2018-01-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är skillnad på "äpplen och päron" förstår du: Givetvis är alla politrucker "för" frihandel, så länge företag (och staten med 25% moms) kan tjäna på detta, men frihandel är skadligt om kreti-och-pleti ("den lille mannen") börjar få ekonomiska fördelar av frihandeln. Glodde på morgon-TV under veckan, där uttalade sig Teknikmagasinets chef hur hemskt det var att folk börjat privatbeställa från Kina.. "Måste stoppas!", "Arbetstillfällen och en hel bransch går under i Sverige!". Då går det oftast jävligt fort med politiska/byråkratiska beslut, som vanligtvis tar flera år, om ens någonsin, att fatta.

Sedan är det klart som korvspad att 25% moms på en HDMI-sladd som kostar 199:- blir mer pengar för staten att håva in än exakt samma sladd (med 25% moms) som kostar 7 kronor någon privatperson direktköpt från kina.. De 125 extra kronorna oräknat, där blir det dubbelorgasm för staten, både 125 till konkande Postnord samt moms på 125 också rakt ner i fickan på sossarna/staten)..

Jag minns tiden före EU-inträdet: När svenska äpplen och tomater/gurka fanns att köpa i butik, fanns det endast svenska äpplen/tomater/gurka att köpa. (Eftersom holländska diton etc. var belagda med skyddstull). Äppelodlarnas förening ringde då Tokholm, beslutande myndighet, "nu är dee svenska lagren slut", och över en natt togs skyddstullen bort, och plötsligt fanns det importerade grönsaker och frukt att köpa (billigare) för svensson på ICA/konsum.

Det är en jävligt smutsig verksamhet, detdär med politik och handel, en sk är dock bergsäker: "Den lille mannen" är alltid den som blir blåst, och får öppna plånboken och betala för den "skyddade" verksamheten. -Så har det varit sedan tidernas gryning, och så kommer det alltid att vara, tyvärr. (Om det inte blir storkrig, då blir den lille mannen kanonmat, medan staten och kapitalet sitter i sina bombsäkra bunkrar..)

Förlåt att jag låter som jag gör, ska återkoppla nu:
Det är självklart att detta billiga flöde stoppas, samt att det lika självklart är att Postnord ska ta ut avgifter på hanteringen. Har själv beställt varor från "tredje land", och fått betala moms på både vara och frakt. Kan dock tänka mig att momsen på fraktkostnaden från Kina är löjligt liten; 25% på noll blir noll..)

Mitt tips är, för att minska kostnaderna, att beställa inom EU. Tyska priser är inte lika bra som kinesiska, men betydligt bättre än svenska ockerpriser. Alternativt beställa många "kablar" från Kina samtidigt, så kostnaden inte blir så hög per kabel. Kan tänka mig att 20 kablar från kina kostar totalt som 1,5 kabel (från Kina) via Kjell.. Man kan gå ihop med några grannar eller något. (Var bara ett exempel, detdär med kabel).

Det är bra inlägg. Jag håller med i allt. Precis så är det.

En sak som svenskar, vanliga kreti och pleti, bör fundera över väldigt noga: Det är att folk i skitländer som i Östeuropa, Ryssland, Sydostasien m.m. lever bättre, då allt de köper är mycket billigare än vad vi måste betala. Vi kanske tjänar mycket mer, men allt är så jävla dyrt här. Detta är politikens krafter som sett till att det skall vara så. I Östeuropa så är allt mycket billigare och folk har råd med mycket mer grejer trots sina skitlöner. Billig bensin, billlig el, billig mat, billig frakt etc. Och ja, på Alibaba är det just folk från Östeuropa som handlar som fan, eller amerikaner. Svenskar skall alltid ha det dyrast av alla.
Citera
2018-01-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Väldigt lätt.....

