2018-01-20, 10:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Någon tog upp en likhet med fallet Malin Lindström med anledning av misstanken om att gärningsmannen själv deltar i tråden. Fallen skiljer sig men det finns ju några aspekter som är likvärdiga, tex att gärningsmannen eventuellt deltar i tråden och det bevisläge som krävs för att driva en brottsutredning till åtal och få en fällande dom.

I Malin Lindströms fall fanns en kropp. Fibrer från hennes tröja hittades vad jag förstår hemma hos en person som varit på samma plats vid tiden för hennes försvinnande. Den personen visade sig även ha en sexualitet som ett ytterst fåtal. Det gick inte att döma honom för mord, dråp eller brott mot griftefriden.

I Helenas fall hade inte ett erkännande om mord eller dråp kunnat leda till åtal. Men ett utpekande av hennes kvarlevor och en obestridlig beskrivning av händelseförloppet hade kanske kunnat göra det.

Flashback uppmanar Helenas gärningsman till ett eget erkännande. Men så länge allmänheten är av uppfattningen om olika gärningsmän har jag svårt att se att gärningsmannen känner sig vidare utpekad. Ett eget erkännande för att lyfta sin skuldbörda ser jag som uteslutet. Men kanske kommer omständigheter som får allmänhetens misstankar i samma riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Undrar vem de personerna som var med på stadt påstod den omtyckte mannen var?
Svar: RE. Tränade på Mickes Gym. Samma Gym som PU, PK och HA. Är numera gift med PK:s dåvarande sambo ( 1992 ).( Slumpen? )
Hade den manlige personen plats i hennes umgänge?
Svar: Ja. Och då menar vi inte bara Gym träningar.
De som vill att det klaras upp, berättar villigt om kvällen, natten och söndagens letande.
Svar:Men det gör dom ju uppenbarligen inte.

Har svårt att förstå det beskrivna beteendet ang PR i anslutning till försvinnandet.
Uppfattar det inte som han var korkad på något vis..
Ändå drog han all uppmärksamhet till sej och spädde på ytterligare med sitt beteende och attityd.
Varför gjorde han så, just då?
Svar:Den frågan får du inte ställa! ( Tabu )

Citat:
Ursprungligen postat av Brixham
En annan sak. Den Helena var glad att se på Statt var RE. RE är idag gift med S. S var juni -92 sambo med PK.
När gick S och PK isär? När blev S och RE ihop?

Lubbe tvivlar inte på sin information om KM. Och KM har KB och koppling till HA som har koppling till RE, som nu är med SE, som då var med PK. Kan någon berätta mer?
Citera
2018-01-20, 12:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Ja alltihopa är irriterande. 2st sittande i bil ser någonting fara förbi på den skogsväg Helena förs bort - ett vittne hör Helena och står kvar o lyssnar istället för att ingripa - nåt är fel här??

Njae, killarna såg bilen på cykelvägen (inte någon typ oframkomlig skogsväg) och det ska inte ha varit helt ovanligt att folk körde där ibland. Det verkar alltså inte ha funnits någon särskild anledning att reagera. "Hanna" (SE) har så vitt jag vet sagt att hon inte vågade säga något - hon upplevde situationen som lite läskig där i mörkret. Och jag förstår henne. Inte heller jag hade som ensam kvinna i den situationen velat ta risken att dra någons redan uppskruvade vrede mot mig. Hon har också hävdat att när det blev tyst trodde hon att allt hade ordnat sig.
Citera
2018-01-20, 12:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
KM är inblandad så är det bara. Intressant med ER - KM och KB umgicks med ER.

Jag står fast vid att KM är insyltad, detta pga mina bedömningar efter all information som framkommit i tråden. (läs mina tidigare inlägg).
Något slöseri med tid att spekulera om övriga gm...Det räcker att knäcka den man har så faller sanningen på plats.

