2018-01-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Ingen bryr sig om du är imponerad och av vad. Poängen var att det faktum att familjen valde att bo i Bjärred inte var ett tecken på att familjen "isolerade sig". Sett till mannens karriär var det ett högst normalt val av bostadsort.
Ja har man småbarn är Bjärred perfekt. Inte hade jag valt Malmö som någon skrev. Barnfamiljer lämnar Malmö för dessa villakvarter och tryggheten.
Citera
2018-01-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det tror jag också och det sa jag tidigt i tråden. Då fick jag mothugg att om man hittar sin familj så hänger man sig inte utan då ringer man 112. Men om han kommer hem, hittar sina båda döttrar döda och sin fru fortfarande i livet men i dålig kondition då hon har försökt begå självmord men inte lyckats. Vad har han för val då? Ska han ringa 112 och rädda livet på modern som vill dö och också sända henne i fängelse? Eller ska han avsluta hennes liv som hon ville och då själv hamna i fängelse? Eller ska han avsluta hennes liv som hon ville och därefter själv följa efter? Känns som att han inte hade några val. Om de skulle valt att göra detta tillsammans så borde de bäddat ner sig själva efter att barnen dött och druckit en dödlig dos tillsammans där de somnade i varandras armar. Jag är övertygad om att han hittade dem och att han då fick göra det han kunde, slutföra det mamman påbörjade och skriva ett förklarande brev. Kanske fanns det ett brev från modern också som var ämnat åt pappan. Det ryktades om två brev ett tag och att uppgifterna i breven var samstämmiga...

Att ta en cocktail av något slag är ett skönt men osäkert sätt att dö på. Föräldrarna la sig inte i varandras armar som någon Romeo och Julia för att det är på tok för osäkert att båda dog. Tänk ifall mamman vaknade upp och alla var döda utom hon? Nej, pappan tog helt enkelt på sig ansvaret för att se till att mamman och döttrarna dog på ett smärtfritt sätt, sen gick han själv gick en helt säker död till mötes genom att hänga sig. Han tog helt enkelt på sig den klassiska mansrollen och lämnade skeppet sist. Betydligt rimligare än din teori.
Citera
2018-01-21, 19:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror ungefär som du.
Jag tror att det var "relativt normalt" innan nyår.
Jag tror att mamma fick negativt cancer besked efter nyår.
Jag tror att ,precis som DU skriver, att mamma bröt ihop, gick in i djup akut depression, och ville ta livet av sig.
Jag tror, precis som du, att hon ville ta med sig sina sjuka barn, och jag tror att Oskar visste att hon hade bestämt sig.
Jag tror att hon ville att Oskar skulle leva vidare, utan dom......
Jag tror att Oskar kände att livet skulle vara meningsslöst utan sin fru och barn.
Och då tror jag att dom fattade ett gemensamt beslut.........osv.

Jag tror detsamma som dig + att
jag tror även att äldsta dottern hade självmordstankar
Citera
2018-01-21, 19:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är väl mest troligt att en av föräldrarna har haft en allvarlig mental störning och dessutom lyckats manipulera den andra föräldern till att tycka att alla måste dö.
...

En möjlighet är, att den ena föräldern kände sig ouppskattad av den andra och utvecklade Münchhausen by Proxy för att få uppmärksamhet från den andra föräldern. Med barnen som redskap.

Med tanke på hur mycket arrangemang det varit med barnen och hur mycket tid det tagit tycker jag nästan det är litet anmärkningsvärt att pappan bara drog ned sin arbetstid det senaste halvåret, och då bara med 10 procent. Han jobbade på, ordnade den där konferensen, ansökte om en professur etc. Var han litet av arbetsnarkoman och perfektionist, månne?

Under förutsättning att inte föräldrarna var heterozygota bärare av någon ovanlig men allvarlig genetisk sjukdom, så skulle jag säga att det absolut troligaste är ett tragiskt fall av Münchhausen by Proxy, det håller jag helt med dig om. Det är dock extremt ovanligt att båda föräldarna är med på det och speciellt att de genomgår kollektivt självmord; det är i princip alltid modern. Vidare har det vittnats om en stor sorg i faderns ögon av kollegor, samt det faktum att han har fortsatt göra sitt bästa för att arbeta osv.

Jag skulle tro att modern antingen av misstag eller med flit mördade barnen och sedan sig själv. Fadern såg det, skrev ett fejkat avskedsbrev för att inte smutsa ned sin frus handlingar, och hängde sedan sig själv. Obduktionen bör kunna avgöra när de dog i förhållande till varandra.
Citera
2018-01-21, 19:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att det inte går att tycka någonting om det här förrän man fått veta exakt vad flickorna led av och i vilken grad, och vilken prognosen var (den av läkare bedömda medicinska prognosen, inte vad föräldrarna själva trodde eller ville tro). OM de led av någon verklig åkomma överhuvudtaget, och det inte var föräldrarna som ville att de skulle vara sjuka. Varför är formuleringarna i kommunens papper så vaga - varför skrevs diagnosen inte ut? Det borde ju vara grundläggande att skriva vilken diagnos det är, när kommunen fattar beslut som är ovanliga och kostar en massa pengar? Man får ju inte exempelvis hemtjänst eller personlig assistent beviljat heller, utan riktiga diagnoser i underlagen.