De handlar INTE om postnord och utebliven moms i första hand utan om profithungriga giganter både med o utan e-handel som Clas, Jula, Kjell m fl.
De försöker lägga vikt bakom sin "argumentation" genom att vi ska lipa över förlorade "svenska arbetstillfällen".
Vad det EGENTLIGEN handlar om är dessa företags vinstsiffror. Köper du ditt mobilskal från ebay för 19 kronor istället för att köpa EXAKT SAMMA skal på Clas Ohlson för 199 kronor så blir Clas Ohlssons vinst lite mindre. Ungefär som de svenska bankerna som ser till att hålla avgifter uppe för att inte deras samlade vinst ska krympa från 100 miljarder årligen.... Elbolagen är ett annat exempel som har sk "nätavgifter" de kan höja närmast hur de vill om vi sparar på energin för mkt... Din spariver för att "rädda miljön" och slantarna i din plånbok blir iställe vinst för elbolagen.

Detta är en story om ren o skär kapitalism i dess sötaste form....
Dock i fårakläder eftersom som sosseregeringen klär vargen i genom att gnälla om förlorade skatteintäkter.
Staten o kapitalet...

Jag håller med om att import från Kina ska momsas och att en rimlig fraktkostnad ska betalas.
Men dessa pålägg ska va rimliga. En 125 kronors avgift för en vara som kostar några tior är definitivt inte det.

Så vad är kostnaden för att

Sortera paketen
Räkna ut moms på värdet
Skapa en moms och tullavgiftfaktura eller låta ombudet ta betalt
Rapportera avgifterna till tullverket och skatteverket
Jaga mottagare som inte betalar fakturan
Hantera outlösta paket
Hantera reklamationer
Osv osv

Kostar mer än du tror
Citera
2018-01-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper

Sortera paketen
Räkna ut moms på värdet
Hantera outlösta paket
Hantera reklamationer
Osv osv

Kostar mer än du tror

Nu handlade mitt inlägg iofs om handlare som talar för EGEN sak.
Den "byråkrati" som du radar upp är lätt att åtgärda.
Köper man något för tusenlappar eller flera hundralappar så är det en sak.
Men om man handlar en hundsele för några tior så ska det du radar upp inte behövas. Alls.
Och vad som nu sker är att - som vanligt - att låta gräsrötterna ta hela kostnaden plus generera vinster för stat, postnord o de svenska e-handlarna.
Vad som är rimligt är att kräva av de stora näthandelsportalerna att dessa addar moms och en RIMLIG fraktkostnad. Inte att kväva gräsrotens möjligheter att köpa varor till rimliga priser från Asien genom en "avgift" som i praktiken omöjligjör att handa prylar från Kina i de lägre prisklasserna.
Senast redigerad av MrStreamer 2018-01-19 kl. 23:58.
Citera
2018-01-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är skillnad på "äpplen och päron" förstår du: Givetvis är alla politrucker "för" frihandel, så länge företag (och staten med 25% moms) kan tjäna på detta, men frihandel är skadligt om kreti-och-pleti ("den lille mannen") börjar få ekonomiska fördelar av frihandeln. Glodde på morgon-TV under veckan, där uttalade sig Teknikmagasinets chef hur hemskt det var att folk börjat privatbeställa från Kina.. "Måste stoppas!", "Arbetstillfällen och en hel bransch går under i Sverige!". Då går det oftast jävligt fort med politiska/byråkratiska beslut, som vanligtvis tar flera år, om ens någonsin, att fatta.

Sedan är det klart som korvspad att 25% moms på en HDMI-sladd som kostar 199:- blir mer pengar för staten att håva in än exakt samma sladd (med 25% moms) som kostar 7 kronor någon privatperson direktköpt från Kina.. De 125 extra kronorna oräknat, där blir det dubbelorgasm för staten, både 125 till konkande Postnord samt moms på 125 också rakt ner i fickan på sossarna/staten)..

Jag minns tiden före EU-inträdet: När svenska äpplen och tomater/gurka fanns att köpa i butik, fanns det endast svenska äpplen/tomater/gurka att köpa. (Eftersom holländska diton etc. var belagda med skyddstull). Äppelodlarnas förening ringde då Tokholm, beslutande myndighet, "nu är de svenska lagren slut", och över en natt togs skyddstullen bort, och plötsligt fanns det importerade grönsaker och frukt att köpa (billigare) för alla svenssons på ICA/konsum.

