2018-01-20, 12:47
  #613
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Fel.
Det är Kinesiska staten som betalar.
Dom subventionerar utlandsfrakten till sina företag.
Det här kommer att betyda döden för Aliexpress, Swish osv i Sverige.
Har en känsla av att Kinesiska diplomater ganska omgående kommer att framföra protester
till UD.
Kina kan nog dra åt tumskruvarna rejält på lilla Sverige, om vi gör något som inte faller
dom i smaken.
Undrar lite över det. Kan Kina hota med att flytta ut allt som har med Volvo att göra från Sverige för att ha kvar sina svenska postorderkunder?
Citera
2018-01-20, 12:49
  #614
Medlem
Svärjes avatar
Tack Postnord. Bojkotta kommunist-Kina!
Citera
2018-01-20, 12:59
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Tack Postnord. Bojkotta kommunist-Kina!
Jag håller med.
Nog för att jag är långtifrån antikommunist, men det är ju självklart bättre att gynna den svenska marknaden än den kinesiska.
Citera
2018-01-20, 13:13
  #616
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
På vilket sätt är det här dåligt?

Bättre att stimulera den svenska ekonomin och svenska företag än den kinesiska.

Vill jag köpa hörlurar som är 400 kr billigare än i Sverige vill jag inte bli tvingad att välja
Citera
2018-01-20, 13:15
  #617
Medlem
scips avatar
Det var ju inte så länge sedan postnord även höjde frakten på inrikes paket.
Ok dom små blåa upp till 2 kg som går in i brevlådan är väll inte så farligt men kommer man med en lite större låda eller paket så blir det svindyrt att frakta även om det bara är inom sitt eget län.
Så nog fan tjänar postnord pengar på sina kunder.
Men det har börjat vända då allt fler väljer att anlita dhl och schenker i stället för tjuvbolaget postnord.
Citera
2018-01-20, 13:23
  #618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Undrar lite över det. Kan Kina hota med att flytta ut allt som har med Volvo att göra från Sverige för att ha kvar sina svenska postorderkunder?
Slutsats: Det är Volvo-Kina som äger alla postorderföretag i Kina och enväldigt bestämmer över landet.
Eller
Kina vill riskera all export till EU för att skydda några sketna postorderföretags illegala handel.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 13:27.
Citera
2018-01-20, 13:29
  #619
Medlem
shadow666s avatar
Om man får en faktura från tullverket där det står att det kostar ex antal kr att hämta ut ett paket man beställt och det blivit mkt dyrare än man vill betala för, kan man neka och säga att man inte beställt paketet o vägra hämta ut det utan straff avgifter?
Citera
2018-01-20, 13:30
  #620
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
Jag anser att detta är riktigt bra. Varför skall vi köpa saker från ett land som inte är i närheten av våra miljöregler? Enbart PK-folk i södra stockholm som köper skit från Kina protesterar och tycker att det är bra. Fixa jobb åt 30 000 nya unga män istället för att gnöla över att det inte finns jobb i Kina. Eller starta nya vapenfabriker så dessa telingar har något att pyssla med då ingen vågar gå till fritidsgården längre. Där jag bor är Fritidsgården stängd pga oroligheter., jättebra.... Fler krigskillar från eritrea gör säkert Sverige till ett tryggare samhälle. Fler söner till somaliska pirater eller från drogklaner i afganistan, jättebra! Annie Löf som chefar för centerpartiet är anhängare av fri invandring, jag behöver inte kommentera detta.

Jag har aldrig i mitt liv röstat på SD, men det verkar vara det enda paritet som har någon som helst vett i huvet.
Citera
2018-01-20, 14:06
  #621
Medlem
Citoyens avatar
[quote=franskanalfabet|62959686]kommunism men jag antar att man behöver pengarna så man kan sponsra fler kriminella muslimer med skattesponsrade jobb så de kan stjäla mer paket och brev. /QUOTE]

Det blir inga extra inkomster till Postnord , som deras räknenissar inbillar sig, eftersom folk nu kommer att sluta handla från Kina. Där bet man sig i tummen!
Citera
2018-01-20, 14:08
  #622
Medlem
swebarbs avatar
Fast jag får inte ihop det, svenska posten har ju avtal med kineserna, dom får ju betalt för varje paket mer eller mindre, varför ska dom kräva folk på moms o annat skit från första kronan ? det är ju totalt vansinne.... Hoppas kinserna säger upp avtalet, vafan är det för vits beställa nåt när det ska gälla för 50kr om du totalt ska betala 200spänn eller nåt.. då lär ju dom flesta sluta handla...

kan tänka mig att gå igenom 120 000 paket som det i snitt kommer in om dagen hur lång tid ska dom behandlas, i månader eller? haha.... o pengarna per paket i snitt att hämta ut minus kostnaderna för vad det faktiskt är värt kan inte gå speciellt mycket på +.....
Citera
2018-01-20, 14:08
  #623
Medlem
Citoyens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Slutsats: Det är Volvo-Kina som äger alla postorderföretag i Kina och enväldigt bestämmer över landet.
Eller
Kina vill riskera all export till EU för att skydda några sketna postorderföretags illegala handel.
Det var det mest osammanhängande trams jag läst på länge. Vad har du rökt för skit Hanna?
Citera
2018-01-20, 14:09
  #624
Medlem
Citoyens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Om man får en faktura från tullverket där det står att det kostar ex antal kr att hämta ut ett paket man beställt och det blivit mkt dyrare än man vill betala för, kan man neka och säga att man inte beställt paketet o vägra hämta ut det utan straff avgifter?

Skit i att hämta ut paketet bara. Det händer ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in