2018-01-20, 22:25
  #745
Medlem
GigaSexys avatar
Ska lägga in ett inlägg om psykologin bakom dessa kina handel hatare.

När de säger att de hatar paketen från Kina så hatar de egentligen den importerade deflation som kinapaketen är.

Kan jag köpa hörlurar från kina för 10:-, men Sossen köper samma för 100:- i affären, så innebär det att om vi båda har en 100-lapp var, så är min 100-lapp värd 10 gånger mer än Sossen 100-lapp.

Då jag kan importera deflation, och betala en tiondel av priset genom att utnyttja nuvarande lagar och den globala marknaden.

För Sossen så är detta den djupaste av orättvisor. I hans värd så ska våra undralappar vara värda lika mycket. Och det var dem, innan vi började leva i en global värld.

Att vissa inte beställer från kina pga olika anledningar.

Kanske så blir kortet kapat?
Kanske så kommer inte sakerna?
Kanske så är sakerna farliga?
Tror att propagandan som svensk handel kör med i Tidningarna nu är guds ord?

Så i sann sosse anda så ska alla dras ned till samma nivå i krabbhinken.

Det finns risker med kinahandel, och de tar man när man handlar från kina. Väldigt låga risker, men de finns där.

Om det var 80% chans att vinna på Triss så skulle jag köpa Trisslotter hela tiden. Sossen kan bara se att det är 20% chans att det är förlust, så han tar aldrig chansen.

Istället kör han med argument han inte ens tror på själv, för han vågar inte erkänna för andra eller sig själv vad den verkliga anledningen är.

Enklast är om ni känner någon IRL som inte köper från kina med gratis frakt.
"Vill stödja Svensk handel"
"Ingen garanti"
"Ingen support"
"Svenska arbetstillfällen"
"Kostnad för postnord"
etc

Säg att ni ska beställa något från kina som behövs och det är överpris på här, hörlurar, tandborsthuvuden för eltandborste, blåtandshögtalre etc och fråga om ni ska beställa till dem också?

De kommer garanterat säga att ni ska göra det. För de tror inte själva på vad de säger, och vågar inte erkänna sin feghet.
Citera
2018-01-20, 22:30
  #746
Medlem
När börjar det här gälla?

Sitter och väntar på omkring 65 paket. De flesta på några kronor enbart. Men jag förstår inte när det här ska börja gälla eller vilka portion som kommer bli på vilka priser?

Kan någon vänlig själ förklara för mig?
Citera
2018-01-20, 22:31
  #747
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Till båda:

1. Det var en miljöfråga
2. 99% av det som privatimporteras skulle kunna produceras i Sverige.
3. Sverige har utmärkta råvaruresurser.

De övriga synpunkterna om Kina är skrattretande.

Du drar alldeles för snabba och ogenomtänkta slutsatser. Sverige kan. Om vi vill. Men vi är idioter.

1. Jag förklarade varför det var bättre för miljön att privatim portera från Kina än att köpa från Svensk handel. Flygplanen flyger oavsett om det finns kina paket i lasten eller inte. Inget spill med saker som destrueras för de inte går att sälja.

2. Sverige har inte infrastrukturen att producera det, Om Sverige hade det så ja, det skulle gå, men inte just nu, och inte i framtiden, då vi inte har pengarna som behövs för att bygga ut infrastrukturen.

3. Hur många telefoner, datorer, skärmar, sladdar osv ser du som består till största delen av gran och furu? Inte många va? Ädelmetaller har vi inte många heller. Andra råvaror, ja, men inte de råvaror som behövs.
Citera
2018-01-20, 22:34
  #748
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
När börjar det här gälla?

Sitter och väntar på omkring 65 paket. De flesta på några kronor enbart. Men jag förstår inte när det här ska börja gälla eller vilka portion som kommer bli på vilka priser?

Kan någon vänlig själ förklara för mig?
1/3 har jag läst, men tror det kan ta betydligt längre.
Tar ett tag att administrera skiten, en jävla massa folk måste läras upp, sitta och skriva fakturor osv.
Sen efter ett halvår, år eller så så blir de arbetslösa igen för då har svensken lärt sig att det kostar 125 kr extra att beställa 20 tandborsthuvuden från kina (3 st kostar 99kr på extrapris i sverige )
Citera
2018-01-20, 22:39
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Haha, längre transporter? Kan Jula, Biltema, Claes-Ohlsson osv få kinaskitet de säljer med 300+% påslag skickat en mystisk kortare väg. Ligger Kina närmare Sverige när dessa företag köper in sina grejor?

Istället för att köpa in stora volymer som förstörs om de inte går att sälja, så kan man köpa in det man behöver och miljön blir bättre då antalet saker som fraktas till Sverige minskar.


Hahahaha, allt från Jula, Biltema och CO är ju inte från Kina men allt du beställer från Kina är från Kina. Men miljögrejen var bara en parantes, det stora frågan är ju varför Postnord ska utföra en tjänst till dig som de inte får betalt för.
Citera
2018-01-20, 22:39
  #750
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
När börjar det här gälla?

Sitter och väntar på omkring 65 paket. De flesta på några kronor enbart. Men jag förstår inte när det här ska börja gälla eller vilka portion som kommer bli på vilka priser?

Kan någon vänlig själ förklara för mig?


Från 1 Mars talas det om, men tror denna lag eller regel kommer vara tämligen tandlös. Ser det mer som propaganda för att hindra folk från att beställa från Kina.

PostNord klarar knappt av att åta sig de uppgifter de har nu. Det som hindrar PostNord från att granska och momsa allt är inte någon regel, det är att de inte har kapaciteten.

