Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Brf Stettin 7 kommer ha 169 lägenheter. Av dessa kostar/kostade 21 st 10 MSEK eller mer enligt den ekonomiska planen. Av dessa har OP lyckats sälja 10, 8 finns till salu på projektsidan för ordinarie pris och 3 st är prissänkta på Hemnet med 1,4'', 1,9'' och 3,4'' (här har du din prissänkning PresidentBahama). Osålda: 11/21= 52,4 %. Jag gör bedömningen att det är OP som säljer dessa eftersom man erbjuds byggplatsbesök. Dessa tre lägenheter verkar bli klara till maj, medan många andra inte blir klara för senhösten 2018. Taktikten verkar vara att rabattera de lägenheter som blir klara först som ett provskott.
Totalt (alla prisnivåer) har OP 10 st lägenheter kvar på projektsidan och så de 3 prissänkta lägenheterna som bara syns på Hemnet, inalles 13 osålda objekt. Osålda: 13/169 = 7,7%
Hur ser det ut med spekulantförsäljning?
En har lyckats sälja sin lägenhet på ritning och 9 objekt annonseras ut på Hemnet/Booli. Efter nyår lär väl fler objekt dyka upp. Jag återkommer. Just nu är alltså spekulationsgraden endast 5,9 %.
Citat:
Jag lägger till litet info som jag glömde i min förra post:
Av de nio lägenheter som spekulater säljer just nu så fördelar sig preliminärt inflyttningsdatum som följer:
Månad // Antal objekt med inflyttning // Utgångspris/Ursprungspris i den ekonomiska planen
maj // 1 // 14 %
aug // 2 // 3 %, 9 %
sep // 2 // 14 %, 18 %
nov // 4 // 5%, 9%, 23%, 28%
Vad säger detta oss? Det verkar som fyra av spekulanterna valt ett utgångspris som de kan acceptera utan att gå med förlust medan fem av dem inte är så oroliga över vart marknaden är på väg utan går ut litet hårdare.
Uppdaterar.
OP har fortfarande 13 objekt kvar att sälja varav 3 objekt med inflyttning i maj rabatterats kraftigt utan effekt. Detta tyder ju på att 8%, 11% och 14% prisreduktion inte räcker.
Nu till spekulanterna. En till har lyckats sälja sitt spekulationsobjekt. Priset blev ungefär som i den ekonomiska planen (jag kan inte identfiera exakt objekt). Vinst: -0,5% till 4%.
Månad // Antal objekt med inflyttning // Utgångspris/Ursprungspris i den ekonomiska planen
maj // 1 // 14 %
aug // 3 // 3%,
5%, 9% (ett objekt tillkommit)
sep // 3 //
1 %, 14 %, 18 % (ett objekt tillkommit)
nov // 4 //
2%, 5%, 23%, 28% (ett objekt nedsatt från 9% till 2 %)