2018-01-21, 20:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Ja?

Ja, vad tycker du?
Enligt trådens skribenter var barnen och frun döende och bör vara hemma. Inte firar man jul hos andra i den konditionen. Kan ju ha varit inlagda på sjukhus iofs.
Jag kan koppla det till berg- och dalbana i hemmet, hos någon.
Citera
2018-01-21, 20:34
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
I början av tråden så framkom det att båda hade varit på EY. Ett bra jobb och nätverksbyggande, och de hade varit där länge båda två och kommit upp lite.

Därifrån gjorde båda ett karrär byte, modern till Skatteverket och fadern till Universitets världen. Att moder kanske ville gå ner i tid och vara mer med barnen kan vara en förklaring. Men att båda gjorde ett sådant byte när de borde kunnat, genom tex. sitt nätverk, få riktigt bra och välbetalda jobb inom näringslivet lyfter mina ögonbryn i alla fall.

Så det här med flytten ska nog inte helt bortses ifrån, sen att det blev Bjärred med tanke på närheten till Lund är inget konstigt. Mer intressant är att förstå hur det kom sig att han tog steget dit.
Ja, de borde stannat i Gbg eller Sthlm och sökt sej andra vägar eftersom det var deras hemstäder med allt vad det innebär Näringslivet hade naturligtvis varit ett alternativ rent karriärmässigt för bägge i storstan och då hade de ju haft råd med ett boende i t.ex Saltsjöbaden Tror du att OH helt enkelt hade " snöat in " på moms som blev hans specialintresse och att han hade någon form av högfungerande autism såsom aspbergers ?
Citera
2018-01-21, 20:37
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feindflug
Det finns 2 bilder till på den äldsta dottern också.
Menar du i fotbollslaget då?
De var 2 eller 3 st med samma namn om jag kommer ihåg rätt, och vill minnas
A.H. inte var en av dem?
Citera
2018-01-21, 20:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Men vårt elförbrukningsschema ser likadant ut som denna familjs. I alla fall om man har öppen spis och det är vinter. På lördagarna brukar många familjer elda i brasan liksom. Om det bara är lördagen som den gick ner skulle jag gissa att de helt enkelt stängde av värmen för att kunna elda i öppna spisen.

För jag tänker att endast uppvärmning kan ha någon större påverkan på elförbrukning. Hushållselen måste ju vara marginell påverkan.

Om de eller föregående ägare hade satt in öppen spis/braskamin ja. Huset byggdes inte med sådan.
Citera
2018-01-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Jag tror avskedsbrevet är en fejk och att de blev mördade av utomstående. Detta är inte över ännu.

Avskedsbrevet är en fejk och det är inte över än detta, så tror jag med.

Men en förälder ligger bakom allting från början till slut(alltså från det att denna familjen alls bildades) och det finns bara en psykisk störning och som kan förklara hela den här historien och att allt med den är så unikt.
Och visst är det märkligt hur två föräldrar gemensamt tar beslut om att mörda sina barn, men de tar inget gemensamt beslut kring detta med att radera sig från sociala medier?

Det är väldigt mycket som inte stämmer i allt det här, men som ändå stämmer om man ser till en viss psykisk störning, och med det känner i alla fall jag att jag inte längre behöver spekulera.
Citera
2018-01-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ni vet väl vad som händer när någon vill lämna scientologin?
Särskilt om man kommit en bit upp och är känd och duktig och har pengar? (Eller kanske inte har för de går ju till sekten.) Scientologerna har säkert haft mycket nytta av pappans yrkeskunskaper här, för ni vet väl att scientologerna bara kallar sig för "kyrka" pga skattetekniska skäl, inget annat.

Alla, även kända skådisar måste delta i vissa "sessions" där deras innersta tankar behålls och sparas och sen hålls emot någon om de vill lämna rörelsen. Ju längre du har varit med desto mer blir det svårare att lämna. Detta är ett oomkullrunkeligt faktum oavsett om pappan var med där eller inte.

Att scientologerna sedan är starkt emot, som nån tidigare skrivit här, psykologer och psykiatriker och psykofarmaka, på ett väldigt aggressivt sätt, så kan jag tänka mig att pappan OM han var med, har att välja mellan hans två barns hälsa OM de nu led av ME eller något annat trötthetssyndrom, och det som scientologerna sparat om honom. De håller folk som gisslan, och man går inte ur på samma sätt som man går ur en kristen församling. Skatter och moms har varit viktiga för scientologernas försäljning av böcker och verksamheter i olika länder. Här har vi en som är välutbildad i just detta!

Jag skriver mycket "OM", för att visa att jag vet inte. Jag kan inte säga att så här är det, men om jag skulle ha rätt så blir mitt resonemang inget konstigt. Det följer nämligen andras öden som finns att plocka upp på nätet. Scientologerna har sedan några år tillbaka en ny ledare som är riktigt läbbig. Sedan fd toppnamn hoppat av sekten har de shapat upp sig och just att slippa betala skatt och moms på försäljning och verksamhet har som sagt varit en kärnfråga i USA, och således här hemma med.

Info: Dokumentär om Scientologerna (Kom ej ihåg vad den hette).

