Efter de senaste nyheterna från polisen kom jag att tänka på årets, dvs 2017 års, nyordslista. Då avsåg jag främst
alternativa fakta och
#metoo. Men när jag gick in och kollade listan insåg jag att minst 15 av dem kan appliceras på detta fall, t. ex. även
funktionsrätt,
inrymning och
killgissa men det finns mer makabra exempel. Här är hela listan:
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord/nyordslistan-2017.html
Jag tror inte att föräldrarna varit överens om att mörda sina barn, åtminstone inte på de premisser som görs gällande. Avskedbrevet är
falska nyheter, enligt mig. Antingen har någon av dem, förslagsvis pappan, tvingat sin partner att skriva under eller så är själva bevekelsegrunderna hittepå.
Jag var tidigare inne på incest/pedofil-skandal som var på väg att avslöjas och att skammen drev honom (eller dem nu då) till detta vedervärdiga brott. Men även om det inte rör sig om incest vidhåller jag att skammen är den enda rimliga drivkraften i ett sådant här fruktansvärt dåd.
Barnen verkar ju inte ha varit så sjuka som vissa försöker påskina. De har ändå isolerats i hemmet vilket är den viktigaste aspekten i min tankegång här. Varför har de isolerats om de inte är dödsjuka? Oegentligheter i hemmet kan vara en stark orsak. Just när de blir så pass stora att de kan börja reflektera lite mer över sexualitet, isoleras de från omvärlden.
Men i dessa hemska mördare till föräldrars värld kan jag se ett skammens motiv även om det nu är så att flickorna var gravt sjuka. Svagheter får inte synas utåt i den perfekta-fasad-tillvaron. De skämdes för att barnen var handikappade helt enkelt. Fy fan!
Ingen livskvalitet och framtid då. Fy fan!
Sist men inte minst är jag arg på polisen som inte kommer med mer information, t. ex. vilken diagnos barnen hade, om de nu hade nån (vid diffusa trötthetssymptom är det inte alls säkert att läkare av idag ställer diagnos, man brukar vara försiktig med sånt när det gäller barn).
Jag är så arg på polisen just nu att jag skulle kunna tänka mig att åka till Skåne och kasta en smällare på polishuset! Jag är ledig och har pengar till biljetten (fast det är mitt i januari). Men jag har bara ingen smällare!