Ha som vetskap i tanken att det finns perversa svin som gladeligen skulle finna lycka i att befinna sig i KM:s sits! Det finns en sådan namngiven Psykisk sjukdom. Ni får kolla själva om ni inte tror mig!
Citera
2018-01-20, 15:16
Medlem
Twiggygirls avatar
När det gäller "pilot" så bor ju han kvar i stan. Pilot känner sej så utpekad att han kontaktat advokat enl P.W. Finns bara två st som jag ser det: M.R och Klas. M.R mycket rykten på stan som florerat i 25 år. Klas är ihärdigt utpekad här i tråden, även M.R.
Jag börjar undra som någon skrev för ett tag sen om pilot INTE är den verkliga gm. Utan var med och inget vågar säga. Jag tror mer och mer på det. Alla namn som kommer nu, typ Erik m.fl kan ju ej vara PILOT. Inte P.R heller.Inte P.U heller. Dom bor ju inte kvar i stan. Däremot kan vem fan som helst vara gärningsman eller medhjälpare. Polisen kan ju även ha fel, som G.W påstår tvärsäkert. Denna sörja får man allt släppa. Annars blir man galen....Helt obegripligt för mej.
Citera
2018-01-20, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
När det gäller "pilot" så bor ju han kvar i stan. Pilot känner sej så utpekad att han kontaktat advokat enl P.W. Finns bara två st som jag ser det: M.R och Klas. M.R mycket rykten på stan som florerat i 25 år. Klas är ihärdigt utpekad här i tråden, även M.R.
Jag börjar undra som någon skrev för ett tag sen om pilot INTE är den verkliga gm. Utan var med och inget vågar säga. Jag tror mer och mer på det. Alla namn som kommer nu, typ Erik m.fl kan ju ej vara PILOT. Inte P.R heller.Inte P.U heller. Dom bor ju inte kvar i stan. Däremot kan vem fan som helst vara gärningsman eller medhjälpare. Polisen kan ju även ha fel, som G.W påstår tvärsäkert. Denna sörja får man allt släppa. Annars blir man galen....Helt obegripligt för mej.

Jag håller i stort sett med dig. Någon - i alla fall vad det verkar - boende i stan anser sig tydligen behöva en advokat. Och Helenas baneman behöver inte alls vara densamma som "mannen med pilotglasögon" - även om Skövde-polisen tror det, medan GW Persson inte tror det. Om "mannen med pilotglasögon" bor kvar i stan kan mycket riktigt flera personer räknas bort som just den mannen. Och om "mannen med pilotglasögon" inte är Helenas baneman finns det några riktigt heta kandidater i tråden, antingen som gärningsman eller medhjälpare - eller som "bilansvarig".

Är "mannen med pilotglasögon" Helenas baneman? Kanske, men det beror på vem som till syvende och sist är just den mannen (visst, en hel del pekar på en viss person). Är "mannen med pilotglasögon" inte Helenas baneman är jag säker på att vi har den mannen inringad här i tråden i en mycket, mycket liten grupp av personer. I den gruppen återfinns även medhjälparen(-arna)/städaren(-arna). Intressant är att namnet "ER" dök upp som en möjlig koppling mellan de hetaste kandidaterna.
Citera
2018-01-21, 00:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Javisst är det svårt att sätta sej in i någon annans tankar och speciellt i en situation då han var misstänkt för mord.
Bara det skulle få mej till skrämsel hicka. Skulle inte i det läget bege mej ut på tunn is med en tung lögn....
Förstår att han senare ångrade sej med tanke på att misstankarna blev kvar så länge. Undrar vilken väg utredningen skulle gått om han hade valt att samarbeta och på så vis blivit avskriven tidigare?

Pga att du är väl insatt skulle dina synpunkter vara av intresse.....
Uppfattade det som han månade om fam Andersson, speciellt föräldrarna. Var viktigt att de övertygades om att han var oskyldig? Han talade enskilt med dem om situationen i ett gott samtal enl honom.
Ville hjälpa till?
Inför sista utlandsresan sov Helena och UA över hos PR i Göteborg samma år, några månader innan försvinnandet? Tyder på isfl att deras kontakt var god.
Jag syftar här till att han brydde sej om fam A och ändå utsatte sej själv och utredningen för läget.
Vem blev hjälpt av hans agerande? Fanns det någon vid tiden han medvetet skulle offrat sej för?

