2018-01-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag tror inte alls att det är så som du skriver. Däremot så förstår jag att du uppfattar det på det sättet.

90% av alla SD-underfolk är nämligen rasister. Mer eller mindre. Men då dessa också samtidigt är småfittiga svennefegisar så vågar de inte komma ut ur garderoben och erkänna det.

Istället så för dessa b-svenskar debatt med en massa finurliga argument som till 100% grundar sig på "för allas bästa" och "invandrare bara snyltar och våldtar". Vad de små defekta stollarna inte fattar (i verkligheten precis som på flashback) är att deras egentliga människosyn lyser igenom som värsta strålkastaren. Deras uppenbara rasism är alltså det som får andra att ropa rasism, inte avsaknad av eventuell statistik.

Vi är dock gott om sverigeälskare som har förståndet i behåll, som inte lider av defekta lantisgener och som också ser problemen med utanförskap, importerad våldskultur och nivåer av invandrare som inte har samma syn på det gemensamma som oss.

Men vi kan se dessa saker, tycka att de är problem och vilja åtgärda dessa och reversera utvecklingen - utan att för den sakens skull ljuga med statistik, sprida lögner eller göra avkall på vår medmänsklighet. Och vi klarar av att göra detta och samtidigt öppna oss för andra folkslags kultur och synsätt utan att vilja klumpa ihop människor i vi&dem för att göra det enkelt för oss.

Du förstår - vi vanliga svenskar - pekar finger på problem - inte på folk! Vi förstår att livet handlar om förändring. Att ta beslut, agera på dessa beslut, skörda vinster när besluten varit lyckosamma och att lära när de inte varit så bra. Vi förstår att invandring är otroligt bra för Sverige, men vi förstår också att dålig integration får oönskade konsekvenser. Så vi lär oss och förändrar vår syn. Därav att t.ex moderater, sossar och andra ändrar skutans kurs då och då.

Vad vi inte har - är samma statiska dysfunktionella syn år ut och år in. Så som rasisterna i SD har. Och vad vi inte har - är nedvärderande synsätt på hela folkgrupper.

Vi söker inte information, och för inte debatt, för att bevisa teser om andra folkslags undermålighet. Vi söker information och ifrågasätter våra egna slutsatser för att få ökad förståelse och lösa problem.

Därav att ingen kallar oss rasister - trots avsaknad av statistik. Men att alla kallar SDs imbeciller rasister - även om de har all statistik i världen som talar för sin sak.

Jag blev en smula förbluffad över ditt svar, Skilly.

Jag tänker inte debattera SD eller rasism med dig. Däremot konstaterar jag att Sverige under mer än femton år konsekvent har vänt bort blicken från de problem som invandringen har fört med sig.

Ett exempel på detta är det svenska förnekandet alternativt hjälplösheten inför invandrad hederskultur:

Citat:
I tjugo år har våra makthavare sagt att integrationspolitiken är misslyckad. Senast beskrev den nye moderatledaren Ulf Kristersson frågan som en tickande bomb dock utan att tillägga att denna ”bomb” har konstruerats av regering efter regering under lång tid.

https://www.dn.se/debatt/tiden-ute-for-barnaktenskap-och-oskuldskontroller/

Citat:
Eva Moberg var en av ytterst få ledande feminister som utmanade kulturrelativisterna, vilka hotade med rasistkortet om man synade kultur och religion: ”Vi har en strikt dubbelmoral här: så länge en flicka bara lugnt lever vidare under oavbruten bevakning och latenta hot så ska vi inte lägga oss i utan respektera andras kulturmönster. Men om hon vågar reagera och blir misshandlad eller dödad, då får gärningsmannen absolut inte ses som en del av sin kultur, ty då blir den ’stigmatiserad’.”

Sverige har en lång historia av bortvända blickar och dubbelmoral bakom sig. De bortvända blickarna har sannolikt uppmuntrats av personer som du, Skilly.

En del av det svenska förnekandet verkar nå sitt slut, men hjälplösheten finns kvar. Vad ska vi göra, liksom? Våra politiker och myndigheter verkar famla i blindo. Kanske, om politikerna säger att de ska ta krafttag, så räcker det kanske att de säger att de ska ta krafttag? Det kanske räcker med att de pratar? Myndigheter och politiker kanske inte behöver göra någonting? Problemet kanske löser sig av sig själv?

