2018-01-21, 19:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag menar givetvis att föräldrarna hade sökt hjälp för SINA tankegångar och svårmod.
Håll de stackars flickorna utanför. De kunde inte rå för att de föddes och inte nådde målen föräldrarna hade.
Tänk på dem som har barn med grava hjärnskador och liknande tillstånd och som de aldrig kunnat kommunicera med, ändå kämpar de med näbbar och klor för deras rättigheter. Av kärlek.

Tror du inte att föräldrarna i detta fall har kämpat med näbbar och klor?
Citera
2018-01-21, 19:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nej det tror inte jag. Det är för att stilla sin egen nyfikenhet och leta konstiga saker eller inte. Dessutom är det inget som behövs för oss privatpersoner, det finns inget syfte med det än nyfikenhet. Är du ärlig mot dig själv tror jag du inser detta. Eller är vi bara väldigt olika.

Om du hört talas om en röd boll i hela ditt liv, men aldrig sett vare sig rött eller boll, då vill du se en.
Du drar ju slutsatser av vad du läser och hör. Tro inte du kan lura mig att du inte har behov att se för att göra BILDEN komplett.
Citera
2018-01-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Denna länk

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Man måste veta utomhustemperaturen för att veta om det har någon betydelse att elförbrukningen sjunker en enstaka dag. Självklart sjunker den om det blir varmare ute. En sänkning av förbrukningen om temperaturen varit stabil skulle mest troligt bero på att ingen var hemma den dagen. Ingen matlagning, inga duschar, ingen TV, ingen disk, ingen tvättmaskin. Det skulle märkas. Det är dom enda orsakerna jag kommer på. Antingen en varm dag eller ingen hemma. Efter dödsdagen borde förbrukningen ha gått ner permanent. En sån mening trodde man sig aldrig behöva skriva.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-01-21 kl. 19:55.
Citera
2018-01-21, 19:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller helt med dig där. Skulle bli mycket förvånad om så inte var fallet.

Nu vet jag inte hur det fungerar i skolan när man skall lämna läkarintyg. Måste läkaren verkligen skriva diagnos eller räcker det med att skriva besvären som gör att barnen inte klarar att ta sig igenom skoltimmarna?

Menar du "en enstaka, sällan förekommande frånvarodag" eller menar du "Kommunen arrangerar hemundervisning på grund av av att föräldrarna meddelat problem"?

Hur det ligger till vet ju inte jag, men att någon form av verifikation/ordination från läkare har förekommit när arrangemang av den här typen (hemundervisning) varit för handen håller jag för troligt. Åtgärderna har varit kostsamma och ovanliga och skolan skall ju kunna motivera beslutet.

Om ME (som diskuteras) är anledningen tycks denna sjukdom vara svår (omöjlig) att diagnosticera, utan bedömningen bygger helt på symptom.

Sjukvårdens och skolans beslut i detta är inte sekretesskyddade gentemot polisens utredare, men mot oss andra är de det.
Citera
2018-01-21, 19:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror du inte att föräldrarna i detta fall har kämpat med näbbar och klor?

Nej. De sökte inte hjälp för sig själva, utan lät det gå till dårskap.
Citera
2018-01-21, 19:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast vad har vi för rätt att veta? Anhöriga vill såklart veta, myndigheter som eventuellt kan lära sig något av det (tveksamt), noga utvalda forskare kanske. Men du och jag, bara för att vi är nyfikna?

Visst, vi har ingen rätt att få veta, så är det. Men många vill verkligen veta och jag tror inte att det är bara nyfikenhet utan alla är berörda mer eller mindre. Kanske skulle allmänheten behöva få veta för att förstå varför det blev så här tragiskt. Vi kanske skulle kunna få lite ro i själen
Citera
2018-01-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Det är ett typiskt illavarslande tecken: momspappan lämnade först alla i hemstaden Sthlm och såg sedan till att skattemamman också lämnade SIN hemstad Gbg : och för vad ? Jo döden

I början av tråden så framkom det att båda hade varit på EY. Ett bra jobb och nätverksbyggande, och de hade varit där länge båda två och kommit upp lite.