Var UA ensam när H ringde?
U somnade och vaknade på morgonen med samtalet i minnet att Helena var påväg hem och de skulle prata och dricka te......Paniken måste varit hemsk....H var noga med att höra av sej. Med tanke på att hon gjorde sej besväret att ringa utan pengar för att säga hur kul hon haft och att hon var påväg hem....
Självklart skulle hon hört av sej igen vid ändrade planer.....Med den vetskapen förstår jag om U kom i chock direkt på morgonen.....?

Hur visste PR att de inte sökte vid genvägen/dungen på sön fm/dag innan polis?
Han menade att kompisarna som var där letade i närområdet och U vaktade telefon.

PR blev avskriven senhösten -97, om jag inte minns fel. Därmed borde han ha behandlats som just det - avskriven. Förmodligen hade resultatet blivit annorlunda om han valt att "samarbeta", som du uttrycker det. Men som jag förstår det så var det som värst för honom året innan/i samband med att han anhölls i maj -96. När PR avskrivits fick polisen en annan huvudmisstänkt, som de gick ut med (maj?) -98. (Vilken är den som anhölls förra året på senvåren.)

Ja, han månade om familjen Andersson, och det var viktigt för honom att Helenas öde skulle komma fram, så att familjen skulle få ett svar. Du frågar: "Var viktigt att de övertygades om att han var oskyldig?" Det vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig att han skulle ha försökt att "övertyga" familjen om sin oskuld. Jag uppfattade honom - tvärt om - som att han ville att man skulle kolla allt och bilda sig en uppfattning utifrån. "Ställ kritiska frågor!" "Undersök runt omkring, och inte bara vad jag säger, och bilda dig en uppfattning utifrån allt sammanslaget." "Granska kritiskt!" Han ville att jag skulle vara objektiv, och han försökte INTE EN ENDA GÅNG övertyga mig om sin oskuld. Min åsikt om hans skuld/oskuld bildade jag mig efter år av frågor, annan undersökning osv. En utredare sa till mig en gång: "Men han [PR, min anmärkning] har ju ingenting med det där [Helenas försvinnande, min anmärkning] att göra!" (Personen sa det med emfas.) Då hade jag redan haft min åsikt klar något/några år.

Ja, han hade ett bra samtal med dem, där den ene föräldern ska ha sagt att han (PR) måste "släppa det där" och gå vidare, och att de inte ansåg honom inblandad. Detta ska åtminstone ha gällt föräldrarna och syster U. Syster G kan jag inte yttra mig om, för det vet jag inte.

Ja, U och H sov över hos PR natten innan de skulle åka utomlands. Han ska också ha mött upp dem på Landvetter när de kom tillbaka från resan, men någon annan ska ha skjutsat dem hem. Jag uppfattade inte att det fanns någon osämja mellan dem.

Ingen blev hjälpt av hans agerande - allra minst han själv - och jag tror inte att han tänkte på sitt agerande i förhållande till familjen A. Han tyckte om familjen och mådde dåligt å familjens vägnar, att de inte fick reda på vad som hänt Helena. Du frågar: "Fanns det någon vid tiden han medvetet skulle offrat sej för?" På den frågan är mitt svar, att jag har mycket svårt att tänka mig det. Med tanke vad han fick utstå, så skulle han inte ha skyddat någon alls. Han hade allt att vinna på att sanningen om Helenas försvinnande skulle komma fram. Då skulle även fokuseringen, (vissas) hat och trakasserier osv mot honom - förhoppningsvis - upphöra. Dessutom kom hans söner alltid i första hand för honom, och han var rädd att de skulle drabbas av lögner och skitsnack och få lida p g a detta. PR tyckte mycket om Helena och beskrev henne som "snäll, glad, glad och glad". (Förutom andra positiva omdömen.) Han ville verkligen att den rätte gm skulle identifieras och att rättvisa skulle skipas.