Den här "stoppa-huvudet-i-sanden"-mentaliteten finns kvar. Därför behövs det blåslampor i baken på politiker.

Så tack, Ann Heberlein.
Citera
2018-01-21, 11:50
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Jag tror inte alls att det är så som du skriver. Däremot så förstår jag att du uppfattar det på det sättet.

90% av alla SD-underfolk är nämligen rasister. Mer eller mindre. Men då dessa också samtidigt är småfittiga svennefegisar så vågar de inte komma ut ur garderoben och erkänna det.

Du vet väl om att med de definitioner som gällde för "rasist" för enbart 4 år sedan så är numera M, S, L, och KD rasister och V är på god väg. Det är rasistiskt med stängda gränser, det är rasistiskt att påstå att tiggeriet är organiserat, det är rasistiskt att vilja förbjuda tiggeri, det är rasistiskt att hävda att ensamkommande ofta ljuger om sin ålder, det är rasistiskt att säga att Sverige inte tjänar på invandringen, det är rasistiskt att berätta att flyktingar får bidrag som inte svenskar får, det är rasistiskt att prata om retroaktiva föräldrapenningsdagar, etc, etc, etc.
Citat:
Du förstår - vi vanliga svenskar - pekar finger på problem - inte på folk! Vi förstår att livet handlar om förändring. Att ta beslut, agera på dessa beslut, skörda vinster när besluten varit lyckosamma och att lära när de inte varit så bra. Vi förstår att invandring är otroligt bra för Sverige, men vi förstår också att dålig integration får oönskade konsekvenser. Så vi lär oss och förändrar vår syn. Därav att t.ex moderater, sossar och andra ändrar skutans kurs då och då.
Men om det är så att problemet har att göra med en folkgrupp då slösar ni bort extrema summor med att göra en suboptimal lösning och applicera den på alla. Inte förrän man erkänner verkligheten för vad den är kan man göra en optimal lösning och applicera den på enbart de relevanta. Det sjuklövern ägnar sig åt är ofta extremt mycket dyrare än vad det hade behövt att vara och från början dömt att misslyckas. Varför ha 10 gånger fler poliser som stoppa slumpmässiga i tunnelbanan och med låg effektivitet ibland hittar någon illegal person att utvisa istället för att ha ett fåtal poliser som med hög kostnadseffektivitet hittar illegala personer? Varför stoppa REVA?

Citat:
Vad vi inte har - är samma statiska dysfunktionella syn år ut och år in. Så som rasisterna i SD har. Och vad vi inte har - är nedvärderande synsätt på hela folkgrupper.
Varför skulle sanningen vara nedvärderande? Jag blir inte ledsen av att asiater har högre snitt IQ än vita. Varför tycker du då att det är nedvärderande att erkänna att svarta har lägre IQ än vita? Är du rädd att de inte klarar av sådan information lika bra som dig? Varför vill du ta hand om dem och skydda dem från sånt? Tror du inte de klarar av att ta hand om sig själva? Är det inte du som nedvärderar dem, genom att förminska dem och indirekt säga att de inte klarar det som du klarar av?
Citera
2018-01-21, 11:56
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag blev en smula förbluffad över ditt svar, Skilly.

Jag tänker inte debattera SD eller rasism med dig. Däremot konstaterar jag att Sverige under mer än femton år konsekvent har vänt bort blicken från de problem som invandringen har fört med sig.

Ett exempel på detta är det svenska förnekandet alternativt hjälplösheten inför invandrad hederskultur:

Sverige har en lång historia av bortvända blickar och dubbelmoral bakom sig. De bortvända blickarna har sannolikt uppmuntrats av personer som du, Skilly.

En del av det svenska förnekandet verkar nå sitt slut, men hjälplösheten finns kvar. Vad ska vi göra, liksom? Våra politiker och myndigheter verkar famla i blindo. Kanske, om politikerna säger att de ska ta krafttag, så räcker det kanske att de säger att de ska ta krafttag? Det kanske räcker med att de pratar? Myndigheter och politiker kanske inte behöver göra någonting? Problemet kanske löser sig av sig själv?

