2018-01-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Att ta en cocktail av något slag är ett skönt men osäkert sätt att dö på. Föräldrarna la sig inte i varandras armar som någon Romeo och Julia för att det är på tok för osäkert att båda dog. Tänk ifall mamman vaknade upp och alla var döda utom hon? Nej, pappan tog helt enkelt på sig ansvaret för att se till att mamman och döttrarna dog på ett smärtfritt sätt, sen gick han själv gick en helt säker död till mötes genom att hänga sig. Han tog helt enkelt på sig den klassiska mansrollen och lämnade skeppet sist. Betydligt rimligare än din teori.

Det tror jag stämmer väl med vad som hände.

Sedan tycker jag det är synnerligen märkligt att man helt frånvänder sig möjligheten att två vuxna människor faktiskt kan dela samma uppfattning och fatta ett gemensamt beslut utifrån att dom kommit fram till att detta är det minst smärtsamma för barnen och familjen.

Säkerligen de mest smärtsammaste och svåraste beslut dom någonsin fattat. Och det sista.
Citera
2018-01-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Jag jobbar på Kraftringen och kollade av nyfikenhet.
Då har pappan stängt av värmen/elen och sedan satt på den igen. Skulle man kunna tolka det Så?
Citera
2018-01-21, 19:58
Medlem
Jag tror avskedsbrevet är en fejk och att de blev mördade av utomstående. Detta är inte över ännu.
Citera
2018-01-21, 20:02
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag jobbar på Kraftringen och kollade av nyfikenhet.

Ajabaja
Kan man ha en sk timer av något slag eller en maskin som drar extra som går igång då och då`?
Eller handlar det om en enda nergång just "bara" den här dagen ?
Citera
2018-01-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför skulle de då skriva ett avskedsbrev, att de gemensamt beslutat att ta deras eget liv och mördat barnen?

Är det sättet det görs på som avgör om man lämnar ett medelande efter sig, eller vad menar du?
Citera
2018-01-21, 20:03
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
I början av tråden så framkom det att båda hade varit på EY. Ett bra jobb och nätverksbyggande, och de hade varit där länge båda två och kommit upp lite.

Därifrån gjorde båda ett karrär byte, modern till Skatteverket och fadern till Universitets världen. Att moder kanske ville gå ner i tid och vara mer med barnen kan vara en förklaring. Men att båda gjorde ett sådant byte när de borde kunnat, genom tex. sitt nätverk, få riktigt bra och välbetalda jobb inom näringslivet lyfter mina ögonbryn i alla fall.

Så det här med flytten ska nog inte helt bortses ifrån, sen att det blev Bjärred med tanke på närheten till Lund är inget konstigt. Mer intressant är att förstå hur det kom sig att han tog steget dit.

Antagligen för att pappan var akademiskt lagd/begåvad, eventuellt i kombination med att man kanske inte trivdes med jobben på E&Y och valde att sadla om? Om mamman i samma veva drabbades av cancer är det väl inget märkligt att gör karriärbyte för att varva ner.

Jag ser inget märkligt med det hela, men vill man tvunget läsa in en massa märkligheter i deras tidigare livsval så visst...
Citera
2018-01-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Då har pappan stängt av värmen/elen och sedan satt på den igen. Skulle man kunna tolka det Så?

Det är mycket möjligt, vi får ju bara in mätarställningarna men kan inte se vad det är som drar eller ej.

Och förbrukningen på lördagen var ej noll, men ca en femtedel av det som förbrukades innan i snitt. Var nästan lika lågt under juldagarna.

Efter förbrukningen gick upp på söndagen så har det hållit samma nivå, vilket jag tycker är mest skumt då det betyder ändå att något aktivt har gjorts under lördagen för att få ner förbrukningen. Eftersom förbrukningen är högre nu när ingen är där.
Citera
2018-01-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Värmen stängs av och det blir efter någon timme kyligt i huset. Barnen bäddas ner och innan de somnar får de Fentanyal genom näspray, en medveten överdos ges. Men de får höra att det är för att inte blir förkylda.
Citera
2018-01-21, 20:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det hade det inte varit om det inte var så att den redan dagen efter gick upp till normal igen

Men då hade väl kropparna hittats, och någon annan slagit på värmen igen. Eller?
Citera
2018-01-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ajabaja
Kan man ha en sk timer av något slag eller en maskin som drar extra som går igång då och då`?
Eller handlar det om en enda nergång just "bara" den här dagen ?

