ingen familjetragedi! Depressionen och det andra var möjligen det, men handlingarna den kvällen är rena MORD.

Barn är inte en förlängning av sina föräldrar. Barn har en helt oinskränkbar rätt till sitt eget liv.
Citera
2018-01-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Jo vid fjärravläsning.
Citera
2018-01-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Men vårt elförbrukningsschema ser likadant ut som denna familjs. I alla fall om man har öppen spis och det är vinter. På lördagarna brukar många familjer elda i brasan liksom. Om det bara är lördagen som den gick ner skulle jag gissa att de helt enkelt stängde av värmen för att kunna elda i öppna spisen.

För jag tänker att endast uppvärmning kan ha någon större påverkan på elförbrukning. Hushållselen måste ju vara marginell påverkan.
Även en så enkel sak som att man på lördagar väljer att köpa färdigmat/pizza gör att man inte använder spis och ugn. Man kanske även struntade i att tvätta, torktumla och dammsuga på lördagar för att det helt enkelt var helg. Till synes små saker, men som på grund av sin natur, gör stora avtryck i förbrukningen.
Citera
2018-01-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feindflug
Jo. Det står A.H på 2 bilder. Sen finns det 2 st till som också heter A men efternamnet är inte H.
Här...
https://www.laget.se/BORGEBYFK_F03/Picture/393992
Det står Agn*s H*nkow Br*nton på en av bilderna. Bild 5/88. Och på bild 4 enbart Agn*s H*nkow.
Citera
2018-01-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag är med dig där. Var det i den vevan som O gick ner i arbetstid tro?
Av såna tabletter av cellgift kan man må ordentligt dåligt så jag kan förstå om hon slutat med dem.
Jag skulle ta 4 ggr men klarade bara 2 helt, tredje kom de upp typ direkt så fick hon liknande men ändå inte kunde bli frisk förstår jag valet för hennes del.
Att ta barnen samma väg är dock inte ok
Citera
2018-01-21, 21:33
Avslutad
Min spekulation är att döttrarna var drabbade av sjukdomen som schelee nämnde för massor av inlägg sen. Den som drabbade barn i yngre tonåren. Kan inte finna inlägget eller komma på namnet på den nu. Iallafall så var den genetisk, och ledde till tidigt åldrande med minnesförlust och ett liv i rullstol. Det korta livet som fanns kvar. Snälla Schelee kan du inte uppdatera mig/oss om det.

Föräldrarna var naturligtvis utomsig av dåligt samvete för att ha gett sina barn denna förskräckliga sjukdom.
Och samtidigt som fruns cancer visade sig vara obotlig så tog dom detta fruktansvärda beslut.
Mina 2c
Citera
2018-01-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Jodå, om man jobbar på elverket är det inga som helst problem, om man har den sortens jobb att man har tillgång till detta. Då är det säkert inga problem.
Citera
2018-01-21, 21:40
Medlem
Citat:
Jodå, om man jobbar på elverket är det inga som helst problem, om man har den sortens jobb att man har tillgång till detta. Då är det säkert inga problem.
Missade att personen jobbade med det 😊
Citera
2018-01-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Har i pm fått veta att Hanna slutat med sin cancermedicin trots att hon fortfarande var sjuk eller åtminstone inte friskförklarad, några månader innan denna händelse. Hon sägs inte orka ta dem mer. Hon tillbringade också i omgångar tid hos anhöriga utan man och barn.

Det kan vara så att cancermedicinen gjorde ingen verkan på cancern. Avslutade Hanna medicinen och hade kvar cancern så hjälpte inte medicinen. Även om hon åt medicinen så skulle det inte hjälpa, sjukdomen kunde kanske inte botas och utgången kunde bara bli på ett sätt. Därmed ingenting sagt att det är så, det är bara ett troligt scenario
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in