2018-01-21, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Jag fattar inte hur man länkar, men det är inlägg nr. 6967.
Ska finnas ett till där någon skrev att pappan skulle ha haft nån jobbrelaterad föreläsning eller liknande hos scientologerna. Men det ORKAR jag inte leta efter nu.

Nej, inlägg 6967 bekräftar på intet vis scientolog-koppling. Denna teori uppkom när en användare med troll-tendenser klistrade in adressen till en utav scientologernas samlingslokal i Skåne. Texten till den länkningen var ungefär "Här har ni lösningen på mordet hehehe". Därefter har detta triviala troll-trick använts som någon slags "fakta" eller bevis på att familjen hade scientolog-koppling. Förtår någon som läser detta hur korkat det är att ta detta som "fakta"?

Samma sak gäller moderns "cancer". Detta påstående dök upp i tråden medelst en kommentar som var lät ungefär såhär:
"Mamman dödade barnen eftersom hon själv var döende antagligen. Tror det kanske var så att hon hafde cancer och var nära döden, och eftersom barnen hade sjukdomar ville inte hon att de skulle lämnas kvar övergivna nu när hon snart skulle dö. Pappan ville inte leva vidare när de tre han älskade mest snart skulle dö. Har hört från en jag känner i Skåne att det kan vara så. Fick infon via PM."

Det är alltså på detta vis, helt enligt beskrivning ovan, som påståendena om 1.)mammans cancer och 2.) scientolog-koppling hamnat i tråden.

Hur kan någon av er som skriver här regelbundet, eller bara helt enkelt innehar en hjärna med analysförmåga, tycka att detta är tillförlitliga uppgifter? Sluta sluta sluta skriva om punkterna ovan för det finns INGET som tyder på att ens e enda utav ovanstående tv aspekter har grund i verkligheten.
Citera
2018-01-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjddn4u
Undrar vad som fick en förmodat erfaren person som läst brevet och som antagligen sett massor av självmordsbrev att uttryckte sig med ordet sjukt. Hittar inte det inlägget just nu. Men det vore intressant med mer information runt det.
Föräldrarna hade valt uttrycket -Livskvalite
de ansåg att deras fortsatta liv skulle sakna livskvalite på grund av döttrarnas sjukdom.
Det låter konstigt att använda det uttrycket som orsak-till att de inte ville leva längre.
Livskvalite betyder olika för olika individer, och även om nu döttrarna var allvarligt sjuka-så frågar man sig vad det betydde för just dessa föräldrar.
Att de vuxna är ansvariga till vad som hänt står klart, ingen av barnen är myndiga eller egentligen kapabla till beslutsfattande över liv och död.
Sedan finns det många tonårs-tjejer som uttrycker livsleda, och några få som skär sig och försöker begå suicid. Föräldrar har ansvaret att hjälpa och stötta sina barn och om flickan uttryckt livsleda så skulle hon ha fått annan hjälp än bara hemundervisning.
Föräldrarna har i detta fallet säkerligen själva varit depressiva och påverkat varandra och självklart har påverkan även nått in och fram till döttrarna.
Flickorna har under julen och nyår inte haft andra personer i sin närhet, så de har självklart påverkats känslomässigt av de vuxna.
När inte fakta kommit fram om vilket sjukdoms-tillstånd flickorna befunnit sig i, så får man anta att de inte var döende på grund av eventuella sjukdomar.
Föräldrarnas vilja styrde-deras liv och död.
Tror inte alls att någon i familjen var troende, självmord är ingenting som ingår i den kristna tron.
Citera
2018-01-21, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Bla bl.a. bl.a. oj aj ont ohoj
Finns ingen tilltro i den riktiga världen till dom här uppgifterna du lämnar. Du är smaklös har noll empati för efterlevande och noll empati för mordoffren. Tvi fan!

Citat:
Du utgår ifrån inte vi. Du gissar och andra begriper att det inte finns underlag för dina teser gällande sagorna. Självmordskandidater som skadar andra är extremt ovanliga, så nu kommer man utreda minsta detalj i det här ärendet. Uteslutande sagor då givetvis. Det här kommer man inte lägga åt sidan utan nu ska man förhindra att sjuka föräldrar mördar sina barn och sedan tar sina liv. Det är samhällets uppgift att identifiera och förhindra att sånt här sker.

