Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Jo, men med 45% kvinnliga mord och 55% män, så skulle jag säga att det är rätt jämt skägg om man har med filicid att göra. Så jag skulle inte säga att genus har något berättigande i hypotetiska diskussioner, men ändå kommer det alltid upp. Fan, en del här tror på mannen i huset trots att de i detta fallet är helt statistiskt inom vad man förväntar sig, med 50% kvinnlig gärningsman och 50 % manlig gärningsman. Dvs 50/50 är ju hyfsat nära 45/55...
Ja, men de siffrorna gäller som sagt filicid. Jag trodde iofs från början det var en något kraftigare övervikt för manliga GM där, men de siffrorna verkar väl belagda vad gäller svenska förhållande. Stefan S visade ju med länkar är bilden när det gäller familicide/family innihilation en annan statistiskt. Där gäller att GM med mycket stor sannolikhet i utgångsläget är mannen i familjen.
Nu är vi med existensen av avskedsbrev och andra uppgifter i ett annat läge och ursprungssannolikheten är överspelad om fakta säger annorlunda.
Men noterbart är ändå att det tycks följa mönstret såtillvida att även om samförstånd mellan föräldrarna förelåg, så skall mannen varit den mer aktivt handlande parten som såg till att alla andra var döda innan han själv begick självmord.