Det är en jävligt smutsig verksamhet, det där med politik och handel, en sak är dock bergsäker: "Den lille mannen" är alltid den som blir blåst, och får öppna plånboken och betala för den "skyddade" verksamheten. -Så har det varit sedan tidernas gryning, och så kommer det alltid att vara, tyvärr. (Om det inte blir storkrig, då blir den lille mannen kanonmat, medan staten och kapitalet sitter i sina bombsäkra bunkrar..)

Förlåt att jag låter som jag gör, ska återkoppla nu:
Det är självklart att detta billiga flöde stoppas, samt att det lika självklart är att Postnord ska ta ut avgifter på hanteringen. Har själv beställt varor från "tredje land", och fått betala moms på både vara och frakt. Kan dock tänka mig att momsen på fraktkostnaden från Kina är löjligt liten; 25% på noll blir noll..)

Mitt tips är, för att minska kostnaderna, att beställa inom EU. Tyska priser är inte lika bra som kinesiska, men betydligt bättre än svenska ockerpriser. Alternativt beställa många "kablar" från Kina samtidigt, så kostnaden inte blir så hög per kabel. Kan tänka mig att 20 kablar från Kina kostar totalt som 1,5 kabel (från Kina) via Kjell.. Man kan gå ihop med några grannar eller något. (Var bara ett exempel, det där med kabel).

Apropå det här med Teknikmagasinet som du tar upp. Jag är ganska säker på att dessa jättar börjat lobba politikerna med legala mutor och lite hot om att flytta utomlands om inget händer, såvida inte politikerna stoppar Svennes handel via Kina-sidorna. Politiker är ju prostituerade som dessutom är rädda att jobb försvinner från landet.
Citera
2018-01-20, 00:08
Medlem
Är inte dessa 125:- PostNords standardavgift för att tulla paketen, bara det att dem brukar skita i att tulla dem paket som är skickade som brev.

Har fått saker skickade från kina för många år sen men som skickades som paket, via postnord (Posten) och fick då också betala en avgift till Posten som var c:a 125:- för att dem hanterade inbetalningen av Momsen + att jag fick betala momsen så klart till dem, enda skillnaden att dem faktiskt kommer att kontrollera fler paket/brev om dem är föremål för moms.

Så denna administrationsavgift är knappast ny, bara det att dem faktiskt kommer börja använda den på brev också och inte bara på paket.
Citera
2018-01-20, 00:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Apropå det här med Teknikmagasinet som du tar upp. Jag är ganska säker på att dessa jättar börjat lobba politikerna med legala mutor och lite hot om att flytta utomlands om inget händer, såvida inte politikerna stoppar Svennes handel via Kina-sidorna. Politiker är ju prostituerade som dessutom är rädda att jobb försvinner från landet.

Exakt så, det handlar om lobbyverksamhet. Att dra upp "staten förlorar momsintäkter" ger omedelbar verkan på staten, som en betingad reflex på ett ungefär. Samt gärna skrämma upp att "en hel bransch får lägga ner". Då pissar politruckerna ner sina brallor omedelbart, och man får snabba beslut. (Snabba beslut som är omöjliga att få i alla andra ärenden).

Tror dock att en detaljhandelskedja som Teknikmagasinet har svårt att flytta utomlands, ens hota med detta, men det är skit samma för topic: Räcker med att hota om arbetslöshet och förlorade momspengar för satan, ursäkta, staten mende jag givetvis..
Citera
2018-01-20, 00:14
Medlem
MoLoKs avatar
Köpte ett mobilskal till en udda telefon på teknikmagasinet.

110 kr typ. Var tvunget att ha ett så sket i vilket.

Samma skal på wish inkl frakt = ca 20 kr

Det enda vi betalar extra för är att få varan samma dag mot att vi lägger 1-2 timmar av vår dag på att själva åka och hämta den.