Jag vet inte om syster U var ensam när Helena ringde. Uppgifter som jag har fått säger att hon hade träffat en ny pojkvän, men att denne var i sin hemstad då. Men det är ingenting som jag vet.

Din sista fråga: "Hur visste PR att de inte sökte vid genvägen/dungen på sön fm/dag innan polis?". Det vet jag inte svaret på, men om jag spekulerar så kanske det var så att U berättade det för honom. Men det är, som sagt, endast min spekulation.

Min uppfattning utifrån sammanslagen info, är att ingenting visar annat än att PR hade ett stort hjärta, ville alla (som ville honom) väl, var ärlig, lojal och snäll. Han ville mycket och väl. Ibland kanske han inte tänkte på följderna, men jag är övertygad om att hans intentioner var ärliga, uppriktiga och vänligt sinnade.
Citera
2018-01-21, 03:27
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det jag fetmarkerat först: "nu kommer du kanske bli lite förvirrad men du är ingen riktig prinsessa! Tror du själv att han pratade om dig som prinsessa 😜" Här förstår jag inte riktigt vad du menar. (Jag hade kunnat skriva något sarkastiskt här, men jag hoppar det...)

Ang. det andra jag fetmarkerat: "Jag ljuger inte om dig!" Jo du har ljugit om mig, då du i ett tidigare inlägg skrivit:
"Hen är en skojare som missleder gällande sina uppgiftslämnare och hur hen kommit över informationen. Hen drar bara en vals till, det har funkat länge!" Inte ett enda ord av detta är sant! Och tror du på vad du själv skriver här, så är du enbart ignorant och dum.

Ang. det jag fetmarkerat sist: "Han kom i sällskap med J-erker L-arsson". Det stämmer att PR kände en person med det namnet. Jag tror att det var i samband med att han umgicks med BW, medan han bodde kvar i M-stad. Jag visste inte att denne JL tillhörde missbrukarkretsar; det var ingen uppfattning jag fick.

Ang. Jenka sviker ditt omdöme dig grovt. Alla som känner honom vet ju att han tillhörde kretsen Krämer,BW & co. Alltså: missbrukarkretsar.
Senast redigerad av Strykning 2018-01-21 kl. 03:31.
Citera
2018-01-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ang. det jag fetmarkerat först: "nu kommer du kanske bli lite förvirrad men du är ingen riktig prinsessa! Tror du själv att han pratade om dig som prinsessa 😜" Här förstår jag inte riktigt vad du menar. (Jag hade kunnat skriva något sarkastiskt här, men jag hoppar det...)

Ang. det andra jag fetmarkerat: "Jag ljuger inte om dig!" Jo du har ljugit om mig, då du i ett tidigare inlägg skrivit:
"Hen är en skojare som missleder gällande sina uppgiftslämnare och hur hen kommit över informationen. Hen drar bara en vals till, det har funkat länge!" Inte ett enda ord av detta är sant! Och tror du på vad du själv skriver här, så är du enbart ignorant och dum.

Ang. det jag fetmarkerat sist: "Han kom i sällskap med J-erker L-arsson". Det stämmer att PR kände en person med det namnet. Jag tror att det var i samband med att han umgicks med BW, medan han bodde kvar i M-stad. Jag visste inte att denne JL tillhörde missbrukarkretsar; det var ingen uppfattning jag fick.
Det ligger ingen lögn i att du missleder gällande HUR du får din info! Du har konstant försökt att få folk att tro att du sitter hemma och samlar info i PM och telefon, fjärran Mariestad och utan egentlig anledning, med nära relation! Det stämmer INTE! Inte ens om du skriver det om och om igen!

Med tanke på hur du vill skapa en bild av dig genom att själv få bestämma det i vad du skriver så undrar man hur pass dumma du tycker andra är!? Resten av komponenterna med din image stämmer ju inte!

