2018-01-21, 19:22
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tidigare i dag såg jag dokumentären Unrest om ME. Det var fruktansvärt, jag saknar ord.

Vi vet ju inte om flickornas symptom var sådana att ME var en trolig förklaring men om det var så levde de under enorm påfrestning och plågor.
Precis, jag såg också den, och där var ju en ung flicka som hon skypade med, som var väldigt sjuk. Den här utmattningen de har går ju inte att jämföra med den trötthet man kan ha när man inte orkar gå upp ur sängen. Och så hemskt att ingen tror en inom sjukvården.....
Citera
2018-01-21, 19:25
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clanker
Bjärred är inte en sömnig pendlarort. Bjärred är Malmös Lidingö eller Göteborgs Kullavik. Det anses väldigt fint att bo där
Jaha, och priset på 70talsvillan i tegel gick för samma pris som en villa på Lidingö eller Kullavik ? Så mycket tjänade nog inte OH och HB Du kan gå in och jämföra villapriser på t.ex. Hemnet Har aldrig hört talas om Bjärred före dessa barnamord inträffade
Citera
2018-01-21, 19:26
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Det är många som är inne här och läser inte bara du Om du är så ointresserad av vad andra tycker varför är du då med i ett diskussionsforum ? Momspappan OH är en barnamördare och så slutade hans " karriär " långt ifrån barndomsvänner, skolkamrater, släkt och övrig familj Sjukt

Någon ville göra gällande att det faktum att familjen var bosatta i Bjärred var ett tecken på att de ville isolera sig från släkt och vänner, vilket är/var nonsens. En svensk småbarnsfamilj, där mamma och pappa jobbar i Lund och Malmö... kan inte bli mer normalt och vanligt att då välja att bo i Bjärred. Pappan hade ju dessutom varit kopplad till LU under en ganska lång tid. Det var ju knappast ett plötsligt uppbrott från Göteborg - jag ser inga tecken på att de flydde från nåt mysko där.
Citera
2018-01-21, 19:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Under förutsättning att inte föräldrarna var heterozygota bärare av någon ovanlig men allvarlig genetisk sjukdom, så skulle jag säga att det absolut troligaste är ett tragiskt fall av Münchhausen by Proxy, det håller jag helt med dig om. Det är dock extremt ovanligt att båda föräldarna är med på det och speciellt att de genomgår kollektivt självmord; det är i princip alltid modern. Vidare har det vittnats om en stor sorg i faderns ögon av kollegor, samt det faktum att han har fortsatt göra sitt bästa för att arbeta osv.

Jag skulle tro att modern antingen av misstag eller med flit mördade barnen och sedan sig själv. Fadern såg det, skrev ett fejkat avskedsbrev för att inte smutsa ned sin frus handlingar, och hängde sedan sig själv. Obduktionen bör kunna avgöra när de dog i förhållande till varandra.
Ja, det känns inte helt osannolikt. Håller även med om möjligheten att en namnteckning på avskedsbrevet kan vara fejkad. Frågan är åt vilket håll; förutom möjligheten du nämner så finns väl även möjligheten att mamman skrivit under med bådas namn, och pappan tappar allt, känner sig totalt misslyckad och kanske är rädd för att bli beskylld för trippelmord?

Sen vet vi ju inte om brevet var skrivet och undertecknat för hand eller om det var i form av en datorutskrift.
Citera
2018-01-21, 19:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nej det har hon inte men hon har nog träffat en narcissistisk man med psykopatdrag och då kan hon nog se detta utifrån ett foto.
Fantastisk förmåga vissa har.
Hoppas inte foto på H kommer ut för alla gamar här inne. Ni som har foto, posta inte!

Jag tror människan fungerar så att när någon gör något uppseendeväckande/skeende vill man se personen/händelsen. Det kan röra sig om en idol, jordskred, flygkapare, vulkanutbrott, skogsmulle, våldtäktsman..
Man bildar sig en uppfattning om saker via text, ljud och bilder. Slutsatsen är dock relativ.

På Oskar finns ett otal bilder, två på Agnes (som har namnsdag idag), men inga på Hanna och Moa och då börjar det spreta. Man får ingen klar bild och mystiken tätnar..
Citera
2018-01-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Att ta en cocktail av något slag är ett skönt men osäkert sätt att dö på. Föräldrarna la sig inte i varandras armar som någon Romeo och Julia för att det är på tok för osäkert att båda dog. Tänk ifall mamman vaknade upp och alla var döda utom hon? Nej, pappan tog helt enkelt på sig ansvaret för att se till att mamman och döttrarna dog på ett smärtfritt sätt, sen gick han själv gick en helt säker död till mötes genom att hänga sig. Han tog helt enkelt på sig den klassiska mansrollen och lämnade skeppet sist. Betydligt rimligare än din teori.
Du anser alltså att det är rimligare att två personer lider av så djup depression att de vill utplåna hela familjen än att endast en av dem var så djupt deprimerad.
Citera
2018-01-21, 19:30
Medlem
Gällande elförbrukningen som sjönk på lördagen. Jag vet inte med er men hos oss är det ganska vanligt just på fredagar eller lördagar när vi har familje-kväll med god mat etc att vi eldat i öppna spisen.

