2018-01-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har läst artikeln. Den där formuleringen visar bara att journalisten inte vet vilken sjukdom flickorna led av. Leden är verkligen hårt slutna kring den här familjen. Just nu är ju anhöriga i svår chock så man får förstå att dom inte orkar eller vill prata. Vi får se vad som händer i framtiden. Om dom säger nåt.

Fakta: "Mamman har genomgått bröstcancerbehandling för många år sedan. För flera år sedan kämpade familjen för att få hjälp för sina döttrars ME. Kampen bestod i att ME är svårdiagnostiserat, samt en skräpdiagnos inom etablerad sjukvård. Hjälp/botemedel är svårt att finna, hjälp söktes i Tyskland" Källa: nära vän till mamman, vill inte avslöja mer. Ovan inom citat är fakta. Hur denna situation senare utvecklades känner jag inte till.

En kan spekulera, kommer depression med cancer? Blir döttrarna påverkade och drabbas också av livsleda? Vad händer med en familj som inte får hjälp med sina (kanske psykiska) problem? Borde vård/skola/soc ha sett bortom diagnos-prat, och föräldrarnas utåt sett mycket kapabla personer? Varför vågar ingen lägga sig i vid psykisk ohälsa?
Citera
2018-01-19, 23:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

Dom är säkra så dom går inte ut med den informationen annars. Det skulle kosta dom allt för mycket. Att dom ens sagt något alls är mer än förväntat i det här fallet.

Jag måste läst artikeln dåligt, eller en annan version av denna i någon annan blaska. Då så, då är det inte mycket att orda om.
Citera
2018-01-19, 23:17
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men snälla....

"Skriv på att vi ska ta självmord annars dödar jag dig...."

Nej, men om båda två eller mamman varit så pass deprimerad p.g.a döttrarnas "diagnoser" så behöver det inte vara alltför svårt att få med sig en sån person på ett sånt galet beslut, inte om du är djupt deprimerad.
Citera
2018-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Inlägg 8682 och bakåt.

Okej läste det, men i samma inlägg skrev h*n:
Citat:
Nej, det innebär inte att jag förespråkar mord, eller ens anser att det de har gjort är rätt.
Jag tror denne uttryckte sig klumpigt, menade att h*n hade kunnat ha förståelse för en sådan situation. Men det är bara att fråga om man vill veta.
Citera
2018-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför tog de livet av familjen just nu? I samband med skolstarten.

Kanske för att försäkra sig om att de skulle hittas snabbt, och inte bli liggande....
Pappan hade ju ett engagemang som gjorde att han skulle saknas, och på samma sätt borde läraren/skolan reagerat på att de inte öppnade.
Citera
2018-01-19, 23:19
Medlem
#why123:
Jag tror inte det finns en chans att en domstol skulle säga att nödvärn var uppfyllt, barmhärtighetsmord finns inte i lagstiftningen vad jag vet, bara inom statistik.

Ponera att vi hade haft dödshjälp i sverige likt de länder som har det i Europa, även här i den analogin så skulle aldrig dödshjälp ha blivit beviljat. Eftersom pappan var frisk, barnen inte var nära en föregående plågsam död, samt eftersom det var barn.
Så juridiskt var det självklart mord, men man kan väl säga att det även är gränsfall utifrån om föräldrarna led av psykos eller annan allvarlig störning. Det som är också viktigt att diskutera är att föräldrarna uppenbarligen ville bli förstådda, dvs att de såg framåt i sin planering och ville lämna information för att lindra de plågsamma tankar släktingar är dömda att leva med livet ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Offrar allt för barnen?! Du menar - offrar ingenting för barnen? De gav upp. Är det att offra allt man har? De hade kunnat söka sig till vården, socialtjänsten, kommunen, vänner och bekanta. Är det hjältemodigt att mörda sina barn för att de råkar vara sjuka menar du?
Båda hade en fin utbildning och en fin karriär. Båda var mycket omtyckta av kolleger. Ett bra liv som är mycket mer än den stora majoriteten av befolkningen har att se fram emot. De flesta är dessutom rädda för döden. Allt detta var de villiga att offra för att kunna göra det som är bäst för barnen. I det gamla Japan var det fanns det ärofyllda självmord (Seppuku) som gav respekt åt utövarna. Är du möjligtvis lite rasistisk mot Japan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Okej. Så om OH mördar sin familj, vill att det ska se ut för eftervärlden att han är "oskyldig" och fabricerar ett brev där han skriver under med frugans namnteckning.. som att det var gemensamt. Är det att jämföra med jultomten? Är det verkligen så osannolikt?

Edit:
Jag säger inte att det ÄR så. Men möjligheten finns. Enligt mig.
Håller med. Att två föräldrar i samförstånd mördar sina barn och därefter tar livet av sig är extremt ovanligt. Herr och Fru Goebbles, ja.
Har verkligen så skett är föräldrarna knäppgökar och barnens sjukdom torde vara deras sjuka påfund.
Torde vara BETYDLIGT mer sannolikt med 3 mördade och 1 självmördare och tillika mördare i det här fallet.
Senast redigerad av StockholmMotala 2018-01-19 kl. 23:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp, det gjorde dom.

