2018-01-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Du har vad jag förstår ett sjukt barn. Och nu hoppas jag såklart att du har anhöriga. Så, utifrån ditt resonemang, ska dessa alltså omedelbart göra en orosanmälan - gällande ditt barn - till soc? Eftersom ett sjukt barn tydligen är skäl nog för oro? Så då måste jag fråga - hur många gånger har det hänt? Och framför allt, hade det hjälpt? Att den här familjen inte hade kontakt med sjukvården, kurator, psykolog, skolhälsovård, stöd av anhöriga och alla behövliga resurser för avlastning, det har du ingen aning om. Ibland räcker inte det.

Så, istället för att döma, hur vore det om du var stolt över dig själv istället? För att du uppenbarligen orkar. Och var tacksam för att du även har friska barn, som jag har tolkat dina tidigare kommentarer. Den här familjen hade inte det.
Riktar du dig till mig med tanke på att du citerar mig? Du verkar snurrig, har aldrig antytt något om egna ev barn. Däremot har jag långa studier inom bl a psykologi och insyn i vissa verksamheter.
Citera
2018-01-21, 20:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Haha, anonymt forum så tror jag klarar mig. Men klart att jag inte får ge ut sådana här uppgifter egentligen. Men att lämna ut någons elförbrukning känns rätt harmlöst.

Det handlar om nergång just denna dag, och nästan lika lågt under juldagarna.
Vad det är som drar eller ej kan vi icke se, vi ser bara förbrukningen men inte vad som drar.

Japp det är harmlöst. Låter nästan som dom inte var hemma, men det är ju bara spekulationer.
Det var ju kallt den dagen 6 jan i alla fall. Betydligt varmare ute under juldagarna.
Citera
2018-01-21, 20:22
Medlem
Feindflugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Ang fotbollen som den äldsta dottern ska ha spelat efter flytt till Bjärred..
Jag har kollat lagets ALLA bilder på hemsidan, nästan 300st, från de kom dit och 2 år fram.
Det är en väldigt blandad kompott av motiv. De flesta i laget syns på många bilder, inkl tränare
och föräldrar. "Tränare" Oskar finns på en (1) bild och det är på den enda bilden som hans
äldsta dotter även återfinns på - en laguppställning. Kan betyda absolut inget men även en hel del.
Det finns 2 bilder till på den äldsta dottern också.
Citera
2018-01-21, 20:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Är det sättet det görs på som avgör om man lämnar ett medelande efter sig, eller vad menar du?

Fast skulle du vilja ljuga om att du mördat dina barn om det hela var en olycka, vad är logiken med det?
Då borde han väl endast erkänt mordet på sin fru och berättat sanningen, är väl inte kul att låta anhöriga tro att han är en barnamördare också, i så fall måste han varit otroligt sjuk!
Citera
2018-01-21, 20:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Vilken statistik styrket mitt första fetade?

Grattis, du letar upp ett påstående som är svårt att styrka med en ordentlig statistisk studie och försöker säga emot hela mitt inlägg utifrån det. Nej, jag tvivlar på att någon har bedrivit statistik över hur ofta en förälder begår självmord om de finner sin familj död, men om du googlar: https://www.google.se/search?q=father+commits+suicide+after+family+death &spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjWjpjN4-nYAhVEGsAKHfo-BFQQBQgkKAA&biw=1920&bih=956

så finner du gott om exempel. Det räcker för att klargöra att det var en potentiell händelse i det här fallet, även om vi självklart inte kan säga exakt hur sannolikt. Det är dock svårt att spekulera om någonting mer än kvalitativt när man saknar tillräckligt med konkret data.
Citera
2018-01-21, 20:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Jag ser inte varför någon skulle bemöda sig med att kolla efter det. Men ja, skulle någon på Kraftringen verkligen veta vem jag är så går det. Att ge ut info om någons elförbrukning är något jag inte gör alls egentligen såklart, men detta fall känns rimligt med ett undantag. Trampar jag någon på tårna för att jag gav den infon ber jag om ursäkt.

Nej du har pekat på kraftiga avvikelser i elanvändningen hos familjen under tidsperioden. Något har gjorts flertal gånger, då egentligen elanvändningen skulle ligga i topp. Fakta.
Citera
2018-01-21, 20:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man måste veta utomhustemperaturen för att veta om det har någon betydelse att elförbrukningen sjunker en enstaka dag. Självklart sjunker den om det blir varmare ute. En sänkning av förbrukningen om temperaturen varit stabil skulle mest troligt bero på att ingen var hemma den dagen. Ingen matlagning, inga duschar, ingen TV, ingen disk, ingen tvättmaskin. Det skulle märkas. Det är dom enda orsakerna jag kommer på. Antingen en varm dag eller ingen hemma. Efter dödsdagen borde förbrukningen ha gått ner permanent. En sån mening trodde man sig aldrig behöva skriva.

Du behöver inte förklara för mig är född uppvuxen och bor i hus. Det var en liten förvirring ett tag runt denna posten. Tillslut hittade någon den. En annan efterfrågade den varvid jag tänkte vara snäll och posta den.
Kan vi släppa elen nu Tack
Citera
2018-01-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nej du har pekat på kraftiga avvikelser i elanvändningen hos familjen under tidsperioden. Något har gjorts flertal gånger, då egentligen elanvändningen skulle ligga i topp. Fakta.

