2018-01-20, 22:54
  #757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Från 1 Mars talas det om, men tror denna lag eller regel kommer vara tämligen tandlös. Ser det mer som propaganda för att hindra folk från att beställa från Kina.

PostNord klarar knappt av att åta sig de uppgifter de har nu. Det som hindrar PostNord från att granska och momsa allt är inte någon regel, det är att de inte har kapaciteten.

150 000 paket om dagen, öppnas, granskas momsas etc.
14 dagars faktura.

förvara 150 000 paket i fjorton dagar, dvs PostNord ska hålla lager på lite över 2 miljoner kinapaket ungefär.

Om man nu betalar en avgift till PostNord så gäller det att paketet kommer fram, inte blir stulet av de inkvoterade invandrarna som jobbar på PostNord osv.

PostNord har inte logistiken, eller kapaciteten för detta, och det kommer att krascha och allt rullar på som vanligt. Så du behöver inte vara alltför rädd, bara köra på som vanligt, jag tänker inte sluta iaf.
Ja du har helt rätt.

Men var det för paket över 10 kronor? Jag köper mycket pärlor och sånt ligger ofta mellan 0.45 - 6 kr. Känns riktigt saftigt att börja betala hundra kronor eller vad det var för 200-1000 pärlor. (Pysselprylar) Okej om det hamnar på microskåp och liknande produkter som kan vara värt att betala lite för men inte band, fjädrar, klistermärken och pärlor.

Förhoppningsvis kommer allt innan eller slinker igenom.

Måste dock säga att det är otroligt konstigt det där med ej levererade varor. Har aldrig hänt mig att något Kina paket inte levererats under de år som jag handlat, de få från Tyskland och USA har också kommit fram. Det som inte dykt upp har varit vanliga räkningar och viktiga möten, tyvärr.
Citera
2018-01-20, 22:57
  #758
Medlem
Någon här som vet hur det funkar i Norge?

Tar de också moms på varor som är mindre än 300 NOK i norge eller hur funkar det?

tar de också avgift på runt 125 NOK i Norge på allting?

Funderar på att jobba i Norge så kanske jag slipper det här eländet.
Citera
2018-01-20, 22:58
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ingen vet något helt säkert, men det tar nog ett tag innan det hela genomförs:

"Tullverket hade igår ett möte med Postnord. Syftet med mötet var att tydliggöra att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland, alltså från ett land utanför EU. Momsen ska tas ut från första kronan av alla varors värde. Tullverket har begärt att få en dokumenterad handlingsplan från Postnord, som ska presenteras senast den 1 mars 2018. Tullverket kommer att följa upp postflödet genom förstärkt kontrollnärvaro på Arlanda och Toftanäs postterminaler."
http://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16 515ebddfed512b7a.html

Notera: "Tullverket har begärt att få en dokumenterad handlingsplan från Postnord, som ska presenteras senast den 1 mars 2018"

En plan tar tid att genomföra och om PostNords förslag ens godkänns av tullverket, det vet vi inte.

Ta det lugnt. Jag väntar på 30 paket. Gjorde senaste beställningen idag.
Okej tack så mycket. Då ska jag läsa länk och har fått många bra svar nu på frågan så att jag slipper oroa mig över att få en mängd avgifter på de pysselprylar som inte kommit ännu. Hade varit något oskojigt.
Citera
2018-01-20, 23:03
  #760
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Ja du har helt rätt.

Men var det för paket över 10 kronor? Jag köper mycket pärlor och sånt ligger ofta mellan 0.45 - 6 kr. Känns riktigt saftigt att börja betala hundra kronor eller vad det var för 200-1000 pärlor. (Pysselprylar) Okej om det hamnar på microskåp och liknande produkter som kan vara värt att betala lite för men inte band, fjädrar, klistermärken och pärlor.

Förhoppningsvis kommer allt innan eller slinker igenom.