Haha, anonymt forum så tror jag klarar mig. Men klart att jag inte får ge ut sådana här uppgifter egentligen. Men att lämna ut någons elförbrukning känns rätt harmlöst.

Det handlar om nergång just denna dag, och nästan lika lågt under juldagarna.
Vad det är som drar eller ej kan vi icke se, vi ser bara förbrukningen men inte vad som drar.
Citera
2018-01-21, 20:08
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt, vi får ju bara in mätarställningarna men kan inte se vad det är som drar eller ej.

Och förbrukningen på lördagen var ej noll, men ca en femtedel av det som förbrukades innan i snitt. Var nästan lika lågt under juldagarna.

Efter förbrukningen gick upp på söndagen så har det hållit samma nivå, vilket jag tycker är mest skumt då det betyder ändå att något aktivt har gjorts under lördagen för att få ner förbrukningen. Eftersom förbrukningen är högre nu när ingen är där.
Jag kan inget om mätare och sånt. Inte det minsta lilla. Men tänker att mor eller far helt enkelt sänkt eluppvärmningen så långt det går - men när den blir för låg så kanske en säkerhetsmekanism slår till? Eller nåt?
Citera
2018-01-21, 20:10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Livlig fantasi kan man få av för många deckare. Det där låter ju bara sanslöst osannolikt. Skulle han ta på sig mordet på sina egna barn för att skona sin döda fru? Tjena. Statistiken talar knappast för modern, vet inte varifrån du fått det. Mer troligt att de gjorde det i samförstånd eller en förfalskad namnteckning.

Men jag lämnar de vilda spekulationerna åt andra.

Jag har aldrig läst en enda deckare, men visst. Uppenbarligen så spekulerar jag, men problemet är att vi har väldigt få klara detaljer. Det vi kan säga med säkerhet är egentligen bara att barnen måste ha varit dokumenterat, allvarligt, sjuka av svenska sjukvården, ty annars hade hemskolning aldrig tillåtits (jag kan länka rättsfall om detta om du verkligen behöver källa).

Problemet vi får då är att en allvarlig sjukdom är väldigt osannolik att drabbas av, att då två barn i samma familj skulle drabbas samtidigt, det förekommer helt enkelt inte utan att det ligger en gemensam nämnare bakom båda deras sjukdom. En sådan är just genetiska sjukdomar, vilket är vad jag själv skulle tro mest på då det helt enkelt är mer sannolikt rent statistiskt sett. Om det dock inte rör sig om en genetisk sjukdom, så måste det vara miljön, och i miljön kan det finnas allehanda mer eller mindre sannolika orsaker. Här vet vi dock att fadern inte har varit sjuk, så att de skulle långsamt förgiftas av någonting i hemmet, av misstag, är osannolikt. Vidare är det extremt osannolikt att om de förgiftas av misstag, att de båda skulle råka dö samma dag. Däremot är det inte osannolikt att de skulle kunna göras sjuka av sina föräldrar (Münchhausen by proxy) och när det gäller den psykiska sjukdomen så finns det gott om statistik; det är nästan uteslutande modern, som på eget bevåg, gör barnen sjuka. Det har också visats många gånger nu att barnen kan framstå så sjuka att sjukvården kan luras i flera år och det är heller inte ovanligt att barnen dör, såväl av misstag som medvetet.

Angående brevet kan det vara skrivet av modern, eller av fadern. Om det är skrivet av fadern så är det gissningsvis för att skydda modern ja, för att inte omvärlden skall se henne som en ond mördare som gjorde det här på eget bevåg. Jag ser ingenting konstigt i att man väljer att ljuga för att visa att man som gift par håller ihop i sina aktioner, tvärtom är det väldigt vanligt.

Anledningen till att modern begick självmord kan mycket väl vara för att hon dödade sina barn först och sedan inte kunde klara av att gå vidare (här finns det gott om exempel åt båda hållen när det gäller Münchhausen by proxy). Att fadern väljer att begå självmord när hela hans familj har dött, ja, det är inte så konstigt eller speciellt ovanligt det heller.

Problemet i den här tråden är att de flesta försöker spekulera utifrån sina egna sinnestillstånd (typ, "jag skulle aldrig begå självmord när jag finner att min fru har mördat våra barn och sedan sig själv, alltså kan fadern här aldrig ha gjort det!!!11!11", men det ni måste förstå är att olika människor tänker och fungerar olika. Det enda sättet att spekulera någorlunda objektivt i det här, tills vi har mer konkret fakta, är att utgå ifrån statistik över människor överlag.
Senast redigerad av bjornebarn 2018-01-21 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in