2018-01-21, 12:58
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Nu hittar jag inte inlägget, men jag tolkade det igår som att elförbrukningen var högre igen den 7:e. Givetvis kan jag ha tolkat detta fel, hade gärna läst inlägget igen om någon hittar det.

Den 8:e januari var ju en måndag då de flesta började jobba igen. Men det finns ingen uppgift om att arbetsplatserna saknade föräldrarna på måndagen. I Lund började vårterminen just den 9:e januari, så kanske hade hela familjen anmält julledigt den 8 januari också. Annars borde ju någon rimligtvis saknat dem redan på måndagen.

De skulle inte ha hem undervisning på måndagen, de skulle ha den på tisdagen, samma dag de hittades.
Citera
2018-01-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Ja, det spelar en roll vad Polisen säger. Fria fantasier, konspirationer och annat trams går inte helt att ta bort. Men en mer sansad diskussion kan frambringas med bekräftad information.

Det är inte alla i tråden som fantiserar. Med tiden blir det mera sansat och personer som inte deltagit innan kommer in i tråden med bra information. Det har redan skett och vänta någon vecka så ser du att jag har rätt i detta.

Samförståndet är unikt och därför hade en förklaring på hur den slutsatsen tagits varit på sin plats. Att bara hänvisa till en underskrift är för mig en svag förklaring på en så pass unik slutsats. Hur det är ställt utom tvivel kan säkert Polisen gå ut med.
Fast vad har vi för rätt att veta? Anhöriga vill såklart veta, myndigheter som eventuellt kan lära sig något av det (tveksamt), noga utvalda forskare kanske. Men du och jag, bara för att vi är nyfikna?
Citera
2018-01-21, 13:02
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast vad har vi för rätt att veta? Anhöriga vill såklart veta, myndigheter som eventuellt kan lära sig något av det (tveksamt), noga utvalda forskare kanske. Men du och jag, bara för att vi är nyfikna?

Att vara nyfiken är bra då lär man sig saker
Citera
2018-01-21, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
"De var ju faktiskt inte dödssjuka" Hasse Aro om barnens tillstånd.

I början av tråden när man diskiterade barnens eventuella sjukdom, så var det nån som sa:
Sjukdomen tar inte livet av dej, men det är en sjukdom som gör att man vill ta livet av sig

Själv har jag ingen aning, vet inte ens vilken sjukdom dom hade.
Citera
2018-01-21, 13:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Vad hade flickorna för åkomma/sjukdom? Skulle de bli sämre med tiden? Snabb försämring? Vad hade de för symptom nu innan de dog? Skulle de hamna i rullstol? Satt någon av dem i rullstol? Skulle de bli sängliggande större delen av livet? Var de känsliga för ljud/ljus? Var de någonting med hjärnan? Hade de någon hygglig vakentid varje dag? Hade de värk i leder? Ömma muskler? Kunde de lämna huset? Kunde de resa sig upp själva och röra sig? Var motoriken bra eller dålig? Hade de någon fritid utöver hemundervisningen? Om mammans cancer kom tillbaka och blev obotlig, drabbade den skelettet? Fick hon reda på att hon hade två veckor eller mindre kvar i livet? Var pappan frisk eller sjuk? Kom deras anhöriga och stöttade dem med lite hushållsarbete någon gång då och då? Hur hjälpte pappan mamman att dö? Hur levde barnen innan? Hade de kompisar?

Det här är ett unikt fall som satt spår i typ hela landet och så länge det inte finns några svar att få så kommer alla spekulationer (ibland osmakliga) att fortgå. Är det så de vill få dem att framstå, så får vi acceptera det. Kanske hade vi förstått mera om vi hade vetat mer, men icke.

Förmodligen blir allt obesvarat och vi får vara som frågetecken.

Tills dess vet jag vad jag tycker. Min karl delas samma åsikt. I våra ögon är föräldrarna fortfarande en mördare och en mörderska.

Det är upp till andra att ändra den åsikten. Annars får offren leva med den stämpeln, även i graven. Jag förmodar att de inte hamnade i himmelen.

Du ställer frågorna - trådens deltagare presenterar svaren (förslagen) ..... snart är alla dina frågor besvarade...
Citera
2018-01-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Det talas mycket om respekt för anhöriga. Hade denna familjen haft anhöriga borde dessa slagit larm för länge sedan.
Citera
2018-01-21, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Om man sänker värmen med, låt oss säga en centralt placerad termostat i huset, till exv. tio grader - så kommer strömförbrukningen / effekten av förbrukad elektricitet att kraftigt sjunka. När så temperaturen i huset så småningom hamnar på tio grader (efter X antal timmar, kanske 72) kommer åter elförbrukningen att öka, till det tidigare normala - för att bibehålla en genomsnittstemperatur om tio grader......

VVS - konsult ??
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, du har inte hängt med i tråden?

