2018-01-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var du som skrev att du inte orkar söka fram det. Orsaken är att det inte finns något inlägg där det bekräftas att föräldrarna var scientologer......eftersom det inte är bekräftat. Du fantiserar eller ljuger. Men du får gärna bevisa att jag har fel med en enda liten länk. Då ska jag självklart be om ursäkt.

Jag fattar inte hur man länkar, men det är inlägg nr. 6967.
Ska finnas ett till där någon skrev att pappan skulle ha haft nån jobbrelaterad föreläsning eller liknande hos scientologerna. Men det ORKAR jag inte leta efter nu.
Citera
2018-01-21, 01:07
Medlem
Undrar vad som fick en förmodat erfaren person som läst brevet och som antagligen sett massor av självmordsbrev att uttryckte sig med ordet sjukt. Hittar inte det inlägget just nu. Men det vore intressant med mer information runt det.
Citera
2018-01-21, 01:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
”Ytterst få vill skada andra”
– Bland de människor som funderar på att ta sitt eget liv finns det några ytterst få som också tänker skada andra, säger Henrik Lysell, forskare vid Karolinska institutet.

Antalet vetenskapliga studier, som undersöker sambanden mellan de två typerna av våld, är inte många.
Henrik Lysell har gjort en av dem. I sin doktorsavhandling granskade han samtliga fall i Sverige under de senaste 35 åren där en förälder dödar sitt barn. Ett brott som går under namnet filicid.
För det första hade var fjärde förövare i undersökningen fått psykiatrisk vård under tiden före brottet.
– Detta är helt klart en betydande riskfaktor. Vi talar om en allvarlig psykisk störning, som en psykossjukdom eller en depression som är så svår att den kräver inneliggande vård, menar Henrik Lysell.
De övriga faktorerna är tidigare självmordsförsök och våldsbrott.

https://www.expressen.se/kvallsposten/expert-om-bjarred-fallet-extremt-svart-att-forsta/

Det är ju en jäkla tur att alla självmordskandidater inte funderar på att ta andra med sig eller skada dom. Paret i fallet är unikt när det gäller fall i Sverige, och dom kommer förmodligen ingå i forskarnas projekt när det gäller att granska familjemord. Frågan är om dom inte hade dömts till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.
Citera
2018-01-21, 01:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man knivhugger inte en person som man gett sömnmedel för att försäkra sig om att den dött. Då kväver man personen, exempelvis med en kudde.
Ja, om personen redan är medvetslös; inte om (viss del av) sömnmedlet/giftet t.ex. kräkts upp eller spottats ut. - Och här kan rättsmedicin kanske ha beretts vissa svårigheter med att fastställa huruvida en dödlig dos funnits i kroppen vid antagen dödstidpunkt, eller om dödsorsaken varit en annan. - Vidare kan det antas vara av största vikt att avgöra vem/vilka som först avled.
Citera
2018-01-21, 01:12
Medlem
Eftersom pappans chef ringde polisen och det va väl han som sa något liknande "det som inte fick hända har hänt" så måste ju pappan visat tecken på psykiskt sjukdomstillstånd den sista tiden. Att ha två sjuka barn även om de är väldigt dåliga får inte en chef att uttrycka sej så OCH ringa polisen istället för några grannar, skola, fruns jobb eller anhöriga. Att mörda sina barn som vad som kommit fram inte vart inlagda största delen av tex sista året på sjukhus med dyster diagnos och utan botemedel är för mej som att säga att barncancerfonden kan sluta samla in pengar...vi tar dö på dem. JÄVLA idioter! Och jag tror starkt på någon religiös paradistro när man gör detta...och vetefan om inte det är ännuvärre!
Citera
2018-01-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Pappan var 31 och mamman 34 när de fick sitt första barn. Det är väl inte gammalt ?

Jo det är sjukt gammat, åtminstone mamman, att bli gravid vid 34 års ålder är lite av en bedrift bara det...
Citera
2018-01-21, 01:18
Medlem
Pajosvs avatar
[quote=flashbackfollower|62981016]
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren

Ja, men har man utbildning, jobb och något fritidsintresse brukar man hamna på internet. Inget man väljer själv. Prova googla på ditt eget namn om du inte gjort det.

Nja...
Jag har sådan tur att jag har ett väldigt vanligt svenskt namn, både för- och efternamn. Jag har några gånger googlat mig själv och då fått ”träff på mig själv” eftersom jag både har uttalat mig och citerats i i tidningar några gånger. Men det ligger några år bak i tiden.
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-21 kl. 01:21.
Citera
2018-01-21, 01:31
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Pappan var 31 och mamman 34 när de fick sitt första barn. Det är väl inte gammalt ?
Stämmer.Nuförtiden kryper tiden att skaffa barn högre och högre upp i åldrarna.Jämför med tex en generation sedan är 31 och 34 år sent.I jämförelse med att skaffa barn i 20 års åldern finns det en liten ökning av risk.Om mannen är 45 år ökar risken för barnet att drabbas av autism 3,3 ggr än om pappan skulle vara 24 år. ADHD 13 ggr högre risk. Bipolär sjukdom 25 ggr. Psykos 2 ggr. Och även högre risk för självmordsförsöjk och drogmissbruk.Jag har inte hittat något för ME/CFS. Denna statistik gäller för stora populationer.På det individuella planet gäller att sannolikheten att just en specifik individ skall drabbas är låg. Eftersom Pappa Oskar och Mamman inte är över 45 år drog jag slutsatsen att detta resonemang är ett blindspår.
Citera
2018-01-21, 01:33
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Detta må kanske vara långsökt och ett idiotiskt tänk. Men detta är ändå ett öppet forum där vem som helst får skriva vad som helst (inom lagens ramar).

