2018-01-20, 23:52
  #793
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Dom både får och är tvungna att driva in momsen på varorna.
Nu är det inte momsen folk reagerat på utan postnords egenpåhittade administrationsavgift
Citera
2018-01-20, 23:59
  #794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Du är för dum för att ens ha en konversation med, det är nya regler och det dokumentet är från 2017.
Här är svenska tullregler från innan 2018.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Du kan tydligen inte läsa det Svenska språket heller då jag aldrig sagt att alla länder inte tar moms för under 300 kr, det enda jag sagt är att Sverige är enda landet som tar moms från första kronan.

Ta en ordbok och läs om mina inlägg så kollar du varje ord i ordboken så att du kanske förstår.
Läs och lär:

Noterade denna mening i ditt länkade dokument som gäller Sverige, vid närmre genomläsning.
"However, mail orderis excluded from this VAT exemption.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Mail order is the buying of goods or services by mail delivery.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mail_order[/quote]

Fattar du?
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-21 kl. 00:04.
Citera
2018-01-21, 00:00
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Du är för dum för att ens ha en konversation med, det är nya regler och det dokumentet är från 2017.
Här är svenska tullregler från innan 2018.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Din länk från tullverket verkar inte fungera.

Men nu funkar den tydligen, vilket svensk lagrum är den kopplat till?

I femte stycket står i lag https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941551-om-frihet-fran-skatt-vid-import_sfs-1994-1551
det :
5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).
__________________
Senast redigerad av Fiber-Twist 2018-01-21 kl. 00:06.
Citera
2018-01-21, 00:06
  #796
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs och lär:

Noterade denna mening i ditt dokument som gäller Sverige vid närmre genomläsning.
"However, mail orderis excluded from this VAT exemption.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Mail order is the buying of goods or services by mail delivery.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mail_order

Fattar du?[/quote]

Om du läser tullverkets regler från innan ändringen så förstår du att det blivit ett fel i översättningen då lagen är väldig luddig, det är saker beställda via till exempel nätet, post eller telefon som inte inkluderas men det är som sagt väldigt luddigt och det går inte att bevisa på vilket sätt det är beställt därför allt under 300 kr blev momsfritt.
Citera
2018-01-21, 00:07
  #797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Din länk från tullverket verkar inte fungera.

Men nu funkar den tydligen, vilket svensk lagrum är den kopplat till?

I femte stycket står i lag https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941551-om-frihet-fran-skatt-vid-import_sfs-1994-1551
det :
5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).
Det står så här i länken;
"Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse (förutom utländska periodiska publikationer). Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon.

Min fetning.
Citera
2018-01-21, 00:09
  #798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Om du läser tullverkets regler från innan ändringen så förstår du att det blivit ett fel i översättningen då lagen är väldig luddig, det är saker beställda via till exempel nätet, post eller telefon som inte inkluderas men det är som sagt väldigt luddigt och det går inte att bevisa på vilket sätt det är beställt därför allt under 300 kr blev momsfritt.
Från din länk Tullverket: "Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse"
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Fattar du?

Edit: Tullverket har tolkingsföreträde när det gäller lagen inte Du.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-21 kl. 00:14.
Citera
2018-01-21, 00:16
  #799
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Från din länk Tullverket: "Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse"
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Fattar du?

Edit: Tullverket har tolkingsföreträde när det gäller lagen inte Du.

gå tillbaka å läs en gång till så kanske du förstår, det går inte att bevisa att det är postorderförsändelse, därför allt under 300 kr har varit utan moms, nu är det inte så längre då moms tas på allt från första kronan.
I vilket fall är det bara Sverige som gör så.
Citera
2018-01-21, 00:16
  #800
Medlem
När jag handlar något från ex USA betalar jag en avgift, varför skulle jag inte göra det från Kina? Jag tycker det inte är mer än rätt. Dock är 125kr i saftigaste laget, bättre med en % som avgift. Samtidigt, om de kan tillverka ex örhänge i silver och sälja för 9 kr - vad har de i timpenning då? Under vilka förhållande jobbar de? Och vem jobbar? Barn?
Citera
2018-01-21, 00:17
  #801
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nu är det inte momsen folk reagerat på utan postnords egenpåhittade administrationsavgift
Som dom blir tvungna att ta ut om man skall ta ut moms från första kronan.
Fatta logistiken, och behöva gå igenom allt, innehållande mestadels krafs runt tian!
Än en gång skall Sverige visa resten av Europa att vi är ett "föregångsland",
Och ensamt ta ut moms från krona 1.

Vilket jävla dårhus Sverige är!
Citera
2018-01-21, 00:22
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det blir en jävla kostnad och administrativa skit att sitta och knattra in allt i en jävla databurk, kommer att ta en evighet med tanken på mängden"paket cahrkoal knatar ner till sin lokala Ica för att hämta sin pysselfjäder- kostnad 0,45 kr. Ica kassörskan knattrar in och får då upp det posttullgubben knattrat in.. -fjäder värde 0,45 kr
-moms 0,11 kr
- administrativ avgift 125 kr

Allt detta + någon som öppnar skiten och kollar så det inte är två fjädrar värda 0,90 kr i paketet kommer att kosta satan iom. att mängden kinapaket är ... SKITMÅNGA.. nu tar det två månader att få sin fjäder, framöver hinner man nog gå i pension innan det blivit tullat skattat och klart. Jävla pissjobba att beställa fjädrar till pyssel!!!

(Använder "fjädrar" som exempel för en användare här undrade hur det skall gå med hennes fjädrar)
Ja mycket extra jobb men de pratade om en ev app för detta och att kostnaden skulle vara lägre.
Citera
2018-01-21, 00:23
  #803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
gå tillbaka å läs en gång till så kanske du förstår, det går inte att bevisa att det är postorderförsändelse, därför allt under 300 kr har varit utan moms, nu är det inte så längre då moms tas på allt från första kronan.
I vilket fall är det bara Sverige som gör så.
Tomma ord. Allt står på Tullverkets hemsida.
För vissa svårt är det svårt att förstå följande:

"Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse"

http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html
Citera
2018-01-21, 00:25
  #804
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tomma ord. Allt står på Tullverkets hemsida.
För vissa svårt är det svårt att förstå följande:

"Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändels"

http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

vad är det ens du babblar om?? de första du sa var visa källa på att Sverige är enda landet som tar moms från första kronan, vilket du fick.
Nu sitter du och skickar samma länk att Sverige alltid tagit moms sen första kronan?
Vad har det ens med saken att göra, du har redan fått din källa uppkörd i ansiktet så att du fattar att bara Sverige gör såhär.

Att lagen var såpass luddig innan så tullverket och posten inte följde den förstår du dig inte på alls, det finns en anledning att den ändras nu.

"Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon", finns absolut inget som säger att du har beställt på detta sättet, fattar du??
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-01-21 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in