2018-01-20, 04:56
  #529
Medlem
80231s avatar
Tar Schenker ut samma avgift?
Citera
2018-01-20, 05:35
  #530
Medlem
Sunimods avatar
Hur ska de kunna lägga på moms när värdet på innehållet i paketet inte är angivet?
Citera
2018-01-20, 05:42
  #531
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur ska de kunna lägga på moms när värdet på innehållet i paketet inte är angivet?

Eller hur! Hur vet dom ens att det inte är en privat försändelse?
Citera
2018-01-20, 06:28
  #532
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur ska de kunna lägga på moms när värdet på innehållet i paketet inte är angivet?

Min tes är att när kineserna köper frakten av PostNord så kräver PN att de ska deklarera innehåll och värde på paketet.
Ja jag vet, det låter knappast troligt, men mitt innehåll och värde stod på paketet, bredvid min adress

En grej som också talar för att kineserna köper frakten av PN är detta citat som kom från PN kundtjänst
Citat:
[...] Om du inte har detta skulle jag rekommendera dig till att kontakta avsändaren som har tillgång till detta, eftersom de får ett sånt nummer när de köper frakthandlingen av oss.[...]
Citera
2018-01-20, 06:42
  #533
Medlem
Har tyvärr inte kunnat läsa hela tråden men överallt nämns paket. Då får man väl kräva att allt skickas som brev eller hur ser det ut med brev?
Citera
2018-01-20, 07:01
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

varför inte 200 kr så behöver man inte höja ialla fall på ett år och då kan man kosta på sig och förklara hur det kommer sig att det är så mycket post och paket som försvinner i postnords hantering. det tycker jag riktiga män och kvinnor skulle ha gjort.
Citera
2018-01-20, 07:10
  #535
Medlem
Bara-Robins avatar
Så detta tar i princip död på handlande från Ebay? Köper jag en pryl för en 10a så kommer den kosta 135 kr. Det är i praktiken ett handelshinder alltså.
Socialismen i ett nötskal.

Detta är ju helt absurt...
Citera
2018-01-20, 07:16
  #536
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Så detta tar i princip död på handlande från Ebay? Köper jag en pryl för en 10a så kommer den kosta 135 kr. Det är i praktiken ett handelshinder alltså.
Socialismen i ett nötskal.

Detta är ju helt absurt...
Det kallas protektionism och har betydligt mer med merkantilism än med socialism att göra. Dess mest prominenta frontfigur för tillfället är Donald Trump.
Citera
2018-01-20, 07:29
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Momsen är iofs alltid +25% oavsett antal och värde.

Ja. Men den jag quta räknade som ett gruvfyllo. Företag har alltid betalat den, den dras dock av (utågående momsen).
Citera
2018-01-20, 07:31
  #538
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det kallas protektionism och har betydligt mer med merkantilism än med socialism att göra. Dess mest prominenta frontfigur för tillfället är Donald Trump.

Det finns självklart koncept vars definitioner närmare överensstämmer med just "handelshinder", som "merkantilism", men det utesluter ju knappast att fenomenet också är en del av en annan helhet, som socialism.
Din invändning är lite som att säga att fri marknad inte hör till kapitalism, utan liberalism, när fri marknad hör till båda.(exkluderat vänsterpersoner som kallar sig liberaler när de egentligen är socialister, till skillnad från social-liberaler)

Jo, jag vet att Trump är inne på det spåret för vissa industrier, och jag förstår syftet bakom det, även om jag i detta svenska fallet tycker att handelshindret är obalanserat, felriktat och kommer drabba både konsumenter och företagare här i Sverige som importerar.
Jag är för fri marknad, så om Svenska USB-minnen kostar 10 ggr så mycket som de gör från Kina så kan vi inte få någon långsiktig tillväxt genom handelshinder mot Kina. Konsumenten som lägger 10 ggr mer pengar till det svenska företaget som tillverkar dyra USB-minnen kommer då ha mindre pengar kvar att spendera på något annat svenskt företag. Det kommer ske en urlakning av vilka produkter som erbjuds på marknaden eftersom folk då inte har pengar kvar till mindre viktiga saker, vilket då minskar innovation, investeringar, jobb osv.
Klarar sig inte marknaden på egen hand så kan man inte tvinga fram bra resultat på detta sättet.
Att försöka tygla ekonomin på detta sättet är väldigt socialistiskt, och kontraproduktivt.
Citera
2018-01-20, 07:32
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Så detta tar i princip död på handlande från Ebay? Köper jag en pryl för en 10a så kommer den kosta 135 kr. Det är i praktiken ett handelshinder alltså.
Socialismen i ett nötskal.

Detta är ju helt absurt...

kan inte någon tipsa Trump om detta så får vi se vad han säger om hur Sverige fungerar, eller att man tipsar kineserna om detta, hur de med lägst intelligens i Sverige resonerar.
Citera
2018-01-20, 07:35
  #540
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det finns självklart koncept vars definitioner närmare överensstämmer med just "handelshinder", som "merkantilism", men det utesluter ju knappast att fenomenet också är en del av en annan helhet, som socialism.
Din invändning är lite som att säga att fri marknad inte hör till kapitalism, utan liberalism, när fri marknad hör till båda.(exkluderat vänsterpersoner som kallar sig liberaler när de egentligen är socialister, till skillnad från social-liberaler)
Javisst. Det förhindrar emellertid inte att det är felaktigt att, som personen i den post jag besvarade, kalla detta "socialismen i ett nötskal", då socialismens kärna knappast handlar om protektionism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in