2018-01-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Majoriteten klarar av ökade bostadskostnader på 35%.

https://omniekonomi.se/matning-majoritet-klarar-hogre-boendekostnader/a/QlxO5Q

Fast är inte det här typ fake news? Med dagens ränteläge behövs inte många procentenheter upp för att få boendekostnader som är betydligt högre än 35%...
2018-01-20, 15:38
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Fast är inte det här typ fake news? Med dagens ränteläge behövs inte många procentenheter upp för att få boendekostnader som är betydligt högre än 35%...

Jag tycker journalisterna slarvar när de skriver sådana här notiser. Hur har Demoskop definierat boendekostnad? Är t.ex. amorteringar med? För att kunna bedöma om det här skall anses lugnande eller ej måste det sättas i relation till sannolikheten att boendekostnaden går upp 35 %. Om boendekostaden, för de bostadsrättsinnehavare som idag inte amorterar, bara är ränta efter ränteavdrag + månadsavgift så är det ju oroande om inte alla klarar kostnader som är 35 % högre. Det behövs inte mycket för att vi skall nå dit. För de som redan idag amorterar 2 % (och har räknat in den kostnaden i boendekostnaden) så är ju risken för 35 % högre bostadskostnader mindre. Jag antar att Demoskop har mer information, annars undrar jag varför man överhuvudtaget gjorde undersökningen.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-20 kl. 15:48.
2018-01-20, 16:17
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Säg inte det!.

Med ett attraktivt pris och snart nya regler så bankerna kan låna ut till alla nyanlända aka "flyktinglånet" så kan allt lösa sig.

Att inte ge flyktinglånet vore extremt diskriminerande och vara så långt ifrån värdegrunden så det enda kvarvarande alternativet kommer vara att med skattebetalarnas slantar helt enkelt köpa hus åt våra nya vänner från exotiska kulturer.

Den lånebaserade ekonomin måste hållas igång till varje pris.

Håll i hatten alla stenrika som tror sig ha köpt sig ifrån mångkulturen, snart har du en exotisk granne från Afghanistan eller Somalia som du kan avnjuta intellektuella diskussioner med medans böneutropen klingar vackert i bakgrunden och uppskattande blickar skickas mot dottern och frun.

Helt enkelt multikultur när den blommar fullt ut på bostadsmarknaden och integrationen är som bäst.

Tycke mig komma ihåg något liknande hade skett tidigare i konungariket Sverige och ja det hade det ju och det slutade med ett svart hål som det kommer göra denna gången också:
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/statlig-starthjalp-flyktinglan-blev-skuldfalla-staten-har-betalat-ut-1-4-miljard-kronor-bara/
2018-01-20, 16:22
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
känner några här som säljer sina gamla för att köpa nybyggda
tror inte efterfrågan har minskat, utan tillgången på nybyggda har ökat tillfälligt
troligen kommer priserna gå upp igen
Så kan man tänka. Men hur förklarar du prisuppgången under tiden räntan höjs?
2018-01-20, 16:52
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Så kan man tänka. Men hur förklarar du prisuppgången under tiden räntan höjs?

KPIF ligger fortfarande lågt, 1,9 procent senast
tror inte räntan går upp så värst, om den ens går upp

vi kommer se en ny löneökning snart...
Senast redigerad av saso 2018-01-20 kl. 16:54.
2018-01-20, 16:52
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Brf Stettin 7 kommer ha 169 lägenheter. Av dessa kostar/kostade 21 st 10 MSEK eller mer enligt den ekonomiska planen. Av dessa har OP lyckats sälja 10, 8 finns till salu på projektsidan för ordinarie pris och 3 st är prissänkta på Hemnet med 1,4'', 1,9'' och 3,4'' (här har du din prissänkning PresidentBahama). Osålda: 11/21= 52,4 %. Jag gör bedömningen att det är OP som säljer dessa eftersom man erbjuds byggplatsbesök. Dessa tre lägenheter verkar bli klara till maj, medan många andra inte blir klara för senhösten 2018. Taktikten verkar vara att rabattera de lägenheter som blir klara först som ett provskott.

Totalt (alla prisnivåer) har OP 10 st lägenheter kvar på projektsidan och så de 3 prissänkta lägenheterna som bara syns på Hemnet, inalles 13 osålda objekt. Osålda: 13/169 = 7,7%

Hur ser det ut med spekulantförsäljning?
En har lyckats sälja sin lägenhet på ritning och 9 objekt annonseras ut på Hemnet/Booli. Efter nyår lär väl fler objekt dyka upp. Jag återkommer. Just nu är alltså spekulationsgraden endast 5,9 %.
Citat:
Jag lägger till litet info som jag glömde i min förra post:
Av de nio lägenheter som spekulater säljer just nu så fördelar sig preliminärt inflyttningsdatum som följer:
Månad // Antal objekt med inflyttning // Utgångspris/Ursprungspris i den ekonomiska planen
maj // 1 // 14 %
aug // 2 // 3 %, 9 %
sep // 2 // 14 %, 18 %
nov // 4 // 5%, 9%, 23%, 28%

Vad säger detta oss? Det verkar som fyra av spekulanterna valt ett utgångspris som de kan acceptera utan att gå med förlust medan fem av dem inte är så oroliga över vart marknaden är på väg utan går ut litet hårdare.
Uppdaterar.
OP har fortfarande 13 objekt kvar att sälja varav 3 objekt med inflyttning i maj rabatterats kraftigt utan effekt. Detta tyder ju på att 8%, 11% och 14% prisreduktion inte räcker.