Måste dock säga att det är otroligt konstigt det där med ej levererade varor. Har aldrig hänt mig att något Kina paket inte levererats under de år som jag handlat, de få från Tyskland och USA har också kommit fram. Det som inte dykt upp har varit vanliga räkningar och viktiga möten, tyvärr.
Som StoraSexy säger så lär det dörja innan de får det att fungera, större grejor som oftast går som Rek. lär vara det de börjar med men det är dina fjädrar för 0.45 kr som kostar mest för postnord = 1000 Schabonbild beställer var sin fjäder för 45 öre
Citera
2018-01-20, 23:04
  #761
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Ja du har helt rätt.

Men var det för paket över 10 kronor? Jag köper mycket pärlor och sånt ligger ofta mellan 0.45 - 6 kr. Känns riktigt saftigt att börja betala hundra kronor eller vad det var för 200-1000 pärlor. (Pysselprylar) Okej om det hamnar på microskåp och liknande produkter som kan vara värt att betala lite för men inte band, fjädrar, klistermärken och pärlor.

Förhoppningsvis kommer allt innan eller slinker igenom.

Måste dock säga att det är otroligt konstigt det där med ej levererade varor. Har aldrig hänt mig att något Kina paket inte levererats under de år som jag handlat, de få från Tyskland och USA har också kommit fram. Det som inte dykt upp har varit vanliga räkningar och viktiga möten, tyvärr.


Vad kostar samma pärlor i Sverige? Även om postnord kniper 8/10 paket så skit i att betala

Om du får 2 av dessa paket så har pärlorn blivit 4 gånger dyrare.

Kan du köpa dem för < varans värde*4 i Sverige så köper du i sverige. Annars så blir det fortfarande billigare att ta in det från Kina, inte lika billigt som nu, men billigare än att köpa det i Sverige.

Att postnord nu har 8 paket liggandes i 14 dagar och en faktura som inte betalas innebär en förlust för dem.

Detta håller inte i längden, Blir billigare för alla att låta folk fortsätta att beställa från Kina och göra som man gör nu, släppa igenom skiten.

PostNord är statligt och alla I sverige kan beställa från Kina, så finns ingen orättvisa här inte. Oavsett vad de avundsjuka sossarna säger.
Citera
2018-01-20, 23:04
  #762
Medlem
Detta smäller hårt mot privatpersoner som vill handla billigt men för min del som företagare jublar jag åt detta. Varför? Jo för jag har konkurrenter som köper in liknande produkter och kränger helt svart på kreti pleti sidor och det känns underbart att även dessa får momsa för sakerna. Köper dock mest från UK och USA men detta är bra för mig och den sura svarta marknaden med lättförtjänta pengar. Folk som går på bidrag eller soc och pysslar med detta. Nä nån jäkla måtta får det vara på rättvisan.
Citera
2018-01-20, 23:06
  #763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Från 1 Mars talas det om, men tror denna lag eller regel kommer vara tämligen tandlös. Ser det mer som propaganda för att hindra folk från att beställa från Kina.

PostNord klarar knappt av att åta sig de uppgifter de har nu. Det som hindrar PostNord från att granska och momsa allt är inte någon regel, det är att de inte har kapaciteten.

150 000 paket om dagen, öppnas, granskas momsas etc.
14 dagars faktura.

förvara 150 000 paket i fjorton dagar, dvs PostNord ska hålla lager på lite över 2 miljoner kinapaket ungefär.

Om man nu betalar en avgift till PostNord så gäller det att paketet kommer fram, inte blir stulet av de inkvoterade invandrarna som jobbar på PostNord osv.

PostNord har inte logistiken, eller kapaciteten för detta, och det kommer att krascha och allt rullar på som vanligt. Så du behöver inte vara alltför rädd, bara köra på som vanligt, jag tänker inte sluta iaf.
Från Postnord betalar du när du hämtar paketet. Det är ofta UPS och EMS som har faktura.
Citera
2018-01-20, 23:07
  #764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Någon här som vet hur det funkar i Norge?

Tar de också moms på varor som är mindre än 300 NOK i norge eller hur funkar det?

tar de också avgift på runt 125 NOK i Norge på allting?

