2018-01-19, 23:30
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur skulle mannen kunnat tvinga till påskrift om mamman var emot? Kvinnan skulle bara vinna på att inte skriva på om hon var emot. Antingen överväger mannen att inte genomföra det om det ser ut som att han är ensam mördare och alla överlever eller så blir slutresultatet detsamma, dvs alla dör (men med endast mannens påskrift).

Jag ser vad du säger, men jag vill ändå spekulera kring scenariot att, om nu mamman var djupt deprimerad så kan det inte vara alltför svårt för en partner att kanske övertyga om att det bästa beslutet är att alla i familjen dör tillsammans. Vad en deprimerad person går med på, och tar för beslut är definitivt inte detsamma som en levnadsglad person skulle besluta.
Tänk om pappan redan hade tagit livet av döttrarna då? Om han var manipulativ så kan han ju ha fått sin fru att "inse" att detta var det bästa för alla, och att de skulle efterlämna ett brev som visar att de båda var lika delaktiga i detta beslut.
Vi kommer aldrig att få veta antar jag och jag tycker att det finns flera olika versioner som kan vara möjliga.
Citera
2018-01-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Var flickorna obotligt sjuka eller bara allvarligt sjuka. Om de var obotligt sjuka så kan det finnas en acceptans att utföra morden. Om det inte finns det så är mord rakt upp och ner. Bara för att man har svårt sjuka barn innebär IINTE det att någon har rätt att avsluta det. Skulle alla föräldrar som inte orkar ha svårt sjuka barn bara för att karriär blir lidande ta livet av sina barn skulle vi ha ett samhälle jag inte vill vara med i. Då får man hellre vara självisk som förälder och lämna iväg barnen till fosterhem. Det enda som kan försvara detta är om de var obotligt sjuka med vetskapen om att de inte har lång tid kvar. Men det är osannolikt att två syskon skulle ha fått samma dödssom.