Det är väl inte så konstigt om de stängde av värmen innan, så att kropparna inte skulle börja ruttna innan de hittades?

Det hade det inte varit om det inte var så att den redan dagen efter gick upp till normal igen
Citera
2018-01-21, 19:12
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Ingen bryr sig om du är imponerad och av vad. Poängen var att det faktum att familjen valde att bo i Bjärred inte var ett tecken på att familjen "isolerade sig". Sett till mannens karriär var det ett högst normalt val av bostadsort.
Det är många som är inne här och läser inte bara du Om du är så ointresserad av vad andra tycker varför är du då med i ett diskussionsforum ? Momspappan OH är en barnamördare och så slutade hans " karriär " långt ifrån barndomsvänner, skolkamrater, släkt och övrig familj Sjukt
Citera
2018-01-21, 19:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och HUR vet ni att den gick ner?

Denna länk

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det hade det inte varit om det inte var så att den redan dagen efter gick upp till normal igen
Bara släpp det med elmätaren. Det var ett inlägg och har nu blivit en trådsanning.
Citera
2018-01-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Depression gör dig inte manipulativ.
Sedan dag 1 när jag kollade runt på foton av Oskar har jag arit övertygad. Ni som sitter försvarar föräldrarna hånar i stort sett ungarna, det låter hårt men så är det.

Flera procent av befolkningen lider av narcissism/antisocial.
Sedan ni som anser att föräldrarna hade rätt att besluta över barnens liv kan jag bara hoppas att någon sätter sig över er och beslutar om ert liv är värt att leva. VARFÖR ska jag då inte lyssna på den personens åsikt? Herregud människor, ni får ÅTMINSTONE ha i åtanke att det är en parts version som ni enbart har tillgång till- PAPPANS.

Säger inte att det kan varit masspsykos som gjorde att detta hände, men personligen är jag till 97% säker på att Oskar Henkow hade antisocial personlighetsstörning. Och ni som sitter och säger att bla bla bla det är svååååårt att tolka sådana saker, nej det är inte svårt, ofta räcker det att kolla på uppsynen hur en person beter sig och gå på magkänslan. Ungefär alla experter i hela världen råder en att gå på MAGKÄNSLAN när det kommer till dessa persoenr.

NU är jag satans trött på er som försvarar att dessa två barn fick sätta livet till. Gällande att anhöriga får läsa i den här tråden, kan jag bara beklaga, jag får hoppas de får hjälp och att de inte tar illa upp av spekulationerna men i MITT FALL ÄR DET ETT STÖRRE INTRESSE att manipulaitva människor exponeras, DÅ DET ÄR ETT SAMHÄLLSPROBLEM.

OCH ERA BATIKHÄXEFASONER GÖR DET DIREKT MÖJLIGT FÖR MANIPULATIVA MÄNNISKOR ATT MANIPULERA.
Är du ett sk spiritistiskt medium månne? Som bara mha en bild på en person kan dra dessa långtgående slutsatser?? Fascinerande! Hur går det till, släcker du ner, tänder ett ljus, tittar på fotografiet och säger "Är Oskar en sociopat?" Hur många knackningar betyder "ja"?
Citera
2018-01-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag hittar ingenting om att man kan erbjudas ljusbehandling i Belgien för ME. Jag vet inte varför folk har börjat spekulera i ME, men detta verkar ju då tala emot ME iaf...

Pappersupplagan av en av kvällstidningarna hade idag två sidor om hur familjen levt. Tyskland uppgavs som det land där de sökt vård, typ ljusbehandling.
Citera
2018-01-21, 19:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det har beskrivits som "kronisk trötthet" resp "trötthetsåkomma" i medierna vilket pekar närmare mot ME/Chronic Fatigue Syndrome. Verkar märkligt att benämna det kronisk trötthet om det inte är kronisk trötthet?
Fast man lider ju av kronisk trötthet även när man har narkolepsi? Sen läste jag nyss i tråden att familjen sökte ljusbehandling, vilket används av vissa som lider av narkolepsi. Det finns ju en genetisk variant som kallas familjär narkolepsi. Men, som sagt, min källa är inte 100.
Citera
2018-01-21, 19:22
Medlem
Du har vad jag förstår ett sjukt barn. Och nu hoppas jag såklart att du har anhöriga. Så, utifrån ditt resonemang, ska dessa alltså omedelbart göra en orosanmälan - gällande ditt barn - till soc? Eftersom ett sjukt barn tydligen är skäl nog för oro? Så då måste jag fråga - hur många gånger har det hänt? Och framför allt, hade det hjälpt? Att den här familjen inte hade kontakt med sjukvården, kurator, psykolog, skolhälsovård, stöd av anhöriga och alla behövliga resurser för avlastning, det har du ingen aning om. Ibland räcker inte det.

Så, istället för att döma, hur vore det om du var stolt över dig själv istället? För att du uppenbarligen orkar. Och var tacksam för att du även har friska barn, som jag har tolkat dina tidigare kommentarer. Den här familjen hade inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Exakt! Det förefaller närmast som de brutit kontakten med de anhöriga. Pekar i fall också på stark kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Det talas mycket om respekt för anhöriga. Hade denna familjen haft anhöriga borde dessa slagit larm för länge sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in