Den här "stoppa-huvudet-i-sanden"-mentaliteten finns kvar. Därför behövs det blåslampor i baken på politiker.

Så tack, Ann Heberlein.

Jag håller med dig i vissa delar. Hade du t.ex bytt ut "invandringen" mot "bristande integration" i den fetmarkerade meningen så hade jag hållit med dig till 100%.

Problemet med vårt svenska system är idag, precis som det alltid har varit under hela mitt liv, den förändringströghet som existerar. Vi svenskar klarar inte av att ta snabba beslut. Därav att värdelösa betygssystem lever kvar i 30 år innan de ändras, att många kassa, orättvisa och kontraproduktiva lagar och regelvärk lever kvar aldeles för länge.

Vi svenskar är ett konsensusfolk. Allt ska beslutas via konsensus och därav att uppenbara brister får leva kvar obehandlade alldeles för länge. Invandrare har själva klagat över dålig integration sedan 70-talet. Men ingen har lyssnat. Först nu.. när gemene svenne riskerar att börja drabbas lite - så börjar det uppmärksammas. Fast inte för invandrarens skull - utan för den räddhågade svennens skull.

Invandringen är här för att stanna. Alla, med minst en fungerande hjärncell, inser att det inte går att vända globaliseringen. Så om man verkligen vill göra sitt och dra sitt strå till stacken för att hjälpa - så börjar man med att bistå i integrationsproblematiken.

Dvs.. prata med alla invandrare ni möter. Ta en dialog om alla dessa saker ni uppfattar som problem, diskutera moderna västerländska värderingar, anställ invandrare och hjälp dem bli en del. Bjud in somalier till söndagsmiddagarna.

Att stänga dem ute, eller att försöka repatriera folk, löser inga problem. Problemen sitter nämligen lika mycket hos svenskar som hos andra. Och lösningen sitter i att agera mot dessa problem. Inte mot invandringen i sig.
Senast redigerad av Skilly 2018-01-21 kl. 12:09.
Citera
2018-01-21, 12:04
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Varför ha 10 gånger fler poliser som stoppa slumpmässiga i tunnelbanan och med låg effektivitet ibland hittar någon illegal person att utvisa istället för att ha ett fåtal poliser som med hög kostnadseffektivitet hittar illegala personer? Varför stoppa REVA?

Stoppa REVA var helt fel såklart.

Vad gäller resterande delar av ditt inlägg så diskuterade jag varför SD:are kallas rasister. Inte om en specifik folkgrupp i något sammanhang i stor utsträckning besitter kulturella värderingar som inte är önskvärda eller förenliga med vår samhällssyn.

Att det är skillnad på värderingar och folkgrupper förstår ju de flesta. Eller hur?
Citera
2018-01-21, 12:09
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Men vi kan se dessa saker, tycka att de är problem och vilja åtgärda dessa och reversera utvecklingen - utan att för den sakens skull ljuga med statistik, sprida lögner eller göra avkall på vår medmänsklighet. Och vi klarar av att göra detta och samtidigt öppna oss för andra folkslags kultur och synsätt utan att vilja klumpa ihop människor i vi&dem för att göra det enkelt för oss.

Vi söker inte information, och för inte debatt, för att bevisa teser om andra folkslags undermålighet. Vi söker information och ifrågasätter våra egna slutsatser för att få ökad förståelse och lösa problem.

Därav att ingen kallar oss rasister - trots avsaknad av statistik. Men att alla kallar SDs imbeciller rasister - även om de har all statistik i världen som talar för sin sak.

Ja jag håller med i sak, alltså det är stor en jävla skillnad. Inte för att alla i sd är rasister eller det bara är i sd som det finns rasister utan det märks på sättet att diskutera problemen om man är ute efter "invandringen har förstört vårat land" eller mer nyanserat.

Vilka kan styra Sverige åt rätt håll, dem som sitter och säger "Invandrare är våldtäktsmän för de ligger i deras kultur"? Nej, för de - rasisterna, frånsett vliket parti de kommer ifrån - kommer att trappa upp konflikter. Precis som Heberlein gör.

