Citat:
Det är skillnad på "äpplen och päron" förstår du: Givetvis är alla politrucker "för" frihandel, så länge företag (och staten med 25% moms) kan tjäna på detta, men frihandel är skadligt om kreti-och-pleti ("den lille mannen") börjar få ekonomiska fördelar av frihandeln. Glodde på morgon-TV under veckan, där uttalade sig Teknikmagasinets chef hur hemskt det var att folk börjat privatbeställa från Kina.. "Måste stoppas!", "Arbetstillfällen och en hel bransch går under i Sverige!". Då går det oftast jävligt fort med politiska/byråkratiska beslut, som vanligtvis tar flera år, om ens någonsin, att fatta.
Sedan är det klart som korvspad att 25% moms på en HDMI-sladd som kostar 199:- blir mer pengar för staten att håva in än exakt samma sladd (med 25% moms) som kostar 7 kronor någon privatperson direktköpt från kina.. De 125 extra kronorna oräknat, där blir det dubbelorgasm för staten, både 125 till konkande Postnord samt moms på 125 också rakt ner i fickan på sossarna/staten)..
Jag minns tiden före EU-inträdet: När svenska äpplen och tomater/gurka fanns att köpa i butik, fanns det endast svenska äpplen/tomater/gurka att köpa. (Eftersom holländska diton etc. var belagda med skyddstull). Äppelodlarnas förening ringde då Tokholm, beslutande myndighet, "nu är dee svenska lagren slut", och över en natt togs skyddstullen bort, och plötsligt fanns det importerade grönsaker och frukt att köpa (billigare) för svensson på ICA/konsum.
Det är en jävligt smutsig verksamhet, detdär med politik och handel, en sk är dock bergsäker: "Den lille mannen" är alltid den som blir blåst, och får öppna plånboken och betala för den "skyddade" verksamheten. -Så har det varit sedan tidernas gryning, och så kommer det alltid att vara, tyvärr. (Om det inte blir storkrig, då blir den lille mannen kanonmat, medan staten och kapitalet sitter i sina bombsäkra bunkrar..)
Förlåt att jag låter som jag gör, ska återkoppla nu:
Det är självklart att detta billiga flöde stoppas, samt att det lika självklart är att Postnord ska ta ut avgifter på hanteringen. Har själv beställt varor från "tredje land", och fått betala moms på både vara och frakt. Kan dock tänka mig att momsen på fraktkostnaden från Kina är löjligt liten; 25% på noll blir noll..)
Mitt tips är, för att minska kostnaderna, att beställa inom EU. Tyska priser är inte lika bra som kinesiska, men betydligt bättre än svenska ockerpriser. Alternativt beställa många "kablar" från Kina samtidigt, så kostnaden inte blir så hög per kabel. Kan tänka mig att 20 kablar från kina kostar totalt som 1,5 kabel (från Kina) via Kjell.. Man kan gå ihop med några grannar eller något. (Var bara ett exempel, detdär med kabel).
Sedan är det klart som korvspad att 25% moms på en HDMI-sladd som kostar 199:- blir mer pengar för staten att håva in än exakt samma sladd (med 25% moms) som kostar 7 kronor någon privatperson direktköpt från kina.. De 125 extra kronorna oräknat, där blir det dubbelorgasm för staten, både 125 till konkande Postnord samt moms på 125 också rakt ner i fickan på sossarna/staten)..
Jag minns tiden före EU-inträdet: När svenska äpplen och tomater/gurka fanns att köpa i butik, fanns det endast svenska äpplen/tomater/gurka att köpa. (Eftersom holländska diton etc. var belagda med skyddstull). Äppelodlarnas förening ringde då Tokholm, beslutande myndighet, "nu är dee svenska lagren slut", och över en natt togs skyddstullen bort, och plötsligt fanns det importerade grönsaker och frukt att köpa (billigare) för svensson på ICA/konsum.
Det är en jävligt smutsig verksamhet, detdär med politik och handel, en sk är dock bergsäker: "Den lille mannen" är alltid den som blir blåst, och får öppna plånboken och betala för den "skyddade" verksamheten. -Så har det varit sedan tidernas gryning, och så kommer det alltid att vara, tyvärr. (Om det inte blir storkrig, då blir den lille mannen kanonmat, medan staten och kapitalet sitter i sina bombsäkra bunkrar..)
Förlåt att jag låter som jag gör, ska återkoppla nu:
Det är självklart att detta billiga flöde stoppas, samt att det lika självklart är att Postnord ska ta ut avgifter på hanteringen. Har själv beställt varor från "tredje land", och fått betala moms på både vara och frakt. Kan dock tänka mig att momsen på fraktkostnaden från Kina är löjligt liten; 25% på noll blir noll..)
Mitt tips är, för att minska kostnaderna, att beställa inom EU. Tyska priser är inte lika bra som kinesiska, men betydligt bättre än svenska ockerpriser. Alternativt beställa många "kablar" från Kina samtidigt, så kostnaden inte blir så hög per kabel. Kan tänka mig att 20 kablar från kina kostar totalt som 1,5 kabel (från Kina) via Kjell.. Man kan gå ihop med några grannar eller något. (Var bara ett exempel, detdär med kabel).
Det är bra inlägg. Jag håller med i allt. Precis så är det.
En sak som svenskar, vanliga kreti och pleti, bör fundera över väldigt noga: Det är att folk i skitländer som i Östeuropa, Ryssland, Sydostasien m.m. lever bättre, då allt de köper är mycket billigare än vad vi måste betala. Vi kanske tjänar mycket mer, men allt är så jävla dyrt här. Detta är politikens krafter som sett till att det skall vara så. I Östeuropa så är allt mycket billigare och folk har råd med mycket mer grejer trots sina skitlöner. Billig bensin, billlig el, billig mat, billig frakt etc. Och ja, på Alibaba är det just folk från Östeuropa som handlar som fan, eller amerikaner. Svenskar skall alltid ha det dyrast av alla.