Ska lägga in ett inlägg om psykologin bakom dessa kina handel hatare.
När de säger att de hatar paketen från Kina så hatar de egentligen den importerade deflation som kinapaketen är.
Kan jag köpa hörlurar från kina för 10:-, men Sossen köper samma för 100:- i affären, så innebär det att om vi båda har en 100-lapp var, så är min 100-lapp värd 10 gånger mer än Sossen 100-lapp.
Då jag kan importera deflation, och betala en tiondel av priset genom att utnyttja nuvarande lagar och den globala marknaden.
För Sossen så är detta den djupaste av orättvisor. I hans värd så ska våra undralappar vara värda lika mycket. Och det var dem, innan vi började leva i en global värld.
Att vissa inte beställer från kina pga olika anledningar.
Kanske så blir kortet kapat?
Kanske så kommer inte sakerna?
Kanske så är sakerna farliga?
Tror att propagandan som svensk handel kör med i Tidningarna nu är guds ord?
Så i sann sosse anda så ska alla dras ned till samma nivå i krabbhinken.
Det finns risker med kinahandel, och de tar man när man handlar från kina. Väldigt låga risker, men de finns där.
Om det var 80% chans att vinna på Triss så skulle jag köpa Trisslotter hela tiden. Sossen kan bara se att det är 20% chans att det är förlust, så han tar aldrig chansen.
Istället kör han med argument han inte ens tror på själv, för han vågar inte erkänna för andra eller sig själv vad den verkliga anledningen är.
Enklast är om ni känner någon IRL som inte köper från kina med gratis frakt.
"Vill stödja Svensk handel"
"Ingen garanti"
"Ingen support"
"Svenska arbetstillfällen"
"Kostnad för postnord"
etc
Säg att ni ska beställa något från kina som behövs och det är överpris på här, hörlurar, tandborsthuvuden för eltandborste, blåtandshögtalre etc och fråga om ni ska beställa till dem också?
De kommer garanterat säga att ni ska göra det. För de tror inte själva på vad de säger, och vågar inte erkänna sin feghet.
När de säger att de hatar paketen från Kina så hatar de egentligen den importerade deflation som kinapaketen är.
Kan jag köpa hörlurar från kina för 10:-, men Sossen köper samma för 100:- i affären, så innebär det att om vi båda har en 100-lapp var, så är min 100-lapp värd 10 gånger mer än Sossen 100-lapp.
Då jag kan importera deflation, och betala en tiondel av priset genom att utnyttja nuvarande lagar och den globala marknaden.
För Sossen så är detta den djupaste av orättvisor. I hans värd så ska våra undralappar vara värda lika mycket. Och det var dem, innan vi började leva i en global värld.
Att vissa inte beställer från kina pga olika anledningar.
Kanske så blir kortet kapat?
Kanske så kommer inte sakerna?
Kanske så är sakerna farliga?
Tror att propagandan som svensk handel kör med i Tidningarna nu är guds ord?
Så i sann sosse anda så ska alla dras ned till samma nivå i krabbhinken.
Det finns risker med kinahandel, och de tar man när man handlar från kina. Väldigt låga risker, men de finns där.
Om det var 80% chans att vinna på Triss så skulle jag köpa Trisslotter hela tiden. Sossen kan bara se att det är 20% chans att det är förlust, så han tar aldrig chansen.
Istället kör han med argument han inte ens tror på själv, för han vågar inte erkänna för andra eller sig själv vad den verkliga anledningen är.
Enklast är om ni känner någon IRL som inte köper från kina med gratis frakt.
"Vill stödja Svensk handel"
"Ingen garanti"
"Ingen support"
"Svenska arbetstillfällen"
"Kostnad för postnord"
etc
Säg att ni ska beställa något från kina som behövs och det är överpris på här, hörlurar, tandborsthuvuden för eltandborste, blåtandshögtalre etc och fråga om ni ska beställa till dem också?
De kommer garanterat säga att ni ska göra det. För de tror inte själva på vad de säger, och vågar inte erkänna sin feghet.
De flesta på några kronor enbart. Men jag förstår inte när det här ska börja gälla eller vilka portion som kommer bli på vilka priser?
)
Då hinner mitt anlända. Jobbigt att betala en massa i porto för att få hem fjädrar, pärlor och lite annat småhobby prylar.