Finns inte minsta uppgift på dödshjälpsidiotin utan här utreder man mord och det minst två mord.
Ojojooj nu brann minsan proppskåpet fullständigt för dig. förresten vad har du haft rätt om? Att pappan tvingade mamman att skriva på? Julpyntet? Du virrade ju runt och fabulerade helt vilt innan pressreleasen, och de anhöriga verkade du verkligen inte måna om när du fantiserade om vad som hade hänt, och vi som hade rätt fick ju varsin skålpund av fläsk att fylla från dig. Jag om någon har ju lyft frågan om att vara respektfulla inför de döda, samt anhöriga.

Eller jag säger som det är, du är förvirrad, fastnar ideligen på petitesser samt emellanåt brister du ut i utbrott där ingen kan följa dina tankar. Du är helt enkelt knäpp, hissen går inte hela vägen upp, du kommer inte ihåg vad du har sagt och påstått.
Citera
2018-01-21, 02:04
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Föräldrarna hade valt uttrycket -Livskvalite
de ansåg att deras fortsatta liv skulle sakna livskvalite på grund av döttrarnas sjukdom.
Det låter konstigt att använda det uttrycket som orsak-till att de inte ville leva längre.
Livskvalite betyder olika för olika individer, och även om nu döttrarna var allvarligt sjuka-så frågar man sig vad det betydde för just dessa föräldrar.
Att de vuxna är ansvariga till vad som hänt står klart, ingen av barnen är myndiga eller egentligen kapabla till beslutsfattande över liv och död.
Sedan finns det många tonårs-tjejer som uttrycker livsleda, och några få som skär sig och försöker begå suicid. Föräldrar har ansvaret att hjälpa och stötta sina barn och om flickan uttryckt livsleda så skulle hon ha fått annan hjälp än bara hemundervisning.
Föräldrarna har i detta fallet säkerligen själva varit depressiva och påverkat varandra och självklart har påverkan även nått in och fram till döttrarna.
Flickorna har under julen och nyår inte haft andra personer i sin närhet, så de har självklart påverkats känslomässigt av de vuxna.
När inte fakta kommit fram om vilket sjukdoms-tillstånd flickorna befunnit sig i, så får man anta att de inte var döende på grund av eventuella sjukdomar.
Föräldrarnas vilja styrde-deras liv och död.
Tror inte alls att någon i familjen var troende, självmord är ingenting som ingår i den kristna tron.
Jag håller med dig.Livskvalite'.Jag råkade ut för en typ (högutbildad) som tjatade om " villa,volvo,hund" när jag var tonåring.Jag gav svar på tal.Jag vill tillägga ordet "krishantering" när det gäller denna familjegruppering.Mitt intryck är att familjen saknade förmåga till krishantering.Tänka utanför boxen.
Senast redigerad av GNOMDS 2018-01-21 kl. 02:06.
Citera
2018-01-21, 02:05
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag funderade på om någon hade överlevt givetvis och frågan är om dom fått fängelse eller vård.
Det vet man ju inte men det verkar onekligen inte som två friska föräldrar direkt och med uttalande från expertisen på området i dag så indikerar det på att typen av fall har historia av psykiska sjukdomar.

Föräldrarna kliver in som arvtagare och är dom borta vilket dom inte är så kommer syskon. OM det inte finns testamente dvs.
Ja, jag förstod att du menade om föräldrarna hade överlevt. Tror mer att föräldrarna fått sin skruvade uppfattning - om vilka liv som har värde - av sina respektive föräldrar eller nåt trossamfund.

