2017-11-01, 16:03
Medlem
Hjälp med religionuppgift

Hej hoppas det finns någon som har svar på dessa frågor, uppskattas verkligen! Hittar ingen källa med raka svar, blir så jävla irriterad!!

På vilka sätt har kristendomen påverkat samhället och individen?
Hur var det i historien ?
Citera
2017-11-01, 16:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultron27
Hej hoppas det finns någon som har svar på dessa frågor, uppskattas verkligen! Hittar ingen källa med raka svar, blir så jävla irriterad!!

På vilka sätt har kristendomen påverkat samhället och individen?
Hur var det i historien ?

(FB) Tråden för er som behöver hjälp med skoluppgift/läxa
Citera
2017-11-14, 11:19
Medlem
Kast system - kristet- humanistiskt syn

Hur kan man resonera kastsystemet utifrån ett kristet-humanistiskt tänkande?
Citera
2017-11-23, 16:36
Medlem
D-Vitamins avatar
Om man vill jämföra en judisk högtid med en annan inom abrahamitiska samfund sett till likheter och skillnader - vilka högtider lämpar sig bäst för den typen av jämförelser?

Gärna länk till några hemsidor där man kan läsa om respektive - tack!
Citera
2018-01-19, 22:21
Medlem
Hej har uppgift i religion 1. Jag ska du förklara hur en kristen och en muslims tro kan skilja sig åt. Jag ska förklara detta utifrån textsyn, kreationism, id, teistisk evolution. Dessa är då bara några begrepp av flera som ska finnas med. Har kört fast och vet inte hur man kan besvara frågan med hjälp av dessa begrepp. Tacksam för hjälp!
Citera
2018-01-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lina474
Hej har uppgift i religion 1. Jag ska du förklara hur en kristen och en muslims tro kan skilja sig åt. Jag ska förklara detta utifrån textsyn, kreationism, id, teistisk evolution. Dessa är då bara några begrepp av flera som ska finnas med. Har kört fast och vet inte hur man kan besvara frågan med hjälp av dessa begrepp. Tacksam för hjälp!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abrahamitiska_religioner

börja med den länken så kan du läsa dig till mer efteråt.

Utifrån textsyn: Gamla testamentet har många liknande saker, sedan börjar det splittras mer tydligt från Abrahams barn och vilken man lägger tyngd på. En annan sak är vilka profeter som läggs fram.

teistisk evolution? menar de utvecklingen av själva religionen? Där har du väl de som händer efter barnen. Du får treenigheten i kristendomen exempelvis.

Beroende på hur mycket du ska skriva kan du skriva hur mycket och lite om dessa saker du vill, om du läser på grunderna i de olika religionerna så hittar du nog skillnaderna, id blir lite samma sak som sönerna där uppe, de utgår från Abraham som fader men sedan bygger/fortsätter religionerna med olika barn, Isak och Ismael kan vara bra namn att kolla upp.
Citera
2018-02-02, 05:51
Medlem
Higgswitzs avatar
Hej!

Jag har precis avklarat Första och Andra Moseboken, varpå jag har två frågor som jag skulle vara evigt tacksam för att få besvarade.

1) Förklara mönstret i vilket överenskommelse(r) med Gud upprättats, brutits och återupprättats hittills.
Detta gäller alltså enkom de två första böckerna. Jag tänker spontant på Abrahams löfte följt av Moses/Israeliternas. Skulle uppskatta om någon kunde bekräfta min tanke, alternativt utveckla (gärna med referenser).

2) Hur fungerar den Första Moseboken som en historisk/kulturell "sanning" (alltså ej "capital T") sett till det faktum att de flesta lärda instämmer i dess mytologi?
Här har jag inte en aning om vad som efterfrågas och skulle än mer uppskatta hjälp.

Stort tack på förhand!
Citera
2018-02-27, 16:43
Medlem
Lekus avatar
Hej! Har en skoluppgift där målet är att plantera in en religion i ett fiktivt land som länge drabbats utav svält,fattigdom etc. Jag valde kristendom, mest pågrund av enkelheten. Argumenten jag kommit med än så länge är att kristendomen är förlåtande, vilket kan locka personer som t.ex stulit mat under dessa hårda tider.Att "Gud" älskar kungen lika mycket som ett fattigt gatubarn etc. De tio budorden skulle vara en grund till grundlagarna i landet. Kommer också såklart med argument om en himmel med mera, det ger väl en sorts försäkring till dessa människor med ett så pass pissigt liv att det kommer lösa sig till slut.

Kan ni fylla på mer? Kan ni komma på något om de andra stora religionerna som gör att mitt val av kristendom ser bättre ut?
Citera
2018-03-14, 10:21
Medlem
Argumenterande uppgift om hindiusm

Tja, jag har en uppgift i skolan där jag ska argumentera för varför hinduismen är bättre än buddhismen och har inte lyckats hitta några bra argument. Nackdelar om buddhismen är mycket välkomna också! Om det finns någon person som besitter kunskap om ämnet skulle det vara väldigt hjälpsamt om de skriver det här.
Senast redigerad av learnandfun 2018-03-14 kl. 10:30.
Citera
2018-03-14, 10:34
Medlem
QuisCustodiets avatar
Vilken dumt formulerad fråga. "Bättre" än? Vem ska avgöra det? Men du kollar såklart i din kurslitteratur/skolbok, vad står det om hinduismen, vad står det om buddhismen, jämför, värdera.
Citera
2018-03-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Vilken dumt formulerad fråga. "Bättre" än? Vem ska avgöra det? Men du kollar såklart i din kurslitteratur/skolbok, vad står det om hinduismen, vad står det om buddhismen, jämför, värdera.

Enda anledning varför jag tog upp frågan här, är på grund av att jag ligger under tidspress och undrade om någon hade välformulerade svar som jag kunde använda.

Mvh
Citera
2018-03-15, 12:46
Medlem
QuisCustodiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av learnandfun
Enda anledning varför jag tog upp frågan här, är på grund av att jag ligger under tidspress och undrade om någon hade välformulerade svar som jag kunde använda.

Mvh

Förstår det. Menar bara att uppgiften är dum. Du borde fått en uppgift som gick ut på att jämföra utan att värdera. Men off the top of my head: religionerna är lika, och inom båda är målet att slippa återfödas. Hinduismen har dock ett stort antal gudar, och buddhismen ingen. Istället är människan ansvarig för sitt eget öde. Det kanske man kan argumentera är bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in