Det verkar som om den sociala skammen spelat in.
ME leder inte till döden på kort sikt. Det påminner mer om MS.
Citera
2018-01-19, 23:34
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Hört talas om sekretess?
Läs lagen, och fundera på om det egentligen inte är ett ganska bra koncept. Föreställ dig sedan att det var du själv eller dina anhöriga det handlade om.....
Den personliga integreteten väger avsevärt mycket tyngre än folks nyfikenhet, tack och lov!!!
Nej, inte att stilla människors nyfikenhet. De skrev om sjukdomssituation. Anledningen att människor ska få veta vilken sjukdom det handlar om är att ge barnen upprättelse. Så att världen får veta vilket fruktansvärt brott de utsatts för. .
Citera
2018-01-19, 23:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Är det vanligt med så mycket hätska kommentarer om och emellan de som skriver i tråden? Alltså jmf med andra trådar? Detta är första tråden som jag följt maniskt. En sak att diskutera en fråga och ha olika åsikter. Men en helt annan att fördöma alla som inte delar ens egen världsbild och använda ord som äcklig etc mot andra som skriver. Visst att fallet väcker stora känslor, men är det inte mer värdigt att ändå försöka resonera och inte bara fördöma. Kanske skulle ha två trådar: "Hat och hätska kommentarer om familjen" och en annan typ "hur i h-vete kunde detta hända och vad berodde det på?". Få vet mer än det som media gått ut med, så ingen sitter ju med ngt slags facit i hand. Flashback finns väl till för att diskutera saker, så varför blir många så förfärade och chockade över att vi tycker olika.
Nej, det är inte vanligt. Eller jo, men inte på det sätt som uppvisas i den här tråden. Den är ovanligt känslomässig skulle jag säga. Det kan man iofs förstå med tanke på ämnet. En sak är också att det är ovanligt många postare för en tråd här, som jag uppfattat. Många är också nyreggade eller har ganska kort inläggshistoria, vilket kan spela in. Men att även rutinerade, rent av ärrade fb-rävar go bananas lite till höger och vänster är något nytt och kanske talar emot just det. Det är framför allt ovanligt grinigt och gnälligt. Tänk bara på alla som sagt att "Nä, nu lämnar jag tråden" men ändå strax varit tillbaka. Den här tråden berör helt klart på ett sätt som vi inte sett tidigare. Nu har jag bara varit aktiv sedan 2014 men jag har deltagit flitigt i t. ex. Lisa Holm-tråden som är fb:s längsta tråd. Och där var känslorna stundtals heta, men mer som ett tudelat läger och inte allas krig mot alla som det är här (nästan).
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-19 kl. 23:37.
Citera
Medlem
Finns där några bilder på mamman så man kan få sig en uppfattning om hur hon var? Eller en pålitlig källa som beskriver henne?
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Läser Aftonblaskans redogörelse. Alltså, det handlar om ett halvår. Det var ju först i maj-juni 2017 som 14-åringen inte orkade med skolmiljön längre och även 11-åringen bedömdes för sjuk för att vara med i alla skolämnen. 11-åringen beskrivs "som en social och ambitiös elev som inte ville komma efter".
Ett halvår!? Vad är det för föräldrar som inte ens pallar att ha sjuka ungar i ett halvår?
Såna som vill ha det "perfekta livet" eller inget alls
Citera
2018-01-19, 23:36
Medlem
Nån som känner till något fall (förutom familjen Goebbels) där föräldrarna i samförstånd mördat sina barn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur säkert är det att barnen ska ha haft ME/CFS? Jag har nämligen hört ryktesvägen att det ska handla om den andra sjukdomen som tagits upp i tråden, narkolepsi, och då en svår form av narkolepsi. Och det är ju i grunden en autoimmun sjukdom som inte låter sig botas i första taget. Min källa är en anhörig till en person som jobbar inom polisväsendet men som inte arbetar med just detta specifika fallet. Det är alltså ingen helt tillförlitlig källa. Men jag tycker att pusselbitarna faller bättre på plats om flickorna led av narkolepsi. Det kan vara en ruskigt plågsam sjukdom med mardrömslika paralyser. Inte heller går det att hoppas på bättring i närtid.

Det har beskrivits som "kronisk trötthet" resp "trötthetsåkomma" i medierna vilket pekar närmare mot ME/Chronic Fatigue Syndrome. Verkar märkligt att benämna det kronisk trötthet om det inte är kronisk trötthet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det verkar som om den sociala skammen spelat in.
ME leder inte till döden på kort sikt. Det påminner mer om MS.

Var står det att barnen led av det?
Citera
Medlem
Enligt kommentar på Expressens fb-sida var ryktet att mamman ville skiljas. Kan tas med nypa salt dock.
Citera
2018-01-19, 23:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Pappan talade tydligen mycket om sin sjuka familj. Men det verkar inte stämt med verkligheten. Det kan funnits andra skäl att vilja isolera dem från omvärlden. Scientologi? Ville hustrun hoppa av? Hade de fått kyrkan emot sig? Blivit stämplade som suppressive persons?
Vore grymt bra om någon eller någonting kunde bekräfta scientologin. I nuläget är det bara ett rykte, en trådsanning, ett desperat sätt att försöka förklara det oförklarliga,
Citera
2018-01-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonghornJohn
Väldigt tragiskt. Tänk er den dagen den ena föräldern kom med förslaget till den andre föräldern. Jag kan inte ens föreställa mig...

precis så tänker jag hela tiden... hur fasen kom detta på tal?? hur va tjejernas sista dag? fick de sömnmedel i maten? kanske kvävdes de när de väl sov?? jag ve inte men jag funderar...HUR kan man som förälder göra så? i min bekantskapskrets finns en familj som har ett svårt sjukt barn (vuxen) i bla autism, det är assistans 24/7 hen kan inte prata...har oxå epelepsi MEN familjen jobbar med hen samt har utomstående assistenter som avlastning, hen har ett värdigt liv. jag fattar inte denna familj i bjärred... ”agnesisbored” det skär i hjärtat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in