2018-01-20, 18:05
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Källa tack?

Finns på Tullverkets hemsida.
Citera
2018-01-20, 18:08
  #674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Lägst moms i EU verkar Luxemburg ha med 17%. Tullar är desamma inom hela EU.

Arbetskraft är svindyr i Luxemburg.

Lycka till.

Spelar ingen roll om paketen skickas markerade som "Gift" och värdet skrivs ner så som det görs idag.
__________________
Senast redigerad av Schabrak 2018-01-20 kl. 18:11.
Citera
2018-01-20, 18:11
  #675
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är fri moms och tull i hela EU för varor som har ett värde mindre än 300 kr, oftast så handlar man inte för mer än det från Kina sidor.
Sverige lär bli enda landet som tar avgift och moms på varor under det värdet.
TACK! Det var väl det jag trodde! Jag har köpt småsaker på wish så jag var riktigt fundersam över hur de ska kunna tullbelägga så billiga grejer. Även företag får ju dispens när det skickas mindre grejer, då skriver man "documents" eller "gift" istället för det korrekta innehållet.
Citera
2018-01-20, 18:14
  #676
Medlem
Erikons avatar
Kan man inte bara skicka skiten från Kina till typ Sibirien, där den får en ny etiket och spara typ 300:- per paket?

Sen är detta en varningsklocka att något är fruktansvärt fel med Postnord om de är så inkompetenta att de inte klarar av att skicka o ta emot paket.
Citera
2018-01-20, 18:16
  #677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Finns på Tullverkets hemsida.
Källa - länk tack?

Danmark har en viss skattefrihet för privat importerade varor från länder utanför EU vet jag, 80 dkr. Men hur är det med andra länder i EU?
Danmark: https://lifeinaalborg.wordpress.com/2014/09/23/charges-on-packages-sent-to-denmark-from-outside-the-eu-beware/
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 18:22.
Citera
2018-01-20, 18:16
  #678
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Finns på Tullverkets hemsida.

Nu har det dock ändrats på tullverkets hemsida, nu står det att från 2018 ska moms betalas från första kronan, det var dock inte såhär förut och det har nyligen ändrats.

Här är det som gällde innan
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

men det har som sagt tagits bort.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-01-20 kl. 18:19.
Citera
2018-01-20, 18:20
  #679
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.

Jaså? Känner du till så många som beställer från Kina eller finns det statistik på det någonstans?
Citera
2018-01-20, 18:21
  #680
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Nu har det dock ändrats på tullverkets hemsida, nu står det att från 2018 ska moms betalas från första kronan, det var dock inte såhär förut och det har nyligen ändrats.

Här är det som gällde innan
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

men det har som sagt tagits bort.

vafan är det här?
Citera
2018-01-20, 18:24
  #681
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det jag försöker förstå - det finns nån sorts avtal mellan länder som gör att länder med stor postgång till ett annat land på nåt vis betalar mottagarlandet för att kompensera postverkets arbete i det landet - och att Kina inte betalar några pengar för detta - vilket gör att postnord får skicka vidare paketen inom sverige "Gratis"?

Hur är det då mellan , säg, Sverige och England? Om jag skickar brev till England, betalar jag ju massa porto. Svenska frimärken. Det är ju mer än inrikes det kostar. Betalar postnord då de överskottspengarna vidare till england på nåt vis, eller är det nån sorts avtal med fasta summor mellan länder? Är summan proportionerlig till hur mycket som går in resp ut ur landet? Eller hur fungerar det?

Kina betalar knappt inget för att det var en del av postavtalet som skrevs på 1850-talet.


http://www.eurasiareview.com/03032017-crisis-in-the-mail-fixing-a-broken-international-package-system-analysis/


Sök runt lite "Universal Postal Union (UPU)"

Det är inrikesposten som står för pengarna. Med tanke på hur lite post vi skickar så är det inte hållbart.
Citera
2018-01-20, 18:28
  #682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
ännu en till.... Nästan allt du köper är från Kina i vilket fall, så lycka till.

Har inte med det att göra, handlar om köpbeteendet - fler handlar, större volymer (påstår igen att det är skräp dessutom, ex 40 mobilskal för 10 kr), för mindre utgift än från annan handel. Dessutom, Kan du även bevisa ditt svepande påstående att nästan allt jag köper produceras i Kina?
Citera
2018-01-20, 18:29
  #683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Janne
Jaså? Känner du till så många som beställer från Kina eller finns det statistik på det någonstans?
"över 100 000 paket om dagen"
https://samnytt.se/kinesiska-paket-huvudbry-i-miljardklassen-for-postnord/

Så volymen av privat kina-import verkar vara mycket stor.
Citera
2018-01-20, 18:32
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Kan man inte bara skicka skiten från Kina till typ Sibirien, där den får en ny etiket och spara typ 300:- per paket?

Sen är detta en varningsklocka att något är fruktansvärt fel med Postnord om de är så inkompetenta att de inte klarar av att skicka o ta emot paket.

Precis så kommer det att bli, Tullen och Postnord kommer inte få mindre att göra och dom kommer inte få in några pengar, folk kommer bara hata dom ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in