Citat:
Ursprungligen postat av
drozbox
Hmm.. Måste varit väldigt dåliga "vanliga" svampar som jag tog då,, antar jag. Usch
Det är väldigt individuellt vad som behövs för att "komma iväg", men det är väl vanligt att mellan 2-3 gram torkad cubensis anges som en lämplig dos. När jag använde svamp för första gången, så körde jag med 30 gram färsk cubensis, vilket jag räknade med skulle motsvara lite drygt 3,5 gram torkad svamp. Resultatet blev att jag blev på gott humör och ganska fnittrig, men det var ju knappast frågan om att mitt sinne smälte samman med Gud eller något i den stilen... En typisk dos för min del har sedan dess varierat mellan 7 och 10 gram, vilket är betydligt mer än vad en genomsnittlig person behöver.
Ja och sen bör man betänka att mängden aktiva ämnen kan variera en del mellan olika odlingar även om arten är densamma. Styrkan på svamparna varierar även mellan olika skördar från en och samma odling, ja till och med mellan olika individuella svampfrukter inom samma skörd! På grund av detta så finns det en del som föredrar att klippa sönder en större mängd svamp, blanda ordentligt och sedan göra thé/whatever på en del av den sönderklippta svampen, detta för att jämna ut toppar och dalar när det gäller potensen. En annan teknik är att göra en stor sats med svampthé som man kokar ner försiktigt och sedan lagrar i frysen i form av iskuber.