2018-01-19, 23:22
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Okej läste det, men i samma inlägg skrev h*n:

Jag tror denne uttryckte sig klumpigt, menade att h*n hade kunnat ha förståelse för en sådan situation. Men det är bara att fråga om man vill veta.
Nej människan uttryckte sig så i varje inlägg trots ifrågasatt av flera. Så var nog inte "klumpigt" uttryckt. Snarare klumpigt tänkt. Finns väldigt många fler som på ett eller annat vis försvarat dessa mord. Vidrigt.
Citera
2018-01-19, 23:23
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Efter de senaste nyheterna från polisen kom jag att tänka på årets, dvs 2017 års, nyordslista. Då avsåg jag främst alternativa fakta och #metoo. Men när jag gick in och kollade listan insåg jag att minst 15 av dem kan appliceras på detta fall, t. ex. även funktionsrätt, inrymning och killgissa men det finns mer makabra exempel. Här är hela listan:
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord/nyordslistan-2017.html

Jag tror inte att föräldrarna varit överens om att mörda sina barn, åtminstone inte på de premisser som görs gällande. Avskedbrevet är falska nyheter, enligt mig. Antingen har någon av dem, förslagsvis pappan, tvingat sin partner att skriva under eller så är själva bevekelsegrunderna hittepå.

Jag var tidigare inne på incest/pedofil-skandal som var på väg att avslöjas och att skammen drev honom (eller dem nu då) till detta vedervärdiga brott. Men även om det inte rör sig om incest vidhåller jag att skammen är den enda rimliga drivkraften i ett sådant här fruktansvärt dåd.

Barnen verkar ju inte ha varit så sjuka som vissa försöker påskina. De har ändå isolerats i hemmet vilket är den viktigaste aspekten i min tankegång här. Varför har de isolerats om de inte är dödsjuka? Oegentligheter i hemmet kan vara en stark orsak. Just när de blir så pass stora att de kan börja reflektera lite mer över sexualitet, isoleras de från omvärlden.

Men i dessa hemska mördare till föräldrars värld kan jag se ett skammens motiv även om det nu är så att flickorna var gravt sjuka. Svagheter får inte synas utåt i den perfekta-fasad-tillvaron. De skämdes för att barnen var handikappade helt enkelt. Fy fan!
Ingen livskvalitet och framtid då. Fy fan!

Sist men inte minst är jag arg på polisen som inte kommer med mer information, t. ex. vilken diagnos barnen hade, om de nu hade nån (vid diffusa trötthetssymptom är det inte alls säkert att läkare av idag ställer diagnos, man brukar vara försiktig med sånt när det gäller barn).
Jag är så arg på polisen just nu att jag skulle kunna tänka mig att åka till Skåne och kasta en smällare på polishuset! Jag är ledig och har pengar till biljetten (fast det är mitt i januari). Men jag har bara ingen smällare!
Ja, polisen i Skåne tassar verkligen på tå för dessa barnamördare. Skriver att de valde att avsluta barnens liv på grund av barnens sjukdomssituation. För det första har de mördat barnen, avsluta barnens liv känns mer som att stänga av respiratorn om barnen ligger i en respirator och är hjärndöda.

Polisen borde för barnens skull berätta vad barnen hade för sjukdomar. Många kan nog tro att barnen låg i svåra krämpor och led helvetets kval. När det i själva verket var så lindrigt att Oskar hade gått ner i arbetstid 10% för att ta hand om barnen och frun jobbade deltid. Barnen kunde också vara ensamna hemna. Inga dödssjuka barn. Incest är fortfarande möjlig faktor i dessa barnamord.
Citera
2018-01-19, 23:25
Medlem
AlwaysAllIns avatar
"Inlägg 2018-01-10:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn:

Missförstå mig nu djävligt rätt!

Mitt i det helt ofantligt tragiska helvetet som hänt så finns det en liten sträng av "Bröderna Lejonhjärta" här tror jag.

Jag kan själv på något sätt längst ut i den djävla marginalen se familjen med sin extremt svåra sjukdom i full galopp.
Jag kan se hur barnen är helt uppslitna och skräckslagna för döden och föräldrarna har långa samtal och kärleksförklaringar för sina barn innan man bestämmer sig som familj att lämna tillsammans.

Jag skriver bara att jag kan se filmen framför mig och på något konstigt sätt förstå hur man tänkte och hur man gjorde.

Vilken ändlös djävla tragik men vi får hoppas att familjen är tillsammans på en bättre plats nu.

Vila i frid!"

Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Men borde de inte lämna ett avskedsbrev till sina anhöriga då?För att förklara varför de bestämde lämna jorden tillsammans och trösta? Om det är så fallet som du beskrivit..

Nu har vi svaret jagalskarkatter.
"Kollektivt" självmord som jag gissade på i början (jag klistrade in mitt inlägg) samt att brevet till sist dök upp.

Sorgligt men sant hela den här historien.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2018-01-19 kl. 23:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Okej. Så om OH mördar sin familj, vill att det ska se ut för eftervärlden att han är "oskyldig" och fabricerar ett brev där han skriver under med frugans namnteckning.. som att det var gemensamt. Är det att jämföra med jultomten? Är det verkligen så osannolikt?

Edit:
Jag säger inte att det ÄR så. Men möjligheten finns. Enligt mig.

Jo fast det hade kunnat vara någon annan också (jultomten) men inget pekar åt det hållet i nuläget. Onödigt att ge det plats såvida inte ny information framkommer. Låt allt komma ut först sen kan det spekuleras hejvilt om det finns rum för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Pappan talade tydligen mycket om sin sjuka familj. Men det verkar inte stämt med verkligheten. Det kan funnits andra skäl att vilja isolera dem från omvärlden. Scientologi? Ville hustrun hoppa av? Hade de fått kyrkan emot sig? Blivit sk repressive persons?

Hört talas om KISS? Den enklaste och mest självklara lösningen är oftast rätt.
Det finns absolut inget alls som tyder på att detta skulle handla om någon slags dramatiskt avhopp från någon sekt. Faktum är att det hade blivit en bra story för en bok, men verkliga livet är sällan så tillrättalagt och dramatiskt. Det som hänt är en tragedi, och hemskt nog utan att man behöver brodera ut stodyn med allt mer fantasifulla vinklingar....
Citera
2018-01-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Om det bara är ena föräldern som begår morden så är det fullt möjligt med psykos eller något annat allvarligt. Det är dock ytterst osannolikt att båda föräldrarna drabbas av psykos samtidigt. Detta bekräftas av vittnesuppgifter från föräldrarnas kolleger som berättar hur de agerat helt normalt dagarna innan händelsen. Det är uppenbart att denna handling är ett resultat av två högfungerande och psykiskt normala människors beslut. Om det bara är en galning med psykos som begår en sådan här gärning är sannolikheten stor att motiven inte kan förstås av någon annan än gärningspersonen och eventuellt insatta psykologer. Om två rationella människor tillsammans kommer överens att göra något sånt här är dock sannolikheten betydligt större att motiven kan förstås av en betydligt större skara människor. Vi vet ännu inte med säkerhet vilken sjukdom barnen varit drabbade av men sannolikheten är inte orimligt liten att föräldrarnas resonemang hade låtit vettigt för mig och många andra i denna tråd. Om så är fallet kanske vi ska se på dessa föräldrar som riktiga hjältar och förebilder som offrar allt för barnen, t.o.m. sina egna liv. Det krävs stort mod och beslutsamhet att kunna lägga omedelbara känslomässiga reaktioner åt sidan samt se igenom samhällets indoktrinering och göra det som man vet är bäst för barnen.

Överlag är du förmodligen sanningen nära: det här fasansfulla brottet är nog inte binärt. Dvs. Psykos vs... Ja vad som nu står högst. Mord av främmande makt?
Till synes obegripliga handlingar kan utföras i nästa sekund av både dig och mig om kontexten känns tillräckligt rimlig där och då. allt prat om hur de uppträdde normalt osv. känns väldigt svalt. Smarta människor har också sprickor. Här föll allt isär pö om pö.
Citera
2018-01-19, 23:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Nej, men om båda två eller mamman varit så pass deprimerad p.g.a döttrarnas "diagnoser" så behöver det inte vara alltför svårt att få med sig en sån person på ett sånt galet beslut, inte om du är djupt deprimerad.

Eller hjärntvättad.
Vem isolerar sina barn från omvärlden och enträget fått skolan att hjälpa till i förfarandet (läs förfallet)? År ut och år in.
Och allra främst.. Var fanns kärleken till barnen, Agnes och Moa? Deras okränkbarhet?
Citera
2018-01-19, 23:29
Medlem
Läser Aftonblaskans redogörelse. Alltså, det handlar om ett halvår. Det var ju först i maj-juni 2017 som 14-åringen inte orkade med skolmiljön längre och även 11-åringen bedömdes för sjuk för att vara med i alla skolämnen. 11-åringen beskrivs "som en social och ambitiös elev som inte ville komma efter".
Ett halvår!? Vad är det för föräldrar som inte ens pallar att ha sjuka ungar i ett halvår?
Citera
Medlem
Var flickorna obotligt sjuka eller bara allvarligt sjuka. Om de var obotligt sjuka så kan det finnas en acceptans att utföra morden. Om det inte finns det så är mord rakt upp och ner. Bara för att man har svårt sjuka barn innebär IINTE det att någon har rätt att avsluta det. Skulle alla föräldrar som inte orkar ha svårt sjuka barn bara för att karriär blir lidande ta livet av sina barn skulle vi ha ett samhälle jag inte vill vara med i. Då får man hellre vara självisk som förälder och lämna iväg barnen till fosterhem. Det enda som kan försvara detta är om de var obotligt sjuka med vetskapen om att de inte har lång tid kvar. Men det är osannolikt att två syskon skulle ha fått samma dödssom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Polisen borde för barnens skull berätta vad barnen hade för sjukdomar.

Hört talas om sekretess?
Läs lagen, och fundera på om det egentligen inte är ett ganska bra koncept. Föreställ dig sedan att det var du själv eller dina anhöriga det handlade om.....
Den personliga integriteten väger avsevärt mycket tyngre än folks nyfikenhet, tack och lov!!!
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
"Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Missförstå mig nu djävligt rätt!

Mitt i det helt ofantligt tragiska helvetet som hänt så finns det en liten sträng av "Bröderna Lejonhjärta" här tror jag.

Jag kan själv på något sätt längst ut i den djävla marginalen se familjen med sin extremt svåra sjukdom i full galopp.
Jag kan se hur barnen är helt uppslitna och skräckslagna för döden och föräldrarna har långa samtal och kärleksförklaringar för sina barn innan man bestämmer sig som familj att lämna tillsammans.

Jag skriver bara att jag kan se filmen framför mig och på något konstigt sätt förstå hur man tänkte och hur man gjorde.

Vilken ändlös djävla tragik men vi får hoppas att familjen är tillsammans på en bättre plats nu.

Vila i frid!"

Nu har vi svaret jagalskarkatter.
"Kollektivt" självmord som jag gissade på i början (jag klistarde in mitt inlägg) samt att brevet till sist dök upp.

Sorgligt men sant hela den här historien.
Extremt svåra sjukdom? Flickornaled trolugtvis av kronisk trötthet, antingen skapad av föräldrarna eller verklig sjukdom. En av flickorna sågs i mataffären kring jul. De hade hemundervisning av lärare från deras respektive skolor. De var långtifrån dödssjuka!
Citera
2018-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hört talas om Knutbypastorn och hans församling?

Ja mördare. Har du hört talas om hitler? Massmördare. Gemensam sak är alla de är människor. Dvs religionen gör inte människan till mördare. Fattaru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in