2017-11-20, 20:54
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecetdrugs
Halloj! Ska käka svamp för första gången på lördag. Hur många bör jag äta för en ''lagom'' tripp?
Kvinna, 22 år, 56 kg, 165cm över havet.
Om det är någon form av cubensis - se trådstarten i detta ämne.

Om det är toppisar - se trådstarten i (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata)
Citera
2017-11-23, 03:38
Medlem
Nochillss avatar
Har precis skickat efter Psilocybe azurescens från Svampus på FS som åker på långsemester i December.
Läste i shroomery.org att det är en relativt, nyupptäckt svamp som ett gäng pojkscouter hittade ute i skogen i Oregon 1979 och blev klassificerad därefter.

Tydligen finns den här väldigt, starka sorten bara i det nordvästra hörnet av USA vilket jag tycker är bra konstigt med tanke på hur stort landet är.
Citera
2017-11-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Har precis skickat efter Psilocybe azurescens från Svampus på FS som åker på långsemester i December.
Läste i shroomery.org att det är en relativt, nyupptäckt svamp som ett gäng pojkscouter hittade ute i skogen i Oregon 1979 och blev klassificerad därefter.

Tydligen finns den här väldigt, starka sorten bara i det nordvästra hörnet av USA vilket jag tycker är bra konstigt med tanke på hur stort landet är.
Varför tycker du att det är konstigt? Är ju förmodligen det perfekta klimatet för den svampen att växa på? Precis som andra växter och svampar osv som bara växer på vissa ställen av jorden.
Citera
2017-11-23, 13:23
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigabit
Varför tycker du att det är konstigt? Är ju förmodligen det perfekta klimatet för den svampen att växa på? Precis som andra växter och svampar osv som bara växer på vissa ställen av jorden.

Jag syftar på Terence Mckenna som med bestämdhet hävdar att svamp har varit den enskilt viktigaste substans som bidragit till människans evolution. Neandertalarna och cromagnon-urfolken kunde troligtvis bara säga "UUHH... Uhhh... doohh..." för att kommunicera med varandra och det leder ju till begränsningar.
Hur kunde de olika indianstammarna i Nordamerika effektivt utveckla sina språk och samhällsstrukturer om de inte hade lika, potenta svampar?! Det är ingen som vet förståss, lika lite som varför vissa människor blir överintelligenta och lär sig flera språk medan andra lite korkade håller sig till max två språk.
Citera
2017-12-28, 21:37
Medlem
drozboxs avatar
Tjo! Käkade svampar i sommras, och jag blev bara bäng typ precis som en fet jolle. Jag käkade 2-3g har jag för mig, dom var torkade givetvis. Och den färskingen jag är när det kommer till svamp så blev vi säkert sönder husslade.

Hur många gram behöver en individ utan tolerans, som första trip kanske? (Med bra svampar då.)
Jag och en polare funderar på att ge oss på ett andra försök.

Mvh
Citera
2017-12-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drozbox
Tjo! Käkade svampar i sommras, och jag blev bara bäng typ precis som en fet jolle. Jag käkade 2-3g har jag för mig, dom var torkade givetvis. Och den färskingen jag är när det kommer till svamp så blev vi säkert sönder husslade.

Hur många gram behöver en individ utan tolerans, som första trip kanske? (Med bra svampar då.)
Jag och en polare funderar på att ge oss på ett andra försök.

Mvh

Beror på vilken sort ni får tag på så klart. Min första tripp tog jag ca 0.4g av Psilocybe Azurescens och trippade rätt bra med mycket visuals. Vanliga Cubensis skulle jag väl tippa på runt 2g.
Citera
2017-12-29, 19:35
Medlem
drozboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuTangCamber
Beror på vilken sort ni får tag på så klart. Min första tripp tog jag ca 0.4g av Psilocybe Azurescens och trippade rätt bra med mycket visuals. Vanliga Cubensis skulle jag väl tippa på runt 2g.