Funderar på att jobba i Norge så kanske jag slipper det här eländet.
Norge verkar vara generöst.
"The NOK 350 limit

If you order goods from abroad where the shipment has a value of less than NOK 350 including freight and insurance costs, it is free of duties and taxes. This means that you do not have to pay VAT or customs duties on the goods.

If you’re shopping for more than 350 NOK, you can calculate VAT and customs duties for your order using our import calculator (only available in Norwegian)."
https://www.toll.no/en/online-shopping/350-limit/

Så totalkostnad upp till 349 norska kronor är det fritt att handla för.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 23:10.
Citera
2018-01-20, 23:08
  #765
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Detta smäller hårt mot privatpersoner som vill handla billigt men för min del som företagare jublar jag åt detta. Varför? Jo för jag har konkurrenter som köper in liknande produkter och kränger helt svart på kreti pleti sidor och det känns underbart att även dessa får momsa för sakerna. Köper dock mest från UK och USA men detta är bra för mig och den sura svarta marknaden med lättförtjänta pengar. Folk som går på bidrag eller soc och pysslar med detta. Nä nån jäkla måtta får det vara på rättvisan.

Du jublar nog lite för tidigt, moms har det alltid varit, sen är det tur/otur att få det tullat och momsat.
Dina konkurrenter som antagligen köper in större mängder skiter nog fullständigt i 125 kr straffavgift, det rör dom inte ens.

De enda som blir negativt påverkade av detta är privatpersoner som köper in små mängder för privat bruk.
Citera
2018-01-20, 23:09
  #766
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Norge verkar vara generöst.
"The NOK 350 limit

If you order goods from abroad where the shipment has a value of less than NOK 350 including freight and insurance costs, it is free of duties and taxes. This means that you do not have to pay VAT or customs duties on the goods.

If you’re shopping for more than 350 NOK, you can calculate VAT and customs duties for your order using our import calculator (only available in Norwegian)."
https://www.toll.no/en/online-shopping/350-limit/

Som jag påpekat innan så har hela EU det så, Sverige blir enda landet som tar moms från första kronan.
Citera
2018-01-20, 23:10
  #767
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
1. Jag förklarade varför det var bättre för miljön att privatim portera från Kina än att köpa från Svensk handel. Flygplanen flyger oavsett om det finns kina paket i lasten eller inte. Inget spill med saker som destrueras för de inte går att sälja.

2. Sverige har inte infrastrukturen att producera det, Om Sverige hade det så ja, det skulle gå, men inte just nu, och inte i framtiden, då vi inte har pengarna som behövs för att bygga ut infrastrukturen.

3. Hur många telefoner, datorer, skärmar, sladdar osv ser du som består till största delen av gran och furu? Inte många va? Ädelmetaller har vi inte många heller. Andra råvaror, ja, men inte de råvaror som behövs.
Ja kolla bara Shanghai med sin finansmarknad och en av väldens största containerhamn och en fullt utbyggd struktur för det inhemska råmaterialet som förädlas till produktionsmatrial i tusentals fabriker och verkstäder av dom över 24 miljonerna invånare som bor i staden.


Inte fan kan det lilla korrupta böglandet sverige där politikerna och en stor del av befolkningen anser att det är viktigare att kunna mata negrar och skithögar ifrån tredje världen än att se till att den inhemska befolkningen mår bra och har arbete bostad sjukvår skolgång mm konkurrera med kina.

Det har ju bara blivit sämre och sämre dom senaste 25 åren i sverige så det är bara att glömma att Sverige skulle kunna bli ett företagsland en gång till.
Citera
2018-01-20, 23:11
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Du jublar nog lite för tidigt, moms har det alltid varit, sen är det tur/otur att få det tullat och momsat.
Dina konkurrenter som antagligen köper in större mängder skiter nog fullständigt i 125 kr straffavgift, det rör dom inte ens.

De enda som blir negativt påverkade av detta är privatpersoner som köper in små mängder för privat bruk.
Nej om paketet inte tullas betalar de heller ingen s moms som säljer svart. De betalar varken moms eller skatt så visst jublar jag. Nej inte så stora kvantiteter pga olika bolag som har begränsade designs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in