Därifrån gjorde båda ett karrär byte, modern till Skatteverket och fadern till Universitets världen. Att moder kanske ville gå ner i tid och vara mer med barnen kan vara en förklaring. Men att båda gjorde ett sådant byte när de borde kunnat, genom tex. sitt nätverk, få riktigt bra och välbetalda jobb inom näringslivet lyfter mina ögonbryn i alla fall.

Så det här med flytten ska nog inte helt bortses ifrån, sen att det blev Bjärred med tanke på närheten till Lund är inget konstigt. Mer intressant är att förstå hur det kom sig att han tog steget dit.
Citera
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Under förutsättning att inte föräldrarna var heterozygota bärare av någon ovanlig men allvarlig genetisk sjukdom, så skulle jag säga att det absolut troligaste är ett tragiskt fall av Münchhausen by Proxy, det håller jag helt med dig om. Det är dock extremt ovanligt att båda föräldarna är med på det och speciellt att de genomgår kollektivt självmord; det är i princip alltid modern. Vidare har det vittnats om en stor sorg i faderns ögon av kollegor, samt det faktum att han har fortsatt göra sitt bästa för att arbeta osv.

Jag skulle tro att modern antingen av misstag eller med flit mördade barnen och sedan sig själv. Fadern såg det, skrev ett fejkat avskedsbrev för att inte smutsa ned sin frus handlingar, och hängde sedan sig själv. Obduktionen bör kunna avgöra när de dog i förhållande till varandra.
Livlig fantasi kan man få av för många deckare. Det där låter ju bara sanslöst osannolikt. Skulle han ta på sig mordet på sina egna barn för att skona sin döda fru? Tjena. Statistiken talar knappast för modern, vet inte varifrån du fått det. Mer troligt att de gjorde det i samförstånd eller en förfalskad namnteckning.

Men jag lämnar de vilda spekulationerna åt andra.
Senast redigerad av Ziaya 2018-01-21 kl. 19:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och HUR vet ni att den gick ner?

Jag jobbar på Kraftringen och kollade av nyfikenhet.
Citera
2018-01-21, 19:53
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyland
Tänker att fler kanske letar efter mer info om familjen och inte är så särskilt intresserade av konspirationsteorier, folks tyckande om gärningen eller sida upp och sida ner om vad folk tycker och tror kring olika sjukdomar.

1. http://forumbilder.se/H5KS3/henkow bild från laget som ena dottern spelade i med pappan som tränare, återfinns i inlägg #716

2. Sammanfattning av moms på ett förenklat sätt som pappan skrivit. Skriven som utifrån en diskussion med sina döttrar.. http://henkow.se/onewebmedia/A,%20M%20och%20momsen,%202017.pdf Återfinns i inlägg #426

3. Sammanfattning av vad som framkommit skrivet av Mikkemus flertalet gånger i tråden, dock bara gått igenom inlägg fram till sida 213, senaste sammanfattningen jag läste var således inlägg #2857

EDIT:
4. Bild på mamman skulle återfinnas om man söker på namnet + skatteverket + göteborg, men det var tydligen fel så glöm det.
Ang fotbollen som den äldsta dottern ska ha spelat efter flytt till Bjärred..
Jag har kollat lagets ALLA bilder på hemsidan, nästan 300st, från de kom dit och 2 år fram.
Det är en väldigt blandad kompott av motiv. De flesta i laget syns på många bilder, inkl tränare
och föräldrar. "Tränare" Oskar finns på en (1) bild och det är på den enda bilden som hans
äldsta dotter även återfinns på - en laguppställning. Kan betyda absolut inget men även en hel del.
Citera
2018-01-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Jag jobbar på Kraftringen och kollade av nyfikenhet.
Det var som fan. Ha ha! Jag jobbade där för många år sen
Ok, då så. Då är det något som är verifierat alltså.
Citera
2018-01-21, 19:56
Medlem
Någon kollega till Oskar hade ju skrivit typ " det som inte fick ske hände.." minns inte ordagrant.
Jag tänker att den personen visste att det var nåt allvarligt fel. Kan det vara så att Oskar inte kunde koncentrera sig på ditt arbete för oron kring vad mamman skulle kunna göra då han inte var hemma??

Jag tror att mamman var drivande i detta. Hon ville inte leva och i sin sjuka hjärna ville hon av nån sjuk anledning även ta med sig barnen!!

Jäkla mördare är vad dom är och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in