Du får förtroende av ALLA nödvändiga för att bibehålla kronan på FB, bara det...

Det känns lite märkligt nu att du ens känner till en kille som J-erker. Att nämna en vän till PR som inte figurerar här var för att visa att jag VET vad jag pratar om. Du VET att jag kan styrka det men svär honom fri från sina vänner. Det är uppenbart att du fattat tycke för honom med, via PM (?) för så där gör du när någon ska verka helt ointressant för andra.

Om J-erker nu är ointressant så väcks genast frågan, varför vet du vem han är? Varenda jävel som PR mötte i stan var väl knappast listade till dig, eller?

Kort och gott, du vilseleder människor!

J-erker är schysst men tillhör Bråten-Lockerudgrabbarna, stommen av den och han var en god vän till PR, bland annat, men det förändrar inte hans livsstil, inte din blygsamma tveksamhet heller! Den har lagts ut förut.

Jag undrar över det. Du var en av dem som bekräftade K-las. Du var en av dem som verkligen ville lägga in små "frön" om honom för att andra skulle hugga.

Du visste en hel del men ville inte föra det framåt. Varför? Vad är din relation med K-las idag? Ärligt och rakt! Hur ligger det till med honom?

Ta chansen att visa hur ärlig du är och svara på det! Kontra inte med barnsligheter som "ingen ide att..." med en långbeskrivning på hur du VILL att andra ska se på dig. Alla killar köper inte den! Det är en avledande manöver kvinnor ägnat sig åt i evighet!

Hoppas att du förstår vad jag skriver och slipper tänka högt , i skrift , att du skulle kunna vara sarkastiskt, men att du står över det, med undermening:till skillnad från mig, som faktiskt skriver rent ut!
Det är bättre att säga det man vill och lämna resten osagt helt och hållet, fast man sår färre frön så.
Citera
2018-01-21, 13:28
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
PR blev avskriven senhösten -97, om jag inte minns fel. Därmed borde han ha behandlats som just det - avskriven. Förmodligen hade resultatet blivit annorlunda om han valt att "samarbeta", som du uttrycker det. Men som jag förstår det så var det som värst för honom året innan/i samband med att han anhölls i maj -96. När PR avskrivits fick polisen en annan huvudmisstänkt, som de gick ut med (maj?) -98. (Vilken är den som anhölls förra året på senvåren.)

Ja, han månade om familjen Andersson, och det var viktigt för honom att Helenas öde skulle komma fram, så att familjen skulle få ett svar. Du frågar: "Var viktigt att de övertygades om att han var oskyldig?" Det vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig att han skulle ha försökt att "övertyga" familjen om sin oskuld. Jag uppfattade honom - tvärt om - som att han ville att man skulle kolla allt och bilda sig en uppfattning utifrån. "Ställ kritiska frågor!" "Undersök runt omkring, och inte bara vad jag säger, och bilda dig en uppfattning utifrån allt sammanslaget." "Granska kritiskt!" Han ville att jag skulle vara objektiv, och han försökte INTE EN ENDA GÅNG övertyga mig om sin oskuld. Min åsikt om hans skuld/oskuld bildade jag mig efter år av frågor, annan undersökning osv. En utredare sa till mig en gång: "Men han [PR, min anmärkning] har ju ingenting med det där [Helenas försvinnande, min anmärkning] att göra!" (Personen sa det med emfas.) Då hade jag redan haft min åsikt klar något/några år.

Ja, han hade ett bra samtal med dem, där den ene föräldern ska ha sagt att han (PR) måste "släppa det där" och gå vidare, och att de inte ansåg honom inblandad. Detta ska åtminstone ha gällt föräldrarna och syster U. Syster G kan jag inte yttra mig om, för det vet jag inte.

Ja, U och H sov över hos PR natten innan de skulle åka utomlands. Han ska också ha mött upp dem på Landvetter när de kom tillbaka från resan, men någon annan ska ha skjutsat dem hem. Jag uppfattade inte att det fanns någon osämja mellan dem.