Ja?
Citera
2018-01-21, 20:30
Medlem
Birdogirls avatar
Jag har läst hela tråden utan att hittills kommentera. Tror det finns många fler som mig, vilka läser och begrundar, men väljer att inte kommentera. Att tråden nästan har 13 miljoner visningar hintar ju om detta. Det är ett fall som verkligen berör.

Får börja med ett tack till de skribenter som man ganska tidigt i tråden kunde ta för seriösa och som faktiskt verkade insatta i fallet. Ni har fått många oförtjänta påhopp och det har stundtals varit riktigt låg nivå, tyvärr. Ni vet nog vilka ni är som förtjänar mitt tack, men sheele, MorT2 och Avd.9, för att nämna några. Framför allt sheele kom med trovärdig information tidigt, innan polisens pressmeddelande. Informationen visade sig sedan stämma. Men innan polisen uttalade sig var det svårt för många att förstå att detta skett i samförstånd mellan föräldrarna. Resonemang fördes huruvida denna diskussionen skulle sett ut och det diskuterades alternativ som att mamman säger till pappan vid frukosten "Ska vi ta och mörda ungarna?" "Ja, det gör vi!" och liknande sjuka idéer.

Jag tycker givetvis att morden är fel, som i stort sett alla här på forumet. Jag är nästan övertygad om att det fanns en depression hos både mamman och pappan. Jag tror det är mycket möjligt att mammans cancer kommit tillbaka och att detta i samband med sjukdom hos döttrarna blev övermäktigt. Jag tror att någon av föräldrarna (gissar på mamman här) gett uttryck för att själv inte vilja leva. "Något i stil med "Jag orkar inte mer nu. Jag vill bara att allt ska vara över. Att allt ska ta slut." Varpå den andra föräldern efter en tid gett uttryck för samma önskan. De inser att de inte kan lämna sina barn efter sig. Depressionen gör att de inte ser någon annan utväg än vad som sedan skedde.

Jag tror inte döttrarna låg på dödsbädden, de hade nog gott om tid kvar och mycket hade kanske kunnat ändras med framtidens medicinska utveckling. Men detta ser inte föräldrarna i sin depression. Då är det nattsvart och det fanns bara en utväg till slut. De har säkerligen sökt all information de kunnat om döttrarnas sjukdom. De var högpresterande och högutbildade. Men den information som de läste gav inget hopp. Det blev en nattsvart bild som målades upp och sedermera delades dem emellan. Mycket möjligt att någon av döttrarna även gett uttryck för att inte vilja leva längre, men jag tror inte de var med på föräldrarnas planer. Men det blev nog i så fall ytterligare en katalysator för det som sedan skedde.

Brevet signerades av dem båda. Finns mycket möjligt bevis för detta i videoformat eller liknande. De kunde den juridiska biten. Sedan tror jag det gått till så som de jag har förtroende för i tråden skrivit. Alltså att döttrarna fick någon form av toxisk överdos och gick till sängs. Bäddades ner. Dog. Mamman samma dos. Dog inte. Pappan hjälpte mamman att avsluta och hängde sig när han försäkrat sig om att alla avlidit.

Allt måste varit fruktansvärt ångestfyllt. Det är ett svårt fall. Frågor om det kunnat undvikas är inte lätta att få svar på. Man hoppas ju det, så att det inte händer igen. Men vi måste nog våga prata om psykisk ohälsa då. Oavsett vem som drabbas. Jag tror att föräldrarna själva såg detta som en form av barmhärtighetsmord. Men utifrån är det givetvis svårt att sätta sig in i detta till fullo. Självklart är det inte försvarbart att mörda sina barn. Det är det aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast skulle du vilja ljuga om att du mördat dina barn om det hela var en olycka, vad är logiken med det?
Då borde han väl endast erkänt mordet på sin fru och berättat sanningen, är väl inte kul att låta anhöriga tro att han är en barnamördare också, i så fall måste han varit otroligt sjuk!

Jag skrev inget om olycka, utan en medveten handling som skulle kunna förklara nedgången i elförbrukningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men vårt elförbrukningsschema ser likadant ut som denna familjs. I alla fall om man har öppen spis och det är vinter. På lördagarna brukar många familjer elda i brasan liksom. Om det bara är lördagen som den gick ner skulle jag gissa att de helt enkelt stängde av värmen för att kunna elda i öppna spisen.

För jag tänker att endast uppvärmning kan ha någon större påverkan på elförbrukning. Hushållselen måste ju vara marginell påverkan.
Citera
2018-01-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det kan lika gärna vara en odiagnostiserad KLS eller någon annan sjukdom. Det är oklart vilken diagnos de fått.

Jo patientförbundet för ME/CSF hävdar att det drabbar barn. Om du läser på deras hemsida har en norsk person dessutom skrivit att de bör undervisas hemma. Olämpliga råd som inte är välunderbyggda. Denna patientförening är pådrivande, mer än de flesta andra patientföreningar. De sjukaste patienterna och deras anhöriga brukar inte ha den kraften över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in