Pappan talade tydligen mycket om sin sjuka familj. Men det verkar inte stämt med verkligheten. Det kan funnits andra skäl att vilja isolera dem från omvärlden. Scientologi? Ville hustrun hoppa av? Hade de fått kyrkan emot sig? Blivit stämplade som suppressive persons?
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-01-19 kl. 23:24. Anledning: fel
Citera
2018-01-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Efter de senaste nyheterna från polisen kom jag att tänka på årets, dvs 2017 års, nyordslista. Då avsåg jag främst alternativa fakta och #metoo. Men när jag gick in och kollade listan insåg jag att minst 15 av dem kan appliceras på detta fall, t. ex. även funktionsrätt, inrymning och killgissa men det finns mer makabra exempel. Här är hela listan:
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord/nyordslistan-2017.html

Jag tror inte att föräldrarna varit överens om att mörda sina barn, åtminstone inte på de premisser som görs gällande. Avskedbrevet är falska nyheter, enligt mig. Antingen har någon av dem, förslagsvis pappan, tvingat sin partner att skriva under eller så är själva bevekelsegrunderna hittepå.

Jag var tidigare inne på incest/pedofil-skandal som var på väg att avslöjas och att skammen drev honom (eller dem nu då) till detta vedervärdiga brott. Men även om det inte rör sig om incest vidhåller jag att skammen är den enda rimliga drivkraften i ett sådant här fruktansvärt dåd.

Barnen verkar ju inte ha varit så sjuka som vissa försöker påskina. De har ändå isolerats i hemmet vilket är den viktigaste aspekten i min tankegång här. Varför har de isolerats om de inte är dödsjuka? Oegentligheter i hemmet kan vara en stark orsak. Just när de blir så pass stora att de kan börja reflektera lite mer över sexualitet, isoleras de från omvärlden.

Men i dessa hemska mördare till föräldrars värld kan jag se ett skammens motiv även om det nu är så att flickorna var gravt sjuka. Svagheter får inte synas utåt i den perfekta-fasad-tillvaron. De skämdes för att barnen var handikappade helt enkelt. Fy fan!
Ingen livskvalitet och framtid då. Fy fan!

Sist men inte minst är jag arg på polisen som inte kommer med mer information, t. ex. vilken diagnos barnen hade, om de nu hade nån (vid diffusa trötthetssymptom är det inte alls säkert att läkare av idag ställer diagnos, man brukar vara försiktig med sånt när det gäller barn).
Jag är så arg på polisen just nu att jag skulle kunna tänka mig att åka till Skåne och kasta en smällare på polishuset! Jag är ledig och har pengar till biljetten (fast det är mitt i januari). Men jag har bara ingen smällare!

Där kommer du med en intressant åsikt och jag håller fullständigt med att en sådan grund skulle kunna utlösa ett liknande brott.
Eller sektvarianten som jag tidigare funderat över.
Hoppas man får någon slags svar eftersom FUPen verkar bli hemligstämplad.
Förstår inte politiker och polis att allmänheten behöver får svar - och Bjärredsborna inte minst.
Det är ju ett sätt att läka såren som finns efter något så fruktansvärt hänt.
Citera
2018-01-19, 23:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
... Sist men inte minst är jag arg på polisen som inte kommer med mer information, t. ex. vilken diagnos barnen hade, om de nu hade nån (vid diffusa trötthetssymptom är det inte alls säkert att läkare av idag ställer diagnos, man brukar vara försiktig med sånt när det gäller barn).
Jag är så arg på polisen just nu att jag skulle kunna tänka mig att åka till Skåne och kasta en smällare på polishuset! Jag är ledig och har pengar till biljetten (fast det är mitt i januari). Men jag har bara ingen smällare!

Det skall du inte vara.

Polisen genomför, rent formellt, en förundersökning. Normalt gäller sekretess för alla förundersökningar, och i det här fallet, med minderåriga brottsoffer är den extra stark. FU-ansvarig kan kommunicera delar av FU, efter värdering, men är inte skyldig att offentliggöra någonting.

I normalfallet (vad är normalt här?) blir förundersökningen offentlig vid ett åtal, men här lär det inte bli något sådant.

Däremot kan man räkna med att ett grannlaga utredningsarbete kan upptäcka möjliga brister i skolans och vårdens handläggning, och vad som kan komma ut av detta vet man förstås inte så noga. Men skulle FU-ledaren finna någon grundad anledning att ge sig på någon i detta ärende kan det ju inträffa.
Citera
2018-01-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Jag ifrågasätter fortfarande eftersom alla nu är döda, inte ens polisen kan ju med 100% säkerhet säga att det har varit i samförstånd, dom var väl inte där när föräldrarna skrev sina signaturer?

Hur skulle mannen kunnat tvinga till påskrift om mamman var emot? Kvinnan skulle bara vinna på att inte skriva på om hon var emot. Antingen överväger mannen att inte genomföra det om det ser ut som att han är ensam mördare och alla överlever eller så blir slutresultatet detsamma, dvs alla dör (men med endast mannens påskrift).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in