Då sänker man eller stänger av värmen innan för annars blir det outhärdligt varmt inomhus.

Kanske de helt enkelt ville ta en sista myskväll vid brasan på lördagen?
Citera
2018-01-21, 19:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Pappersupplagan av en av kvällstidningarna hade idag två sidor om hur familjen levt. Tyskland uppgavs som det land där de sökt vård, typ ljusbehandling.
I Tyskland finns en del bra kliniker för allvarliga sjukdomar, men ännu mer kvacksalveri av antroposoftyp.

"Ljusbehandlingar" för trötthetssymptom och ljudkänslighet låter väl sisådär. Men det är klart, i deras situation kanske man greppar varje halmstrå.
Citera
2018-01-21, 19:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Att ta en cocktail av något slag är ett skönt men osäkert sätt att dö på. Föräldrarna la sig inte i varandras armar som någon Romeo och Julia för att det är på tok för osäkert att båda dog. Tänk ifall mamman vaknade upp och alla var döda utom hon? Nej, pappan tog helt enkelt på sig ansvaret för att se till att mamman och döttrarna dog på ett smärtfritt sätt, sen gick han själv gick en helt säker död till mötes genom att hänga sig. Han tog helt enkelt på sig den klassiska mansrollen och lämnade skeppet sist. Betydligt rimligare än din teori.

Eller så var han drivande och litade inte på frun.
Citera
2018-01-21, 19:33
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Någon ville göra gällande att det faktum att familjen var bosatta i Bjärred var ett tecken på att de ville isolera sig från släkt och vänner, vilket är/var nonsens. En svensk småbarnsfamilj, där mamma och pappa jobbar i Lund och Malmö... kan inte bli mer normalt och vanligt att då välja att bo i Bjärred. Pappan hade ju dessutom varit kopplad till LU under en ganska lång tid. Det var ju knappast ett plötsligt uppbrott från Göteborg - jag ser inga tecken på att de flydde från nåt mysko där.
Det är ett typiskt illavarslande tecken: momspappan lämnade först alla i hemstaden Sthlm och såg sedan till att skattemamman också lämnade SIN hemstad Gbg : och för vad ? Jo döden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tror människan fungerar så att när någon gör något uppseendeväckande/skeende vill man se personen/händelsen. Det kan röra sig om en idol, jordskred, flygkapare, vulkanutbrott, skogsmulle, våldtäktsman..
Man bildar sig en uppfattning om saker via text, ljud och bilder. Slutsatsen är dock relativ.

På Oskar finns ett otal bilder, två på Agnes (som har namnsdag idag), men inga på Hanna och Moa och då börjar det spreta. Man får ingen klar bild och mystiken tätnar..
Nej det tror inte jag. Det är för att stilla sin egen nyfikenhet och leta konstiga saker eller inte. Dessutom är det inget som behövs för oss privatpersoner, det finns inget syfte med det än nyfikenhet. Är du ärlig mot dig själv tror jag du inser detta. Eller är vi bara väldigt olika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Under förutsättning att inte föräldrarna var heterozygota bärare av någon ovanlig men allvarlig genetisk sjukdom, så skulle jag säga att det absolut troligaste är ett tragiskt fall av Münchhausen by Proxy, det håller jag helt med dig om. Det är dock extremt ovanligt att båda föräldarna är med på det och speciellt att de genomgår kollektivt självmord; det är i princip alltid modern. Vidare har det vittnats om en stor sorg i faderns ögon av kollegor, samt det faktum att han har fortsatt göra sitt bästa för att arbeta osv.

Jag skulle tro att modern antingen av misstag eller med flit mördade barnen och sedan sig själv. Fadern såg det, skrev ett fejkat avskedsbrev för att inte smutsa ned sin frus handlingar, och hängde sedan sig själv. Obduktionen bör kunna avgöra när de dog i förhållande till varandra.

Faderns ögon var väldigt mörka på det foto som postats. Om det nu betyder sorg, så är det mer troligt en efterhands konstruktion av den som skrev sitt hyllnings meddelande på LinkedIn. Hon editerade dessutom om slutet när det gått några dagar, kanske Polisen kontaktat henne för ett förhör och då framgick det att hon egentligen inte visste något alls och det blev pinsamt. Det postades en mkt bra analys på vad hon ändrat, små förändringar men betydelsefulla och till det mer neutrala.

Angående Mbp så borde väl modern då ha varit fullt upptagen i sina barn och vara den som varit med på alla mötena med skolan. Det har hon inte är det får mig att tveka om Mbp stämmer på moderna i alla fall.
Att det minsta barnet utvecklade samma symptom som det äldre av psykologiska orsaker är däremot betydligt mera troligt.

Att fadern skulle göra självmord när han kom hem till en avliden familj låter osannorlikt med tanke på den relativt stora framgång och bekräftelse som han fick från sitt arbete. Att hans värld hade rasat ihop kan jag köpa, men inte att gå ut i förrådet och hämta ett rep (om han nu död av hängning, det vet vi inte).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in