2018-01-20, 09:36
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misshuddinge72
De visar strax ett reportage på Nyhetsmorgon i TV4 om ”den osynliga sjukdomen” ME/CFS.

Skulle just skriva detta.

Är det en slump att det ämnet avhandlas just nu?
Citera
2018-01-20, 09:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Och därför var familjen "i djup kris". Även om det säkert var förtvivlat läge förblir det obegripligt. Tänker på en anhörig som har gravt cp-skadat barn, beroende av vård dygnet runt, kan varken äta, tala, stå eller gå etc. Och som aldrig vikit från barnets sida under 30 års tid utan gjort precis allt. Finns så många sådana familjer över hela världen. Inte fan tar man livet av sitt barn bara för att det är svårt funktionshindrat!? Fan så märkligt.
Ja precis, detta är inte i närheten av uppoffringar. Pappan hade gått ner 10% (!) I arbetstid en tid tillbaks. Barnen hade inga assistenter eller något. De var ensamma hemma ibland. Sedan kom någon från skolan hem till dem några ggr per vecka och undervisade. Planen var att de skulle tillbaks tilll skolan. Dessa föräldrar var sjukt stlrda på något sätt.
Citera
2018-01-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Skulle just skriva detta.

Är det en slump att det ämnet avhandlas just nu?

Verkar skumt. Vi får väl se om de nämner något om Bjärred.
Citera
2018-01-20, 09:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Den stora frågan nu är vilken sjukdom barnen led av för just nu känner jag bara avsky mot föräldrarna. Om det kom fram att sjukdomen garanterat ledde till döden och genererade ett stort lidande fram till dess kanske jag kan djupt nere kan hitta något litet försvar till dom men kanske inte ens då. År för år så kommer det ju fler och fler läkemedel som botar eller bromsar.

Önskar det fanns en FB funktion som kunde filtrera inlägg som "jag tror" "min teori är" och efterföljande chat för ett antal personer förstör tråden fullständigt.

Ett annat alternativ for t.ex. max 5 inlägg i en tråd per dygn.
Citera
2018-01-20, 09:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Är det ändå inte anmärkningsvärt att två flickor i den åldern som har hemundervisning på grund av trötthet, inte förekommer mer på nätet. De borde haft kontakt m gamla klasskamrater eller förekommit i div forum. Verkar ju helt absurt att tänka att föräldrarna/förälder har suttit o raderat alla spår efter dem. Då måste ju de ha gjort det efter att barnen var döda o det ger mig rysningar. Är väl knappast nån enda unge idag som inte hänger vid en dator o har kontakt m jämnåriga. Vore väl än mer tänkbart om de inte orkade hänga m kompisar irl. Vet inte vad jag vill ha sagt med detta egentligen men är konstigt o är en pusselbit som är intressant i händelsekedjan. Kanske någon kompis förälder som vet något?
Äldsta dottern hade insta, agnesisbored. Finns foto där, ca 80 följare
Citera
2018-01-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu nagelfars mammans jobbansökan (noga utvalda ord).

Avvakta polisutredningen innan ni kränker och smutskastar föräldrarna å det grövsta.

Precis. Att skriva frihet i en jobbansökan kan lika gärna innebära frihet att kunna flexa el jobba hemifrån för att vara med flickorna.
Citera
2018-01-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Så du vet att de/lärarna var där så många ggr? Trodde allt detta var sekretess? Men du är så säker att de blev undervisade i hemmet så ofta? Alltså jag känner en som haft hemundervisning, det var få ggr de kom hem till personen, men på papperet såg det åtminstone snyggt ut...Tro inte på allt du läser i pressen om du vill vara seriös?

Du kan inte generalisera utifrån vad du vet om en person du känner.