Det har nämnts, men ej bekräftats, att han tillhörde S. Gissar att ev spår noga kommer att sopas undan, särskilt om anhöriga tillhör samma sekt.
Citera
2018-01-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ja, de borde stannat i Gbg eller Sthlm och sökt sej andra vägar eftersom det var deras hemstäder med allt vad det innebär Näringslivet hade naturligtvis varit ett alternativ rent karriärmässigt för bägge i storstan och då hade de ju haft råd med ett boende i t.ex Saltsjöbaden Tror du att OH helt enkelt hade " snöat in " på moms som blev hans specialintresse och att han hade någon form av högfungerande autism såsom aspbergers ?
Rent inkomstmässigt ja så borde de stannat på ey i Gbg eller var det var. Men rent karriärmässigt/akademiskt smäller nog professorstiteln högre. Alla dörrar öppnas efter det för honom internationellt osv. Jag tror att de bestämde att han skulle satsa på att bli professor. Frågan är ju varför han kastade in handduken just innan han nådde målet?
Citera
2018-01-21, 20:42
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Jag har läst hela tråden utan att hittills kommentera. Tror det finns många fler som mig, vilka läser och begrundar, men väljer att inte kommentera. Att tråden nästan har 13 miljoner visningar hintar ju om detta. Det är ett fall som verkligen berör.

Får börja med ett tack till de skribenter som man ganska tidigt i tråden kunde ta för seriösa och som faktiskt verkade insatta i fallet. Ni har fått många oförtjänta påhopp och det har stundtals varit riktigt låg nivå, tyvärr. Ni vet nog vilka ni är som förtjänar mitt tack, men sheele, MorT2 och Avd.9, för att nämna några. Framför allt sheele kom med trovärdig information tidigt, innan polisens pressmeddelande. Informationen visade sig sedan stämma. Men innan polisen uttalade sig var det svårt för många att förstå att detta skett i samförstånd mellan föräldrarna. Resonemang fördes huruvida denna diskussionen skulle sett ut och det diskuterades alternativ som att mamman säger till pappan vid frukosten "Ska vi ta och mörda ungarna?" "Ja, det gör vi!" och liknande sjuka idéer.

Jag tycker givetvis att morden är fel, som i stort sett alla här på forumet. Jag är nästan övertygad om att det fanns en depression hos både mamman och pappan. Jag tror det är mycket möjligt att mammans cancer kommit tillbaka och att detta i samband med sjukdom hos döttrarna blev övermäktigt. Jag tror att någon av föräldrarna (gissar på mamman här) gett uttryck för att själv inte vilja leva. "Något i stil med "Jag orkar inte mer nu. Jag vill bara att allt ska vara över. Att allt ska ta slut." Varpå den andra föräldern efter en tid gett uttryck för samma önskan. De inser att de inte kan lämna sina barn efter sig. Depressionen gör att de inte ser någon annan utväg än vad som sedan skedde.

Jag tror inte döttrarna låg på dödsbädden, de hade nog gott om tid kvar och mycket hade kanske kunnat ändras med framtidens medicinska utveckling. Men detta ser inte föräldrarna i sin depression. Då är det nattsvart och det fanns bara en utväg till slut. De har säkerligen sökt all information de kunnat om döttrarnas sjukdom. De var högpresterande och högutbildade. Men den information som de läste gav inget hopp. Det blev en nattsvart bild som målades upp och sedermera delades dem emellan. Mycket möjligt att någon av döttrarna även gett uttryck för att inte vilja leva längre, men jag tror inte de var med på föräldrarnas planer. Men det blev nog i så fall ytterligare en katalysator för det som sedan skedde.

Brevet signerades av dem båda. Finns mycket möjligt bevis för detta i videoformat eller liknande. De kunde den juridiska biten. Sedan tror jag det gått till så som de jag har förtroende för i tråden skrivit. Alltså att döttrarna fick någon form av toxisk överdos och gick till sängs. Bäddades ner. Dog. Mamman samma dos. Dog inte. Pappan hjälpte mamman att avsluta och hängde sig när han försäkrat sig om att alla avlidit.

Allt måste varit fruktansvärt ångestfyllt. Det är ett svårt fall. Frågor om det kunnat undvikas är inte lätta att få svar på. Man hoppas ju det, så att det inte händer igen. Men vi måste nog våga prata om psykisk ohälsa då. Oavsett vem som drabbas. Jag tror att föräldrarna själva såg detta som en form av barmhärtighetsmord. Men utifrån är det givetvis svårt att sätta sig in i detta till fullo. Självklart är det inte försvarbart att mörda sina barn. Det är det aldrig.
Känns inte alls som en godtagbar förklaring till att mörda sina barn. Depression, sjukdom och allehanda tunga och jobbiga saker händer i MÅNGA familjer på detta jordklot. Vi borde hört om sådana hör fall OFTA om förklaringen var sådan. Nej det bör ligga en riktigt otäck allvarlig psykisk störning bakom detta. Vilken är frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En enkel "Norsk reset"

Eller var de bortresta den 6/1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Ja?

Eftersom du har insikt ocj kunskap, vad skulle en sådan förändring bero på?

Jag är okunnig men kan bara komma på avstängd värme eftersom jag antar att en tänd eller släckt lampa inte skulle kunna vara speciellt synbart?
Ett par timmars vedeldning kan kanske också dra ner, det är ju också något som går att göra ett antal gånger om man har den möjlighetem.

PS. nästa gång så skriv att du har en kompis kompis om bor granne med någon som vet
Citera
2018-01-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Eller var de bortresta den 6/1
Ja. Många som har eluppvärmning sänker väl denna när man åker bort en hel dag? För att spara pengar. Kanske?
Citera
2018-01-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
DU. HAR. INGEN. ANING. PUNKT.

Många här har ingen aning, har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto