2018-01-20, 23:25
  #781
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Låter som någonting Trump the lump skulle vara nöjd över, medans han luktar på sin egen fis.
Citera
2018-01-20, 23:26
  #782
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Från Postnord betalar du när du hämtar paketet. Det är ofta UPS och EMS som har faktura.
Det blir en jävla kostnad och administrativa skit att sitta och knattra in allt i en jävla databurk, kommer att ta en evighet med tanken på mängden"paket cahrkoal knatar ner till sin lokala Ica för att hämta sin pysselfjäder- kostnad 0,45 kr. Ica kassörskan knattrar in och får då upp det posttullgubben knattrat in.. -fjäder värde 0,45 kr
-moms 0,11 kr
- administrativ avgift 125 kr

Allt detta + någon som öppnar skiten och kollar så det inte är två fjädrar värda 0,90 kr i paketet kommer att kosta satan iom. att mängden kinapaket är ... SKITMÅNGA.. nu tar det två månader att få sin fjäder, framöver hinner man nog gå i pension innan det blivit tullat skattat och klart. Jävla pissjobba att beställa fjädrar till pyssel!!!

(Använder "fjädrar" som exempel för en användare här undrade hur det skall gå med hennes fjädrar)
Citera
2018-01-20, 23:27
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som StoraSexy säger så lär det dörja innan de får det att fungera, större grejor som oftast går som Rek. lär vara det de börjar med men det är dina fjädrar för 0.45 kr som kostar mest för postnord = 1000 Schabonbild beställer var sin fjäder för 45 öre
Hahaha Nä men jag är fattig och därmed håller jag på att bygger upp ett lager pysselprylar med allt från penslar, till pärlor och lek o lär saker. Peoarkaksformar, klistermärken och tvålformar osv. Det är saker som kommer finnas i åratal. Sitter mycket barnvakt och lär passa ungar i framtiden också. Man kan se det som så att jag för små utgifter för Sverige ger bra grundutbildningar. Allt handlar om perspektiv

Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Vad kostar samma pärlor i Sverige? Även om postnord kniper 8/10 paket så skit i att betala

Om du får 2 av dessa paket så har pärlorn blivit 4 gånger dyrare.

Kan du köpa dem för < varans värde*4 i Sverige så köper du i sverige. Annars så blir det fortfarande billigare att ta in det från Kina, inte lika billigt som nu, men billigare än att köpa det i Sverige.

Att postnord nu har 8 paket liggandes i 14 dagar och en faktura som inte betalas innebär en förlust för dem.

Detta håller inte i längden, Blir billigare för alla att låta folk fortsätta att beställa från Kina och göra som man gör nu, släppa igenom skiten.

PostNord är statligt och alla I sverige kan beställa från Kina, så finns ingen orättvisa här inte. Oavsett vad de avundsjuka sossarna säger.
Saken är att det inte är så dyrt här men en auktion på Ebay till priset av 0.45 öre till kanske absoluta max en femma är billigare än 6-12 kr. De större blir det nog större skillnad mellan (valde de minsta med mindre prisskillnad). Så visst kan man lika väl köpa det här, andra saker blir dock billigare. Microskåp för 65 kr är billigare än 250-350 eller vad det kan tänkas kosta här. Och på skräpprylar väljer man hellre de billigaste priset. Porto kanske fortfarande ändå gör vissa saker värda att fortsätta handla men inte paket med penslar för småbarn eller ens kvalitets penslar, pennor osv.

Så du har rätt. Man får välja vad man köper helt enkelt eller så får Kina fixa större paket med varierande prylar istället.
Citera
2018-01-20, 23:29
  #784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Eftersom du är för inkompetent för att googla så har du källa här, det tog 2 minuter att leta upp.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Danmark har lägst med 10 euro, iprincip alla andra länder i EU har moms och tullfritt under 22 Euro, vissa har högre.

Ser att man påstår att Sverige har undantag för "mail order", undrar var det är reglerat enligt svensk lagstiftning, har inte hittat det.
Citera
2018-01-20, 23:32
  #785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Norge verkar vara generöst.
"The NOK 350 limit

If you order goods from abroad where the shipment has a value of less than NOK 350 including freight and insurance costs, it is free of duties and taxes. This means that you do not have to pay VAT or customs duties on the goods.

If you’re shopping for more than 350 NOK, you can calculate VAT and customs duties for your order using our import calculator (only available in Norwegian)."
https://www.toll.no/en/online-shopping/350-limit/

Så totalkostnad upp till 349 norska kronor är det fritt att handla för.

Tack så mycket för det!

Riktigt fint! Hoppas Norge inte följer Sverige i framtiden... för detta går till överdrift det Sverige håller på med.

Norska versionen kan jag förstå och det är lämpligare.
Citera
2018-01-20, 23:36
  #786
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Snack om postnord är ett företag som måste få.. blabla .. täcka kostnaden för.. blabla. Nu har de ju ett offentligt uppdrag. Frågan är - får postnord på egen hand börja upprätta handelshinder? Det är väl inte postens sak att sköta tullens uppdrag? Har de fått tillåtelse av detta från någon myndighet eller dylikt?

Förstår det ohållbara med tusentals små 30kr-paket som skickas fraktfritt från kina, men frågan är om postnord får göra detta?

Dom både får och är tvungna att driva in momsen på varorna.
Citera
2018-01-20, 23:37
  #787
Medlem
Sunimods avatar
Allt kommer studsa från annat EU land som inte är så kritiska till detta och då är det från EU land til lEU land och inget krävs av MOMS eller tull och Postnord blir blåsta.

Endast en mindre kostnad för frakt tillkommer och några dagars längre frakttid.

Enkelt?


Jag köper ibland saker från England och då tar frakten ca 3 dagar från avsändaren till Stockholm
Sedan tar den 5-6 dagar från Stockholm till jag får leveransen från Postnord.

Jösses vad jag älskar dessa änglar.
Citera
2018-01-20, 23:40
  #788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Allt kommer studsa från annat EU land som inte är så kritiska till detta och då är det från EU land til lEU land och inget krävs av MOMS eller tull och Postnord blir blåsta.

Endast en mindre kostnad för frakt tillkommer och några dagars längre frakttid.

Enkelt?


Jag köper ibland saker från England och då tar frakten ca 3 dagar från avsändaren till Stockholm
Sedan tar den 5-6 dagar från Stockholm till jag får leveransen från Postnord.

Jösses vad jag älskar dessa änglar.

Just precis så som jag försökte förklara tidigare under dagen.
Så kommer det bli, dvs inte mindre arbete för Posten och inga intjänade pengar, surt för dom haha.
Citera
2018-01-20, 23:42
  #789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Eftersom du är för inkompetent för att googla så har du källa här, det tog 2 minuter att leta upp.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Danmark har lägst med 10 euro, iprincip alla andra länder i EU har moms och tullfritt under 22 Euro, vissa har högre.
Så här står det om Sverige i ditt länkade dokument:
"The goods value threshold for the Swedish VAT exemption for small consignments is currently 300SEK (corresponds to € 20). However, mail orderis excluded from this VAT exemption (with exemption for foreign periodicals). "

Vilket inte tycks stämma eftersom tullverket nu säger att reglerna är moms på allt.

Ditt påstående att alla länder i EU har en momsfri gräns på 300 skr var och är felaktig.

DN 2018-01-15 (min fetning)
"Enligt Postnord har produkter som är värda mindre än 200 kronor levererats till beställare utan att någon moms har betalats, helt enkelt för att företaget menar att det inte behövs någon momskontroll av så billiga saker.

Tullverket å sin sida menar att moms ska betalas från den första kronan vid postorderförsändelser."
https://www.dn.se/ekonomi/tullverket-postnord-har-inte-forstatt-hur-moms-ska-betalas/

Edit: Noterade denna mening i ditt dokument vid närmre genomläsning.
"However, mail orderis excluded from this VAT exemption.

Mail order is the buying of goods or services by mail delivery.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mail_order
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 23:57.
Citera
2018-01-20, 23:47
  #790
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
sänk skatterna på det som säljs här och lätta på det enorma skattetrycket (för att pengarna ska kunna gå till inavlade avskum och kriminella) så kommer folk att sluta handla från utlandet.

^ This..

Jag menar, hur svårt ska det va för vissa att förstå denna enkla formel.
Nej Sossetaktik och skatta sönder hela samhället kommer knappast ge någon tillväxt på ekonomin.

Formeln i fråga,

Högt skattetryck = Färre jobb.

Färre jobb = mindre inkomstskatter.
Mindre inkomstskatter = mindre konsumtion
Mindre konsumtion = Färre företag
Färre företag = Färre Jobb

Repeat

Klart folk beställer från utlandet då mångas ekonomi inte går ihop. Nu skall man täppa till det annars funkar inte sosseekonomin när vanliga Svenssons inte köper från sosseskattade butiker
__________________
Senast redigerad av shakta 2018-01-20 kl. 23:51.
Citera
2018-01-20, 23:50
  #791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så här står det om Sverige i ditt länkade dokument:
"The goods value threshold for the Swedish VAT exemption for small consignments is currently 300SEK (corresponds to € 20). However, mail orderis excluded from this VAT exemption (with exemption for foreign periodicals). "

Vilket inte tycks stämma eftersom tullverket nu säger att reglerna är moms på allt.

Ditt påstående att alla länder i EU har en momsfri gräns på 300 skr var och är felaktig.

DN 2018-01-15 (min fetning)
"Enligt Postnord har produkter som är värda mindre än 200 kronor levererats till beställare utan att någon moms har betalats, helt enkelt för att företaget menar att det inte behövs någon momskontroll av så billiga saker.

Tullverket å sin sida menar att moms ska betalas från den första kronan vid postorderförsändelser."
https://www.dn.se/ekonomi/tullverket-postnord-har-inte-forstatt-hur-moms-ska-betalas/

Och här är lagen som gäller, se andra kapitlet 4§ femte stycket.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941551-om-frihet-fran-skatt-vid-import_sfs-1994-1551
__________________
Senast redigerad av Fiber-Twist 2018-01-20 kl. 23:53.
Citera
2018-01-20, 23:52
  #792
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så här står det om Sverige i ditt länkade dokument:
"The goods value threshold for the Swedish VAT exemption for small consignments is currently 300SEK (corresponds to € 20). However, mail orderis excluded from this VAT exemption (with exemption for foreign periodicals). "

Vilket inte tycks stämma eftersom tullverket nu säger att reglerna är moms på allt.

Ditt påstående att alla länder i EU har en momsfri gräns på 300 skr var och är felaktig.

DN 2018-01-15 (min fetning)
"Enligt Postnord har produkter som är värda mindre än 200 kronor levererats till beställare utan att någon moms har betalats, helt enkelt för att företaget menar att det inte behövs någon momskontroll av så billiga saker.

Tullverket å sin sida menar att moms ska betalas från den första kronan vid postorderförsändelser."

Du är för dum för att ens ha en konversation med, det är nya regler och det dokumentet är från 2017.
Här är svenska tullregler från innan 2018.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Du kan tydligen inte läsa det Svenska språket heller då jag aldrig sagt att alla länder inte tar moms för under 300 kr, det enda jag sagt är att Sverige är enda landet som tar moms från första kronan.

Ta en ordbok och läs om mina inlägg så kollar du varje ord i ordboken så att du kanske förstår.

I vilket fall är det inte momsen som är problemet utan denna påhittade avgiften på 125 kr för varje paket.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-01-20 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in