Om du kollar i den så ser du snabbt att minst hälften av alla inlägg spyr galla över mannen i det här tragiska fallet, han är misstänkt för tammefan allt från incest till att brutalt mördat sina barn och hustru, dessutom så misstänks han för att ha tvingat sin stackars hustru att signera deras gemensamma avskedsbrev (eller video), att polis och utredare klart och tydligt har deklarerat att det rör sig om ett gemensamt beslut och troligen utförande av morden på döttrarna ges det blanka fan i, istället hänvisas till statistik som säger att det är en man som är skyldig, de går ju så pass långt att de hävdar att påskriften från kvinnan måste i princip vara förfalskad, en kvinna kan omöjligt vara skyldig till något sådant här.

Men tänk om kvinnan var en liten Johanna Möller, kvinnan som tjatade hål i huvudet på den som utförde mordet och mordförsöket åt henne.

Vi vet inte men det kan vara så illa att kvinnan i familjen mådde så djävla dåligt att hon till slut lyckades få sin man att må lika dåligt och då blir det ju lättare att fatta galna beslut gemensamt.

Det enda vi vet säkert är att de två fattade beslutet gemensamt, det har vi från den pressrelease som släppts av polisen.

Beträffande mord på barn så ja, det är en övervikt för män men den är inte så djävla stor 54% för manlig gärningsperson och 46% för kvinnlig gärningsperson och tittar man på hur det här fallet ser ut så tyder det sätt som kropparna återfanns på att det är en kvinnlig gärningsman i mord-delen som rör barnen, snyggt nerbäddade i sina sängar enligt uppgift, kvinnan ska också hittats så medans mannen påfanns med det manliga alternativet, hängd som det är brukligt när män ska ta sig av daga.

Jag irriterar mig på stereotypiska tänket eller brist på tänk som florerar i tråden.

Ja, fast som jag påpekat ovan är utgångssannolikheten vid familicide att det med största sannolikhet är mannen som är GM. Det skiljer sig mellan om bara barnen dödats eller hela familjen. Statistiska samband och empiriska data är ju inte samma sak som stereotypa uppfattningar. Man bör ju däremot vara öppen för att det finns avvikelser och mer udda händelseförlopp.

Det följer ju som du själv påpekar också ett mönster efter kön om det är mannen som är mer utförande och övervakar att det hela blir gjort för att sedan hänga sig.

Vem som däremot är drivande i att morden/självmorden kommer till stånd och eventuellt manipulerar den andra parten är kanske mindre klart och givet en intressant fråga? Vad gäller Johanna Möller följde ju det fallet också ett sorts mönster där den som utförde det explicita våldet var en man som agerade på Möllers instruktioner.

Ja, det skulle ju mycket väl kunna vara kvinnan här som är drivande. Å andra sidan tycker jag det är återigen noterbart att mannen av allt att döma är fullt fysiskt frisk. Kvinnan har alltså inte bara ett barmhärtighetsmotiv utan förväntar sig om hon är drivande att mannen skall ta livet av sig av andra motiv, vilket enligt normala normer måste ses som en mycket oetisk handling ur alla aspekter och svår att försvara och möjligen psykologiskt egendomlig.

Men vad det säger kanske återigen är svårt att säga med säkerhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Vidrigt detta med bilden. Nu är Hanna död men nästa gång kanske det är någon levande, där någon oskyldigt blir utpekad som pedofil, mördare osv. Jag förstår folk som inte vill lägga ut bilder på nätet, detta är helt sjukt.

Googles sökfunktion kan för övrigt dra någon gammalt över sig för den är med all tydlighet dysfunktionell.

Få förstår att det som publiceras på nätet finns där för alltid så även privata bilder som personen själv eller någon annan lagt upp.
Visst är det sjukt och många gånger olagligt. Kanske kommer det att komma nya sätt där man kan ta bort olovlig publicering om en själv.
Annars är det i nuläget näst intill omöjligt att få bort falsk info genom google. Mångas tillvaro kan bli förstörd på det här sättet och finns även självmord på grund av skrivelser.
Vi på Flashback ska vara restriktiva när vi publicerar namn och bilder i syfte att endast stilla vår egen nyfikenhet. Att hänga ut vem som helst på dessa grunder är riktigt vidrigt.
Citera
2018-01-21, 13:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Att vara nyfiken är bra då lär man sig saker

Skulle du vilja att allmänheten skulle få kunskap om dina sjukdomar/problem/livssituation? Svara ärligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej, den drabbar aldrig barn.
Eftersom flickorna led av kroniska trötthet så har det övertolkats. Någon inom sjukvården har nämnt ME för föräldrarna men inte mer.
Att så mycket av tråden behandlar ME beror på att det finns olika åsikter om diagnosen som sådan.

Det kan lika gärna vara en odiagnostiserad KLS eller någon annan sjukdom. Det är oklart vilken diagnos de fått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Det talas mycket om respekt för anhöriga. Hade denna familjen haft anhöriga borde dessa slagit larm för länge sedan.
Exakt! Det förefaller närmast som de brutit kontakten med de anhöriga. Pekar i fall också på stark kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in