Ingen blev hjälpt av hans agerande - allra minst han själv - och jag tror inte att han tänkte på sitt agerande i förhållande till familjen A. Han tyckte om familjen och mådde dåligt å familjens vägnar, att de inte fick reda på vad som hänt Helena. Du frågar: "Fanns det någon vid tiden han medvetet skulle offrat sej för?" På den frågan är mitt svar, att jag har mycket svårt att tänka mig det. Med tanke vad han fick utstå, så skulle han inte ha skyddat någon alls. Han hade allt att vinna på att sanningen om Helenas försvinnande skulle komma fram. Då skulle även fokuseringen, (vissas) hat och trakasserier osv mot honom - förhoppningsvis - upphöra. Dessutom kom hans söner alltid i första hand för honom, och han var rädd att de skulle drabbas av lögner och skitsnack och få lida p g a detta. PR tyckte mycket om Helena och beskrev henne som "snäll, glad, glad och glad". (Förutom andra positiva omdömen.) Han ville verkligen att den rätte gm skulle identifieras och att rättvisa skulle skipas.

Jag vet inte om syster U var ensam när Helena ringde. Uppgifter som jag har fått säger att hon hade träffat en ny pojkvän, men att denne var i sin hemstad då. Men det är ingenting som jag vet.

Din sista fråga: "Hur visste PR att de inte sökte vid genvägen/dungen på sön fm/dag innan polis?". Det vet jag inte svaret på, men om jag spekulerar så kanske det var så att U berättade det för honom. Men det är, som sagt, endast min spekulation.

Min uppfattning utifrån sammanslagen info, är att ingenting visar annat än att PR hade ett stort hjärta, ville alla (som ville honom) väl, var ärlig, lojal och snäll. Han ville mycket och väl. Ibland kanske han inte tänkte på följderna, men jag är övertygad om att hans intentioner var ärliga, uppriktiga och vänligt sinnade.

Aha.. Så Prinzezzan har även haft kontakt med utredare...Det ante mej. En vanlig människa utan koppling till Helena får INTE ta del av utredningsmaterial. Förstår nu varför hon så enträget följer denna tråd, år efter år. Hon vet vem pilotmannen är, och har trots det hjälpt till att skylla på t.ex Klas. Det är lågt. Kanske finns nåt syfte. Vad vet jag.
Citera
2018-01-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl

Hm.., men har du något rent konkret att komma med ang. MRÖ? Koppling till Helena?!
Citera
2018-01-21, 18:31
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Hm.., men har du något rent konkret att komma med ang. MRÖ? Koppling till Helena?!

Hmm. NEJ jag har inte hittat nån koppling. Men jag säger att NÅGON VET. Den behöver inte ha koppling till Helena. Jag vågar påstå att DU vet. Du har skrivit mycket underliga saker i tråden. Dessutom driver du på om Klas. TROTS att du vet vem gm är. Tycker det är så lååågt av er som vet vem det är, och försöker smutskasta andra. Dit hör du "propparn". Ni driver med folk i tråden. Förstår inte nöjet i det. Varför fiskar du hela tiden efter mej, "propparn". Sjung ut ist. Jag vet att du försökt driva detta åt ett annat håll. men modet sviker eller?
Citera
2018-01-21, 19:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Ang. Jenka sviker ditt omdöme dig grovt. Alla som känner honom vet ju att han tillhörde kretsen Krämer,BW & co. Alltså: missbrukarkretsar.

Nu känner jag inte Jerker L och har aldrig gjort det, och vet därmed ingenting om honom, vilken "krets" han tillhörde osv. Jag vet inte vem han är eller ens hur han ser ut. PR nämnde vid ett tillfälle att han känt en kille med det namnet när han bodde i Mariestad, det är enda gången jag kommit i kontakt med det namnet. Så, nej, mitt omdöme sviker mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in