2018-01-20, 09:12
Medlem
Djupt tragisk det som inträffat. Man har svårt att förstå att det kan gå så långt att man tar död på sina barn.
Citera
2018-01-20, 09:19
Medlem
Om flickorna har haft kontakt med sjukvården o utretts o därtill fått diagnoser eller varit föremål för utredningar har familjen garanterat erbjudits stöd i någon form. Vet man verkligen att de inte haft det??? Känns som det mesta här utgår från skolans uttalande. Kan ju även vara så att ex BUP anmält oro till socialtjänsten o de erbjudits stöd från det hållet. Visst barnen var underåriga o föräldrarna var de som beslutade men har mycket svårt att se att inte nån del i samhällsapparaten skulle ha varit inblandad då det idag anmäls oro för barn i hög omfattning ÄVEN om det är en sk etablerad familj. Sen kan det vara svårt att få en ingång om systemet är slutet men jag tror faktiskt att det är försök gjorda. Hade flickorna varit oroliga över sina liv borde de ha yppat det till någon för möjlighet har ju funnits. Det har hittills inte framgått hur de såg på sin situation så jag undrar vems framtidsutsikter o livskvalité detta handlade om. Känns som två föräldrar som mest var sina jobb. Verkar ju funnits ett nätverk som kanske mer än gärna hade hjälpt till om situationen var svår, finns stödfamiljer mm. Blir inte klok på bakgrunden till denna gräsliga tragedi.
Citera
2018-01-20, 09:20
Medlem
Hörde på radion igår att "Deras avskedsbrev stämde överens med varandra".

Betyder detta att det fanns två brev?
Citera
2018-01-20, 09:21
Medlem
missviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Nej det är en annan kvinna

https://www.linkedin.com/in/lynelle-brant-06b0845

Ah, tack, då vet jag.
Citera
2018-01-20, 09:22
Medlem
Barn i den åldern har snap och insta. Det är där dem diskuterar med kompisar. 14-åringen hade iaf insta. Båda kanske hade snap - inget någon här vet ngt om än.

Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Är det ändå inte anmärkningsvärt att två flickor i den åldern som har hemundervisning på grund av trötthet, inte förekommer mer på nätet. De borde haft kontakt m gamla klasskamrater eller förekommit i div forum. Verkar ju helt absurt att tänka att föräldrarna/förälder har suttit o raderat alla spår efter dem. Då måste ju de ha gjort det efter att barnen var döda o det ger mig rysningar. Är väl knappast nån enda unge idag som inte hänger vid en dator o har kontakt m jämnåriga. Vore väl än mer tänkbart om de inte orkade hänga m kompisar irl. Vet inte vad jag vill ha sagt med detta egentligen men är konstigt o är en pusselbit som är intressant i händelsekedjan. Kanske någon kompis förälder som vet något?
Citera
2018-01-20, 09:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Djupt tragisk det som inträffat. Man har svårt att förstå att det kan gå så långt att man tar död på sina barn.

Jag håller med! Föräldrarna hade goda ekonomiska förutsättningar samt sociala till ett bra liv. Verkar mer handla om någon psykos som har drabbat föräldrarna runt nyår........
Citera
2018-01-20, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Vart finns bild på mamma Hanna?

Har ej tid att leta i tråden just nu.

Tacksam för svar.

Det enda "hyfsat säkra" är en bild från 90 talet.
Någon delade den för en vecka sen.
Och jag tror att vi alla var rörande överens om att det var hon.
Blond, och har på sig en blå skjorta.
Leta, så finner du, till slut.
Citera
2018-01-20, 09:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, jag vet att det är så och jag har förmågan att lugna ner mig också
Men ytterst kan jag se att detta har ett samhällsintresse. Dels för att öka förståelsen både hos allmänheten och praktikerna för att förhindra att det händer igen, dels för att alla sjuka barn som nu kan tänkas oroa sig ska känna sig lite tryggare. Det handlar inte om nyfikenhet för min del, även om jag givetvis är nyfiken också.
Detta är ett unikt fall i svensk kriminalhistoria. Och jag tror trots allt, att det mesta som är relevant kommer att komma fram i sinom tid. Jag tar mig bara rätten att vara otålig.
Förresten, du som har lite koll. Hur blir det med sekretessen i händelse av JO-anmälningar, som vi nog kan förvänta oss?

Principiellt skyddar man offren så långt det nu går, men man skyddar inte de som anmäls. Grundregeln är att anmälan är offentlig handling.

Myndighetsnissars (och politikers) vanligaste kommentar i sådant här brukar vara "Vi vill inte föregripa pågående utredning", men i sinom tid kommer ju befogat klander att komma fram. Men även i beslutet kan delar vara sekretessbelagda. Till exempel kommer debatten om ME är "hittepå" eller en "dödlig sjukdom" inte att föras av JO men inte heller detaljer om barnens eventuella diagnoser kommer att komma ut.
Citera
2018-01-20, 09:31
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Barnen får ingen som helst upprättelse av att deras sjukdomshistoria hängs ut i pressen.
Faktum är att deras sjukdomshistoria egentligen är helt oviktig i relation till det brott de utsatts för. För närstående kan det vara viktigt att känna till hela bakgrunden, men för allmänheten finns det inget legitimt skäl utan det handlar BARA om ren och skär nyfikenhet.
Det är enbart din åsikt. Om folk tror att barnen var allvarligt sjuka, nära döden, ärdet många som rättfärdigar mördandet.
Citera
2018-01-20, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Okej. Tack!

En kompis berättade att han sett ett inlägg i tråden där hennes utseende diskuterades.

Att det 2018 inte finns en enda bild på nätet av en människa är otroligt mysko. Otroligt.

Det hittar du inte på mej heller......
Citera
2018-01-20, 09:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hörde på radion igår att "Deras avskedsbrev stämde överens med varandra".

Betyder detta att det fanns två brev?

Trött kommentar:

"Jag hörde på radion igår" BORDE vara en väckarklocka avseende sund källkritik.
Citera
2018-01-20, 09:32
Medlem
De visar strax ett reportage på Nyhetsmorgon i TV4 om ”den osynliga sjukdomen” ME/CFS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in