Nu till spekulanterna. En till har lyckats sälja sitt spekulationsobjekt. Priset blev ungefär som i den ekonomiska planen (jag kan inte identfiera exakt objekt). Vinst: -0,5% till 4%.

Månad // Antal objekt med inflyttning // Utgångspris/Ursprungspris i den ekonomiska planen
maj // 1 // 14 %
aug // 3 // 3%, 5%, 9% (ett objekt tillkommit)
sep // 3 // 1 %, 14 %, 18 % (ett objekt tillkommit)
nov // 4 // 2%, 5%, 23%, 28% (ett objekt nedsatt från 9% till 2 %)
Senast redigerad av Tullius 2018-01-20 kl. 16:57.
2018-01-20, 17:21
Medlem
Citat:
Nu är vi alltså på ATH. Kring Lucia noterades 8246 Sthlms län, utan kommande, av någon i tråden. Just nu har vi 8307 utan och 8942 med.

Blir spännande att följa nästa veckas budgivningar. Enligt Penates har vi en litet uppgång i Sthlm i januari, frågan är om det beror på en annan försäljningsmix än tidigare då dina medianberäkningar över tvåor, förutom på Söder då, visar fortsatt fall. Det är möjligt att amorteringskravet leder till att unga personer passar på att köpa nu. Det verkar ju som att det är mindre lägenheter som säljs enligt Husmask.
Och upp ska utbudet! 2018 kommer bli ett rekordår i färdigställda bostäder.

Söder verkar de senaste veckorna legat runt 45 m2 snarare än 55 m2 grovt räknat.

Om vi tittar på Fria Tiders graf över pris vs area på Södermalm får vi typ:
http://www.friatider.se/peak-hipster-l-genheter-p-s-dermalm-ner-11-procent-sedan-augusti

pris = 1 900 000 + 42 500 * area (dvs en lägenhet på "0 m2" kostar 1 900 000 och varje kvadrat därutöver kostar 42,5k.)

Än förändring från 45 m2 till 55 m2 skulle då ge en prisminskning på runt:

(1 900 000 + 42 500 * 45)/(1 900 000 + 42 500 * 55) = 0.9

Dvs priset väntas gå upp 11% (1/0.9) pga kvalitativ skillnad i area.

De fyra senaste veckorna (den före nyår och tre efter) har en slags rekyl uppåt på (ungefärliga nummer) 88k/82k = 107%

Dvs areasjusterat har priserna på Söder fortsatt nedåt ca 4%.

EDIT:
Finns liknande data på maklarstatistik men den är inte från Söder. Uppenbarligen kan de produera intressant data där, som de väljer att inte visa.
https://www.maklarstatistik.se/wp-content/uploads/Scatter.png
Senast redigerad av fittfittan 2018-01-20 kl. 17:34.
2018-01-20, 17:39
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tycke mig komma ihåg något liknande hade skett tidigare i konungariket Sverige och ja det hade det ju och det slutade med ett svart hål som det kommer göra denna gången också:
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/statlig-starthjalp-flyktinglan-blev-skuldfalla-staten-har-betalat-ut-1-4-miljard-kronor-bara/

Åfan, det var alltså värre än min genompessimistiska själ kunde tänka sig även denna gång.

Sverige är tamejfan sinnessjukt.
2018-01-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine

Jag pallar inte alltså, vad tror geniet som skrev detta kommer hända med konsumtionen då då?

Ska man jobba med sin amortering då, kanske få någon att betala lön till en för att man betalar ränta?

Jobbet man hade innan finns inte kvar för rätt så många efter denna ökning

Edt: Ser att många påpekat detta redan
Senast redigerad av Lapplisan 2018-01-20 kl. 18:26.
2018-01-20, 19:21
Medlem
Citat:
Uppdaterar.
OP har fortfarande 13 objekt kvar att sälja varav 3 objekt med inflyttning i maj rabatterats kraftigt utan effekt. Detta tyder ju på att 8%, 11% och 14% prisreduktion inte räcker.

Nu till spekulanterna. En till har lyckats sälja sitt spekulationsobjekt. Priset blev ungefär som i den ekonomiska planen (jag kan inte identfiera exakt objekt). Vinst: -0,5% till 4%.

maj // 1 // 14 %
aug // 3 // 3%, 5%, 9% (ett objekt tillkommit)
sep // 3 // 1 %, 14 %, 18 % (ett objekt tillkommit)
nov // 4 // 2%, 5%, 23%, 28% (ett objekt nedsatt från 9% till 2 %)
Wow, otroligt ambitiösa analyser, hoppas ni gör samma sak när marknaden vänder, då kan ni tjäna grova pengar på spekulationsköp.
2018-01-20, 19:24
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Wow, otroligt ambitiösa analyser, hoppas ni gör samma sak när marknaden vänder, då kan ni tjäna grova pengar på spekulationsköp.
Kan du inte berätta för oss när det kommer att vända upp igen?
2018-01-20, 19:33
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan

EDIT:
Finns liknande data på maklarstatistik men den är inte från Söder. Uppenbarligen kan de produera intressant data där, som de väljer att inte visa.
https://www.maklarstatistik.se/wp-content/uploads/Scatter.png

Wow! Här har vi äntligen något riktigt vettigt från Mäklarstatistik. Har du hittat fler sådana här grafer? Jag antar att de olika färgerna betyder olika antal rum. Tycker förvisso deras månadssiffror per område är vettiga också. Det är mest deras trender som är trams.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in