150 000 paket om dagen, öppnas, granskas momsas etc.
14 dagars faktura.

förvara 150 000 paket i fjorton dagar, dvs PostNord ska hålla lager på lite över 2 miljoner kinapaket ungefär.

Om man nu betalar en avgift till PostNord så gäller det att paketet kommer fram, inte blir stulet av de inkvoterade invandrarna som jobbar på PostNord osv.

PostNord har inte logistiken, eller kapaciteten för detta, och det kommer att krascha och allt rullar på som vanligt. Så du behöver inte vara alltför rädd, bara köra på som vanligt, jag tänker inte sluta iaf.
Citera
2018-01-20, 22:42
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
1/3 har jag läst, men tror det kan ta betydligt längre.
Tar ett tag att administrera skiten, en jävla massa folk måste läras upp, sitta och skriva fakturor osv.
Sen efter ett halvår, år eller så så blir de arbetslösa igen för då har svensken lärt sig att det kostar 125 kr extra att beställa 20 tandborsthuvuden från kina (3 st kostar 99kr på extrapris i sverige )
Okay tack Då hinner mitt anlända. Jobbigt att betala en massa i porto för att få hem fjädrar, pärlor och lite annat småhobby prylar.
Citera
2018-01-20, 22:44
  #752
Medlem
DonSikiels avatar
Köper aldrig grejer från Wish eller Ali, men däremot en hel del småskit på eBay som skickas från Kina. Är egentligen inte ett dugg konstigt att Postnord tar sådana här tag nu, men man blir lite tagen på sängen när man vant sig vid medelklasslyxen att kunna beställa småprylar fraktfritt för en femtedel av svenska priser.
Citera
2018-01-20, 22:44
  #753
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Hahahaha, allt från Jula, Biltema och CO är ju inte från Kina men allt du beställer från Kina är från Kina. Men miljögrejen var bara en parantes, det stora frågan är ju varför Postnord ska utföra en tjänst till dig som de inte får betalt för.

För att PostNord är statligt så de är ganska mycket tvungna att utföra den tjänsten.

Om inte PostNord fanns så skulle något annat företag sköta logistiken, och då skulle de ta betalt från första jävla paketet.

Statliga PostNord sket i det just för att de är statliga, inget ett privat företag skulle göra så.

Varför ska jag betala skatt till saker jag inte använder.

PostNord är statligt, och min skatt går till PostNord så de kan leverera post, jag har betalat för tjänsten.
Citera
2018-01-20, 22:48
  #754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
När börjar det här gälla?

Sitter och väntar på omkring 65 paket. De flesta på några kronor enbart. Men jag förstår inte när det här ska börja gälla eller vilka portion som kommer bli på vilka priser?

Kan någon vänlig själ förklara för mig?
Ingen vet något helt säkert, men det tar nog ett tag innan det hela genomförs:

"Tullverket hade igår ett möte med Postnord. Syftet med mötet var att tydliggöra att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland, alltså från ett land utanför EU. Momsen ska tas ut från första kronan av alla varors värde. Tullverket har begärt att få en dokumenterad handlingsplan från Postnord, som ska presenteras senast den 1 mars 2018. Tullverket kommer att följa upp postflödet genom förstärkt kontrollnärvaro på Arlanda och Toftanäs postterminaler."
http://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16 515ebddfed512b7a.html

Notera: "Tullverket har begärt att få en dokumenterad handlingsplan från Postnord, som ska presenteras senast den 1 mars 2018"

En plan tar tid att genomföra och om PostNords förslag ens godkänns av tullverket, det vet vi inte.

Ta det lugnt. Jag väntar på 30 paket. Gjorde senaste beställningen idag.
Citera
2018-01-20, 22:50
  #755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Samma här, köpt en del kläder från Tyskland och det jag betalt är på öret vad varan kostat på klädfirmans nätsida (inga Kinakläder)+ frakt, drygt 100-170 svkr.
Även köpt viss Kina-elektronik från deras "EU lager" i Österrike och Holland enda jag betalt där är vad varan kostat och en frakt på strax under en hundring.

Får väl se hur det blir framöver, direkt från Kina lär man sluta handla från i alla fall om det tillkommer 125 kr på ett mobilskal för 30 kr
Samma med elektroniken, men senaste åtel-kameran jag köpte från Kina kom fram på en vecka den skickades från NL. fraktfritt utan att det ens stod så på AliexpressKina firmans sida.

Synd att handeln stryps, mesta prylarna jag köpt har jag varit nöjd med, kläder undantaget! storlekarna är för små och många gånger håller skiten inte ens en tvätt.
När du handlar inom EU är momsen pålagd redan. Som företagare visar man sitt VAT nummer och betalar istället momsen i Sverige. Ingen tull inom EU. Det är en av sakerna som är positivt med EU speciellt för oss med företag. Förr fick man lösa in och tulla godset före vi gick med i EU.
Citera
2018-01-20, 22:51
  #756
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Hahahaha, allt från Jula, Biltema och CO är ju inte från Kina men allt du beställer från Kina är från Kina. Men miljögrejen var bara en parantes, det stora frågan är ju varför Postnord ska utföra en tjänst till dig som de inte får betalt för.
De skall utföra den tjänst de har avtalat om! Ifs. ett jävla gammalt avtal om att U-länder har hur jävla billig frakt som helst, men avtal är avtal!

De har lierat sig med tullen nu för att strypa strömmen, fördyra för oss konsumenter så vi skall börja köpa "svenskt" HAHA
Den administrativa avgiften har nog funnits rätt länge men ingen har idas eller trott de kunnat tulla ALLT.
Åkt på tull några gånger för billiga skitsaker, de tog då ut en avgift för de var så hyggliga att kolla igenom paketet men det var skitlänge sen, ca 15 år sedan sist (från Usa)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in