2018-01-20, 08:25
  #553
Medlem
det nämns i tråden att de andra fraktbolagen minsann också tar 125 kr i avgift ,de flesta stora tar runt 60kr om värdet är under 300kr totalt ,alltså varan+frakt , ex DHL: Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr).
Att Pn skall ta 125 kr oavsett den totala kostnaden är ju då lite magstarkt.
Citera
2018-01-20, 08:31
  #554
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
sedan är det så att idioter är de som outsourcat till dessa skitländer och skapat en hyperkonkurrans. kineserna kopierar allt och säljer samma produkt billigare och det kommer ju naturligtvis att slå ut svensk industri. man lägger ner massor i att ta fram en produkt ch så kommer det något och kopierar allt, det finns även de kineser som kör extra batcher när cheferna gått hem och sedan säljer det på svarta marknaden (stöld). Så de som kallar sig "politiker" har ju skapat detta läge och sedan kommer det iavlade som fått sina jobb på annat än meriter för att de anser att de inte vill jobba och inför en straffskatt, ett handelshinder för man har låg intelligens. sp är det i kommunismens sverige, även de med lägst intelligens har ett jobb och anser sig vara smart, sluga och listiga.

Ja, det är också problem. Och Kina, om jag förstått det rätt har något slags system där man inte kan ta patent på saker så som vi är vana vid, utan det är den som kan tillverka någonting billigast som får marknaden.(eller högst kvalitet, i ett förhållande till varandra)

Ja det kommer kunna slå ut svensk industri eftersom den svenska industrin då inte är konkurrenskraftig nog. Men varför ska vi tvingas köpa våra inhemska asdyra sladdar för 100 kr när Kineserna säljer dessa för en 10a? Vi kommer ju inte kunna exportera våra sladdar, så det enda som händer egentligen är att staten tvingar av oss pengar som de sen dels ger till privata företag samt tar själva. Kvar står konsumenten med mindre pengar att lägga på annat inrikes, som också ger skattepengar, och ett företag som säljer sladdar som borde gå i konkurs eftersom de inte kan konkurrera med produktionskostnader.

Det kommer urlaka utbudet, det kommer dopa vissa industrier och gynna endast dessa, slå ut andra, det kommer bli mindre pengar i fickan för konsumenten att fördela på det utbudet av varor denne önskar och vår utrikes konkurrenskraft försvagas.

Det finns bara kortsiktiga vinster med detta. På lång sikt så är det dåligt.
Citera
2018-01-20, 08:42
  #555
Medlem
Enydrions avatar
I Danmark har tydligen tullen bestämt att varor under 80 danska kronor inte ska beläggas med till eller moms eller expiditonsavgift....

Något liknande borde gälla för Sverige, tydligen gillar Magdalena Andersson att för oss svenskar ska motsvarande belopp vara noll kronor, så låt oss lasta partiet S för denna skatt, så kom ihåg detta vid valet i sommar!

Kan vi inte handla från Kina längre så låt oss aldrig glömma att det är svensk handel som lobbat för detta, så låt oss handla från ett annat EU land i fortsättningen så ofta vi kan...

Det är ofta billigare frakt från tex Tyskland och hit, än inom Sverige, det är väldigt viktigt att fraktkostnaden är hålls nere för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt i framtiden, mer och mer kommer att köpas på nätet, jag köpte nyligen byggvaror på nätet för 2500 kr de hade varit 1000 kr dyrare i lokala företagen trots stor rabatt, i båda fallen var varorna tillverkade av samma svenska företag.
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-01-20 kl. 08:49.
Citera
2018-01-20, 08:55
  #556
Medlem
Nej, detta är fejk news.

Avgiften är inte beslutad än, det görs först 1 mars, vilket PostNord själva säger på sin facebooksida. Men lite roligt att hela Flashback litar blint på gammelmedia...

Ni är verkligen dumma i huvudet.

Extra kul också att att folk skriker om kommunism, bara för att de nu måste sponsra Sverige istället för ett kommunististregim...
__________________
Senast redigerad av Blalotus 2018-01-20 kl. 08:59.
Citera
2018-01-20, 08:57
  #557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
det nämns i tråden att de andra fraktbolagen minsann också tar 125 kr i avgift ,de flesta stora tar runt 60kr om värdet är under 300kr totalt ,alltså varan+frakt , ex DHL: Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr).
Att Pn skall ta 125 kr oavsett den totala kostnaden är ju då lite magstarkt.

Sist jag handlade kinesiskt kunde jag välja speditör. Med posten var det gratis. DHL kostade en slant. Även med postens nya admin. avgift blir DHL totalt sett dyrare.
Citera
2018-01-20, 09:01
  #558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, detta är fejk news.

Avgiften är inte beslutad än, det görs först 1 mars, vilket PostNord själva säger på sin facebooksida. Men lite roligt att hela Flashback litar blint på gammelmedia...

