Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Menar du "en enstaka, sällan förekommande frånvarodag" eller menar du "Kommunen arrangerar hemundervisning på grund av av att föräldrarna meddelat problem"?
Hur det ligger till vet ju inte jag, men att någon form av verifikation/ordination från läkare har förekommit när arrangemang av den här typen (hemundervisning) varit för handen håller jag för troligt. Åtgärderna har varit kostsamma och ovanliga och skolan skall ju kunna motivera beslutet.
Om ME (som diskuteras) är anledningen tycks denna sjukdom vara svår (omöjlig) att diagnosticera, utan bedömningen bygger helt på symptom.
Sjukvårdens och skolans beslut i detta är inte sekretesskyddade gentemot polisens utredare, men mot oss andra är de det.
Sen är det ett intressant faktum, som jag inte kunnat läsa mig till att någon annan tagit upp, att den dominerande gruppen i en ort är den vilken övriga jämförs gentemot. Allt som avviker problemförklaras och ska "lösas". Bjärred är ett sådant ställe där jag kan tänka mig att folk knappt vill ta ordet depression i munnen, eller saknar erfarenhet eller förståelse för detta då de aldrig pratar om det som är "avvikande" på ett accepterat, icke fördömande sätt. Inte en chans att barn med ME får hemundervisning idag. Jag är faktiskt chockad över att barn ens får den diagnosen, eftersom barn och ungdomar går igenom tonåren = man upplever kaos och för min PERSONLIGA del gick jag från MVG i allt i nian till total skolk i gymnasiet. Jag hamnade i en djup depression och saknade allt vad initiativförmåga, koncentration, ork och problemlösningsfärmåga hette då. Tänk om alla i en familj gör detta, då kan även små problem bli till ett rent helvete.
Sen är ingen individ inom en familj en "ensam enhet", tillskrivs du en sjukdom av en läkare, dina föräldrar som ständigt påpekar att du behöver vila, du hålls isolerad, du vet att din mamma har cancer och osv... ja då blir man högst troligen påverkad. Depressioners symtom kan ju vara precis desamma som För ME. Eller så förstärker tillstånden varandra, som leder till sämre mående hos föräldrar osv.
Fysiska sjukdomar är ofta mer accepterade av samhället än fysiska, och därför kan de exempelvis tryckt på om hemundervisning och hållt sig för sig själva, ovetandes om att de själva bidrar till att förvärra symtomen! skolan kanske aldrig hade varit med om liknande sits, varför de var rädda att göra fel och var för generösa i sin bedömning.
Ett läkarintyg behöver inte betyda ett skit heller. Tänk ex: en läkare skriver att en kvinna måste ha personlig assistent då hon ramlar hela tiden, han har dessutom bifogat foton på skador. Men kvinnan kanske har blivit misshandlad av sin make. Vi ser vad vi vill se, och det vi vill se beror på våra egna erfarenheter, kunskaper och perspektiv osv.
Inte en chans att barn i ex. Södertälje får hemundervisning pga ME. Det beror på så många olika faktorer, som att Bjärred är en relativt rik kommun som har resurser, ovanligt med "avvikande beteende", hur media skriver om detta som en tragedi snarare än mord osv... men nog om det!
Detta är ingen familjetragedi! Depressionen och det andra var möjligen det, men handlingarna den kvällen är rena MORD.
Barn är inte en förlängning av sina föräldrar. Barn har en helt oinskränkbar rätt till sitt eget liv.