Vem ska lösa problem i stället för att peka på folk? En toktant som samtidigt är jävligt arrogant mot dem som blir utsatta för rasism? För att hon tycker att det är kul att bråka på nätet, anmäla andra till Facebook, men ylar så fort det drabbar henne själv?

Och som dessutom mest är ute efter att sänka skatterna för de rika.

När hon nu ska titta på Våldtäkt och kultur kanske hon kommer linda in det lite i "det behövs mer integration och arbete med värderingar" bla bla - men det är det ju många andra som vill och det behövs inte så mycket statistik för det. Så nej, jag kommer inte skicka en krona till Heberlein.
Citera
2018-01-21, 12:13
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Stoppa REVA var helt fel såklart.

Vad gäller resterande delar av ditt inlägg så diskuterade jag varför SD:are kallas rasister. Inte om en specifik folkgrupp i något sammanhang i stor utsträckning besitter kulturella värderingar som inte är önskvärda eller förenliga med vår samhällssyn.

Att det är skillnad på värderingar och folkgrupper förstår ju de flesta. Eller hur?

Fast REVA har väl kommit igång igen? Det var väl nästan alla partier som var överens om REVA.
Citera
2018-01-21, 12:15
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vilka kan styra Sverige åt rätt håll, dem som sitter och säger "Invandrare är våldtäktsmän för de ligger i deras kultur"? Nej, för de - rasisterna, frånsett vliket parti de kommer ifrån - kommer att trappa upp konflikter. Precis som Heberlein gör.

Vem ska lösa problem i stället för att peka på folk?

Amen. Jag håller med till 100%. Det här är ett jätteproblem. Och har inte heller något bra svar.
Citera
2018-01-21, 12:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fast REVA har väl kommit igång igen? Det var väl nästan alla partier som var överens om REVA.

Jasså? Det har jag missat. Bra isf!
Citera
2018-01-21, 12:18
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Tack för citatet. Och länken. Bra där.

Det roligaste måste dock vara att du på allvar tror att du säger något med citaten. Samtidigt som du totalt har missförstått vad jag pratar om och snöar in på fel sak.

Kan säkert vara så att jag missförstått dig, vi verkar leva på olika planeter.

Men om jag får tippa så har du numera kommit till insikt att du varit naiv, likt så många andra. Att erkänna att man blivit förd bakom ljuset är däremot ingen liten sak. Bättre då att sakta men säkert närma sig sina nuvarande insikter. Något kritiskt ord där och något kritiskt ord här och vips är tidigare synder bortsuddade, tycker du är på god väg!
Citera
2018-01-21, 12:19
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kan säkert vara så att jag missförstått dig, vi verkar leva på olika planeter.

Men om jag får tippa så har du numera kommit till insikt att du varit naiv, likt så många andra. Att erkänna att man blivit förd bakom ljuset är däremot ingen liten sak. Bättre då att sakta men säkert närma sig sina nuvarande insikter. Något kritiskt ord där och något kritiskt ord här och vips är tidigare synder bortsuddade, tycker du är på god väg!

Tack för vänliga ord. Har dock haft samma syn de senaste 40 åren.
Citera
2018-01-21, 12:21
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Tack för vänliga ord. Har dock haft samma syn de senaste 40 åren.

Haha, ok. Då får vi väl vara överens om att vi inte är överens.
Citera
2018-01-21, 13:01
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Fel, fel, fel - ditt lilla troll. Majoriteten är lika anständiga och omtänksamma som gemene man. De har helt enkelt insett att det inte finns något rasistiskt i SD:s politik, efter att ha läst deras partiprogram samt följt deras riksdagsarbete. De lågpannade rasistmupparna ute i småkommunerna plockas bort en efter en då de inte hör hemma i partiet. Enda anledningen att de fanns där till att börja med är att det är ett förhållandevis nytt parti som haft för lite fotfolk, och då attraherat miffon som trott de kunnat driva en rasistisk agenda inom partiet. Den tiden är förbi.

Vad sägs om dessa rasistiska, småfittiga svennefegisar förresten:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-kraftigt-bland-utrikes-fodda
Senast redigerad av Psilosopher 2018-01-21 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in