Tänker att det finns ju så många vidriga och galna brott men där förövaren anses frisk, så jag är tveksam. Men visst, de kanske hade fått rättspsykiatrisk vård.
Citera
2018-01-21, 02:05
Medlem
Var denne pappa medlem i något ordenssällskap brödraskap ? nånstans något som ändå påverkade föräldrarna mentalt om det nu va de själva och inte så de dömdes av nån bödel i nåt sånt sällskap .verkligen ovanligt . hoppas verkligen polisen hittar nått riktigt bra spår till vad det är för något .
jag har ögnat ibland att såna sällskap ställer benhårda krav på medlemmar och att vissa medlemmar blir dessutom bestraffade eller beordrade till vissa uppgifter gällande andra medlemmar . liknar scientologerna, väldigt dåligt koll på det spridning dem har egentligen . om det va nog jobbigt med hemundervisning så men det va ju klart ordnat . att familjen drog sig tillbaka på nätet ,de kan vara folk de inte ville ha kontakt med såna saker man ofta inte har aning om varför folk ibland avreggar facebook ett par månader .Jag har jättesvårt tro det inte va nån konstigt sekt eller ordenssällskap sånt påverkat .. eller så var det nåt den mannen kanske kände om de trodde mamman skulle dö av cancer, orkade inte läsa alla inlägg men har jag fattat så hade hon det men va det redan dömd ingen bot på hennes . de hade ju bra allting borde väl orka tampas om det inte va så att hon va dödsdömd då tror jag mannen kanske kanske inte .fast varför skulle han vilja döda sina barn och henne och inte vilja ha tid år att leva .varför så bråttom innan ? vad skulle hända? hoppas det löses rätt .
Citera
2018-01-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Återigen så tror jag att mamman hade en psykos/depression, hon ville avsluta sitt liv men redde inte ut att lämna kvar barnen i i livet, hon vill ha med sig dom till "himlen" Oskar visste det men kom hem för sent och tog då livet av sig i ren förtvivlan!

Och, återigen, delar jag din syn på förloppet ( förra gången kanske det var någon annan med samma syn, men det ändrar inte min inställning).

Min huvudsakliga orsak till detta scenario, är att mamman gått ner mycket i tjänst, det kan ha varit triggat av återfall från cancer, inte så ovanligt....

De stora frågetecknen är två; vilken sjukdom hade barnen, och vilken äktenskaplig relation hade de två föräldrarna när julhelgen närmade sig...???
Citera
2018-01-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ojojooj nu brann minsan proppskåpet fullständigt för dig. förresten vad har du haft rätt om? Att pappan tvingade mamman att skriva på? Julpyntet? Du virrade ju runt och fabulerade helt vilt innan pressreleasen, och de anhöriga verkade du verkligen inte måna om när du fantiserade om vad som hade hänt, och vi som hade rätt fick ju varsin skålpund av fläsk att fylla från dig. Jag om någon har ju lyft frågan om att vara respektfulla inför de döda, samt anhöriga.