Vem och vad säger att pappan och mamman dödat sina barn? Ett självmordsbrev signerat av dom själva? Vem kan garantera äktheten i det?

Varför kan det inte funnits en 5:e person inblandad? En som tvingat föräldrarna att skriva ett självmordsbrev och sen skriva under med sina signaturer innan de själva blev mördade genom att tvingas dricka gift et.c

Motivet till att ha ihjäl en hel familj och sen få det att se ut som ett självmord skulle ju i detta fallet kunnat vara pengar. Familjen var välbärgad och pengar fanns det med all säkerhet gott om.

Nu är det väl dock så att det är föräldrarna som haft ihjäl sina döttrar och sen tagit sina egna liv av daga, men tanken på att det kan finnas fler inblandade är ett lockande och möjligt scenario.

Hade kåken något övervakningssystem? Har ej följt hela tråden, så det kanske är bevisat och finns på film att det är föräldrarna som mördade sina barn? Finns det något sånt övervakningsband som bevisar det? För om det inte gör det, så borde polisen inte låsa fast sig vid ett endaste scenario, bara för att de hittat ett självmordsbrev som likväl kan vara falskt i det avseende att mördaren tvingat paret att skriva det innan avrättningen.

En tanke som sagt. Man ska aldrig låsa fast sig vid en teori när det finns fler.

/ Realisten

Självklart ska du skriva och förmedla dina tankar, som du skrev att det är ett öppet forum.

Med uppgifterna som förmedlats av sansade medlemmar här, lutar det åt att som jag tror att flickorna fått varsin rejält tilltagen dos av läkemedel för att avlida av det, om inte, åtminstone somna djupt för att kunna dödas utan motvärn. Flickorna har gissningsvis avlidit innan föräldrarna påbörjade sina egna frånfällen.
Kvinnan har också intagit läkemedel, men kanske i otillräcklig mängd så att maken behövt vara aktiv och odrogad. Ponera att kvinnan varit rejält smärtstillad, då borde det fungera med exempelvis med ett knivsnitt mot en pulsåder för att blöda ur snabbt.
Han har sedan ”ställt i ordning” hemmet och därefter hängt sig.
Angående kvarlämnade, förklarande meddelanden antar jag att de värderas som vilka bevis som helst. För att öka trovärdigheten hos ett signerat papper är det lämpligt att filma förloppet då papperet skrevs under.
Senast redigerad av MacEbola 2018-01-21 kl. 01:55. Anledning: meningsbyggnad
Citera
2018-01-21, 01:34
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposten/expert-om-bjarred-fallet-extremt-svart-att-forsta/

Det är ju en jäkla tur att alla självmordskandidater inte funderar på att ta andra med sig eller skada dom. Paret i fallet är unikt när det gäller fall i Sverige, och dom kommer förmodligen ingå i forskarnas projekt när det gäller att granska familjemord. Frågan är om dom inte hade dömts till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.
Morden är vidriga och galna, men jag har svårt att se att de skulle dömas till rättspsykiatrisk vård. Inte ens Jonas Runnemark (eller Runnemalm) dömdes till rättspsykiatriskt. Hur fördelas arvet i detta fall? Jonas fick ju ärva ett av sina mordoffer.
Citera
2018-01-21, 01:36
Medlem
Återigen så tror jag att mamman hade en psykos/depression, hon ville avsluta sitt liv men redde inte ut att lämna kvar barnen i i livet, hon vill ha med sig dom till "himlen" Oskar visste det men kom hem för sent och tog då livet av sig i ren förtvivlan!
Citera
2018-01-21, 01:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Morden är vidriga och galna, men jag har svårt att se att de skulle dömas till rättspsykiatrisk vård. Inte ens Jonas Runnemark (eller Runnemalm) dömdes till rättspsykiatriskt. Hur fördelas arvet i detta fall? Jonas fick ju ärva ett av sina mordoffer.

Jag funderade på om någon hade överlevt givetvis och frågan är om dom fått fängelse eller vård.
Det vet man ju inte men det verkar onekligen inte som två friska föräldrar direkt och med uttalande från expertisen på området i dag så indikerar det på att typen av fall har historia av psykiska sjukdomar.

Föräldrarna kliver in som arvtagare och är dom borta vilket dom inte är så kommer syskon. OM det inte finns testamente dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in