Ni är verkligen dumma i huvudet


Så det blir ingen avgift! Blalotus har talat. Alla andra är dumma i huvudet. Men om det nu blir någon form av avgift vem är då dum i huvudet?
__________________
Senast redigerad av Slabbadangmannen 2018-01-20 kl. 09:03.
Citera
2018-01-20, 09:03
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
I Danmark har tydligen tullen bestämt att varor under 80 danska kronor inte ska beläggas med till eller moms eller expiditonsavgift....
Jag hade tänkt be dig om en källa men hittade själv information om Danmarks regler.

"Here are the guidelines for items purchased (online, by phone, etc.), based on the value of the contents (please note that no distinction is made between new and used items):

Under 80 DKK: no charge
80 – 1.150 DKK: 25% VAT + import fees
Over 1.150 DKK: 25% VAT + customs duty + import fees"
https://lifeinaalborg.wordpress.com/2014/09/23/charges-on-packages-sent-to-denmark-from-outside-the-eu-beware/
Citera
2018-01-20, 09:03
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
I Danmark har tydligen tullen bestämt att varor under 80 danska kronor inte ska beläggas med till eller moms eller expiditonsavgift....

Något liknande borde gälla för Sverige, tydligen gillar Magdalena Andersson att för oss svenskar ska motsvarande belopp vara noll kronor, så låt oss lasta partiet S för denna skatt, så kom ihåg detta vid valet i sommar!

Kan vi inte handla från Kina längre så låt oss aldrig glömma att det är svensk handel som lobbat för detta, så låt oss handla från ett annat EU land i fortsättningen så ofta vi kan...

Det är ofta billigare frakt från tex Tyskland och hit, än inom Sverige, det är väldigt viktigt att fraktkostnaden är hålls nere för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt i framtiden, mer och mer kommer att köpas på nätet, jag köpte nyligen byggvaror på nätet för 2500 kr de hade varit 1000 kr dyrare i lokala företagen trots stor rabatt, i båda fallen var varorna tillverkade av samma svenska företag.
De flesta prylar jag köper för min hobby köper jag utanför Sverige oftast UK eller DE, priserna är i det flesta fall dubbelt så dyrt här i Sverige ,vilket är ju helt orimligt ,vi pratar nu inte Kina utan Tyskland och Storbritannien ,det är helt orimligt att prisskillnaden skall vara så stor då dessa länder bör rimligtvis ligga i närheten av våra löner m.m .en skillnad på 10% är acceptabel men inte mer.
Detta har gjort mig förbannad helt enkelt ,så jag köper t.om grejer som blir dyrare i vissa fall då frakten kan ställa till det, bara för sakens skull så att säga.
Citera
2018-01-20, 09:04
  #561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Så det blir ingen avgift! Blalotus har talat. Alla andra är dumma i huvudet.
Det blir visst en avgift, men det är inte beslutat att det blir 125:-.
Citat:
Men om det nu blir någon form av avgift vem är få dum i huvudet?
Du. Fortfarande.
Citera
2018-01-20, 09:09
  #562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
De flesta prylar jag köper för min hobby köper jag utanför Sverige oftast UK eller DE, priserna är i det flesta fall dubbelt så dyrt här i Sverige ,vilket är ju helt orimligt ,vi pratar nu inte Kina utan Tyskland och Storbritannien ,det är helt orimligt att prisskillnaden skall vara så stor då dessa länder bör rimligtvis ligga i närheten av våra löner m.m .en skillnad på 10% är acceptabel men inte mer.
Detta har gjort mig förbannad helt enkelt ,så jag köper t.om grejer som blir dyrare i vissa fall då frakten kan ställa till det, bara för sakens skull så att säga.

Helt normalt. Sverige är en liten marknad. Jfr med UK. Drygt 60 M medborgare. All lagerhållning administration etc. kan i princip delas ut på en 6 ggr så stor volym. Helt självklart att saker blir billigare.

Sverige är ett litet land i en kall avsides del av världen.
Citera
2018-01-20, 09:13
  #563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det blir visst en avgift, men det är inte beslutat att det blir 125:-.
Du. Fortfarande.

Vad bra att det bara är jag och inte hela Flashback.
Citera
2018-01-20, 09:14
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Helt normalt. Sverige är en liten marknad. Jfr med UK. Drygt 60 M medborgare. All lagerhållning administration etc. kan i princip delas ut på en 6 ggr så stor volym. Helt självklart att saker blir billigare.

Sverige är ett litet land i en kall avsides del av världen.
Men det är så feltänkt ,Sverige är en del av den totala Europeiska marknaden ,detta innebär att hela Europa skall ses som en marknad ,detta general fel gör även den inhemska näthandeln ,så du är ursäktad.
Och det motiverar i alla fall inte den stora prisskillnaden, bra försök Karin Johansson.
__________________
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-01-20 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in