Eller jag säger som det är, du är förvirrad, fastnar ideligen på petitesser samt emellanåt brister du ut i utbrott där ingen kan följa dina tankar. Du är helt enkelt knäpp, hissen går inte hela vägen upp, du kommer inte ihåg vad du har sagt och påstått.
Det är bra att ifrågasätta vad som skrivs.Det är viktigt att ha substans i det som skrivs så inte konstiga trådsanningar uppstår.
Citera
2018-01-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Var denne pappa medlem i något ordenssällskap brödraskap ? nånstans något som ändå påverkade föräldrarna mentalt om det nu va de själva och inte så de dömdes av nån bödel i nåt sånt sällskap .verkligen ovanligt . hoppas verkligen polisen hittar nått riktigt bra spår till vad det är för något .
jag har ögnat ibland att såna sällskap ställer benhårda krav på medlemmar och att vissa medlemmar blir dessutom bestraffade eller beordrade till vissa uppgifter gällande andra medlemmar . liknar scientologerna, väldigt dåligt koll på det spridning dem har egentligen . om det va nog jobbigt med hemundervisning så men det va ju klart ordnat . att familjen drog sig tillbaka på nätet ,de kan vara folk de inte ville ha kontakt med såna saker man ofta inte har aning om varför folk ibland avreggar facebook ett par månader .Jag har jättesvårt tro det inte va nån konstigt sekt eller ordenssällskap sånt påverkat .. eller så var det nåt den mannen kanske kände om de trodde mamman skulle dö av cancer, orkade inte läsa alla inlägg men har jag fattat så hade hon det men va det redan dömd ingen bot på hennes . de hade ju bra allting borde väl orka tampas om det inte va så att hon va dödsdömd då tror jag mannen kanske kanske inte .fast varför skulle han vilja döda sina barn och henne och inte vilja ha tid år att leva .varför så bråttom innan ? vad skulle hända? hoppas det löses rätt .
Det finns ingen substans i något av det du säger, du kollar på alldeles många konspirationsvideos. I ordenssällskap äter man god mat och tar en eller två nubbar, kanske ett glas vin, därefter kommer nog den tuffaste och det svåraste uppdraget från ordenspresidenten/ordensmästaren:
Glöm inte att betala i baren för maten, och ta en taxi hem. De flesta klarar det första uppdraget och alla det sista...
Citera
2018-01-21, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Jag håller med dig.Livskvalite'.Jag råkade ut för en typ (högutbildad) som tjatade om " villa,volvo,hund" när jag var tonåring.Jag gav svar på tal.Jag vill tillägga ordet "krishantering" när det gäller denna familjegruppering.Mitt intryck är att familjen saknade förmåga till krishantering.Tänka utanför boxen.
Omgivningen hade uppfatta att det var kris i familjen, skolan visste, pappans arbetskollegor visste att det var svår hemsituation, någon noterade sorgen i pappans ögon osv.
Men familjen själva var uppenbarligen inte kapabla att söka eller kontakta någon för att få en förbättring av situationen. De var oförmögna att själva hantera påfrestningarna och kunde inte hitta annan lösning än mord och självmord.
Citera
2018-01-21, 02:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, jag förstod att du menade om föräldrarna hade överlevt. Tror mer att föräldrarna fått sin skruvade uppfattning - om vilka liv som har värde - av sina respektive föräldrar eller nåt trossamfund.

Tänker att det finns ju så många vidriga och galna brott men där förövaren anses frisk, så jag är tveksam. Men visst, de kanske hade fått rättspsykiatrisk vård.

Jag tror vi får veta mer framöver eftersom det är så ovanligt och många ställer sig frågan varför.
Samt att man vill förhindra och identifiera vad som gick så fruktansvärt fel.
Så länge man inte anser att det är förståeligt och att man försöker pådyvla en slags dödshjälp utan att man tar det för vad det är nämligen mord, så kan nästa fall inte viftas bort med att ja det förstår man ju osv.
Citera
2018-01-21, 02:54
Medlem
GNOMDSs avatar
Läkemedelförskrivning.(2016).Speciellt Opioder.I Skåne 374 recept på opioder på 1000 invånare. I Bjärred bor det ca 9000 inv.Alltså skrivs det ut ca 3366 recept på opioder (smärtstillande) enbart i Bjärred under år 2016. Siffran låter hög.Men om den stämmer finns det mycket opioder i omlopp.Dessa skrivs ut i samband med tex. cancerbehandlingar.Morfinliknande opioder som tex Fentanyl är ett stort problem i Sverige.
Missbruk av dessa medför att hundratals i Sverige dör varje år.Överdos av Fentanyl (tex i sparyform eller plåster) skapar andningsdepression (kvävning).En person som använder medlet regelbundet kan utveckla tolerans och kan tåla tiofaldigt eller ännu högre doser än den som inte är van.
Detta passar in i detta fall. Om Mamman har blivit ordinerad en Opiod finns det alltså potentiellt livsfarliga droger i huset. Barnen är ovan vid medlet och har även lägre kroppsvikt ( dosering brukar vara proportionellt till kroppsvikten). Den toxiska dosen för barnen är därmed betydligt lägre än för Mamman.
Barnen kvävdes till döds relativt snabbt.(Tilläggas kan att halveringstiden för preparatet är ca 70 timmar.Vilket ger rättsläkare möjlighet att upptäcka eventuell förekomst i blodet om dom jobbar på snabbt)
Mamman krävde en betydligt högre dos för att dö. Jag spekulerar i att det inte fanns tillräckligt med smärtstillande kvar för att det skulle räcka för att Mamman skulle avlida enbart bli meedvetslös eller lullig.Pappan "hjälpte till" med kvävning. Pappan hängde sig därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in