Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Livlig fantasi kan man få av för många deckare. Det där låter ju bara sanslöst osannolikt. Skulle han ta på sig mordet på sina egna barn för att skona sin döda fru? Tjena. Statistiken talar knappast för modern, vet inte varifrån du fått det. Mer troligt att de gjorde det i samförstånd eller en förfalskad namnteckning.
Men jag lämnar de vilda spekulationerna åt andra.
Jag har aldrig läst en enda deckare, men visst. Uppenbarligen så spekulerar jag, men problemet är att vi har väldigt få klara detaljer. Det vi kan säga med säkerhet är egentligen bara att barnen måste ha varit dokumenterat, allvarligt, sjuka av svenska sjukvården, ty annars hade hemskolning aldrig tillåtits (jag kan länka rättsfall om detta om du verkligen behöver källa).
Problemet vi får då är att en allvarlig sjukdom är väldigt osannolik att drabbas av, att då två barn i samma familj skulle drabbas samtidigt, det förekommer helt enkelt inte utan att det ligger en gemensam nämnare bakom båda deras sjukdom. En sådan är just genetiska sjukdomar, vilket är vad jag själv skulle tro mest på då det helt enkelt är mer sannolikt rent statistiskt sett. Om det dock inte rör sig om en genetisk sjukdom, så måste det vara miljön, och i miljön kan det finnas allehanda mer eller mindre sannolika orsaker. Här vet vi dock att fadern inte har varit sjuk, så att de skulle långsamt förgiftas av någonting i hemmet, av misstag, är osannolikt. Vidare är det extremt osannolikt att om de förgiftas av misstag, att de båda skulle råka dö samma dag. Däremot är det inte osannolikt att de skulle kunna göras sjuka av sina föräldrar (Münchhausen by proxy) och när det gäller den psykiska sjukdomen så finns det gott om statistik; det är nästan uteslutande modern, som på eget bevåg, gör barnen sjuka. Det har också visats många gånger nu att barnen kan framstå så sjuka att sjukvården kan luras i flera år och det är heller inte ovanligt att barnen dör, såväl av misstag som medvetet.
Angående brevet kan det vara skrivet av modern, eller av fadern. Om det är skrivet av fadern så är det gissningsvis för att skydda modern ja, för att inte omvärlden skall se henne som en ond mördare som gjorde det här på eget bevåg. Jag ser ingenting konstigt i att man väljer att ljuga för att visa att man som gift par håller ihop i sina aktioner, tvärtom är det väldigt vanligt.
Anledningen till att modern begick självmord kan mycket väl vara för att hon dödade sina barn först och sedan inte kunde klara av att gå vidare (här finns det gott om exempel åt båda hållen när det gäller Münchhausen by proxy). Att fadern väljer att begå självmord när hela hans familj har dött, ja, det är inte så konstigt eller speciellt ovanligt det heller.
Problemet i den här tråden är att de flesta försöker spekulera utifrån sina egna sinnestillstånd (typ, "jag skulle aldrig begå självmord när jag finner att min fru har mördat våra barn och sedan sig själv, alltså kan fadern här aldrig ha gjort det!!!11!11", men det ni måste förstå är att olika människor tänker och fungerar olika. Det enda sättet att spekulera någorlunda objektivt i det här, tills vi har mer konkret fakta, är att utgå ifrån statistik över människor överlag.