Varför inte ha terminaler där vi själva kan hämta våra paket om det nu är så jävla jobbigt att dela ut dem. 5 stora terminaler i Stockholm tex.
Senast redigerad av MoLoK 2018-01-20 kl. 00:16.
Citera
2018-01-20, 00:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Jag tror du gravt överskattar Teknikmagasinets enorma inflytande på svenska politiker...

Men du får ju fortfarande handla så mycket du vill från vilka sidor du vill! Ingen försöker stoppa dig! Det handlar om att Postnord ska ta sig i kragen och följa existerande lagar och regler, precis som andra logistikföretag som t.ex. DHL och UPS!
Citera
2018-01-20, 00:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Var inne på Jula strax innan jul för att handla presenter. Noterade att Jula säljer billiga Lego-kopior under annat kinesiskt varumärke som går att hitta på Aliexpress. Inget snack om saken, kopia av Lego. Jula erkänner öppet i butiken att deras Kina-lego är helt kompatibelt med äkta Lego.

Ja, Jula är ett pissföretag. Ge fan i att handla där allihop. Men var det trådens ämne? Trodde företaget vi diskuterade här var Postnord? Visste du förresten att Postnord begår brott och snedvrider konkurrensen på logistikmarknaden?
Citera
2018-01-20, 00:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ja, Jula är ett pissföretag. Ge fan i att handla där allihop. Men var det trådens ämne? Trodde företaget vi diskuterade här var Postnord? Visste du förresten att Postnord begår brott och snedvrider konkurrensen på logistikmarknaden?
Vill veta mer om detta!
Citera
2018-01-20, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Är inte dessa 125:- PostNords standardavgift för att tulla paketen, bara det att dem brukar skita i att tulla dem paket som är skickade som brev.

Har fått saker skickade från kina för många år sen men som skickades som paket, via postnord (Posten) och fick då också betala en avgift till Posten som var c:a 125:- för att dem hanterade inbetalningen av Momsen + att jag fick betala momsen så klart till dem, enda skillnaden att dem faktiskt kommer att kontrollera fler paket/brev om dem är föremål för moms.

Så denna administrationsavgift är knappast ny, bara det att dem faktiskt kommer börja använda den på brev också och inte bara på paket.

Herregud vad det gnälls över en avgift som är fullkomligt nödvändig. Baserat på de siffror som jag har sett så gör Postnord miljonförluster varje dag till följd av Kinapaketen. 150 000 försändelser * 1 dollar i förlust = ca 1.2 miljoner kr back per dag. Systemet måste alldeles uppenbart reformeras.

Kineserna kan ju skicka paket som väger upp till 2 kg som vanliga brev. Deras mycket fördelaktiga villkor snedvrider ju konkurrensen om något. Samma paket från Japan skulle kosta ungefär det tredubbla att skicka med flygpost.

Det är ju uppenbart så att folk beställer riktigt onödiga prylar från Kina. Småsaker som inte är värda ett piss egentligen.
Citera
2018-01-20, 01:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper

Sortera paketen
Räkna ut moms på värdet
Hantera outlösta paket
Hantera reklamationer
Osv osv

Kostar mer än du tror

-Dock inte lika mycket som vi blir fakturerade, det är helt säkert.
Vid stordrift torde kostnaderna vara en bråkdel av 156:25:-
(125+moms, om det är 25% fortfarande på postförsändelser, tror postmomsen är minskad sedan ett par år , blir 156:25 kronor med 25%, fast minskad postmoms gäller inte natu'tvis försändelser från tredje land). "Vän av ordning" påstår att momsen inte går till Postnord, den går till staten, men det är skit samma, då det är samma ägare!

Edit:
Till Anbe: Det går utmärkt att skicka "paket" upp till två kilogram även i Sverige som "vanliga" brev. Källa: Postnords portotabell. (10 frimärken, 90 kronor, 70 om man köpte innan nyår)
(Varför markeras "portotabell" som felstavat här? -Ett bra och etablerat ord!)
Senast redigerad av kraftfoder 2018-01-20 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in