Hmm.. Måste varit väldigt dåliga "vanliga" svampar som jag tog då,, antar jag. Usch
Citera
2017-12-31, 20:00
Medlem
Citat:
Hmm.. Måste varit väldigt dåliga "vanliga" svampar som jag tog då,, antar jag. Usch
Det är väldigt individuellt vad som behövs för att "komma iväg", men det är väl vanligt att mellan 2-3 gram torkad cubensis anges som en lämplig dos. När jag använde svamp för första gången, så körde jag med 30 gram färsk cubensis, vilket jag räknade med skulle motsvara lite drygt 3,5 gram torkad svamp. Resultatet blev att jag blev på gott humör och ganska fnittrig, men det var ju knappast frågan om att mitt sinne smälte samman med Gud eller något i den stilen... En typisk dos för min del har sedan dess varierat mellan 7 och 10 gram, vilket är betydligt mer än vad en genomsnittlig person behöver.

Ja och sen bör man betänka att mängden aktiva ämnen kan variera en del mellan olika odlingar även om arten är densamma. Styrkan på svamparna varierar även mellan olika skördar från en och samma odling, ja till och med mellan olika individuella svampfrukter inom samma skörd! På grund av detta så finns det en del som föredrar att klippa sönder en större mängd svamp, blanda ordentligt och sedan göra thé/whatever på en del av den sönderklippta svampen, detta för att jämna ut toppar och dalar när det gäller potensen. En annan teknik är att göra en stor sats med svampthé som man kokar ner försiktigt och sedan lagrar i frysen i form av iskuber.
Senast redigerad av mand71 2017-12-31 kl. 20:07.
Citera
2018-01-09, 22:20
Medlem
populopiduss avatar
Nån som hört talas om Svampchoklad? Köpte det av en vendor för nåt år sedan men har inte lyckats hitta det igen. Kanske inte är så vanligt i Sverige
Citera
2018-01-20, 13:08
Medlem
drozboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Det är väldigt individuellt vad som behövs för att "komma iväg", men det är väl vanligt att mellan 2-3 gram torkad cubensis anges som en lämplig dos. När jag använde svamp för första gången, så körde jag med 30 gram färsk cubensis, vilket jag räknade med skulle motsvara lite drygt 3,5 gram torkad svamp. Resultatet blev att jag blev på gott humör och ganska fnittrig, men det var ju knappast frågan om att mitt sinne smälte samman med Gud eller något i den stilen... En typisk dos för min del har sedan dess varierat mellan 7 och 10 gram, vilket är betydligt mer än vad en genomsnittlig person behöver.

Ja och sen bör man betänka att mängden aktiva ämnen kan variera en del mellan olika odlingar även om arten är densamma. Styrkan på svamparna varierar även mellan olika skördar från en och samma odling, ja till och med mellan olika individuella svampfrukter inom samma skörd! På grund av detta så finns det en del som föredrar att klippa sönder en större mängd svamp, blanda ordentligt och sedan göra thé/whatever på en del av den sönderklippta svampen, detta för att jämna ut toppar och dalar när det gäller potensen. En annan teknik är att göra en stor sats med svampthé som man kokar ner försiktigt och sedan lagrar i frysen i form av iskuber.

Låter krångligt du!
Citera
2018-01-20, 13:21
Medlem
Citat:
Låter krångligt du!
Så länge man är medveten om det, så är det ju inte hela världen då det ju går att jämna ut det hela lite. Då är det nog värre med kaktus, där jag kan sätta i mig 45 cm och i princip inte få någon effekt alls vid ett tillfälle och uppleva egoupplösning vid ett annat. I det fallet får man väl extrahera om man vill att det ska bli lite mer förutsägbart - om nu ordet "förutsägbart" alls kan användas när det gäller psykedelia...
Citera
2018-01-20, 20:20
Medlem
Hej, ursäkta en säkert efterbliven fråga, och hoppas jag postar den på rätt ställe.

Frågan lyder:

Är det lagligt att beställa hem/inneha/berusas av tryfflar? Vanliga svampar är ju olagliga men har hört att tryfflar är okej?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in