Mötena med föräldrarna (pappan) kan sekretessbeläggas, speciellt om skolhälsovården deltagit. Men de pedagogiska kartläggningar och åtgärdsprogram som skolan garanterat gjort för flickorna är allmänna handlingar och kan begäras ut. Skolor har inget annat val än att avidentifiera dem och lämna ut. (Det är bara om en elev har skyddad identitet från början som dessa handlingar får sekretess.) I dokumenten ska heller inga medicinska saker stå utan bara skolans åtgärder. De har ”pressen” troligtvis begärt ut.
Citera
2018-01-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag håller med! Föräldrarna hade goda ekonomiska förutsättningar samt sociala till ett bra liv. Verkar mer handla om någon psykos som har drabbat föräldrarna runt nyår........
Precis som du skriver så hade de goda ekonomiska förutsättningar och även goda förutsättningar pga deras ställning i samhället. Finns många som kämpar med svåra diagnoser och som är ensamstående och inte har ekonomin att kunna gå ner i tid alls och där skolan inte är lika förstående. Måste som sagt vara något mer som ligger bakom. Ingen frisk människa dödar sina barn.
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det enda "hyfsat säkra" är en bild från 90 talet.
Någon delade den för en vecka sen.
Och jag tror att vi alla var rörande överens om att det var hon.
Blond, och har på sig en blå skjorta.
Leta, så finner du, till slut.

Bilden är ännu inte delad i tråden. Hoppas jag verkligen inte i alla fall!

Jag har kontakt med en som kände familjen och när denne är redo blir bilden bekräftad.

Det är redan många kvinnor som hängts ut med bild som mördad/mördare. Alla bilder har visat fel H***a.
Den spekulerade bilden från 90 talet hoppas jag ingen publicerar fören jag fått bilden bekräftad!
Citera
Bannlyst
Jag tror att man har missuppfattat deras skolgång och planer, här på tråden.
Jag tror:
att när äldsta dottern blev sjuk så sa skolan att
- Klart att vi skall hjälpa dej lite extra, så du inte tappar för mycket, utan får en möjlighet att gå på gymnasiet.
Så sa man först, och vägen dit var följande.
1. Först anpassa klassrum och ämnen till hennes fördel för att lära sig. Funka inte, utan hon blev sämre.
2. Sen tillhandahåller man ett tyst o mörkt vilrum, och utesluter alla "stimmiga änmnen" men det funkar inte heller, utan hennes tillstånd försämras ytterligare.
3. Så nu skaffar man läkarintyg, fixar hem-skola som tydligen funkade bra undervisnings-mässigt i alla fall, men tyvärr blev sjukdomen troligtvis värre.
Jag tror inte att dom vuxna, seriöst talade om gymnasium-planer när hon hade hemskola, utan att det var något som förberedes från första början, inte i slutet.
Men..... vad vet jag, jag kan såklart ha fel.
Citera
2018-01-20, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Bilden är ännu inte delad i tråden. Hoppas jag verkligen inte i alla fall!

Jag har kontakt med en som kände familjen och när denne är redo blir bilden bekräftad.

Det är redan många kvinnor som hängts ut med bild som mördad/mördare. Alla bilder har visat fel H***a.
Den spekulerade bilden från 90 talet hoppas jag ingen publicerar fören jag fått bilden bekräftad!

Det stämmer.
Så var det ju.
Nejdå, den är inte publicerad, utan den finns i tryggt förvar.
Ursäkta, detta visste ju jag.
Sorry !!!
Citera
2018-01-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misshuddinge72
Verkar skumt. Vi får väl se om de nämner något om Bjärred.

Att det rör sig om ME/CFS verkar oerhört sannolikt. Utan personlig kunskap kan man ändå observera att mamman i familjen lajkar två saker i sin Facebook-profil. Det ena är ett program i P4, det andra är "Rädda Gottfriesmottagningen". Dessa beskriver sig såhär:
Gottfriesmottagningen är en av två permanenta, landstingsanknutna mottagningar i Sverige dit ME/CFS-patienter kan vända sig för diagnos och behandling. Mottagningen behandlar även patienter med fibromyalgi. Gottfriesmottagningen är ledande inom svensk ME/CFS-forskning och är dessutom räddningen för tusentals patienter i hela Sverige eftersom primärvårdens kunskap om ME/CFS är praktiskt taget obefintlig.
Deras hemsida kan hittas på http://www.gottfriesclinic.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in